Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Niet verlicht
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Niet verlicht Mooi nu kan er wat gedaan worden.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 10 October 2017, 16:20   #21
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Het overbrengen in herhalingen en vertegenwoordigen van de kennis van het ECIW en dito het overbrengen van de kennis en vertegenwoordigen van Katie in herhalingen lijkt toch wel heel erg veel op hetzelfde.
Het ECIW zijn liefdesboodschappen.
Katie's 'work' is inquiry, het onderzoek naar het waarheidsgehalte van de dingen zoals die als vaststaand in je kop circuleren, oftewel gedegen zelfonderzoek.

Maar speciaal voor jou Iona, wat 'nieuws' dan:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Dit topic wijd ik aan de de vier edele aanwijzingen van Lo T. Nowee.
Ze zijn:

1) “gedegen zelfonderzoek is doorzien van ego”
2) “gedegen zelfonderzoek is onmiddellijk”
3) “gedegen zelfonderzoek is zonder plaatsbepaling”.
4) ”gedegen zelfonderzoek is als van ander begin”.
Maar wees eerlijk Iona, Lo T. Nowee is ook niet vrij van herhalingen.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 October 2017, 16:32   #22
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht

Als ik zeg dat de aarde rond de zon draait en jij verhaalt mij zeggende dat de zon rond de aarde draait... Wat heeft mijn ego daarmee te maken dat ik dat corrigeer?
In een groep is er altijd een groeps-dynamiek aanwezig.
Jij Marie, en Looro bevinden zich in de gevaar- zone.
Wat ik daar mee bedoel is dat zoals in de dierenwereld degene die het zwakste is, wordt aangevallen.
Wij mensen doen dat ook zo.
Je ziet ook op het werk, of in welk groep dan ook, dat een nieuweling gelijk de minst sterke aanvalt, door midden van plagerijen, met een kwetsende ondertoon...
Het is altijd een succes verzekerde actie. Een binnenkomer.
Ik vind jou niet de zwakste op het forum, iedereen is even zwak, maar in deze faze verkeer jij in de
gevaar-zone, en egoFer neemt dat waar.
Wij mensen zijn super begaafd wat betreft
groeps- dynamiek, wij nemen het direct waar.
Wat een verspeelde intuïtie, als je erover na denkt.
Voor jou uiteraard een kans, zo een positie.

Illusie, maar zo waarneembaar..

En ja, Renoir komt altijd wat benzine op het vuur gooien, de opper-jager, een echte bloedhond.
en ik kom altijd op voor degene die in de underdog positie valt, omdat ik niet anders ben dan de rest...Jager, opgejaagd zijn, underdog. Dat laatste het sterkst...
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 10 October 2017, 16:38   #23
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Een beetje te kort door de bocht, katerie... de meeste mensen geloven omdat het hen zo aangeleerd is en omdat ze denken dat ze zelf niet eens het recht hebben om te twijfelen... want, zoals hen wijsgemaakt werd, de verdoemenis wacht...
Oke, in het westen zijn we daar een beetje vanaf geweken, maar dat maakt nog niet dat voor de meeste geloven een vrije daad is geworden.
Over 'geloof' en 'ongeloof' in zijn vele verschillende vormen zijn boeken vol te schrijven. Dat heeft de Vlaamse Jezuïet Herweg Arts o.a. gedaan.
Daar kan je ook een half uur durende film van hem bekijken over >>> Waarom geloven in God?.
Ik heb zijn boeken met gelijknamige titel en andere van hem gelezen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Marie moet niets, Katerie...
Nou, marie moet toch wel naar de pot, anders druipt en glijdt het langs haar benen naar beneden in haar broek, tot in haar schoenen.
Nou kan je natuurlijk nog besluiten niet naar de pot te gaan en je broek aan te houden, zoals de soldaten van het Amerikaanse invasie leger op het Japanse eiland Okinawa noodgedwongen deden, want 'pot' zoeken betekende daar zich kwetsbaar maken, blootstellen aan vijandelijk geschut dat overal was en dus neergeschoten worden, maar ontlasten moesten ze.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Hewel dan geven zij mij het recht om hen op dezelfde manier te be(ver)oordelen.
Dat recht hoeven zij jou niet te geven, dat heb je al zelf opgeëist van toen je 'ik' vorm kreeg.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 October 2017, 17:23   #24
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
In een groep is er altijd een groeps-dynamiek aanwezig.
Jij Marie, en Looro bevinden zich in de gevaar- zone.
Wat ik daar mee bedoel is dat zoals in de dierenwereld degene die het zwakste is, wordt aangevallen.
Wij mensen doen dat ook zo.
Je ziet ook op het werk, of in welk groep dan ook, dat een nieuweling gelijk de minst sterke aanvalt, door midden van plagerijen, met een kwetsende ondertoon...
Het is altijd een succes verzekerde actie. Een binnenkomer.
Ik vind jou niet de zwakste op het forum, iedereen is even zwak, maar in deze faze verkeer jij in de
gevaar-zone, en egoFer neemt dat waar.
Wij mensen zijn super begaafd wat betreft
groeps- dynamiek, wij nemen het direct waar.
Wat een verspeelde intuïtie, als je erover na denkt.
Voor jou uiteraard een kans, zo een positie.

Illusie, maar zo waarneembaar..

En ja, Renoir komt altijd wat benzine op het vuur gooien, de opper-jager, een echte bloedhond.
en ik kom altijd op voor degene die in de underdog positie valt, omdat ik niet anders ben dan de rest...Jager, opgejaagd zijn, underdog. Dat laatste het sterkst...
Negen op tien kansen is egoFer gewoon de incarnatie van weer een het een of ander oud forumlid... wie, het interesseert mij geen snars..., Dus kent hij wel de regels en de spelletjes hier op het forum...
Ergens heeft hij zichzelf al verraden...

Voor de rest zie ik mij zelf niet als zwak; geef ik misschien af en toe wel de indruk; dikwijls juist nadat ik mijzelf weer eens een hele ster voelde...
En dat sterrengevoel is wel degelijk ego...WiNk.

Maar voor mij zijn juist degene die zich de hele tijd achter vooropgestelde regeltjes van waarheidszoeken verstoppen als de zwakke...

Wanneer gaan ze uit het door henzelf opgerichte harnas durven kruipen en eindelijk weer eens, zonder vooroordelen, aan waarheidsvinding durven doen en stoppen met zich achter hun zogezegde alwetendheid te verschansen, welke alwetendheid dikwijls gewoon verdwazing is...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 October 2017, 17:25   #25
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Over 'geloof' en 'ongeloof' in zijn vele verschillende vormen zijn boeken vol te schrijven. Dat heeft de Vlaamse Jezuïet Herweg Arts o.a. gedaan.
Daar kan je ook een half uur durende film van hem bekijken over >>> Waarom geloven in God?.
Ik heb zijn boeken met gelijknamige titel en andere van hem gelezen.


Nou, marie moet toch wel naar de pot, anders druipt en glijdt het langs haar benen naar beneden in haar broek, tot in haar schoenen.
Nou kan je natuurlijk nog besluiten niet naar de pot te gaan en je broek aan te houden, zoals de soldaten van het Amerikaanse invasie leger op het Japanse eiland Okinawa noodgedwongen deden, want 'pot' zoeken betekende daar zich kwetsbaar maken, blootstellen aan vijandelijk geschut dat overal was en dus neergeschoten worden, maar ontlasten moesten ze.


Dat recht hoeven zij jou niet te geven, dat heb je al zelf opgeëist van toen je 'ik' vorm kreeg.
Je antwoord naast de kwestie.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 October 2017, 17:26   #26
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht

Maar voor mij zijn juist degene die zich de hele tijd achter vooropgestelde regeltjes van waarheidszoeken verstoppen als de zwakke...
...
Precies..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 10 October 2017, 17:27   #27
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Fer quote niet en heeft het kennelijk hierover in het algemeen.
Frappant toch dat je niet eens hebt opgemerkt dat Fer wel degelijk Marie gequoted heeft, zij het niet op de door het forum aangewezen manier maar door zélf een volledige zin uit Marie's vorige bericht te herhalen in het eigen bericht. Om de één of andere reden vond Fer het blijkbaar nodig een persoonlijke interpretatie van (= een eigen oordeel over) die specifieke uitspraak van Marie te formuleren. En alleen Fer weet waarom hij/zij dat nu precies nodig vond…

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het is wel grappig te zien dat je het naar je toetrekt (egodingetje).
Wat ook wel grappig is, is dat jij jouw (blijkbaar nogal moeilijk beheersbare) neiging om telkens weer ànderen met hun-door jouw ogen geziene- ego “om de oren te slaan” juist niét als een ego-dingetje ziet…
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 10 October 2017, 17:36   #28
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Voor de rest zie ik mij zelf niet als zwak; geef ik misschien af en toe wel de indruk; dikwijls juist nadat ik mijzelf weer eens een hele ster voelde...
En dat sterrengevoel is wel degelijk ego...WiNk.
...
Achteraf een opluchting, het durven toegeven.
Zo ervaar ik het in ieder geval.
Ik kan wel zeggen dat het me niet interesseert, hoe een ander over mij denkt, maar uit mijn gedrag concludeer ik dat het mij degelijk interesseert, anders zou ik niet steeds in conflicten geraken.

Het blijft interessant, het ego.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 10 October 2017, 17:47   #29
Fer
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2017
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Achteraf een opluchting, het durven toegeven.
Zo ervaar ik het in ieder geval.
Ik kan wel zeggen dat het me niet interesseert, hoe een ander over mij denkt, maar uit mijn gedrag concludeer ik dat het mij degelijk interesseert, anders zou ik niet steeds in conflicten geraken.

Het blijft interessant, het ego.
Leuk om te horen
Fer is offline   Met citaat reageren
Oud 10 October 2017, 17:54   #30
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
@Katerie: Je antwoord naast de kwestie.
Je vraag ging over geloven en geloof. Als je daar uitgebreid over wil discussiëren ga je maar is lezen of deelnemen op een vrijdenkers forum als https://www.freethinker.nl/forum/
Alle dagen discussies daar tussen vooral gelovigen en ex-gelovigen.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Valt er nou wel iets, of niets te doen ? Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 46 1 August 2011 09:53
Wel of geen vlees? Nathan Boeddhisme 3 16 June 2011 17:50
Wel of geen therapie? Rozenhart Tony Parsons 39 19 August 2010 11:51


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:01.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.