Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Alexander Smit
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alexander Smit Alexander Smit (1948-1998) wordt als dé grote guru beschouwd van de Nederlandse Advaita Vedanta.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 November 2013, 23:39   #21
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Het is niet aan Alexander Smit, noch aan jou of aan mij, te weten/beoordelen wat waar(de) heeft of niet. Dat is enkel belangrijk (van waarde) voor een identiteit. Het is niet aan Alexander Smit, noch aan jou, of aan mij, om te bepalen of iets al of niet (on)nodig is. Als het er is, dan zal het wel "nodig" zijn. Anders was het er niet. Begrip is beperkt tot een identiteit. Wat we wezenlijk zijn gaat alle begrip te boven. Ook standpunten behoren tot het terrein van de identiteit. Ik hoef mijn standpunt niet te verlaten. Enkel te zien dat het een standpunt is. En dat dat enkel voor mij belangrijk is. In de zin van dat het me wat te vertellen heeft. Veel ingewikkelder wou ik het niet maken.
Dit gaat dus via de identiteit waar je jezelf voor aanziet. Je ziet niet eens dat je vervuld bent van je eigen gedachten, je bent vol er kan niks tot je toetreden.
Rennie is offline  
Oud 22 November 2013, 23:40   #22
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Je betrekt een algemene 'je' tekst over een willekeurig iemand (het zou Ietsepietsje kunnen zijn bijvoorbeeld die een hoge pet op heeft van het ego en ook blijk heeft gegeven, zoniet heeft toegegeven dat ego uit het zelfonderzoek te hebben gelaten) op jou zelf. Je hebt niet door dat je iets dat jou helemaal niet hoeft te betreffen naar je toe trekt, dat het ego, zoals gebruikelijk, in de tegenaanval gaat uit waakzaamheid van ego zich altijd aangevallen te menen. Je hebt een schitterend functionerend ego dat je goed lijkt te beschermen en dan stel je je nu de vraag of je bereid bent dat jou altijd zo behulpzame ego aan een kritisch onderzoek te onderwerpen ?
Wat bedoel je nou? Ik ben gaarne bereid om naar je te luisteren, ik krijg graag feedback, maar maak me dan helder wat je bedoelt. Waar lees jij een zich aangevallen voelen? Een zich willen beschermen? Maak me dan ook wijzer.
Nadje is offline  
Oud 22 November 2013, 23:42   #23
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dit gaat dus via de identiteit waar je jezelf voor aanziet. Je ziet niet eens dat je vervuld bent van je eigen gedachten, je bent vol er kan niks tot je toetreden.
Lieverd, zeg me , wat zou er tot me moeten toetreden dan?
Nadje is offline  
Oud 22 November 2013, 23:43   #24
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Wat bedoel je nou? Ik ben gaarne bereid om naar je te luisteren, ik krijg graag feedback, maar maak me dan helder wat je bedoelt. Waar lees jij een zich aangevallen voelen? Een zich willen beschermen? Maak me dan ook wijzer.
Je moet zelf leren kijken ik kan je alleen maar zeggen wat ik zie. Ik heb je laten zien wat ego doet, zich in de aangevallen rol ervaren over iets wat helemaal niet over je ging. Je moet er wel onbevangen naar kunnen KIJKEN en het niet wegdrukken of bagatelliseren. Het gaat er om dat je bewust wordt wat ego doet, dat je er een hebt.
Rennie is offline  
Oud 22 November 2013, 23:44   #25
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Lieverd, zeg me , wat zou er tot me moeten toetreden dan?
De betekenis van de woorden die tot je zijn gesproken.

Zoals de eerbiedwaardige Nisargadatta Maharaj zei:
'Woorden zijn slechts verwijzingen.'

Woorden blijven woorden zonder betekenis wanneer datgene waar ze naar verwijzen niet doorgrond of 'verstaan' worden.
Rennie is offline  
Oud 22 November 2013, 23:44   #26
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Je moet zelf leren kijken ik kan je alleen maar zeggen wat ik zie.
Wat zie je dan? Wat ik niet zie?
Nadje is offline  
Oud 22 November 2013, 23:53   #27
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
De betekenis van de woorden die tot je zijn gesproken.

Zoals de eerbiedwaardige Nisargadatta Maharaj zei:
'Woorden zijn slechts verwijzingen.'

Woorden blijven woorden zonder betekenis wanneer datgene waar ze naar verwijzen niet doorgrond of 'verstaan' worden.
Hiermee zeg je toch zelf dat bepaalde woorden of gedachtes wel degelijk betekenis hebben? Dan zeg je in feite toch hetzelfde als ik?
Nadje is offline  
Oud 22 November 2013, 23:55   #28
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Wat zie je dan? Wat ik niet zie?
Ik heb gezegd wat ik zie, niet alleen nu maar gedurende onze gehele forumgeschiedenis al. Ik vrees dat je de vervulling over je eigen gedachten te menen te zien wat je ziet, je verhinderen echt te zien.
Dus zul je toch je eigen belemmeringen moeten opruimen en dat gedegen zelfonderzoek gaan doen waarin je je ego niet meer buiten beschouwing kunt laten.
Rennie is offline  
Oud 22 November 2013, 23:56   #29
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Hiermee zeg je toch zelf dat bepaalde woorden of gedachtes wel degelijk betekenis hebben? Dan zeg je in feite toch hetzelfde als ik?
Nee, kijk nou eens wat beter, ik zeg iets totaal anders.

Citaat:
Woorden blijven woorden zonder betekenis wanneer datgene waar ze naar verwijzen niet doorgrond of 'verstaan' worden.
Als ik Alexander of Nisargadatta, soms jouw Rob, of wie dan ook Waarheid hoor spreken resoneert dat binnen in mij, het ontsteekt mijn hart in vreugde, het is als een vreugdevolle rimpeling van de zon in een plas water. Zoiets.
Rennie is offline  
Oud 23 November 2013, 00:05   #30
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Ik kom er morgen op terug. Ik zal het tot me nemen. Slaap lekker. Forumgeschiedenis? Wat geweest is, is geweest. Waarom is dat nog zo belangrijk voor je? Morgen verder.
Nadje is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Gewaarzijn. Aart Beginnend zelfonderzoek 22 20 January 2012 12:34
Gewaarzijn van gelijkheid. Aart Boeddhisme 2 8 November 2011 18:58


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.