Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 1 June 2010, 11:07   #21
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nada Bekijk bericht
Om het stempel doetje te krijgen moet je toch wel aan bepaalde voorwaarden voldoen hoor.....
voorwaardelijk dus?
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 1 June 2010, 11:45   #22
Mo
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 7 May 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
# bij bericht 14

Mo, het leven toelaten met alles erop en eraan...
Altijd zijn daar weer de polariteiten waardoor een stroom ontstaat...ja ik noem dit ook leven...hoe groter het verschil tussen de polariteiten...hoe sterker/heftiger de stroom die ontstaat...soms zo heftig dat er geen tijd is om na te denken over toestaan...zwemmen of verzuipen...

Verder klinkt er wel rust door in je bericht...
Maar kan/wil je misschien uitleggen waarmee er identificatie plaatsvond?
Ik begrijp je hier niet zo goed.
Durven verzuipen...niet wetende...en toch is er ergens iets dat wel weet, weet heeft weer boven te komen..
Zo verging het mij diverse malen.

Identificatie met illusies, ego, waarden en normen van de buitenwereld,
het kindmechanisme, zoiets..
Mo is offline   Met citaat reageren
Oud 3 June 2010, 11:49   #23
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mo Bekijk bericht
Durven verzuipen...niet wetende...en toch is er ergens iets dat wel weet, weet heeft weer boven te komen..
Zo verging het mij diverse malen.

Identificatie met illusies, ego, waarden en normen van de buitenwereld,
het kindmechanisme, zoiets..
De gevraagde antwoorden worden een herhaling van wat reeds uitvoerig gezegd is. Ik begrijp de behoefte wel dat alles rondom nog eens anders belicht en vanuit een ander perspectief aan de orde komt, het bevorderd begripsvorming, maar weten is van een andere orde.

We zijn gefocused op de woorden en op de reacties die het in ons teweeg brengen, het is verslavend, ik althans vind het heerlijk om te bouncen in de ruimte van het denken, het kan zomaar alle kanten op en het roept andere gedachten en emoties op. Denken is een feest.

Ik kan het zo ervaren omdat ik WEET dat ik m'n gedachten niet ben, als ik denk mijn gedachten te zijn heb ik soms een erg zware dobber aan mijn gedachten, dan zou ik ook geen Renoir of andere polonaise aan mijn lijf willen hebben die mij eraan herinnerd hoe moeilijk het is.

Dus dingen willen niet gezien worden. We vluchten voor een angstaanjagende gedachte dat er niks is, ontdekken dat we niemand zijn. Alle dingen die het weten waard zijn worden nog steeds gezegd en gehoord voor iedereen die daar oren naar heeft. Ze hoeven alleen gezegd te worden en dan is er bij toeval een keer een ontvanger.

Maar er zijn verslavende gewoontes werkzaam om aan een zelfbeeld te werken, voor jezelf een standpunt te bepalen en alleen ontvankelijk te zijn voor de lieflijkheid die in slaap sust.

Dat wat ik bent is onbeweeglijk en het roept op tot dynamiek, tot beweging tot turbulentie, maar de boot mag niet gaan schommelen, althans niet teveel want ander kon ik er wel eens uitvallen.

Verdomme val er toch gewoon uit en zie dat je als water gewoon weer terug in je element bent.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 3 June 2010, 12:03   #24
Mo
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 7 May 2010
Berichten: 0
Standaard

Wat je zegt heeft niets nieuws voor mij!
Verdomme!
Mo is offline   Met citaat reageren
Oud 3 June 2010, 12:25   #25
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mo Bekijk bericht
Wat je zegt heeft niets nieuws voor mij!
Verdomme!
Uit mijn hart gegrepen.

Eenmaal dat "niet meer nieuws" gezien kan de "jas" van de "persoonlijkheid" weer aan. Of, eenmaal alle schilderijen van de muur geplukt en wetend dat we de muur zelf zijn, kunnen we ons weer gaan volhangen (vrij naar JvD). Daar ligt de advaita-shuffle op de loer, het ontkennen van wat zich binnen het mens-zijn voordoet. Dus nodigen we uit tot "laat de persoonlijkheid maar zien, ruil niet het relatieve voor het absolute in want dat is zelfbedrog, kijk naar wat er is". Dan stuiten we opnieuw op overtuigingen, angsten, kindmechanismen etc. Ditmaal zijn we bereid die onder ogen te komen, kijken we als muur naar onze schilderijen ipv als schilderijen naar de muur. Als we dan vervolgens die schilderijen laten zien, onze voor- en afkeuren tonen, worden we weer geconfronteerd met uitingen dat we de muur zijn. Ja, dat weten we wel, maar de schilderijen zijn er ook nog.

Ik kom niet goed uit mijn woorden, maar ik begrijp wat gezegd wil worden. Het is waar "zelfkennis" in betekenis van het absolute / de muur / het vormloze / en in de betekenis van psychologisch / persoonlijkheid / vorm ekaar lijken te kruisen. Ik weet het niet, ze lijken voor mij samen te komen op maar één punt: het NU.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 3 June 2010, 12:37   #26
Mo
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 7 May 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Ik kom niet goed uit mijn woorden, maar ik begrijp wat gezegd wil worden. Het is waar "zelfkennis" in betekenis van het absolute / de muur / het vormloze / en in de betekenis van psychologisch / persoonlijkheid / vorm ekaar lijken te kruisen. Ik weet het niet, ze lijken voor mij samen te komen op maar één punt: het NU.
Exact!
Mooi gezegd overigens!
Mo is offline   Met citaat reageren
Oud 3 June 2010, 13:15   #27
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

heb hier proberen te lezen...
maar voel wat allergieën de kop opsteken...

Mo, als je bedoelt zwemmen en verzuipen...is dit meer dan genoeg voor deze drenkeling die met een grote regelmaat net de boot mist...

(Weet je dat ik me echt gelijk even zo zeeziek voel...komt niet door jullie...maar ik laat deze discussie even voor wat-ie is.)
Tot elders
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 3 June 2010, 13:34   #28
Mo
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 7 May 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
heb hier proberen te lezen...
maar voel wat allergieën de kop opsteken...

Mo, als je bedoelt zwemmen en verzuipen...is dit meer dan genoeg voor deze drenkeling die met een grote regelmaat net de boot mist...

(Weet je dat ik me echt gelijk even zo zeeziek voel...komt niet door jullie...maar ik laat deze discussie even voor wat-ie is.)
Tot elders
Je vroeg me met wat ik met identificatie bedoelde.
Ik had het over mijn zwemmen en verzuipen. Naar aanleiding van jouw woorden werd dit getriggerd en gaf ik hier uiting aan.
Kun je het zien dat het van mij is en niet van jou?
De een springt het diepe in en ziet wel, de ander zal genoeg redenen hebben om dat niet te doen.
It is your way Glans het ene is niet beter dan het andere.
Mo is offline   Met citaat reageren
Oud 3 June 2010, 21:18   #29
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Mo

(je vraag laat ik even open staan voor een ander moment)
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 15 February 2011, 15:33   #30
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Als je de kortste weg naar huis wilt nemen,
neem dan de advaita route, zou ik zeggen.
Citaat:
De korste weg naar huis is eerlijkheid.
Advaita heeft jou niet thuis gebracht, maar heeft jou geleid naar een hartinfarct.
De leugen ontmaskeren is een handeling in de dualiteit. Advaita biedt geen enkele mogelijkheid om je ergens achter te verschuilen omdat het geen duale apecten omarmt, het hebben van een hartinfarct is even goed als het hebben van een bruiloft.

Citaat:
Of zien dat je al thuis bent.
Tot het zien of je thuis bent ben je helemaal niet in staat wanneer je de wereld indeeld ik goed of slecht. Je bent niet thuis wanneer een handelswijze gericht is op uitsluiting.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wat Advaita niet is Natan Advaita 80 22 March 2021 13:19


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.