Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 14 June 2013, 10:58   #21
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Een interessante vraag om te onderzoeken is:

Wat is dat wat het zo nodig vindt om zichzelf te profileren ?
Waarom meen je van alles over je zelf te moeten vertellen.

Wel...
Omdat het schier onmogelijk is om Niet' over jezelf te vertellen zo gauw je iets verteld.
En door de conditionering is profilering onvermijdelijk.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 14 June 2013, 11:04   #22
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Wiens weerstand ? Iemand die het nodig vindt van alles over zichzelf te vertellen, of zoals het er staat zichzelf te profileren, doet die dat uit weerstand ?

Of leg je, zoals hier gebruikelijk overigens, de weerstand bij mij neer. Ik zou dan dus in jouw ogen weerstand hebben tegen de omstandigheid dat mensen het nodig vinden om hun doopceel te lichten.

Ik heb die behoefte niet want er is niks dat zichzelf belangrijk vind maar toch vind jij dat ik dat in mij zou moeten onderzoeken, in plaats dat ieder ander met die behoefte zichzelf afvraagt waar die behoefte vandaan komt ?

Nee de vraag is een te algemene vraag, dat gaat niemand onderzoeken. Je kunt beter beginnen een enkele eigen aardigheid die vanuit ego komt te onderzoeken.
Renoir, iets als 'hun doopceel' bestempelen, zegt mogelijk al genoeg toch?

We hebben het waarschijnlijk over 2 verschillende dingen.

Ik zie niets als eigen doopceel, ik ervaar niets als eigen, ik trek nergens een grens als zijnde dat is een boom en dat is ene Aart die dit of dat (als dat niet duidelijk is) m.a.w. die boom zegt mij net zoveel/zoweinig als Aart.

Dat profileren is vanuit ego wat zijn aanwezigheid wil tonen, hier ben ik, dit is mijn aanwezigheid/vesting, etc, etc.

Maar het kan een trucje van het ego zijn/een beschermingsmechanisme zijn om 'niet te profileren' want daarmee hou je alles wat je ziet als jezelf mooi in stand en veilig binnen je muren en dat enkel omdat er gedacht wordt dat er iets te beschermen valt, dat er iets is wat nog gekwetst kan worden.

Waar het mij waarschijnlijk om ging is; wat ziet een mens als zichzelf en waarom doet tie dat en waarom denkt tie dat er iets beschermt dient te worden.

Ego is een gedachtenbundel die denkt dat die gedachtenbundel beschermt dient te worden.

Hoe ver kan de mens vanuit het hoofd leven/ervaren.

Te zot voor woorden.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 14 June 2013, 11:11   #23
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
Wel...
Omdat het schier onmogelijk is om Niet' over jezelf te vertellen zo gauw je iets verteld.
En door de conditionering is profilering onvermijdelijk.
Mooi, het lijkt dan wel een tekst afkomstig uit een antwoordmachine maar het geeft de burger moed. Je mag het hier helemaal zelf ont'dekken vandaar de vraag.

Als er geen zelfje, ego, persoon is vanwaar zou dan nog zo'n behoefte kunnen ontstaan en wat zou er te profileren zijn ?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 June 2013, 11:24   #24
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Renoir, iets als 'hun doopceel' bestempelen, zegt mogelijk al genoeg toch?

We hebben het waarschijnlijk over 2 verschillende dingen.

Ik zie niets als eigen doopceel, ik ervaar niets als eigen, ik trek nergens een grens als zijnde dat is een boom en dat is ene Aart die dit of dat (als dat niet duidelijk is) m.a.w. die boom zegt mij net zoveel/zoweinig als Aart.
Dat doe je dus wel, je geeft mij te kennen hoe Aad er uit ziet, wat Aad wel of niet vindt of doet.

Citaat:
Dat profileren is vanuit ego wat zijn aanwezigheid wil tonen, hier ben ik, dit is mijn aanwezigheid/vesting, etc, etc.
Exact, maar waarom profileer je jezelf als daar buiten staande ? Het is er toch die ervaring dit te zijn. Het vraagt geen ontkenning maar onderzoek of je dat werkelijk bent.

Citaat:
Maar het kan een trucje van het ego zijn/een beschermingsmechanisme zijn om 'niet te profileren' want daarmee hou je alles wat je ziet als jezelf mooi in stand en veilig binnen je muren en dat enkel omdat er gedacht wordt dat er iets te beschermen valt, dat er iets is wat nog gekwetst kan worden.
Dat is nou precies wat ego doet 'omkeren en tegen gebruiken'.
Het is niet gezegd dat je het moet terughouden, het vraagt, nogmaals, onderzoek naar het waarheidsgehalte of je dat werkelijk bent.

Citaat:
Waar het mij waarschijnlijk om ging is; wat ziet een mens als zichzelf en waarom doet tie dat en waarom denkt tie dat er iets beschermt dient te worden.
Mooi streven om dat te laten inzien maar je geeft veel te veel vrije denk ruimte en dan gaat het ego met het onderzoek op de loop.

Citaat:
Ego is een gedachtenbundel die denkt dat die gedachtenbundel beschermt dient te worden.
Correct.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 June 2013, 11:31   #25
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Mooi, het lijkt dan wel een tekst afkomstig uit een antwoordmachine maar het geeft de burger moed. Je mag het hier helemaal zelf ont'dekken vandaar de vraag.

Als er geen zelfje, ego, persoon is vanwaar zou dan nog zo'n behoefte kunnen ontstaan en wat zou er te profileren zijn ?
De profilering is er om een 'persoonlijke' geldigheid te claimen....
De ervaringen van het subjectieve gedachteleven is er de oorzaak van, zinds het begin van de opvoeding.

Zo gauw er sprake is van te bestaan' is die geldigheid er direct, niemand die daar iets extra's voor hoeft te doen noch te laten.
Het claimen van geldigheid op de volwassen leeftijd is niks anders dan de gekte van culturele Zin-geving. Allemaal.....pauwentooi.

Als de 'persoonlijke' geldigheid niet meer gezocht wordt dan blijft profilering onvermijdelijk.... maar zonder psychisch claimend Belang'.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 14 June 2013, 11:49   #26
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
De profilering is er om een 'persoonlijke' geldigheid te claimen....
Ja het is leuk dat je blijk geeft het antwoord te weten, maar daarnaar zou juist het onderzoek moeten zijn en daarbij een eigen bevinding iets zelf ontdekt te hebben.

Citaat:
De ervaringen van het subjectieve gedachteleven is er de oorzaak van, zinds het begin van de opvoeding.
Dat is voor mij reden (geweest) om te onderzoeken wat er van dat subjectieve gedachteleven 'waar' is om tot de ontdekking te komen dat het dat niet is.

Citaat:
Zo gauw er sprake is van te bestaan' is die geldigheid er direct, niemand die daar iets extra's voor hoeft te doen noch te laten.
Het claimen van geldigheid op de volwassen leeftijd is niks anders dan de gekte van culturele Zin-geving. Allemaal.....pauwentooi.
Dat lijkt maar zo, die geldigheid is er niet anders hoefde het niet steeds bevestigd te worden. Er moet juist ontzettend worden gestreden om het 'waar' te maken 'geldig' te zijn.
De praktijk logenstraft hier je woorden.
Er is feitelijk helemaal 'niets' alles bestaat juist uit zingeving en dat is ook helemaal niet erg. Dat mag ieders persoonlijke schepping vervolgens zijn, alleen je bent die niet.

Citaat:
Als de 'persoonlijke' geldigheid niet meer gezocht wordt dan blijft profilering onvermijdelijk.... maar zonder psychisch claimend Belang'.
Mijn ervaring is anders die persoonlijke geldigheid is er niet, er wordt dientengevolge niet gezocht, nochtans is er geen profilering van node.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 June 2013, 11:54   #27
Danique
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Waarom meen je van alles over je zelf te moeten vertellen.
Het is inderdaad compleet onzinnig om van alles over jezelf te vertellen, aangezien dat alles veranderlijk is en niet zal blijven 'bestaan'.
Maar als er geen verandering is/er niets gebeurt in het 'geloof' in/over een gedachte/emotie/situatie is het voor mij helpend het te bespreken, zodat er weer beweging komt in het 'vastzitten' en een en ander kan verdwijnen..
Danique is offline   Met citaat reageren
Oud 14 June 2013, 12:29   #28
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Danique Bekijk bericht
Het is inderdaad compleet onzinnig om van alles over jezelf te vertellen, aangezien dat alles veranderlijk is en niet zal blijven 'bestaan'.
Maar als er geen verandering is/er niets gebeurt in het 'geloof' in/over een gedachte/emotie/situatie is het voor mij helpend het te bespreken, zodat er weer beweging komt in het 'vastzitten' en een en ander kan verdwijnen..
Het is uitermate zinnig om iets over jezelf te vertellen. Daar kan een ander van leren en zo spirituele groei opdoen. Een paar dagen terug was er hier nog iemand die wat terug vond in mijn tekst. Geen idee wat, maar we zijn om elkaar te helpen.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 14 June 2013, 13:39   #29
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lamaar Bekijk bericht
Het is uitermate zinnig om iets over jezelf te vertellen. Daar kan een ander van leren en zo spirituele groei opdoen. Een paar dagen terug was er hier nog iemand die wat terug vond in mijn tekst. Geen idee wat, maar we zijn om elkaar te helpen.
En je hebt het niet als van jou gestolen opgegeven .

Nee het heeft geen enkele zin om levenswijsheden te debiteren, je kunt dan net zo goed gaan moraliseren. Het werkt allemaal niet. Toe jongens hup ga zelfonderzoek doen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 June 2013, 14:35   #30
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
En je hebt het niet als van jou gestolen opgegeven .

Nee het heeft geen enkele zin om levenswijsheden te debiteren, je kunt dan net zo goed gaan moraliseren. Het werkt allemaal niet. Toe jongens hup ga zelfonderzoek doen.
Als je ooit de onvoorwaardelijke Liefde leert kennen zul je begrijpen wat ik bedoel. Tot die tijd blijf ik voor jou geheimtaal schrijven.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Bob's leven en leer - boek Nathan Bob Adamson 1 8 April 2017 14:05


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 09:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.