Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 30 August 2012, 13:33   #21
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Wat bedoel je met robot?
Dat de mens (alles trouwens) een manifestatietje is van de manifestatie en ook door de de grote manifestatie (universum) geleefd wordt.
Er is geen enkel wezen dat ni?t geheel en al geleefd wordt door het geheel (manifestatie/universum)
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 30 August 2012, 18:01   #22
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Dat de mens (alles trouwens) een manifestatietje is van de manifestatie en ook door de de grote manifestatie (universum) geleefd wordt.
Er is geen enkel wezen dat ni?t geheel en al geleefd wordt door het geheel (manifestatie/universum)
Uiteindelijk is dat een andere omschrijving voor dat alles voortkomt en leeft vanuit en door Bewustzijn. Bedoel je het zelf ook zo? Wat betekent dat in de praktijk? Wat ik ergens al eerder benoemde dat de drive van Bewustzijn langzaam maar zeker zal doordringen in het denken, voelen, doen en laten. Jij zegt erin dat er niets te doen valt en dat alles gebeurt, volgens mijn zijn de mogelijkheden daarin (namelijk wel (n) iets te kunnen doen) net zo goed gegeven vanuit Bewustzijn. Het maakt niet uit hoe je het invult, maar waar je ook voor kiest, je komt er wel.

Met het verschil dat er binnen kaders wel keuze mogelijkheden zijn, dus voor eentje met grote omwegen of de directe weg. Kwestie van beseffen en een soort van stroomversnelling waarin je terecht komt, als je dat steeds meer door begint te krijgen. Alleen daarom heeft het voor mijn gevoel zich teveel willen focussen op details. Of je nu zegt, je kunt wel wat doen of je kunt niets doen, want dan krijg je daar weer "strijd" over wat alleen weer afleid.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 30 August 2012, 18:01   #23
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Beide "vormt" een claim, zeggen dat je bestaat en ook dat je niet bestaat.
Er niet meer over (hoeven) nadenken en er gewoon zijn lost elke vraag/woord vanzelf op als overbodig.
Maar dan is er toch iets wat van die claim kan getuigen ?
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 30 August 2012, 18:04   #24
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Maar dan is er toch iets wat van die claim kan getuigen ?
Als je bedoelt van een waarnemer, ja.
Zolang er een waarnemer is is er een claim, waarneming, whatever.
Het een bestaat dus niet zonder het ander. En dat kun je dus ook weer laten voor wat het is. Maar hoe doe je dat in de duale praktijk? Voor mijn gevoel blijft er dan niets anders over door gewoon leven en laten leven.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 30 August 2012, 18:10   #25
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Maar hoe doe je dat in de duale praktijk?
Dit is toch de praktijk ?
Kun jij uit meerdere praktijken kiezen ?
Hoe doe jij deze praktijk ?
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 30 August 2012, 18:20   #26
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Dit is toch de praktijk ?
Kun jij uit meerdere praktijken kiezen ?
Hoe doe jij deze praktijk ?
Dat bedoelde ik met leven en laten leven.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 30 August 2012, 19:38   #27
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Uiteindelijk is dat een andere omschrijving voor dat alles voortkomt en leeft vanuit en door Bewustzijn. Bedoel je het zelf ook zo?
Je zou 't zo kunnen zeggen idd.
Wanneer je dan nog beseft dat de gehele kosmos de manifestatie van bewustzijn is en dat deze manifestatie één geheel is en als zodanig functioneert?
Misschien besef je dan dat JIJ en IK alleen al elke ?demhaling ge-ademd worden door het gehele universum.
Elke ademhaling is er een van het universum.

Citaat:
Wat betekent dat in de praktijk? Wat ik ergens al eerder benoemde dat de drive van Bewustzijn langzaam maar zeker zal doordringen in het denken, voelen, doen en laten.
Dat betekent in de praktijk dat alles wat zich binnen het universum bevind (zich manifesteert) daar het universum wordt gemanifesteerd, onderhouden en weer afgebroken. (alles is energie)
Citaat:
Jij zegt erin dat er niets te doen valt en dat alles gebeurt, volgens mijn zijn de mogelijkheden daarin (namelijk wel (n) iets te kunnen doen) net zo goed gegeven vanuit Bewustzijn. Het maakt niet uit hoe je het invult, maar waar je ook voor kiest, je komt er wel.
Wat ik zeg is dat er niemand is die kiest maar dat alles wordt geleefd/onderhouden door het universum/bewustzijn.
Er zijn dus geen aparte wezens die een eigen gekozen en besliste weg gaan (leven leiden)

Citaat:
Met het verschil dat er binnen kaders wel keuze mogelijkheden zijn, dus voor eentje met grote omwegen of de directe weg. Kwestie van beseffen en een soort van stroomversnelling waarin je terecht komt, als je dat steeds meer door begint te krijgen. Alleen daarom heeft het voor mijn gevoel zich teveel willen focussen op details. Of je nu zegt, je kunt wel wat doen of je kunt niets doen, want dan krijg je daar weer "strijd" over wat alleen weer afleid.
Het punt is dat er niemand is die iets doet/handelt.
Alles wordt gedaan door het geheel/de gehele samenwerkende manifestatie.
Het is het geheel dat handelt.
Niet iemand hier en niet iemand daar.

Er is niemand. )

P.s van een plant is dat goed aannemelijk.
Maar die wordt niet anders gefunctioneerd dan een mens.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 30 August 2012, 19:45   #28
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

..

(Per abuis tweede keer gepost.)

..Door niemand.

Alles gebeurt.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 30 August 2012, 20:18   #29
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Je zou 't zo kunnen zeggen idd.
Wanneer je dan nog beseft dat de gehele kosmos de manifestatie van bewustzijn is en dat deze manifestatie één geheel is en als zodanig functioneert?
Misschien besef je dan dat JIJ en IK alleen al elke ?demhaling ge-ademd worden door het gehele universum.
Elke ademhaling is er een van het universum.


Dat betekent in de praktijk dat alles wat zich binnen het universum bevind (zich manifesteert) daar het universum wordt gemanifesteerd, onderhouden en weer afgebroken. (alles is energie)

Wat ik zeg is dat er niemand is die kiest maar dat alles wordt geleefd/onderhouden door het universum/bewustzijn.
Er zijn dus geen aparte wezens die een eigen gekozen en besliste weg gaan (leven leiden)


Het punt is dat er niemand is die iets doet/handelt.
Alles wordt gedaan door het geheel/de gehele samenwerkende manifestatie.
Het is het geheel dat handelt.
Niet iemand hier en niet iemand daar.

Er is niemand. )

P.s van een plant is dat goed aannemelijk.
Maar die wordt niet anders gefunctioneerd dan een mens.
Ook een plant/dier weet heel goed wat die "moet" doen. En ik zie dat verschil niet zo zeer met een mens. Zet een mens zo vroeg mogelijk neer op een onbewoond eiland en hij/zij zal hoe dan ook vanuit instinct en
creatieve/cognitieve mogelijkheden benutten die zijn/haar leven zo lang mogelijk redden. Zo is het tenslotte eigenlijk ook begonnen.

En natuurlijk komt alles voort en wordt bestuurd vanuit bewustzijn....of we dat nu zien als wel of niet kunnen kiezen/wel of niet iets kunnen doen het komt toch op dezelfde illusie neer. Het is zoals het is, en de mens zal die dingen doen of laten waar die wel of niet aan toe is. Voor mij maakt dat dus geen verschil en komt samen in het ene punt van Bewustzijn.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 30 August 2012, 21:13   #30
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
de mens zal die dingen doen of laten waar die wel of niet aan toe is.
Idd. want hij doet niks.
Hij wordt gedaan.

De winter gaat..
..de zomer komt

en het gras groeit vanzelf..

(Zen)
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 20:49.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.