Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 April 2017, 12:49   #21
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turrio Bekijk bericht
Gedegen zelfonderzoek is met zekerheid uit bed stappen en zien dat er licht is en dat alles in het blikveld naar je toestroomt in een komen en gaan, een verschijnen en verdwijnen. Dat verschijnen en verdwijnen gebeurt in een onveranderlijk punt van eenheid in mij zelf.
Awél, dat vind ik nu is een zeldzame schone en begrijpelijke definitie van gedegen zelfonderzoek.
Die mag je op de binnenflap van je komende boek schrijven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turrio Bekijk bericht
Anne, je doet wel erg je best!
ja, bedacht ik me ook dat Anne een poging doet om 'Presence', aanwezig, te zijn op het forum. Men zou zo maar is niet serieus gepakt moeten worden als postzegeltje...
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 April 2017, 13:46   #22
Turrio
Asprirant lid
 
Turrio's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 March 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Weet je, dit topic doet me denken aan een topic gestart door forumlid Kweetniet ooit onder zijn vorige incarnatie als Theo.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Wat is het niet-doen eigenlijk? Niet-doen is een weg. Het is een zoeken in je zelf naar een natuurlijk en spontaan handelen. Er is een aanwezigheid van jou en mij in deze wereld, ons bewust 'zijn'. Deze ontvangt info van je brein. En als reactie daarop wil hij in aktie komen, hij wil 'doen'.

De truc is om de stilte te zoeken in dat 'zijn'. Binnen die stilte is er van alles mogelijk. En dat 'alles' laat je gewoon gebeuren. Dat 'gewoon gebeuren' noem ik 'niet doen'. Pleeg geen enkel verzet! Leer vertrouwen op iets wat jij niet bent. (maar jij bestaat toch niet)
Veel blablabla, daar zijn zij die de ervaring van niets-weten en niet-doen beweren te hebben heel goed in.
En maar tateren, 'channelen', aanwijzingen geven.

Terwijl het over het simpele gegeven van rebirthing gaat.
Re-birthing, weder-geboorte. Een 2de geboorte, niet fysiek maar in de geest.
Bestaat al sinds heugenis in India (en daarvoor in het oude Egypte en daarvoor in ...) en ge?mporteerd naar het Westen door de Amerikaan Leonard Orr in de jaren '70. https://nl.wikipedia.org/wiki/Leonard_Orr

En daar heef Turrio / Looro dan zijn eigen concept 'ander begin' voor bedacht.

Al? vooruit, een 'ander begin'.
Een nieuw kleedje voor dezelfde wijn in oude zakken.
Zoals Theo in de quote zegt is het keerpunt een weg, een zoeken in je zelf. Het is echter geen zoeken in jezelf naar iets (hier spontaan en natuurlijk handelen of een verzetloos zich overgeven). Het is een zoeken naar wat jou overkomt, wat er gebeurt met je en of dit alles wel echt is, werkelijk is en geen droom of verzinsel.

Wat jij zegt, katerie, van hergeboorte, is een zinvolle uitdrukking want in het keerpunt wordt de subjectiviteit leeg gemaakt, van denkbeeldigheid doorzien. In die zin en uitsluitend in die zin is het een hergeboorte.
Ander begin is een concept om aan te duiden dat wat werkelijk is, onveranderlijk gevestigd is als bewustzijn. Ander begin is geen nieuw kleedje, geen jonge wijn in oude zakken.
Zoals je al weet is elke gestalte, elke vorm, verandering. Dat is de prijs voor subjectiviteit. Het keerpunt is zien dat ik losgemaakt ben van mijn subjectiviteit, van mijn verhaal.
Vanaf dat keerpunt is er nog een weg te gaan. Een weg van zien en kijken, van zwijgen en luisteren om wat werkelijk is te vestigen als van ander begin.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Traherne, Innosence

? No darkness then did overshade,
But all within was pure and bright,
No guilt did crush, nor fear invade
But all my soul was full of light. ?
__________________
om so hum
Turrio is offline   Met citaat reageren
Oud 18 April 2017, 17:22   #23
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turrio Bekijk bericht
Wat jij zegt, katerie, van hergeboorte, is een zinvolle uitdrukking want in het keerpunt wordt de subjectiviteit leeg gemaakt, van denkbeeldigheid doorzien. In die zin en uitsluitend in die zin is het een hergeboorte.
ja, en kan men ervaren tijdens 'rebirth-sessies' door middel van 'holotroop ademen'. In het Engels 'Holotropic breathing' Heb er honderden van die sessies opzitten de voorbije 25 jaren.

Als je Friedrich Weinreb aan kan (dewelke ik getipt gekregen heb van mijn rebirth-trainer) dan kan je Stanislav Grof ook wel aan. Alhoewel van een totaal andere orde want Grof kan ik ook aan, tot op zeker niveau.

Titel van zijn boek waar ik 25 jaar geleden aan begon spreekt voor zich:
"Geboorte, dood en transcendentie".

Citaat:
Het is een overzicht van de resultaten van het onderzoek naar ongewone bewustzijnstoestanden die opgewekt kunnen worden met behulp van psychedelische stoffen en verscheidene niet-farmacologische methoden. Het boek probeert een alternatief te geven voor het mechanistische idee van "de geest die zich in de hersenen bevindt." De auteur, een prominent vertegenwoordiger van de transpersonale psychologie in de Verenigde Staten, heeft vroeger in Praag psychiatrisch onderzoek met behulp van L.S.D. gedaan. De theorie van Jung vormde een aanknopingspunt voor hem. Acht hoofdstukken waarin de auteur in de loop van het verhaal via de oude psychotherapeutische opvattingen komt bij de transpersonale psychologie. Het is een interessant boek - niet aanvoudig geschreven - waarin een poging wordt gedaan oosterse en westerse ideeën over de geest in een nieuw paradigma te vatten. Geschikt voor één ieder die zich in de menselijke geest en de wereld interesseert..

http://www.deboekensalon.nl/dbs/book/52163
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 April 2017, 22:17   #24
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turrio Bekijk bericht
Mijn ervaren van niets-weten is een vaststellen dat er in mijn subjectiviteit geen weten of kennis te vinden is. Wat ik zie in mijn subjectiviteit is leegte, niets en dat zich aanhoudend vult met onderwerpen als gedachten, gevoelens en ervaringen.
Deze opvulling, zo kan ik vaststellen, is denkbeeldig, is een illusie, is niet wat ik ?echt? ben.

Een uitspraak als ?niet-weten is het hoogste weten? is opvulling zolang het een onderwerp blijft, een verlangen om uitdrukking te geven aan leegte en om uitdrukking te zijn van leegte.

Deze ervaring van drie jaar geleden is mijn bijzondere ervaring omdat ik in het volle besef, als het ware in de aanraking kwam van niets, van de leegte van mijn subjectiviteit.
Zoals de dingen in kleur en volume verschijnen en aanwezig zijn, zo is er sedertdien een besef dat dit verschijnen in mijn individualiteit wordt vervuld.
Ik heb niet langer de behoefte mij te hechten aan het vervullen van wat verschijnt omdat het besef van mijn individualiteit een keerpunt is.
Het is over dit besef, dit keerpunt dat ik graag van gedachten wil wisselen.
Ik licht het woordje 'individualiteit' uit het geheel en inderdaad het besef van die individualiteit, elke cel is uniek, opgaand in het geheel...
Altijd de tegenstellingen die helemaal geen tegenstellingen blijken te zijn maar een harmonisch samenvloeien...
Je hebt de leegte gevonden en nooit voelde je jezelf meer gevuld, meer vervuld dat het soms pijn doet om de 'grootsheid' van het niets te aanschouwen...
En het dagelijkse leven gaat gewoon verder zijn gang en uitwendig lijkt, in eerste instantie, alles bij het oude te blijven... maar toch, de innerlijke verandering, die je hebt ondergaan, blijft niet verborgen en uit zich in kleine details... Niets om over naar huis te schrijven, niets opvallend... en toch...

Het is heel zeker geen eindpunt; het is een nieuw beginpunt en als een klein kind, zichzelf geborgen wetend in het 'zijn', kijkt je in volle bewondering uit naar wat de dag van morgen brengen zal...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 April 2017, 00:11   #25
Presence
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 18 April 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turrio Bekijk bericht
Mijn ervaren van niets-weten is een vaststellen dat er in mijn subjectiviteit geen weten of kennis te vinden is. Wat ik zie in mijn subjectiviteit is leegte, niets en dat zich aanhoudend vult met onderwerpen als gedachten, gevoelens en ervaringen.
Deze opvulling, zo kan ik vaststellen, is denkbeeldig, is een illusie, is niet wat ik ?echt? ben.

Een uitspraak als ?niet-weten is het hoogste weten? is opvulling zolang het een onderwerp blijft, een verlangen om uitdrukking te geven aan leegte en om uitdrukking te zijn van leegte.

Deze ervaring van drie jaar geleden is mijn bijzondere ervaring omdat ik in het volle besef, als het ware in de aanraking kwam van niets, van de leegte van mijn subjectiviteit.
Zoals de dingen in kleur en volume verschijnen en aanwezig zijn, zo is er sedertdien een besef dat dit verschijnen in mijn individualiteit wordt vervuld.
Ik heb niet langer de behoefte mij te hechten aan het vervullen van wat verschijnt omdat het besef van mijn individualiteit een keerpunt is.
Het is over dit besef, dit keerpunt dat ik graag van gedachten wil wisselen.
Subjectiviteit ziet subjectiviteit.... Indivi-dualiteit....
"Niet de behoefte hebben tot" impliceert al een behoefte.... 'Bijzondere' ervaringen zijn mens-gerelateerd. In het absolute-zijn is niets bijzonder en alles gewoon....
Presence is offline   Met citaat reageren
Oud 19 April 2017, 00:12   #26
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
@Turrio...het is een nieuw beginpunt en als een klein kind, zichzelf geborgen wetend in het 'zijn', kijkt je in volle bewondering uit naar wat de dag van morgen brengen zal...
Je schijnt er zoveel van te weten marie.
Heb je ook de ervaring van niets-weten en het 'niets' kunnen vaststellen, of op een of andere manier kunnen zien?
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 April 2017, 00:15   #27
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Presence Bekijk bericht
@Turrio: "Niet de behoefte hebben tot" impliceert al een behoefte....
Oh postzegeltje toch.
Een andere naam aannemen heeft je echt niet meer 'presence' op dit forum doen krijgen hoor.
Ik zie nog steeds een klein kind met een te grote helm en te zwaar zwaard dat het niet kan hanteren staan.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 April 2017, 00:18   #28
Presence
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 18 April 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Oh postzegeltje toch.
Een andere naam aannemen heeft je echt niet meer 'presence' op dit forum doen krijgen hoor.
Ik zie nog steeds een klein kind met een te grote helm en te zwaar zwaard dat het niet kan hanteren staan.
.... Och katerie toch.... Je aannames zijn pijnlijk vertederend...
Presence is offline   Met citaat reageren
Oud 19 April 2017, 00:25   #29
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Presence Bekijk bericht
.... Och katerie toch.... Je aannames zijn pijnlijk vertederend...
Wat dacht je, ik ga mijn forum naam ook is veranderen, naar het voorbeeld van Looro, in een poging om wat meer indruk (presence) te maken?
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 April 2017, 00:31   #30
Presence
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 18 April 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Wat dacht je, ik ga mijn forum naam ook is veranderen, naar het voorbeeld van Looro, in een poging om wat meer indruk (presence) te maken?
OhLaLaLa folie.... Je bent wat je denkt katerie
C'est la vie!
Presence is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
Ander Begin, Doorpakken, Doorzien, Ego, Keerpunt


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
FAQ rond gedegen zelfonderzoek gevraagd. Puppetji Forum; regels, vragen, idee 22 18 December 2014 23:27


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.