Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Inzichten
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Inzichten Elk inzicht is een smoesje.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 September 2016, 12:26   #21
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Looro, ik volg je overal waar je gaat; maar zie jij niet in dat je jezelf, en bij uitbreiding de hele mensheid, zelfs het hele leven, uitsluit bij dat 'andere begin' en dat dat zo een steriele bezigheid wordt???
Wat is leven??? Leven is juist deelnemen aan het geheel en zonder die deelname heeft dat geheel, wat het ook moge zijn, geen enkele zijnswaarde... en heb jij evenmin zin...

Die zin dat hoeft niets diepgaand en groots te zijn, die zin kan zuiver leven zijn... Die zin kan gewoon 'een deel van het geheel zijn' zijn...
Maar jij sluit jezelf van die deelname uit...
Lieve schat, je blijft maar waarde hechten aan inhoud en het daaraan tegenovergestelde kwalificeer je (uit persoonlijke afkeer) als 'een steriele bezigheid', terwijl dat in de hoedanigheid van 'het weten wat je bent' tegenwoordigheid, zonder invulling en kwalificatie, is. Dat gehecht zijn is een egokwaliteit en de manifestatie van feitelijk de onbekendheid met wat je (werkelijk) bent.
  Met citaat reageren
Oud 22 September 2016, 14:41   #22
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Lieve schat, je blijft maar waarde hechten aan inhoud en het daaraan tegenovergestelde kwalificeer je (uit persoonlijke afkeer) als 'een steriele bezigheid', terwijl dat in de hoedanigheid van 'het weten wat je bent' tegenwoordigheid, zonder invulling en kwalificatie, is. Dat gehecht zijn is een egokwaliteit en de manifestatie van feitelijk de onbekendheid met wat je (werkelijk) bent.
Laurens, ik zal het proberen anders voor te stellen.
Jij vraagt mij een film te bespreken en telkens als ik iets zeg antwoord je, maar dat is de verfilming, niet de kern...
Het leven is als een film en alles wat ik erover zeg, antwoord je dat het de film is waarover is spreek, niet de kern...
En wat is de kern? Als jij mij de film die ik bespreek afneemt, neem je voor mij tegelijker tijd de kern mee af... want de film is voor mij het enige contact met, de enige weg naar de kern.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 22 September 2016, 15:17   #23
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Laurens, ik zal het proberen anders voor te stellen.
Jij vraagt mij een film te bespreken en telkens als ik iets zeg antwoord je, maar dat is de verfilming, niet de kern...
Het leven is als een film en alles wat ik erover zeg, antwoord je dat het de film is waarover is spreek, niet de kern...
En wat is de kern? Als jij mij de film die ik bespreek afneemt, neem je voor mij tegelijker tijd de kern mee af... want de film is voor mij het enige contact met, de enige weg naar de kern.
Ik vraag jou daar (ondanks) het beeld het doek (projectiescherm) te zien.
  Met citaat reageren
Oud 22 September 2016, 15:59   #24
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik vraag jou daar (ondanks) het beeld het doek (projectiescherm) te zien.
Ok?, een nadenkertje.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 22 September 2016, 20:01   #25
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ok?, een nadenkertje.
Ik zou zeggen : juist ni?t nadenken! Geen 'verhalen' meer vertellen/aanhoren (m.a.w. : geen film in de projector steken) en dan verschijnt het lege projectiescherm als vanzelf.

Maar waarom zou je een leven beleven (een filmzaal binnenstappen) met de bedoeling de leegte te aanschouwen (naar een leeg filmdoek te staren)? Ter afwisseling van leven/ervaren, kan het aanschouwen van leegte/stilte inderdaad rust brengen, maar voor eeuwig en altijd???

Uit zichzelf blijft het filmdoek on-ingevuld (on-aangedaan) maar het biedt -via projector en film- wél een oneindig aantal mogelijkheden tot 'projectie'. En dát is de functie van het lege projectiescherm!

De heilige drievuldigheid bestaat uit

- een scherm (leegte, ruimte, het niets)
- een projector (vorm) die aangesloten is op een energetische bron (geestkracht/levenskracht)
- en een film (het 'script'/programma dat zich in de projector bevindt en waar men zich al dan niet bewust van is).

Deze 3 zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en liggen ten grondslag aan het leven en beleven van zichzelf en de aardse realiteit (als het 'vleesgeworden' woord, een ervaarbare manifestatie).
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 23 September 2016, 10:35   #26
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Eindelijk interessante opmerkingen. Natuurlijk is die leegte, Niets, leeg scherm enz enz enz belangrijk. Maar vraag eens in je omgeving wie er de hele avond naar een leeg televisiescherm kijkt?!?

Het Niets is mentaal niet te bereiken. Alles wat mentaal is projecteert. En die projectie is veranderlijk. Zelfkennis draait uiteindelijk dan ook om de veranderlijkheid, niet om het lege scherm.

Dat lege scherm kan je maar één keer ont'dekken , maar daarna nog jaren door kakelen over onmiddellijkheid is geen zelfkennis. Dat is vermeende zelfkennis projecteren op mijn scherm?.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 23 September 2016, 10:38   #27
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

@Tine

Goed opgemerkt van die drievuldigheid. Nu naar een nieuwe denkpiste toe.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 23 September 2016, 11:42   #28
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tine Bekijk bericht
Ik zou zeggen : juist ni?t nadenken! Geen 'verhalen' meer vertellen/aanhoren (m.a.w. : geen film in de projector steken) en dan verschijnt het lege projectiescherm als vanzelf.

Maar waarom zou je een leven beleven (een filmzaal binnenstappen) met de bedoeling de leegte te aanschouwen (naar een leeg filmdoek te staren)? Ter afwisseling van leven/ervaren, kan het aanschouwen van leegte/stilte inderdaad rust brengen, maar voor eeuwig en altijd???

Uit zichzelf blijft het filmdoek on-ingevuld (on-aangedaan) maar het biedt -via projector en film- wél een oneindig aantal mogelijkheden tot 'projectie'. En dát is de functie van het lege projectiescherm!

De heilige drievuldigheid bestaat uit

- een scherm (leegte, ruimte, het niets)
- een projector (vorm) die aangesloten is op een energetische bron (geestkracht/levenskracht)
- en een film (het 'script'/programma dat zich in de projector bevindt en waar men zich al dan niet bewust van is).

Deze 3 zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en liggen ten grondslag aan het leven en beleven van zichzelf en de aardse realiteit (als het 'vleesgeworden' woord, een ervaarbare manifestatie).
Magnifique. Dank je.
Inderdaad is niets dodelijker, doodser dan dat lege scherm en ik begon al in te zien waarom er überhaupt een schepping tot stand is gekomen...
Bedank voor je heilige drievuldigheid en het vleesgeworden woord... een ervaarbare manifestatie... Vele stukken van de puzzle vallen terug op hun plaats.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 23 September 2016, 12:00   #29
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tine Bekijk bericht
...Deze 3 zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en liggen ten grondslag aan het leven en beleven van zichzelf en de aardse realiteit (als het 'vleesgeworden' woord, een ervaarbare manifestatie).
Wat je aanhaalt is de grondslag van de aanhoudende hypnose waarin ego zich wentelt.

Het ging om doorzien waarvan Marie een doordenkertje maakte.

Doorzien van denkbeeldigheid is niet het ontdekken van zichzelf maar de realisatie, het verwerken van onmiddellijkheid als ware aard.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 23 September 2016, 16:37   #30
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Wat je aanhaalt is de grondslag van de aanhoudende hypnose waarin ego zich wentelt.

Het ging om doorzien waarvan Marie een doordenkertje maakte.

Doorzien van denkbeeldigheid is niet het ontdekken van zichzelf maar de realisatie, het verwerken van onmiddellijkheid als ware aard.
Er is niets te doorzien aan een leeg blad...

In het boek der Engelen wordt er gezegd dat indien jullie eens wisten hoe de scheppende wereld hunkert naar de geschapen wereld en ik vroeg mij af waarom...
Nu weet ik het.
marie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.