Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Beginnend zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Beginnend zelfonderzoek Wil ik weten 'wat' ik ben, of verblijven in 'wie' ik ben.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 23 March 2017, 19:23   #21
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot
Jij hebt het altijd over BK.
Voor mijn begrip, ben jij ook van de club van Tony Parsons en Eckhart Tolle en meer van die would be Advaitisten?
Ik probeer door de bomen het bos weer te zien.
Vandaar.
In het kader van gedegen zelfonderzoek komt Byron Katie met haar zelfonderzoek aardig in de buurt van het gedegen zelfonderzoek als dat niet van de grond wil komen en toch opgestart moet worden. Ik heb deelgenomen aan een forum van Byron Katie en de forumleden daar waren zeer ontvankelijk voor het doen van gedegen zelfonderzoek. Ik heb de forumleden hier Tony Parsons zowel als Eckhart Tolle, zijnde neo-advaitisten, afgeraden als leidraad te nemen. Alsdan hoeft er niks gedaan te worden, je bent het immers al, welke attitude contraproductief is tot het doen van gedegen zelfonderzoek, dat overigens geen enkele leidraad nodig heeft, ook jouw kennis van advaita niet.

Als je het bos weer wilt zien zou je eens wat minder bomen kunnen opzetten.
 
Oud 23 March 2017, 21:56   #22
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Citaat:
het doen van gedegen zelfonderzoek, dat overigens geen enkele leidraad nodig heeft,
.
Maw, in het kader van gedegen zelfonderzoek kan de onderzoeker gras gaan maaien maar hij kan er ook voor kiezen een ijsje te gaan eten in het Vondelpark of vuilnisbakken tellen in de Sarphatistraat.....?
En de bevindingen die hij daar bij oploopt zijn ook niet aan enige leidraad gebonden?
Hij hoeft ze niet te analyseren, of te delen met iemand, hij doet er niets mee in het kader van welke leidraad dan ook.

Volgens deze definitie doet iedereen in de wereld voortdurend aan gedegen zelfonderzoek en behoeft niemand aansporing, want dan zou aansporing de leidraad zijn.
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline  
Oud 24 March 2017, 10:24   #23
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot
Maw, in het kader van gedegen zelfonderzoek kan de onderzoeker gras gaan maaien maar hij kan er ook voor kiezen een ijsje te gaan eten in het Vondelpark of vuilnisbakken tellen in de Sarphatistraat.....?
En de bevindingen die hij daar bij oploopt zijn ook niet aan enige leidraad gebonden?
Hij hoeft ze niet te analyseren, of te delen met iemand, hij doet er niets mee in het kader van welke leidraad dan ook.

Volgens deze definitie doet iedereen in de wereld voortdurend aan gedegen zelfonderzoek en behoeft niemand aansporing, want dan zou aansporing de leidraad zijn.
Dat kan de onderzoeker gewoon naast zijn onderzoek doen inderdaad maar dat 'geen aansporing behoeven' vul je zelf aan en ook aan het vuilnisbakken tellen gaat een besluit vooraf dat te gaan doen. Dan hou je nog maar een paar geïnteresseerden van de mensheid over. Daarvan zet de helft niet door vanwege de ont'dekkingen die onderweg worden opgedaan en ook de overblijvende gaat het niet redden wanneer egomotieven (belang) blijven overheersen. Realisatie blijft een zeldzaamheid.

De bevindingen worden geacht in datzelfde gedegen zelfonderzoek doorwerkt te worden en nemen af een belang te vormen. Aan analyseren ontkom je niet maar maakt geen onderdeel uit, het delen met anderen komt voort uit een (ego)belang dat juist doorzien moet worden. Het wijst zich allemaal vanzelf, in ieder geval is begeleiding (lees voortdurende sturing van een superior) niet pers? nodig.

Eigenlijk is de enige voorwaarde dat je ten koste van alles te weten wilt komen 'wat' je bent.
 
Oud 24 March 2017, 10:56   #24
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Dat kan de onderzoeker gewoon naast zijn onderzoek doen inderdaad maar dat 'geen aansporing behoeven' vul je zelf aan en ook aan het vuilnisbakken tellen gaat een besluit vooraf dat te gaan doen. Dan hou je nog maar een paar geïnteresseerden van de mensheid over. Daarvan zet de helft niet door vanwege de ont'dekkingen die onderweg worden opgedaan en ook de overblijvende gaat het niet redden wanneer egomotieven (belang) blijven overheersen. Realisatie blijft een zeldzaamheid.

De bevindingen worden geacht in datzelfde gedegen zelfonderzoek doorwerkt te worden en nemen af een belang te vormen. Aan analyseren ontkom je niet en maakt onderdeel uit maar het delen met anderen komt voort uit een (ego)belang dat doorzien moet worden. Het wijst zich allemaal vanzelf, in ieder geval is begeleiding (lees sturing van een superior) niet pers? nodig.

Eigenlijk is de enige voorwaarde dat je ten koste van alles te weten wilt komen 'wat' je bent.
Dat is allemaal mooi, maar wat gaat een geïnteresseerde nu doen zonder sturing?
Onder sturing versta ik formulering van een probleem, uitleg over het doel van het onderzoek, suggesties voor onderzoeksonderwerpen, analyse van bevindingen, correctie mbt de richting van het onderzoek, uitwerking van onderzoeksresultaten in het perspectief van het vervolg daarop enz. enz.

Het bovenstaande samenvattend, hoe gaat iemand die dit onderzoek ter hand wil nemen te werk, als er op geen enkele wijze sprake is van sturing?
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline  
Oud 24 March 2017, 11:51   #25
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot
Dat is allemaal mooi, maar wat gaat een geïnteresseerde nu doen zonder sturing?
Onder sturing versta ik formulering van een probleem, uitleg over het doel van het onderzoek, suggesties voor onderzoeksonderwerpen, analyse van bevindingen, correctie mbt de richting van het onderzoek, uitwerking van onderzoeksresultaten in het perspectief van het vervolg daarop enz. enz.

Het bovenstaande samenvattend, hoe gaat iemand die dit onderzoek ter hand wil nemen te werk, als er op geen enkele wijze sprake is van sturing?
Als je ten koste van alles wilt weten wat je bent vindt je je weg vanzelf. Je komt mogelijk terecht op dit forum of elders en leest over 'Waarheid' die onmiddellijk resoneert met dat diepe verlangen. Degenen die dat aangaat behoeven in het geheel geen richtlijnen of sturing. Degenen die er over hebben gelezen en geboeid zijn kunnen mogelijk geënthousiasmeerd worden voor wat voorbereidend werk en kennis opdoen over egokenmerken en bewustwording, mogelijk besluiten tot het doen van gedegen zelfonderzoek. Echter het merendeel dat hier op het forum verblijft heeft kennis opgedaan over advaita, realisatie en vergelijkt de antwoorden van en met elkaar op waarheid (let wel de subjectieve), om op die manier enige vastheid van dat idee te verkrijgen waardoor de overtuiging standvastig als een kennelijk universeel erkende waarheid kan worden uitgedragen.
 
Oud 24 March 2017, 12:30   #26
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Degenen die er over hebben gelezen en geboeid zijn kunnen mogelijk geënthousiasmeerd worden voor wat voorbereidend werk en kennis opdoen over egokenmerken en bewustwording, mogelijk besluiten tot het doen van gedegen zelfonderzoek.
En wat gaan die mensen dan doen, die hebben besloten tot het doen van zelfonderzoek, er vanuit gaande dat er geen sturing, richtlijnen of leidraad voor hen beschikbaar is?
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline  
Oud 24 March 2017, 12:45   #27
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot
En wat gaan die mensen dan doen, die hebben besloten tot het doen van zelfonderzoek, er vanuit gaande dat er geen sturing, richtlijnen of leidraad voor hen beschikbaar is?
Hun eigen aannames, ideeën en gedachten onder de loep nemen en onderzoeken op waarheid.

 
Oud 26 March 2017, 11:53   #28
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Hun eigen aannames, ideeën en gedachten onder de loep nemen en onderzoeken op waarheid.
Dat gaan ze doen op eigen kracht, zonder aanwijzingen, sturing, reflectie, suggesties........?!

Echt waar?
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline  
Oud 26 March 2017, 12:17   #29
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot
Dat gaan ze doen op eigen kracht, zonder aanwijzingen, sturing, reflectie, suggesties........?!

Echt waar?
Echt waar.
 
Oud 26 March 2017, 16:16   #30
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Echt waar.
Er is in ieder geval een uitzondering van iemand die dat niet heeft gedaan.
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.