Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1 Zo is dat bedoeld te zijn maar is niet wat we zijn.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 October 2016, 09:19   #21
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Oooh!...Ok.
Dat is het niveau van diegene met wie ik schrijf.
Ik heb jou verder niets meer te schrijven mijn beste. Einde van de discussie met andere woorden.
Het is zo klaar als wat dat je last hebt van verticaliteit. Je acht jezelf hoger, boven dat wat je meent te zijn.
Verwerken als onmiddellijkheid van wat-is heeft geen last van verticaliteit (zelfvervulling) noch van horizontaliteit (angst voor ...) maar is ander begin als beschikbaarheid zonder voorwaarden.

Jij meent, neemt aan dat wat je begonnen bent ook kan eindigen.
Dat is geen waar: je kan iets wat begonnen is stopzetten maar een einde eraan maken is onmogelijk.
Zo is het ook met denkbeeldigheid gesteld.
Je verkondigt hier het be?indigen van het denken en je doet niets anders dan gedachten voortbrengen. Het gedegen zelfonderzoek maakt geen einde aan het denken; het stopt het belang dat ego hecht aan gedachten, gevoelens, willen, ...
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 8 October 2016, 13:52   #22
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
... je doet niets anders dan gedachten voortbrengen.
Ahum...
Maar 't is 'waar', Statements als "Zieners zijn van dezelfde denkbeeldigheid als blinden" zijn geen gedachten maar zuivere waarheid voor grote denkers die menen zelf het belang gestopt te hebben dat ego hecht aan gedachten, gevoelens, willen.

En hoe hebben ze dat gedaan?
We zullen het nog maar is herhalen: door een beetje redelijke aandacht en een open blik om naar zichzelf te kijken, wat bekend staat onder: gedegen zelfonderzoek...
deze aandacht willen ze delen om de platitudes van het 'begrijpen' te doorzien.

Jammer genoeg maakt de hypnose waarin o.a. ik en forumlid kweetniet ons wentelen volgens jou ons onbereikbaar. En daardoor kunnen we niet tot besluit komen denkbeeldigheid als belang te stoppen.

Je ziet, ik lees je hé Looro.
Je herhalen werpt toch enig resultaat af. Het word op zijn minst opgepikt door een enkeling, al wordt er niets mee gedaan, weigert ego om gedegen zelfonderzoek te doen.
Dus, rest jou en andere afgeronde zelfonderzoekers niets anders dan quasi eindeloos te blijven herhalen:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht

doe het gedegen zelfonderzoek...
Het heeft niet lang geduurd vooraleer ik die 'aanwijzing' weer kon ontlokken.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 October 2016, 14:34   #23
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Zolang je met je ego vecht, ben je er niet. Het ego accepteren en er niet mee vechten is een belangrijke stap vooruit. Een grote stap. Een van de verbazingwekkende wetten van het universum is dat waar er geen weerstand bestaat, ook geen conflict is. Als je niet gaat vechten met je ego, dan kan het ego niet terugvechten. Het ego raakt gefrustreerd als het geen weerstand kan vinden.

Wanneer je dan aankomt in het potentieel van de Leegte, dan verliest alles zijn betekenis: gebondenheid, verlichting, kennis, allemaal onzin. Dan is er het Zien dat alles vanuit de Leegte, het Niets voortkomt. Máár hoeft er niet begrepen te worden!

Gaat ie nog maar weer is. Zelfonderzoek (gedegen of niet) houdt in: véchten met het ego. Waar gevochten wordt zijn er altijd tw??! Er hoeft niets onderzocht te worden. Onderzoek gaat altijd vanuit het 'zien? van de persoon zelf. Ego wat ego onderzoekt is gepruts voor beginners.

Zoek (niet onderzoek) het potentieel van de Leegte. Het is al aanwezig in iedereen. Daar verliest alles wat mentaal is zijn betekenis. Dáár is Zien!

Vanuit Zien hoeft er niets onderzocht te worden. Natuurlijk mag men vanuit Zien er mentaal inhoud aan geven, doe ik ook. Maar dat hoeft niet.

Het lijkt een nuance, maar er is een wereld van verschil tussen doorzien en Zien. Doorzien is mentaal, Zien is hoe het werkelijk is. En zelfs het woord 'werkelijk? is niet op zijn plaats. Het intellect geeft aan ieder woord direct een betekenis.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 8 October 2016, 15:01   #24
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Gaat ie nog maar weer is. Zelfonderzoek (gedegen of niet) houdt in: véchten met het ego. Waar gevochten wordt zijn er altijd tw??! Er hoeft niets onderzocht te worden. Onderzoek gaat altijd vanuit het 'zien? van de persoon zelf. Ego wat ego onderzoekt is gepruts voor beginners.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Je noemt jezelf een ziener die niet weet hoe die het doet ... een blinde ziener dan, is het dat wat je bent?
Misschien is even de zelfvervulling (verticaliteit) even opzij zetten terwijl je leest?
Ik heb mijzelf nergens een ziener genoemd of ook maar ge?nsinueerd dat ik een ziener zou zijn.
Ik heb geschreven (gaat ie nog maar weer is):

Citaat:
De bedoelingen en streven van een ziener zijn te trachten mensen bewust te maken rond wat ze zelf in het heden kunnen vertegenwoordigen, eens dit een gerealiseerd zelf is geworden dan word automatisch zowel verleden, heden en toekomst een helder beeld, en een helder zicht?.of (ZIEN).

Een ziener die een lijn naar de 'ethersfeer' kan leggen heeft het echt niet meer nodig zich af te vragen wie het is die die lijn legt en die sfeer ziet.
Een ziener is een gnosticus die zich niet bezig houdt met zweverig gedoe zoals toekomstvoorspellingen. Een zuivere gnosticus is diegeen die God in zijn hart zoekt.
Ga je naar een ware gnosticus ziener, iemand die over tijd en ruimte kan zien, zal je niet de 'aanwijzing' doe gedegen zelfonderzoek te horen krijgen.
Nee, hij verteld je zo zuiver mogelijk wat hij ziet in de ethersfeer Ziet en zit jou niet te doorzien, zoals velen denken, een nuance wat forumlid kweetniet juist weet te duiden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Ether is tevens een bedwelmstof en blijkbaar kan je er niet genoeg van krijgen.
Jouw huis moet dan vast vergeven staan van flesjes met 'gedegen zelfonderzoek' aroma.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 October 2016, 16:19   #25
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Ik heb mijzelf nergens een ziener genoemd of ook maar ge?nsinueerd dat ik een ziener zou zijn.
Puppetji ... voor de tweede keer dan maar, welkom terug!
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 8 October 2016, 17:14   #26
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht


Een ziener is een gnosticus die zich niet bezig houdt met zweverig gedoe zoals toekomstvoorspellingen. Een zuivere gnosticus is diegeen die God in zijn hart zoekt.
Ga je naar een ware gnosticus ziener, iemand die over tijd en ruimte kan zien, zal je niet de 'aanwijzing' doe gedegen zelfonderzoek te horen krijgen.
Nee, hij verteld je zo zuiver mogelijk wat hij ziet in de ethersfeer Ziet en zit jou niet te doorzien, zoals velen denken, een nuance wat forumlid kweetniet juist weet te duiden.


Da?s schoon gezegd. Gnosis verwijst naar geheime kennis (weten) Het is mystiek onderscheidingsvermogen. Het is het bekleedsel wat niet alleen de waarheid kent maar ook ogenblikkelijk doorgeeft. Het gaat om ontvangen. Kan ons denkvermogen ontvangen dan? Ja, dat kan?

Zo niet, dan is dat ons eigen schuld! (in werkelijkheid is er natuurlijk geen schuldige) Wie zich in de sluiers van het lagere zelf hult zal dit onzin vinden. Het is een feit dat waarheid al in ons is. We leven in een droom, maar dromer en gedroomde zijn dezelfde?..
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 8 October 2016, 18:19   #27
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Een ziener is een gnosticus die zich niet bezig houdt met zweverig gedoe zoals toekomstvoorspellingen. Een zuivere gnosticus is diegeen die God in zijn hart zoekt.
Ga je naar een ware gnosticus ziener, iemand die over tijd en ruimte kan zien, zal je niet de 'aanwijzing' doe gedegen zelfonderzoek te horen krijgen.
Nee, hij verteld je zo zuiver mogelijk wat hij ziet in de ethersfeer Ziet en zit jou niet te doorzien, zoals velen denken, een nuance wat forumlid kweetniet juist weet te duiden.
Natuurlijk ga je die aanwijzing niet horen van een ziener of gnosticus. Het gedegen zelfonderzoek doen betekent meteen het einde van de winkel in gezochte mogelijkheden.
En waarom zou je bij een ander zoeken wat in je eigen toegankelijk is? ... Het adagio blijft geldig: 'wie is het die ziet'.
Ego ziet dit als een vraag en zoekt een antwoord, zingeving voor zichzelf.
Doorzien van ego (gedegen zelfonderzoek) is het belang van ego stoppen in de onmiddellijkheid van wat is.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 9 October 2016, 06:29   #28
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Moet elke ziener zich dan gaan afvragen wie het is die (dat) ziet? Dat mijn beste Looro, is nou typisch voor mensen die waarheid in hun denken zoeken. forumlid kweetniet noemt dat de mentaal gerealiseerden.
De ziener zelf, die zegt: 'ik weet het niet hoe ik dat doe'.
De bedoelingen en streven van een ziener zijn te trachten mensen bewust te maken rond wat ze zelf in het heden kunnen vertegenwoordigen, eens dit een gerealiseerd zelf is geworden dan word automatisch zowel verleden, heden en toekomst een helder beeld, en een helder zicht?.of (ZIEN).
Een ziener die een lijn naar de 'ethersfeer' kan leggen heeft het echt niet meer nodig zich af te vragen wie het is die die lijn legt en die sfeer ziet.
Waar de dieper liggende belangen (de bedoelingen en streven) worden aangetoond 'beseft' diegene die dat ziet voor de volle 100% dat er niet iets is als bewustwording en zelfrealisatie. Het is een gedachte om zichzelf als gerealiseerd te zien. Het is een gedachte om helder te zien, om over tijd en ruimte een lijn te leggen naar de ethersfeer. De gemaakte voorstellingen bezitten geen echte, onmiddellijke werkelijkheid maar zijn denkbeeldig.

Het is de bedoeling van wie dat ziet (denkt) om dat te zien, om dat te denken. Dieper doorpakken is de denkbeeldigheid van dat doen stopzetten in het volle besef dat dit louter gedachten zijn. De denkbeeldigheid van ik ben ziener of ik ben zelfgerealiseerd dringt niet door in wat-is. De denkbeeldigheid is een bevangen zijn onder de hypnotiserende uitwerking van het gedachte.

Het is aan wie dat ziet en wie dat denkt om in zichzelf tot het belang door te dringen van 'wie'-is. Het gaat dan niet meer om bewust zijn of worden of om wat dan ook te vertegenwoordigen: de kern is de denkbeeldigheid van wie-is te doorzien en de omkeerbaarheid ervan te realiseren, te verwerken.
In de uitspraak: 'ik weet het niet hoe ik dat doe' ontbreekt omkeerbaarheid. Het weten wordt voor waar aangenomen zonder door te dringen tot de onmiddellijkheid van wat-is, van hoe het gedaan is, van hoe het is zonder voorwaarden.
Gedegen zelfonderzoek is doordringen tot de onmiddellijkheid van wat-is, tot de omkeerbaarheid van de gedachte ik te zijn die dat ben, tot beschikbaarheid zonder voorwaarden, tot ander begin.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 9 October 2016, 07:11   #29
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Een ziener die een lijn naar de 'ethersfeer' kan leggen heeft het echt niet meer nodig zich af te vragen wie het is die die lijn legt en die sfeer ziet.
Een ziener, een gnosticus is een uitwerking van ego zoals elk individu, elke persoon dat is.
Het belang van ego is denkbeeldigheid, is een gedachtenstroom als weergave van de werkelijke totaliteit en volledigheid.
Deze uitwerkingen van gedachten (inzichten, ideeën, weten, ...) kunnen onmogelijk de verwerking zelf zijn van wat werkelijk is. Zij zijn de denkbeeldigheid ervan. Iedere uitwerking van ego is een gedachte, een denkbeeldigheid.
Het onderliggende belang van ego is de omkeerbaarheid van het beschikbaar zijn voor denkbeeldigheid, niet als een functie (zoals de titel van het draadje suggereerd) maar als het zelf verwerken, als de onmiddellijkheid van wat-is.

Gedegen zelfonderzoek is omkeerbaarheid van denkbeeldigheid verwerken in onmiddellijkheid. Zonder ego is er geen omkeerbaarheid en is er de gedachte van een niets of niemand, een vluchten in geheimdoenerij, in een leegte scheppen, in zich een hemel toemeten of een hel aandoen, enz.
Het belang van ego, van subjectiviteit ligt in de omkeerbaarheid ervan. Het nadeel van denkbeeldigheid is de hypnotiserende uitwerking van gedachten. De enige reden van gedegen zelfonderzoek is de hypnotiserende uitwerking van het denkbeeldig zijn stopzetten.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 9 October 2016, 07:16   #30
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

't is al lang goed Looro.
Verspil geen verdere woorden aan mij. Al je abstract gebrabbel is niet aan mij besteed. Ik ben maar een simpele geest.

Ik post hier nog net een citaat van een grote wijze.
Niet dat jij of Marie er iets aan hebben, jullie gaan nog wel voor lange tijd verder tateren over ander begin, denkbeeldigheid, doorpakken, en wat je nog allemaal verzint.
.
Ik richt dit tot forumlid kweetniet, wie zowat de enige is op dit forum is dit onderstaande naar waarde zal kunnen schatten.

"Wedergeboorte is geen theorie die we kunnen leren. Het is een natuurlijke gebeurtenis die plaatsvind wanneer God het wil. Het enige wat we kunnen doen is ons op deze verlichting voorbereiden door onze hartstochten meester te worden en alles te aanvaarden wat het noodlot ons brengt. Voor een mens met visie zijn alle dingen goed, al zien andere mensen ze als slecht. Zijn kennis van God schenkt hem het vermogen om, zelfs wanneer hij door anderen verkeerd wordt behandeld, Goedheid aan het werk te zien. Zij die zijn wedergeboren leven reeds in het koninkrijk van de hemel."

Hermes Trismegistus.
katerie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Over een boer, een paard en een zoon ... Rob Boeddhisme 2 25 November 2014 00:17


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.