Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 21 June 2013, 11:30   #21
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Is het conditioneren of automatiseren?
Mij lijkt brood bakken een automatisering (van handelingen) ipv een conditionering.
Er zijn bewust aangeleerde in volgorde geplaatste handelingen nodig om een overheerlijk goudgeel brood te kunnen bakken.
Waarbij de ene bakker deze kunst toch ook echt beter verstaat dan een andere bakker.
Conditionering heeft voor mij meer iets onbewust in zich.
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 11:56   #22
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
De bakker kan geen brood bakken zonder dat er de "idee" van broodbakken bestaat. Denk dat Plato dat bedoelde.

Volgens Plato was alles nabootsing (mimesis) en dat legde hij uit met het "3 bedden voorbeeld". Een timmerman maakt een bed maar doet dat op basis van een model, het idee "bed". Het getimmerde bed is dus al een afgeleide van het model "bed". Als een schilder daar dan ook nog eens een schilderij van maakt, is het schilderij een afbeelding van een afbeelding.
Ja, zo bedoelde Plato het en in die zin 'bestaat' het idee (als het een dat niet zonder het ander kan). Maar je zegt het zelf al, dat idee bestaat alleen als model. Dat is een benaderingswijze (de werkelijkheid als een model) dat ik respecteer en er ook kan uit leren zolang de feiten dat bevestigen of althans niet tegenspreken. Plato had ook het idee dat de wereld een platte schijf was enz... Het denken bestaat inderdaad uit het denken in modellen.
Om bij de bakker te blijven: de bakker weet hoe een brood te bakken omdat hij dat kan, omdat hij een idee heeft van zijn kunnen. Dit vermogen om ideeën te kennen is een eigenschap van zijn kunnen. Tussen die twee (kennis en kunnen) is een wisselwerking waardoor zinvol handelen min of meer gegarandeerd wordt (ik hoop het alvast!).

Er is geen enkel bewijs dat het een zonder het ander kan. Kennis en kunnen zijn er tegelijkertijd.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 17:50   #23
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Zoals het grotverhaal van Plato. De mens ziet schaduwen en hoort echo's van de werkelijkheid. Zou bij het verlaten van de grot totaal verblind worden en niet begrijpen welke werkelijkheid daar waargenomen wordt. Eenmaal gezien wat er daarboven is, ook niet meer mee kunnen komen met de mensen voor wie die schaduwen de werkelijkheid zijn. Vraag is dan nog hoe je de schaduwen onderscheidt .



glans is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 18:26   #24
Danique
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Fijn dat je weer post Glans
Danique is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 19:58   #25
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

danique
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 26 June 2013, 12:52   #26
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Ik kwam trouwens ten tijde van dit topic terug bij de oude grieken door het kijken naar de tv serie van De Wereld van Sofie. Sofie die door de vragen wie ben jij en waar komt de wereld vandaan in de wereld van filosofie werd getrokken . Ze waren nog niet zo slim om de vraag wat ben je te stellen WiNk.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 27 June 2013, 17:41   #27
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Ik kwam trouwens ten tijde van dit topic terug bij de oude grieken door het kijken naar de tv serie van De Wereld van Sofie. Sofie die door de vragen wie ben jij en waar komt de wereld vandaan in de wereld van filosofie werd getrokken . Ze waren nog niet zo slim om de vraag wat ben je te stellen WiNk.
Even gegoogled. Ik kende Sofie en haar wereld nog niet. Bij deze.

Voor de geënteresseerden een linkje.

http://www.bol.com/nl/p/de-wereld-va...1004010970209/
Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.