Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Alexander Smit
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alexander Smit Alexander Smit (1948-1998) wordt als dé grote guru beschouwd van de Nederlandse Advaita Vedanta.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 27 April 2013, 10:21   #21
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Goh alweer iemand die zijn eigen weg te lang of onnodig vond,......lijkt me vervelend thuiskomen.
"blij dat ik er ben" of "wat een domme weg was dat"

De "omweg" neem ik toch wel,...maar dan liever met met een zonnetje.
Het komische is dat het er niet meer toe doet hoe je thuis bent gekomen als je daadwerkelijk thuis komt.

Omweg, met een zonnetje, groot gelijk heb je, lekker van genieten WiNk
Vagebond is offline  
Oud 27 April 2013, 10:54   #22
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
Wel... Het is bij mij allemaal net andersom Rob , ik' begin waar het eindigt en ik' eindig waar het begint.....
Ja, jij draait gewoon alles om.

Je zou het heel goed doen in de keuken van een pannekoekenrestaurant ...
Rob is offline  
Oud 27 April 2013, 11:09   #23
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Rob, ik snap dat je het zo ziet maar eenmaal aangekomen is het toch net even iets anders dan dat jij het ziet.

Als dat ego eenmaal is opgelost dan is er niets meer wat terug kan grijpen naar iets.

Die behoefte kan er dan ook niet zijn.

Er is een verschil tussen 'ontwaakt zijn' en 'boven aan gekomen'.

Schrijf ik waarschijnlijk enkel omdat ik mensen zie blijven hangen in dingen en DENKEN er te zijn en daarom het natuurlijke proces zie blokkeren.

Maar gelukkig is er dan nog zo niemand als Aart.
Ik ben dan ook erg blij met je Aart.

En ik ben blij dat ik nog blij kan zijn.

Ik ben zelfs blij dat ik nog verdriet kan hebben.

En meer is het niet, het glijd ook weer zo weg in het oneindige.
Rob is offline  
Oud 27 April 2013, 11:20   #24
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
Wel... Het is bij mij allemaal net andersom Rob , ik' begin waar het eindigt en ik' eindig waar het begint.....
Heel mooi Sigaar. Leven is leren en dat vormt een cirkel. We zijn nooit klaar. Volledig wakker zijn is geen doel, maar iets flexibels, iets wat altijd in beweging blijft. Wat we denken te weten kan nooit alles omvatten. Er is altijd iets meer, iets wat nog niet is bloot gelegd.

Binnen zen bijvoorbeeld spreekt men van een beginnersgeest die synoniem is aan de geest van mededogen en nederigheid. Beginners hebben deze geest al van zichzelf, de kunst is om (als volwassenen) je beginnersgeest te behouden. Een lege geest, een alerte geest, een geest die voor alles open staat. Ook wel de geest van nederigheid genoemd.

Door te denken dat we er al zijn (of klaar zijn) zal onze geest zich afsluiten en gaan we ons leven doorbrengen met op onze lauweren te rusten. Spirituele trots of verworvenheid is één van de laatste hindernissen. Nooit hecht trots zich sterker, dan wanneer we iets hebben waarop we echt trots kunnen zijn. En nooit verdwijnt nederigheid sneller, dan op het moment dat we tegen onszelf zeggen: we zijn klaar, ik weet wat er te weten valt, er valt niks meer te leren.

Leven is leren. En een mens is nooit te oud om te leren.
Nadje is offline  
Oud 27 April 2013, 11:40   #25
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Heel mooi Sigaar. Leven is leren en dat vormt een cirkel. We zijn nooit klaar. Volledig wakker zijn is geen doel, maar iets flexibels, iets wat altijd in beweging blijft. Wat we denken te weten kan nooit alles omvatten. Er is altijd iets meer, iets wat nog niet is bloot gelegd.

Binnen zen bijvoorbeeld spreekt men van een beginnersgeest die synoniem is aan de geest van mededogen en nederigheid. Beginners hebben deze geest al van zichzelf, de kunst is om (als volwassenen) je beginnersgeest te behouden. Een lege geest, een alerte geest, een geest die voor alles open staat. Ook wel de geest van nederigheid genoemd.

Door te denken dat we er al zijn (of klaar zijn) zal onze geest zich afsluiten en gaan we ons leven doorbrengen met op onze lauweren te rusten. Spirituele trots of verworvenheid is één van de laatste hindernissen. Nooit hecht trots zich sterker, dan wanneer we iets hebben waarop we echt trots kunnen zijn. En nooit verdwijnt nederigheid sneller, dan op het moment dat we tegen onszelf zeggen: we zijn klaar, ik weet wat er te weten valt, er valt niks meer te leren.

Leven is leren. En een mens is nooit te oud om te leren.
Zo goed ingebouwd, zo muur vast. Op mij komt over, als ik niet alleen de woorden lees maar vooral dat wat je werkelijk zegt, is dat jij ergens gestopt bent, en vervolgens jezelf continue aan het rechtvaardigen bent, en je comfortzone aan het goed praten bent. Je probeert jezelf te overtuigen dat er niets meer is dan jouw rustig leventje, en zo sus je je zieltje continue in slaap.
Wakker is wakker, niets meer en niets minder.
Je hebt niet een beetje 'wakker zijn', of een beetje 'slapen', zeker kan de weg ernaar toe op 'wakker zijn' lijken terwijl je slaapt, of op 'slapend' zijn terwijl je juist 'wakker bent'.. maar eens je 'wakker bent', volledig en doordrongen .. hoef je jezelf niet meer zo in te dekken, zoals jij hier doet.
Sommigen noemen het geen rammelende emmers hier, en vaak hoe minder de emmers rammelen hoe dichter, als cement, de visie is.. Men is ingedekt tegen het werkelijke 'wakker worden' met een visie, of met goed uitgedrukte zinnen, zoals jij hier ook doet, je denken werkt zeker prima, maar daar mee ben je nog niet.
Je kan je tekst bijna lezen als iets 'dekkend' en kloppend, maar alleen rationeel kloppend is het, de waarheid is daar niet aanwezig, het ademt geen leven uit, alleen je angst voor het onbekende is hier duidelijk aanwezig.
Mihaela is offline  
Oud 27 April 2013, 12:30   #26
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Rob, ik snap dat je het zo ziet maar eenmaal aangekomen is het toch net even iets anders dan dat jij het ziet.

Als dat ego eenmaal is opgelost dan is er niets meer wat terug kan grijpen naar iets.

Die behoefte kan er dan ook niet zijn.

Er is een verschil tussen 'ontwaakt zijn' en 'boven aan gekomen'.

Schrijf ik waarschijnlijk enkel omdat ik mensen zie blijven hangen in dingen en DENKEN er te zijn en daarom het natuurlijke proces zie blokkeren.

Maar gelukkig is er dan nog zo niemand als Aart.


Ego opgelost? Yeah right.
Freerider is offline  
Oud 27 April 2013, 12:40   #27
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Zo goed ingebouwd, zo muur vast. Op mij komt over, als ik niet alleen de woorden lees maar vooral dat wat je werkelijk zegt, is dat jij ergens gestopt bent, en vervolgens jezelf continue aan het rechtvaardigen bent, en je comfortzone aan het goed praten bent. Je probeert jezelf te overtuigen dat er niets meer is dan jouw rustig leventje, en zo sus je je zieltje continue in slaap.
Wakker is wakker, niets meer en niets minder.
Je hebt niet een beetje 'wakker zijn', of een beetje 'slapen', zeker kan de weg ernaar toe op 'wakker zijn' lijken terwijl je slaapt, of op 'slapend' zijn terwijl je juist 'wakker bent'.. maar eens je 'wakker bent', volledig en doordrongen .. hoef je jezelf niet meer zo in te dekken, zoals jij hier doet.
Sommigen noemen het geen rammelende emmers hier, en vaak hoe minder de emmers rammelen hoe dichter, als cement, de visie is.. Men is ingedekt tegen het werkelijke 'wakker worden' met een visie, of met goed uitgedrukte zinnen, zoals jij hier ook doet, je denken werkt zeker prima, maar daar mee ben je nog niet.
Je kan je tekst bijna lezen als iets 'dekkend' en kloppend, maar alleen rationeel kloppend is het, de waarheid is daar niet aanwezig, het ademt geen leven uit, alleen je angst voor het onbekende is hier duidelijk aanwezig.
Merkwaardige conclusie. Ik zeg juist dat je nooit klaar bent. Maar het is jouw conclusie. Wie ben ik om je die af te nemen?
Nadje is offline  
Oud 27 April 2013, 12:57   #28
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Merkwaardige conclusie. Ik zeg juist dat je nooit klaar bent. Maar het is jouw conclusie. Wie ben ik om je die af te nemen?
Je kan mee kijken of je iets in kan herkennen, ook al zal dat betekenen dat jij je beeld over jezelf voor heel even los laat, dat is alles.
Mihaela is offline  
Oud 27 April 2013, 13:00   #29
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Je kan mee kijken of je iets in kan herkennen, ook al zal dat betekenen dat jij je beeld over jezelf voor heel even los laat, dat is alles.
Je bedoelt of ik wil meekijken of het beeld dat jij over me hebt klopt? Niet dus.
Nadje is offline  
Oud 27 April 2013, 13:03   #30
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Je bedoelt of ik wil meekijken of het beeld dat jij over me hebt klopt? Niet dus.
Wat doe je dan op zo een forum, alleen genieten van complimenten, en genieten van als iemand met jou het er mee eens is?
Kan je net zo goed op een Kletsforum typen dan..

Je kijkt of niet, is het aan jou..
Mihaela is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.