Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 May 2013, 13:09   #21
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Het gaat me niet om 'bewaken' Renoir het gaat me om bewustwording cq wakker worden/ontwaken, je weet wel dat gene dat beoogd wordt met dit forum, ipv blind je eigen neus achterna te lopen.

Maar goed ik neb me er al bij neergelegd dat het is zoals het is, ik zal me er verder niet mee bemoeien.

Groetjes.....
Er lijken me wel andere, belangrijkere, dingen om je bewust van te worden, maar oké het begin is er. Dat je je meestal na een gedegen inspanning zo makkelijk bij neerlegt vind ik eigenlijk zo typerend voor jou.

Ik vindt het trouwens bij het naderende forumeinde wel slim van Aad om mij een kluif te geven waar ik m'n tanden op stuk kan bijten en m'n voornemen vergeet.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 May 2013, 13:35   #22
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht

Ik vindt het trouwens bij het naderende forumeinde wel slim van Aad om mij een kluif te geven waar ik m'n tanden op stuk kan bijten en m'n voornemen vergeet.
Volgens mij zie je dat helemaal verkeerd.

Ongeacht wat het gebeurt op het forum, als een moment van oprechtheid zich voordoet, als dat gezien wordt, is wat zo een forum over gaat volgens mij.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 20 May 2013, 16:53   #23
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Volgens mij zie je dat helemaal verkeerd.
Volgens mij heb je helemaal gelijk.
Ik snap niet wat mij bezielde me slimmer dan Aad te verklaren dat ik dat door heb. Het is maar een gedachtenspinsel en helemaal niet waar.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 May 2013, 16:57   #24
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Er lijken me wel andere, belangrijkere, dingen om je bewust van te worden, maar oké het begin is er. Dat je je meestal na een gedegen inspanning zo makkelijk bij neerlegt vind ik eigenlijk zo typerend voor jou.

Ik vindt het trouwens bij het naderende forumeinde wel slim van Aad om mij een kluif te geven waar ik m'n tanden op stuk kan bijten en m'n voornemen vergeet.
Wanneer is dat forumeinde eigenlijk? Het schijnt al boven de markt te hangen zolang als het forum bestaat.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 20 May 2013, 17:42   #25
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Wanneer is dat forumeinde eigenlijk? Het schijnt al boven de markt te hangen zolang als het forum bestaat.
Ik ben me aan het beraden met de moderatoren over een andere opzet voorlopig blijft het gewoon zo doordraaien. Het werk gebeurt achter de schermen.
Of jij zou nog een goed idee moeten hebben hoe ik lastpakken die het grote werk steeds maar weer traineren kan weerhouden hier te komen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 May 2013, 17:43   #26
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Renoir, wederom dank voor je moeite. Jij zegt:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir
Wat het zegt, of bedoeld is te zeggen, is dat het bestaan niet anders dan duaal kan zijn, dat het dus niet non-duaal kan zijn want anders was het ervaren er niet dat bestaat bij de gratie van de diversiteit.
Snap ik helemaal! Ehhh, ik denk het althans. Je kunt niet enerzijds een waarnemer en anderzijds het waargenomene onderscheiden als ze niet twee aparte zaken behelzen. (Klopt dat?) Maar wat moet ik dan met dat begrip non-dualiteit???

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir
Ik denk niet dat het zinvol is om met jou je gedachtewereld te gaan doorlopen op dat wat er zo ondertussen aan rommel weg kan en wat er aan gedachten mag overblijven.
Dat vind ik ook nog wel enigszins logisch (in het kader van advaita dan), maar lastig. Aan mijn kop zit geen uitknop. In het kader van 'het gewone leven', het illusionaire leven zoals jij het wellicht zult noemen, komt het mij wel van pas. En de mensen om mij heen vast ook. Ik denk er nl. een prettiger mens door te worden. Laat dit alles een droom zijn, maar dan is mijn droom (zolang ik die droom nog droom) en die van de (dromende) mensen om mij heen, een stukje mooier geworden! Ik ben een pragmatisch mens. (Oef, nu vloek ik in de advaita-kerk? Misschien, maar dat doe ik niet om vervelend te doen.)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mij
Maar goed, ik persoonlijk (wij allemaal?) leef met (de illusie) van tijd. Ontwikkeling vind ik mooi, streef ik na. Al 'observerend' gebeurt er iets, word ik wijzer, of minder onwetend. Zoals ik nu bezig ben lijkt het alsof ik laagjes stof en niet ter zake doende zooi wegveeg/opruim. Of ehhh?, op z'n minst zie liggen! Voor nu voelt dat nuttig. Zelfs al blijkt dat ik (af en toe) een dwaalweggetje in sla, voelt dat als nuttig. Als ik maar blijf opletten!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir, vervolgens
Is dat je ervaren of heb je dat allemaal leuk uitgedacht ?
Het is toch veel fijner intrinsiek te weten wat je bent dan daarover je gedachten te laten gaan en dat te denken wat je bent aan te nemen? Wat overigens de illusie binnen die al bestaande illusie schept.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir
Waar je mee in conflict komt zijn je aannames dat alles illusie is en tijd niet bestaat.
Antwoord op jouw onderstreepte vraag van hier een stukje boven (Is dat je ervaren of heb je dat allemaal leuk uitgedacht ?): geen van beide. In z'n algemeenheid wilde ik je nog laten weten dat er niet zo heel veel is dat ik aanneem als absolute waarheid en/of vaststaande feiten. Ik houd het eigenlijk altijd op mogelijkheden.
Citaat:
Het is toch veel fijner intrinsiek te weten wat je bent dan daarover je gedachten te laten gaan en dat te denken wat je bent aan te nemen? Wat overigens de illusie binnen die al bestaande illusie schept.
Deze bovenstaande uitspraak van jou houd ik voor nu weer even als iets om 'in de week te leggen' ('over na te denken' durf ik niet meer te zeggen! WiNk)
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 20 May 2013, 17:46   #27
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Volgens mij heb je helemaal gelijk.
Ik snap niet wat mij bezielde me slimmer dan Aad te verklaren dat ik dat door heb. Het is maar een gedachtenspinsel en helemaal niet waar.
Renoir, ik betwijfel zelfs, zonder werkelijk te betwijfelen, dat er niet eens datgene in je opkwam van wat je schrijft m.b.t. slimmer en kluif, etc. Daar ben je een veel te oude advaitarot voor toch en stel dat het opkwam dan was het toch al verdwenen voordat je de tijd had het te typen toch?

Maar het is mooi voorbeeldje van wat de mind van dingen die het ziet/leest maakt.

Het had waar kunnen zijn van wat mogelijk je mind er van maakte maar het was inderdaad niet waar.

Ik 'hoop' dat Pionne en Mihaelea wat aan je reacties hadden.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 20 May 2013, 18:11   #28
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Renoir, wederom dank voor je moeite. Jij zegt:

Snap ik helemaal! Ehhh, ik denk het althans. Je kunt niet enerzijds een waarnemer en anderzijds het waargenomene onderscheiden als ze niet twee aparte zaken behelzen. (Klopt dat?) Maar wat moet ik dan met dat begrip non-dualiteit???

Dat vind ik ook nog wel enigszins logisch (in het kader van advaita dan), maar lastig. Aan mijn kop zit geen uitknop. In het kader van 'het gewone leven', het illusionaire leven zoals jij het wellicht zult noemen, komt het mij wel van pas. En de mensen om mij heen vast ook. Ik denk er nl. een prettiger mens door te worden. Laat dit alles een droom zijn, maar dan is mijn droom (zolang ik die droom nog droom) en die van de (dromende) mensen om mij heen, een stukje mooier geworden! Ik ben een pragmatisch mens. (Oef, nu vloek ik in de advaita-kerk? Misschien, maar dat doe ik niet om vervelend te doen.)

Antwoord op jouw onderstreepte vraag van hier een stukje boven (Is dat je ervaren of heb je dat allemaal leuk uitgedacht ?): geen van beide. In z'n algemeenheid wilde ik je nog laten weten dat er niet zo heel veel is dat ik aanneem als absolute waarheid en/of vaststaande feiten. Ik houd het eigenlijk altijd op mogelijkheden.
Deze bovenstaande uitspraak van jou houd ik voor nu weer even als iets om 'in de week te leggen' ('over na te denken' durf ik niet meer te zeggen! WiNk)
Wat denk je zelf wat je met dat begrip non-dualiteit moet, ik kan er niks mee.

Ik verwacht allesbehalve dat er aan jou een aan/uit knop zit, maar je kunt je gedachten herstructureren en een andere wending laten nemen door in die andere richting belang te stellen. Dat het denken van pas komt bewijs ik hier zelf maar je hoeft het niet willekeurig zo maar alle kanten heen te laten zwabberen. Ik weiger in bepaalde gedachtegangen mee te gaan en dat wat je hier laat zien betreffen vele van zulke gedachtegangen. Tweedehands kennis die je ergens hebt opgedaan en waar je op verder borduurt.

Er is niks op tegen om je illusie te leven, dat doet iedereen. Daar gaat het ook niet over, waar het over gaat is dat je op een onverantwoorde wijze aan de wereld trekt en deze schade aanricht door onbekendheid met het weten wat je nou werkelijk bent. Het is mijn aanbeveling al je ideeën overboord te zetten en kijken wat er dan overblijft. En dat betekend niet dat je het idee over 'wie' jij bent daarbij spaart. Maar dat wordt al onmogelijk door de droom die je wenst te dromen en de pragmatisch aanpak die je voorkeur heeft boven Waarheid.

Je hebt een totaal verkeerd (gelezen aangeleerd ?) beeld over Waarheid. Waarheid is datgene wat overblijft na eliminatie van alles dat niet waar is en deze is absoluut omdat ie onveranderlijk is. Dus het is bijna hilarisch te zien staan 'dat er niet zo heel veel is dat je aanneemt als absolute waarheid'. Als je over mogelijkheden en relatieve waarheden wilt stoeien moet je niet bij mij zijn, dan kun je beter een gesprek houden met andere leden hier.

Er zijn er hier genoeg die bereid zijn de gedachtegang hoe jij je leven op orde wilt brengen om een prettig mens te kunnen worden willen volgen, dat heeft mijn interesse niet.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 May 2013, 19:08   #29
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik ben me aan het beraden met de moderatoren over een andere opzet voorlopig blijft het gewoon zo doordraaien. Het werk gebeurt achter de schermen.
Of jij zou nog een goed idee moeten hebben hoe ik lastpakken die het grote werk steeds maar weer traineren kan weerhouden hier te komen.
Zo ik al ideeen zou hebben, dan hou ik ze voor me.
Ik zie wel wat er gebeurd. Voorlopig heb ik het prima naar mn zin hier.
Ik leer hier nog alle dagen!
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 20 May 2013, 19:15   #30
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Zo ik al ideeen zou hebben, dan hou ik ze voor me.
Ik zie wel wat er gebeurd. Voorlopig heb ik het prima naar mn zin hier.
Ik leer hier nog alle dagen!
Geef dan op z'n minst je voorkeuren aan dan kan ik er rekening mee houden.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Advaita en non-dualiteit in de praktijk Rob Hans Laurentius 40 21 August 2014 20:50
Advaita in de praktijk, deel 2 Nadje Advaita 215 11 June 2013 22:08
Advaita in de praktijk, deel 1 Aart Advaita 1 11 June 2013 12:00


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.