Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 June 2013, 12:04   #21
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Wil iemand nu ook eens wat tegen mij zeggen, een klein teken van leven is voldoende, anders ga ik huilen hoor
Ik wil wel wat zeggen bladiebladiebla, maar wie ben ik?

Zoiets bedoel je?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2013, 12:06   #22
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Dit is wel interessant.

Ik zie het zo:

Men deed/doet nav de eigen bewustzijnsgraad. Vanuit het standpunt waar vanuit gehandeld werd is/was uitermate logisch of zelfs liefdevol zoals gehandeld werd bladiebla ect, maar het was m.i. niet overstijgend.

Bij een hoger bewustzijn, waarbij het ego werkelijk overstegen zou zijn, zou er anders, meer bewust gehandeld zijn dan nu het geval was.

Dus kon er op dat moment anders gehandeld worden? Nee dat kon niet. Binnen de bewustzijnsgraad was het handelen logisch en gerechtigd.

Zou men mbt bewustzijn/wording iets kunnen hebben of hebben gehad aan de feedback die daarna kwam? Ja zeker....Dat ja zeker hangt natuurlijk af van in hoeverre men bereid is aan bewustwording te doen mbt zichzelf, bladiebla ect.

Maar goed dat ben ik, Gekke Loetje die van toeten nog blazen weet.....

Tja...
Ik snap wat je zegt. Maar goed nu introduceer je ook nog hoger en lager bewustzijn. De persoon/ego wil altijd inderdaad ergens iets aan hebben. Er beter van worden. Dat is ook de reden dat men gaat zoeken. Is het niet zo dat juist door te zien dat er niks te verbeteren valt, zaken als vanzelf beter lijken te gaan?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2013, 12:11   #23
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Nadje, wat versta jij onder persoonlijkheid.

Ga niet te hard m.b.t. dat veranderen want bij de meeste mensen verandert de persoonlijkheid niet. Wat is de oorzaak van dat veranderen.

Waar zit de persoonlijkheid van een klein kind, is die er wel.

Heeft de mens een persoonlijkheid nodig om in het leven te staan.

Is bewustheid, het bewust zijn der dingen aan persoonlijkheid gebonden, is daar een persoonlijkheid voor nodig.

Ik kom hier geen persoonlijkheid tegen, ik zie een uitdrukkingsvorm (is al veel te veel gezegd) die gebaseerd is op een bepaalde bewustzijnstrilling.

Meer kan ik er niet van maken.
Misschien is uitdrukkingsvorm beter gezegd. Ik ga zo eens lekker in de tuin zitten en laat e.e.a. nog eens bezinken. Voor nu kom ik er even niet uit. Er zit voor mij ergens een crux, maar ik kan de vinger er maar niet op leggen. Bedankt voor zover.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2013, 12:13   #24
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik wil wel wat zeggen bladiebladiebla, maar wie ben ik?

Zoiets bedoel je?
Thks Rob dat scheelt mijn moeder weer een paar zakdoeken, zij is u dankbaar.

En verder....

Ik zou de aandacht vooral op de blabla blijven richten Rob en vooral niet kijken naar wat er boven staat.

Hoe dan ook ik ben in elk geval blij te zien dat iemand iets gelezen heeft, wat hij of zij dan ook gelezen mag hebben.

thks
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2013, 12:13   #25
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Allemaal theorie, verstandelijke prietpraat, dit komt niet als resultaat van een afgerond Zelfonderzoek, dit is een redenatie die zo'n beetje het einde van z'n voltooiing nadert. Hier worden her en der nog wat puntjes op de i gezet en dan kan het naar de drukker.
Bedankt voor het meekijken, maar ik kan hier verder helemaal niks mee.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2013, 12:14   #26
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Natuurlijk zie ik wel waar irritatie door ontstaat dat zeg ik juist. In ieder geval niet per definitie vanwege een bedreiging, die weer niet per definitie veroorzaakt wordt door een kindmechanisme. Ik sluit het niet uit en het onderzoek er naar kan voor sommigen zeker zin hebben. Maar het is en blijft geen Zelfonderzoek, het is gewoon een onderzoekje naar iets.

Nogmaals Aad ik weet 'wat' ik ben en als er irritatie ontstaat weet ik dat ik dat niet ben. Dat het niet uit ego afkomstig is. Het is dan simpelweg ten gevolge van iets anders. Nadje haalt Jan Koehoorn aan en die zegt feitelijk hetzelfde namelijk dat er verder niets verandert voor de persoon. 'Alles gaat gewoon door, ups, downs...'.
Renoir, waar ontstaat irritatie dan door.

Als je goed zou kunnen kijken (en niet gelijk al de bril van kindmechanisme op zet) dan kun je irritatie die nu ontstaat (in voorbeeldje van kassarij) terug herleiden tot iets.

Een kassarij wekt bij mij vreugde op, ik voel me heel eenzaam en als ik dan een rij mensen zie dan word ik blij en ga gezellig een praatje maken.

Bedoel ik mee; kassarij en irritatie zijn niet een logisch gevolg van elkaar maar gebaseerd op persoonlijke invulling/beleving.

Irritatie, lichte vorm van boosheid staat altijd voor bedreigd voelen, een ongewenst iets. Het is enkel niet een bedreigd voelen wat op het moment gebaseerd is maar een bedreigd voelen van iets wat al getriggerd is. Het zien van een kassarij triggert iets en vandaar uit ontstaat er irritatie.

In het moment is er niets anders dan een flinke kassarij en wat is het nut van irritatie, dat is toch geen natuurlijke reactie?

Dat kan toch niets anders zijn dan een persoonlijke/ego reactie.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2013, 12:16   #27
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Wil iemand nu ook eens wat tegen mij zeggen, een klein teken van leven is voldoende, anders ga ik huilen hoor
Sterkte Vagebond, ik heb u Lief.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2013, 12:22   #28
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Thks Rob dat scheelt mijn moeder weer een paar zakdoeken, zij is u dankbaar.

En verder....

Ik zou de aandacht vooral op de blabla blijven richten Rob en vooral niet kijken naar wat er boven staat.

Hoe dan ook ik ben in elk geval blij te zien dat iemand iets gelezen heeft, wat hij of zij dan ook gelezen mag hebben.

thks
Schattebout, ik kom net binnen lopen, zag bijna als eerste jouw hartekreet en dacht ik zal je meteen tegemoet komen. Het lezen wat er nu precies allemaal aan inhoudelijks geschreven staat moet nog komen en daarbij zal ik jouw bijdrage uiteraard niet overslaan.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2013, 12:27   #29
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Misschien is uitdrukkingsvorm beter gezegd. Ik ga zo eens lekker in de tuin zitten en laat e.e.a. nog eens bezinken. Voor nu kom ik er even niet uit. Er zit voor mij ergens een crux, maar ik kan de vinger er maar niet op leggen. Bedankt voor zover.
Nadje, had jij als kind een persoonlijkheid, was je daar mee bezig.

Was je wel ergens mee bezig.

Was er niet enkel die uitdrukkingsvorm vanuit volmaakte vrijheid/nietsheid/onbekommerdheid.

Een niet bezig zijn met die uitdrukkingsvorm.

Toen was het waarschijnlijk onbewust en nu zou dat bewust kunnen plaatsvinden.

Over tuin gesproken, ik ga die hele grote speeltuin eens in met factortje 20, ja de jaren gaan tellen.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2013, 12:28   #30
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Bedankt voor het meekijken, maar ik kan hier verder helemaal niks mee.
Mooi, precies zoals het is met al het andere theoretische geleuter hier, het is denken om tot een uitgekristalliseerde bevinding te komen, geen Zelfonderzoek, zelfs geen zelfonderzoek. Het dient helemaal niets dan slechts het gezwam om te zwammen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Advaita en non-dualiteit in de praktijk Rob Hans Laurentius 40 21 August 2014 20:50
Advaita in de praktijk, deel 1 Aart Advaita 1 11 June 2013 12:00
Advaita in de praktijk. Aart Advaita 55 22 May 2013 23:57
Advaita, het ko(s)misch plan deel 2.. Nadje Advaita 10 9 June 2012 11:50


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.