Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 3 February 2021, 23:46   #21
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
De ene is ego, de andere is niet-twee...
Ik vind ego een moeilijk begrip. Ego betekent niks anders dan de centrale ik-persoon. Ik gebruik het woordje 'ik' dagelijks vele malen. Mijn voorkeur gaat uit naar het gebruik van het woord 'persoon', dat omvat alles en ik heb er een beeld bij. Vooral dat laatste maakt het gemakkelijk om mijzelf als persoon/beeld te 'zien'.

Het is zo'n beetje het verschil tussen centrum en "van een afstandje".
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2021, 23:49   #22
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Thomas Evangelie cq Nag Hammadi bieden vele mooie quotes cq inzichten, net als vele andere richtingwijzers. Het blijken uiteindelijk toch allemaal waardevolle richtingwijzers. Uiteindelijk moeten we het zelf doen, maar menselijk als we zijn, gebruiken we altijd richtingwijzers.... ooit is ergens het wiel uitgevonden, de kunst om het wiel ronder te maken is nog niet gelukt ;)
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 3 February 2021, 23:51   #23
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Ik vind ego een moeilijk begrip. Ego betekent niks anders dan de centrale ik-persoon. Ik gebruik het woordje 'ik' dagelijks vele malen. Mijn voorkeur gaat uit naar het gebruik van het woord 'persoon', dat omvat alles en ik heb er een beeld bij. Vooral dat laatste maakt het gemakkelijk om mijzelf als persoon/beeld te 'zien'.

Het is zo'n beetje het verschil tussen centrum en "van een afstandje".
Hoe we 'ik of ego' benoemen maakt denk ik? niet zoveel uit... het gaat erom wat het ik/ego doet of laat...
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 4 February 2021, 00:10   #24
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Nou ja, we kunnen natuurlijk niet gaan cherry picken uit het Thomas evangelie.
Ik ben een ongeduldig type, ik onderzoek.
De mens zal sterven. Of de goddelijke kern blijft leven weet ik niet
Het mysterie van het leven heeft m.i. niet op alle vragen antwoord.
Anna is offline   Met citaat reageren
Oud 4 February 2021, 00:15   #25
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna Bekijk bericht
De mens zal sterven. Of de goddelijke kern blijft leven weet ik niet
Het mysterie van het leven heeft m.i. niet op alle vragen antwoord.
Het mysterie van leven én sterven blijft intrigeren....
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 4 February 2021, 00:17   #26
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Het mysterie van leven én sterven blijft intrigeren....
Mooi!
Anna is offline   Met citaat reageren
Oud 4 February 2021, 08:52   #27
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
De wijze van kijken komt veelal uit de dualiteit. Geeft niet, dat is wat IS....
In wezen zijn we gelijk, als mens ontmoeten we elkaar in verscheidenheid...
Om mijn gedachten over dit thema te ordenen ben ik nog eens gaan nadenken en bijtanken bij het schrijven van Karel D'huyvetters over de Ethica van Spinoza.

Alles wat verschijnt is er in veelvuldigheid. De wereld is er in veelvuldigheid omdat het ene niet als het andere kan bestaan. Ik kan niet bestaan als Sam en Sam kan niet bestaan als Nowee.
De wezens zijn niet alleen verschillend, zij zijn ook gelijkend. Sam en Nowee zijn niet alleen afzonderlijk, wij kunnen ook een eenheid vormen en deel uitmaken van iets. Bv. samen deel uitmaken van een forum.

De vraag is of wij 'echt' verschillend zijn of zijn wij verschillend uit hetzelfde. De mens is een levensvorm zoals er vele andere zijn. Zijn al die andere zaken en vormen ook van hetzelfde gemaakt. De wetenschappen tonen aan dat wij uit hetzelfde verschillend zijn. De verschillen worden enkel veroorzaakt door de aantallen en de combinatie van kleinste deeltjes.
De onstoffelijke zaken bestaan uit ideeën en betekenissen. Zij behoren als activiteit (denken, voelen, willen) aan de activiteit van de stoffelijke zaken. Door de activiteit van de hersenen kunnen wij denken en door te denken zijn wij bewust van het lichaam en de wereld.

De twee (het stoffelijke en het onstoffelijke) zijn één zaak. Er is geen dualiteit.

Wij kennen het stoffelijke en onstoffelijke als een eenheid doordat het er is. Het lichaam is er en het denken, de ideeën zijn er. 'Er zijn' is de eenheid, de ondeelbare eenheid van elk verschijnen.

Er is geen goddelijke wezenskern bedolven onder vele lagen. Er is geen niet-twee. Er is zijn.
Anna schrijft ergens 'Het is'. Ja, het is in de zin van 'het is zijn'.
Sam, jij zegt iets anders als je zegt dat er dualiteit is. Daarin spreek je je zelf tegen omdat zijn er alleen als zijn kan zijn. Dualiteit is een idee niet ontstaan uit een wijze van kijken maar uit een wijze van denken over wat je ziet.
N.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 4 February 2021, 10:23   #28
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht

De twee (het stoffelijke en het onstoffelijke) zijn één zaak. Er is geen dualiteit.
Je zit nog in de ontkenningsfase zie ik. Onderzoek dat.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 4 February 2021, 10:46   #29
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Alles wat verschijnt is er in veelvuldigheid.
De wereld is er in veelvuldigheid omdat het ene niet als het andere kan bestaan.
Ik kan niet bestaan als Sam en Sam kan niet bestaan als Nowee.
Mee eens.
Als verschijningsvorm zijn we verschillend.

Citaat:
De wezens zijn niet alleen verschillend, zij zijn ook gelijkend. Sam en Nowee zijn niet alleen afzonderlijk, wij kunnen ook een eenheid vormen en deel uitmaken van iets. Bv. samen deel uitmaken van een forum..
Dit is inclusief de dualiteit

Citaat:
De wetenschappen tonen aan dat wij uit hetzelfde verschillend zijn.
Citaat:
De verschillen worden enkel veroorzaakt door de aantallen en de combinatie van kleinste deeltjes.
De onstoffelijke zaken bestaan uit ideeën en betekenissen. Zij behoren als activiteit (denken, voelen, willen) aan de activiteit van de stoffelijke zaken. Door de activiteit van de hersenen kunnen wij denken en door te denken zijn wij bewust van het lichaam en de wereld.
Citaat:
De twee (het stoffelijke en het onstoffelijke) zijn één zaak. Er is geen dualiteit.
Naar mezelf kijkend ..zie ik wanneer ik duaal denk en uit de eenheid ben.


Citaat:
Wij kennen het stoffelijke en onstoffelijke als een eenheid doordat het er is.
Mee eens.


Citaat:
Het lichaam is er en het denken, de ideeën zijn er. 'Er zijn' is de eenheid, de ondeelbare eenheid van elk verschijnen.
Wederom mee eens.
De ander is altijd een gelijke. In de verbinding met die ander kun je op onoverbrugbare verschillen stuiten als de verschillen onoverbrugbaar lijken te worden.

Citaat:
Er is geen goddelijke wezenskern bedolven onder vele lagen.
Ik zou eerder zeggen dat dit niet concreet te maken is

Citaat:
Er is geen niet-twee. Er is zijn.
Anna schrijft ergens 'Het is'. Ja, het is in de zin van 'het is zijn'.
Sam, jij zegt iets anders als je zegt dat er dualiteit is. Daarin spreek je je zelf tegen omdat zijn er alleen als zijn kan zijn.
Citaat:
Dualiteit is een idee niet ontstaan uit een wijze van kijken maar uit een wijze van denken over wat je ziet.
N.
En dit vraagt om bewustzijn en zelfonderzoek

Wijziging aangebracht door Anna op 4 February 2021 om 11:09.
Anna is offline   Met citaat reageren
Oud 4 February 2021, 12:04   #30
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna Bekijk bericht
Ik zou eerder zeggen dat dit niet concreet te maken is. En dit vraagt om bewustzijn en zelfonderzoek
Wanneer ik naar mijzelf kijk, de anderen, de wereld dan zie ik niets anders dan zijn. Zijn 'is' concreet.

Ik stel mij voor dat waar het om bewustzijn en zelfonderzoek gaat, het om kennis gaat, om weten wat je hebt. Ik vind nog steeds veel zeggingskracht in een uitspraak die aan Confucius wordt toegekend:

Citaat:
De essentie van kennis is het toe te passen als je deze hebt; je onwetendheid toe te geven als je deze niet hebt.
Confucius
Dat zegt iets over mij, over mijn kennis en ik wil dit niet uitbreiden naar anderen!
N.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Het Thomas Evangelie diane Overige religie 598 25 September 2013 20:36
Thomas a kempis: de zorg voor zichzelf Heerda Overige religie 31 8 March 2012 21:51
Mijn visie op het Evangelie Nathan Overige religie 148 6 September 2011 11:27
Evangelie naar Maria Magdalena Rennie Overige religie 43 2 September 2011 17:49


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.