Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Inzichten
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Inzichten Elk inzicht is een smoesje.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 28 November 2016, 23:44   #21
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Ook jij kunt toch inzien Kweetniet, dat wat-heid (directe zijn) de dualiteit in stand moet houden om zich in het geheel te onderscheiden en zich, uit zichzelf in harmonie te beleven met het geheel.

Het is niet de dualiteit die doorzien wordt in gedegen zelfonderzoek maar het in stand houden ervan, het afhankelijk ervan zijn om te bestaan, om te leven, om te zijn.
Het directe zijn, de wat-heid van het ding en het geheel is denkbeeldig en omdat het denkbeeldig is kan het onderscheiden worden, onderzocht worden, gemediteerd worden, enz.

Alleen jij beweert dat ik niet bestaat.
In gedegen zelfonderzoek wordt ego doorzien als van denkbeeldigheid. De wat-heid of het directe zijn zoals jij het noemt kan noch bevestigd noch ontkend worden. Maar het zijn, direct of onderscheiden, kan wel doorzien worden.
Het 'zijn? is niet denkbeeldig. Het 'zijn? is! Het kan gezien worden als de persoon in kwestie niets reflecteert. In de lege spiegel (niet-zijn) wordt het tot dusver onzichtbare zichtbaar: het 'zijn?.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 28 November 2016, 23:49   #22
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

En wat de noodzaak om in harmonie met het geheel te leven: die is er niet.
De mens is gemaakt voor de dualiteit, de ultieme harmonie is onleefbaar.

Romantische onzin.

Dat alles heeft een reden. Maar dat vereist een verlegging van de denkpiste. En daar ben jij nog niet aan toe, beste Looro.

Het Absolute bevestigd zich door zelf-ontkenning.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 29 November 2016, 09:25   #23
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Het 'zijn? is niet denkbeeldig. Het 'zijn? is! Het kan gezien worden als de persoon in kwestie niets reflecteert. In de lege spiegel (niet-zijn) wordt het tot dusver onzichtbare zichtbaar: het 'zijn?.
Dat gereflecteerde duidt juist op het denkbeeldige van wat jij 'zijn' noemt. Auditief kan je je onderscheiden (reflecteren) in de ruimte. Visueel kan je dat doen in de tijd.
De lege spiegel waarin jij reflecteert en meent dingen te zien is niets anders dan de denkbeeldige totaliteit van ruimte en tijd.
Het zijn is niets anders dan het projecteren van wat-heid (persoon, object, subject, onderwerp) in contrast (in natuur) met ruimte-tijd (denkbeeldigheid).
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 29 November 2016, 17:10   #24
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Je doet niks anders dan je eigen denkbeelden los laten op wat ik heb geschreven. Je k?nt ook niks anders dan denkbeelden, dus is dat niet verbazingwekkend.

Dat je niet eens begrijpt waar ik het over heb lees ik in De lege spiegel waarin jij reflecteert . Maw, ik schrijf iets en jij reageert op iets wat ik helemaal niet heb geschreven.

Ik schreef: Het kan gezien worden als de persoon in kwestie niets reflecteert.

Wat is er moeilijk aan het woord ?niets??
Wat is er moeilijk aan niets reflecteren?


Ik schrijf niet eens in geheimtaal en je begrijpt het niet. Zelf druk je je uit in Ben-speak, wat niets anders is dan een aangeleerd woordgebruik.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 29 November 2016, 18:44   #25
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
De meest heldere aanwijzing dat realisatie heeft plaats gevonden is het ontbreken van ieder spoortje twijfel. En dat ontbreken van twijfel komt niet voort uit zelf-overtuiging, maar uit andere zaken. De essentiële betekenis van 'zijn? (ik ben) is dat het prevaleert boven de dualiteit, de polariteiten.

Dualiteit, polariteiten zijn afkomstig uit de gedachtenwereld, het 'zijn? niet.
Dit bouw je helemaal in, in het leven wat je leidt.

Gedachten zijn veranderlijk en tijdsgebonden. Het 'zijn? is ontijdelijk. Ik schrijf nadrukkelijk ontijdelijk, omdat 'nu? ??k een moment is.


Wat het directe Zien inhoudt is dát.
Alweer een rommelige veronderstelling.
Je kunt er wat van Kweetniet..

Om er maar wat uit te pakken.

Waar de verbeelding (projectie) met rust gelaten wordt kan er eenvoudig geconstateerd zijn dat nu' niet een moment is maar een subjectieve invulling die zich nergens aan gebonden kent, ook niet aan het feitelijke moment. De invulling is op zich tijd/ruimte-loos, het is de ogenschijnlijk aparte waarnemer die uit belang' de invulling nu' bind... aan het moment.
Nu' is net zo kaal en leeg als elk ander woord, het is de ogenschijnlijke positie een waarnemer te zijn die de invulling nu' extra aankleed binnen het verband van een tijdverhaaltje wat er feitelijk subjectief niet eens is.

Dat nu' een moment is, is niks anders dan verbeelding. (Subjectieve hypnose)
Het 'zijn' is het aankleden van een woord wat feitelijk nergens naar verwijst anders dan wat verbeelding er van maken kan, om een zich-zelf (Kweetniet) mee te behouden en zich te behoeden de ervaring' een subjectief centrum te zijn te verliezen.

Hordes mensen kunnen in zwijmelende vervoering (lees verbeelding) raken door voorstellingen zo als jij daarin grossiert...
Om dan vroeg of laat (wat maakt het uit) knalhard tegen een kater aan te lopen..
Met Gedegen zelfonderzoek heeft het allemaal niks van doen, met subjectieve hypnose alles.

Gedegen zelfonderzoek is geen methode, geloof, overtuiging, visie, gedeeld inzicht, doctrine, voorwaarde, etc etc..
Het is de uitnodiging zonder enige voorwaarden on-middellijk te constateren als' ander begin te zijn.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 30 November 2016, 22:22   #26
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht


Ik schrijf niet eens in geheimtaal en je begrijpt het niet. Zelf druk je je uit in Ben-speak, wat niets anders is dan een aangeleerd woordgebruik.
Ben-speak en Bob Spaak
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 30 November 2016, 22:35   #27
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
..........en zich te behoeden de ervaring' een subjectief centrum te zijn te verliezen.
Benny, Benny, Benny........'t is al weer een tijdje geleden.

Hoe het in Vredes- en Des Heren naam mogelijk is weet ik niet maar....

...ik houd rekening met de mogelijkheid dat ik me zou kunnen vinden in hetgeen je hier schrijft.

Je kent mijn standpunt wel een beetje, zo langzamerhand:

...dit medium is volledig ongeschikt om ook maar iets van helderheid of inzicht te bewerkstelligen.

Maaaaarrrrr............de deur staat bij mij op een kier en de smalle streep licht die er doorheen valt verlicht een staat van geest die jij mogelijk van tijd tot tijd ondervindt.

Habschonmalgesagt
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 1 December 2016, 11:07   #28
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht

...dit medium is volledig ongeschikt om ook maar iets van helderheid of inzicht te bewerkstelligen.
Dat ben ik met je oneens. De weg kan niet anders bestaan dan uit de 'innerlijke weg?. Dit vraagt om een mentale vertaalslag. Soms is het een klein dingetje wat het mentale lampje doet branden. Zo heb ik zelf wat aan jouw opmerkingen over japa meditatie gehad een paar jaar terug.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 1 December 2016, 11:33   #29
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Dat ben ik met je oneens. De weg kan niet anders bestaan dan uit de 'innerlijke weg?. Dit vraagt om een mentale vertaalslag. Soms is het een klein dingetje wat het mentale lampje doet branden. Zo heb ik zelf wat aan jouw opmerkingen over japa meditatie gehad een paar jaar terug.
Instructie of aanwijzing is een ding.
De ontvanger bepaalt wat ermee gedaan wordt.
Inzicht en helderheid ontstaan als gevolg de toepassing van de instructie door de ontvanger. (Vgl. jouw voorbeeld van de Jappa)

Ik ben het overigens met je eens dat een kleine aanwijzing, zelfs op een forum als dit, tot iets kan leiden.
Dit dan wel bij wijze van grote uitzondering.

Het eindeloze heen-en-weer-gezwets is echter contraproductief.
Het leidt tot meer en meer beweging in de geest die bijgevolg steeds moeilijker tot bedaren is te brengen.
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 1 December 2016, 13:41   #30
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
zelfs op een forum als dit, tot iets kan leiden.
Dit dan wel bij wijze van grote uitzondering.

Het eindeloze heen-en-weer-gezwets is echter contraproductief.
Het leidt tot meer en meer beweging in de geest die bijgevolg steeds moeilijker tot bedaren is te brengen.
Welk een onzin herhaal jij steeds Hab.
Alsof er in een tempel tijdens de meditatie er geen situaties kunnen ontstaan.
Wat jij contraproductief noemt, en het 'heen en weer gezwets' noemt,
is ook in een tempel aanwezig in je hoofd, in de vorm van terugkerende gedachten,
die jou steeds uit je concentratie halen.
Als je thuis, ge?soleerd bent, en je je bewust voor storend contact afsluit,
of als je op een bergtop helemaal alleen bent, en je geest kalm is,
kan je net zo snel door een bromvlieg, of een mug, uit je concentratie gehaald worden.
Loslopend wild, of de bliksem, kunnen je pad kruisen, en je treffen.
Dat wat hier op het forum speelt, kan zich in ieder omgeving elders zich voordoen,
al dan niet in een iets andere vorm.
Het is de realiteit..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.