Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 October 2022, 06:04   #21
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Het is inmiddels al wel volkomen duidelijk dat er niemand, maar dan ook niemand aan gedegen zelfonderzoek zal gaan doen. Aan gepriegel in de marge is jarenlang gedaan en het heeft totaal niks uitgehaald dan eindeloos slap geouwehoer. Om die reden is het eveneens duidelijk dat ego stevig in het zadel is blijven zitten en op alle mogelijke wijzen zal trachten ieder pogen aan zijn heerschappij een eind te maken forse weerstand zal blijven bieden. Hiervan zijn voorbeelden te over gegeven.

Dat betekend ook dat Laurens door de weigeraars moet worden afgeschilderd als zijnde een dwingelanderig ego die systematisch zelf weigert onderzoek daarnaar te doen. Zodra dat eenmaal heeft postgevat gaat ego dat natuurlijk uit puur zelfbehoud Laurens constant onder de neus wrijven. Laurens maakte dan wel duidelijk dat ego manifestatie bij hem niet het geval is maar ego kan kennelijk niet bevatten dat zoiets in de verste verte zelfs maar mogelijk zou kunnen zijn.

Niet gezien wordt dat ego hier de eisen stelt en het is voor een insider in de materie overduidelijk dat het hier om die reden nooit wat gaat worden. De ogen hier willen nou eenmaal niet zien en daarom acht Laurens het wijs om aan deze farce maar eens een eind te maken. Het forum is er evenmin rijp voor onderzoek te doen naar wat ego aanricht. Het tij is niet te keren en we zullen blijvend geconfronteerd worden met de onmogelijkheid in de werking van het veeleisende ego door te dringen en dientengevolge opgescheept blijven met zijn falsificaties en hebberigheid. Het zei zo.

De groeten en moge je ego alles verkrijgen wat het uit zijn egocentrische motieven maar wenst.

Laurens zal zich nooit anders gaan voordoen dan ego kritisch en zal zich alleen maar blijven inzetten voor het doen van gedegen zelfonderzoek zonder gesoebat en desnoods dan maar zonder leden.
  Met citaat reageren
Oud 11 October 2022, 08:43   #22
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Grote groet Laurens, en hartelijk dank!
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 11 October 2022, 08:53   #23
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
De groeten en moge je ego alles verkrijgen wat het uit zijn egocentrische motieven maar wenst.
Moge ego altijd gezien zijn en blijven, moge het nooit vallen voor een blinde zelfverduistering door wat zich subtiel voor blijft doen als ego voor realisatie te gaan verwarren.

Moge er zijn die Werkelijk koste wat kost niet alleen willen weten wat ze zijn, maar ook willen (blijven) zien wat er zich nog voor blijft doen zodat een zelfverduistering nooit kans kan krijgen en er niets nog steviger in het zadel terecht zal komen als ooit ervoor.

Moge zo'n zelfverduisterd ego het nooit in de hals wagen goed bedoelde onderzoekers te begeleiden naar het vinden van Waarheid. En moge er geen enkele zoekers vallen voor de eis te voldoen aan één iemand zijn verwachting zonder morren te luisteren.

Moge zoekers en onderzoekers nooit hun autoriteit afstaan en blind in de handen leggen van een autorieit buiten hun. Moge er altijd verzet zijn tegen zoiets dat nooit door de beugel kan, ook al wordt het door die autoriteit afgeschilderd als ego-bescherming van de hoogste plank en dat het daarom juist in de handen moet gelegd worden van die autoriteit.

Maar als onderzoekers en zoekers een plek zouden vinden zoals hier beschreven als wat vroeger een bevorderende omgeving was waarin ze geen autoriteit hoeven aan te nemen, kritisch elke gedachte kunnen aan de tand voelen, elkaar stimuleren om elk van die gedachten te kunnen aanhalen als wat best niet geloofd wordt, en dit zonder de gedachten van één iemand hier buiten beschouwing te moeten laten, dat zij deze plek dan moge koesteren en er aan meewerken.

Moge Waarheid altijd zegevieren.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 11 October 2022, 09:01   #24
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

En ook een hartelijke dank van mij.
Door alle niet zo voor iedereens diep zelfonderzoek bevorderende zaken heen gezien, was het een erg verhelderend gebeuren voor mij. Waarvoor erg veel dank.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 11 October 2022, 10:41   #25
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
De groeten en moge je ego alles verkrijgen wat het uit zijn egocentrische motieven maar wenst.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Moge ego altijd gezien zijn en blijven, moge het nooit vallen voor een blinde zelfverduistering door wat zich subtiel voor blijft doen als ego voor realisatie te gaan verwarren.

Moge er zijn die Werkelijk koste wat kost niet alleen willen weten wat ze zijn, maar ook willen (blijven) zien wat er zich nog voor blijft doen zodat een zelfverduistering nooit kans kan krijgen en er niets nog steviger in het zadel terecht zal komen als ooit ervoor.

Moge zo'n zelfverduisterd ego het nooit in de hals wagen goed bedoelde onderzoekers te begeleiden naar het vinden van Waarheid. En moge er geen enkele zoekers vallen voor de eis te voldoen aan één iemand zijn verwachting zonder morren te luisteren.

Moge zoekers en onderzoekers nooit hun autoriteit afstaan en blind in de handen leggen van een autorieit buiten hun. Moge er altijd verzet zijn tegen zoiets dat nooit door de beugel kan, ook al wordt het door die autoriteit afgeschilderd als ego-bescherming van de hoogste plank en dat het daarom juist in de handen moet gelegd worden van die autoriteit.

Maar als onderzoekers en zoekers een plek zouden vinden zoals hier beschreven als wat vroeger een bevorderende omgeving was waarin ze geen autoriteit hoeven aan te nemen, kritisch elke gedachte kunnen aan de tand voelen, elkaar stimuleren om elk van die gedachten te kunnen aanhalen als wat best niet geloofd wordt, en dit zonder de gedachten van één iemand hier buiten beschouwing te moeten laten, dat zij deze plek dan moge koesteren en er aan meewerken.

Moge Waarheid altijd zegevieren.
Zie hier het egogebed.
Als je onzin blijft verzinnen zal ik corrigerend te werk moet blijven gaan.

Dat 'wat je bent' zal nooit in staat zijn dat te doen wat hier voorgesteld wordt dat het zou doen, zoals o.a. zichzelf met ego voor gerealiseerd wanen, of vervallen in blinde zelfverduistering. Dat kunnen alleen ego's verzinnen die niet in staat zijn ego van niet ego te onderscheiden. Er is simpelweg een noodzaak wil men weten 'wat' men is gedegen zelfonderzoek te verrichten.

Maar omdat ego daarbij in de weg zit zullen ze een manier moeten vinden dat ego te omzeilen en daarbij kan iemand die dat gedegen zelfonderzoek afgerond heeft behulpzaam zijn. Maar omdat ego niemand vertrouwt zal er een drijvende kracht 'koste wat kost te willen weten wat je bent' achter moeten zitten, anders wordt het nooit wat. Zoals uit de geschiedenis van dit forum al is gebleken kom je er met een het zoeken bevorderende omgeving, laat staan een kritische, evenmin maar raakt iedere zoeker totaal losgeslagen in zijn eigen fantasie hoe dat tot stand kan komen. Een autoriteit op dat gebied kan daar richting aan geven en desgewenst uitkomst bieden.

De eerste les hier is dat Waarheid gevonden moet worden, het is lariekoek te veronderstellen dat Waarheid zal zegevieren. Zegevieren is een egodingetje.
Het bovenstaande getuigd van onkunde en angst de touwtjes uit handen te moeten geven en wantrouwen in de kracht van Waarheid. Allemaal weer dezelfde ego stuff waarop we drijven.
  Met citaat reageren
Oud 11 October 2022, 16:25   #26
Peer
Vicaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 109
Standaard

Het ga jullie goed!
__________________
Peer is offline   Met citaat reageren
Oud 11 October 2022, 19:33   #27
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Zie hier dan het falsificatie egogebed, waarmee ego heimelijk doet alsof dat niet het geval is maar toch weer alle macht aan zich trekt. Je moet het maar kunnen zien.
Welke macht?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dat 'wat je bent' zal nooit in staat zijn dat te doen wat hier voorgesteld wordt dat het zou doen, zoals o.a. zichzelf met ego voor gerealiseerd wanen, of vervallen in blinde zelfverduistering. Dat kunnen alleen ego's verzinnen die niet in staat zijn ego van niet ego te onderscheiden. Er is simpelweg een noodzaak wil men weten 'wat' men is gedegen zelfonderzoek te verrichten.
Neen, dat wat je bent doet nooit iets, ook niet zoiets als de guru uithangen.

Wat je bent daarin komt elke terugkoppeling op iets te zijn, afgerond, kundig, autoriteit, ego-loos, gedegen, zuiver, ... volledig weg te vallen. Er is daar zelfs geen plaats voor een gerealiseerde te zijn. Zolang er geloof in zo iets te zijn nog niet volledig weggevallen is, gaat het circus gewoon door, de nieuwe mantel die het aantrekt verandert daar hoegenaamd niets aan.

Maar goed, laten we toch maar eindigen met een positieve noot.

Ik heb nooit getwijfeld aan dat je weet wat je bent. Ik hou al dat guru gedoe dat je naar voor geschoven hebt ook helemaal niet als wat je bent. Wat je ook maar naar voor schuift, het heeft ook geen invloed op wat je bent. Dus heeft het eigenlijk allemaal geen belang, voor dat wat je bent.

Ik heb ook nooit getwijfeld aan je goede bedoelingen. Ik apprecieer het geduld dat je opgebracht hebt met allerlei moeilijke figuren, dat je Bassie bleef wijzen op wat er nog erg bleef opspelen, dat je Guido niet toeliet laagjes mist over de zaken heen te leggen, dat je Marie geduldig te woord bleef, dat je Sam haar oneliners geduldig bleef terug fluiten, dat je soms de inhoud inhoud kon laten ook al klikte het niet zo goed met de boodschapper er van. Dat je alles steeds terug bracht tot waar het om gaat (onderzoeken in plaats van filosoferen en kennis vergaren). Dat er terug steeds gewezen was op het ik waar alles maar rond bleef draaien. Dankjewel daarvoor.

Ik begrijp daarom niet waarom als er een verhaal opgeworpen wordt hiervan niet kan gezien zijn dat het maar een verhaal is. Ook al heeft dat verhaal dat een iemand zichzelf wijs maakt dat er een guru gespeeld moet worden niets te maken met wat je bent en heeft het ook geen belang of het nu gespuwd wordt of niet voor wat je bent. Het heeft nu eenmaal wel belang voor zij die nog niet weten wat ze zijn. Zoiets mag dus echt wel aan de kaak gesteld worden. Wat zich voordoet hoeft niet zuiver en perfect te zijn, het moet wel niet als zuiver en perfect voorgesteld te worden. Dat is echt niet bevorderlijk voor het onderzoek van zij die nog niet weten wat ze zijn. Echt niet. Dit mag gewoon gezegd zijn. Zoniet dan wordt iets zeer verkeerd hoog gehouden. En dat wreekt zich vroeg of laat. Niet op wat je bent, dat wordt hierdoor niet beïnvloed, maar op de algehele communicatie die verhelderend zou moeten zijn naar wat te zijn en geen "alles wat zich voordoet als je weet wat je bent is de zuiverheid zelve" betoog. Daar gaat het enkel om.

Maar zo is het wel welletjes. De reactie hierop is al gekend. Het is wat een Dorpje zich maar wijs blijft maken, en het tricky is, dat dit ook altijd juist is: alles wat gezegd kan zijn is een vorm van wijsmaken, inclusief de noodzaak die er zou zijn aan een guru en een blinde overgave. Inclusief!

__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 12 October 2022, 09:22   #28
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Ik begrijp daarom niet waarom als er een verhaal opgeworpen wordt hiervan niet kan gezien zijn dat het maar een verhaal is. Ook al heeft dat verhaal dat een iemand zichzelf wijs maakt dat er een guru gespeeld moet worden niets te maken met wat je bent en heeft het ook geen belang of het nu gespuwd wordt of niet voor wat je bent. Het heeft nu eenmaal wel belang voor zij die nog niet weten wat ze zijn. Zoiets mag dus echt wel aan de kaak gesteld worden. Wat zich voordoet hoeft niet zuiver en perfect te zijn, het moet wel niet als zuiver en perfect voorgesteld te worden. Dat is echt niet bevorderlijk voor het onderzoek van zij die nog niet weten wat ze zijn. Echt niet. Dit mag gewoon gezegd zijn. Zoniet dan wordt iets zeer verkeerd hoog gehouden. En dat wreekt zich vroeg of laat. Niet op wat je bent, dat wordt hierdoor niet beïnvloed, maar op de algehele communicatie die verhelderend zou moeten zijn naar wat te zijn en geen "alles wat zich voordoet als je weet wat je bent is de zuiverheid zelve" betoog. Daar gaat het enkel om.
Ik vind het kennelijk niet best om ergens met je van mening over te blijven verschillen omdat ik verwachtingen van je heb. Een weg in de wereld ben ik serieus blijven nemen. Ook al weet ik dat die vermeend is, het lijden is er niet minder om. Kortom voor mij is het niet zomaar een vrijblijvend verhaal, het is een verhaal dat door velen geloofd en geleefd wordt. Het is dan ook geen verdienste die mij toekomt dat ik overal serieus op inga, het zit in mij dat te doen. Daarbij ervaar ik dat de wereld lijdende is en vind ik het een dooddoener dat er gezegd wordt dat het maar een verhaal is. Dat er geen wereld en geen doener is, als je weet wat je bent, is correct maar soms wordt er dan ontkend dat we allemaal spelers blijven in een (vermeend) verhaal of een droom dat ten einde moet worden gebracht. Eveneens wordt er niet zelden ontkend dat je daarin dient te participeren, medespeler bent en mede verantwoordelijk blijft voor de afloop.

Kortom er zijn twee gescheiden hoedanigheden te bespeuren.

Er is een weg te gaan om Waarheid te ont'dekken en indien deze is gevonden is het een terugkeren in de vanouds gekende wereld. Vanwege het te verrichten onderzoek naar waarheid is het van belang om alle verschijnselen, althans voorlopig, te negeren. Daar zie je mijn ageren tegen Marie die er maar verschijnselen bij haalt en daarover graag ook nog eens een moreel oordeel wil vellen. In het aandachtsveld van onderzoek moeten we daar helemaal niet mee bezig zijn. Desgewenst kan dat later weer opgepakt maar nu moet de concentratie bij het onderzoek blijven. Bassie en Guido konden zich eveneens helemaal verliezen in de verschijnselen en dan moesten ze tot de orde worden geroepen. Je ziet die vrijblijvendheid die jij voor staat kan ten ene male niet. Er is een weg te gaan die ergens in uitmondt laten we dat ergens Rome noemen. Je kunt je wel indenken dat indien je een reis gaat ondernemen om in Rome te komen, die je daar via Parijs, Berlijn, Londen, Moskou, Hongkong, Athene en Praag brengt, die reis te voet wel tientallen jaren kan duren. Het kan dan zeker een pracht reis zijn met veel ervaringen en vergezichten maar zoiets schiet niet op. Vandaar een kortste weg via gedegen zelfonderzoek waar iemand de bewegwijzering op zich kan nemen omdat die de weg gegaan is.


Citaat:
Maar zo is het wel welletjes. De reactie hierop is al gekend. Het is wat een Dorpje zich maar wijs blijft maken, en het tricky is, dat dit ook altijd juist is: alles wat gezegd kan zijn is een vorm van wijsmaken, inclusief de noodzaak die er zou zijn aan een guru en een blinde overgave. Inclusief!
De Guru is inmiddels een eigen leven gaan leiden. Het was echter maar om een voorbeeld te geven dat als je de bereidheid zou hebben gehad om aan de voeten van een Guru te gaan zitten, je deze man echt niet gaat tegenspreken. Dan heb je de bereidheid om te luisteren wat de man te zeggen heeft en ga je niet zitten protesteren. Dat is een vorm van overgave aan de dag leggen.
  Met citaat reageren
Oud 12 October 2022, 10:37   #29
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
De Guru is inmiddels een eigen leven gaan leiden. Het was echter maar om een voorbeeld te geven dat als je de bereidheid zou hebben gehad om aan de voeten van een Guru te gaan zitten, je deze man echt niet gaat tegenspreken. Dan heb je de bereidheid om te luisteren wat de man te zeggen heeft en ga je niet zitten protesteren.

Dat is een vorm van overgave aan de dag leggen.
Ik vind de bezwaren tegen guru-schap hier bijzonder. Als we ABN willen leren, viool leren spelen of de laatste management vaardigheden ons eigen willen maken gaan we naar een leraar. Maar bij het belangrijkste dat ons in het leven te doen staat, zelfonderzoek, zijn er bezwaren tegen een guru (=leraar). Opmerkelijk en verrassend.

De mijne ben ik 'bij toeval' tegen gekomen, in de '80 er jaren in Amsterdam. Ik was er niet naar op zoek en dat dit het was, was direct helder. Zo niet, dan had de zoektocht zich voortgezet. Zodra trouwens de leerling - leraar relatie is voltooid, om dat helder is wat helder moest worden, dan is die L-L relatie over. Het is slechts de dankbaarheid die blijft.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 12 October 2022, 11:15   #30
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Een weg in de wereld ben ik serieus blijven nemen. Ook al weet ik dat die vermeend is, het lijden is er niet minder om.
...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Kortom voor mij is het niet zomaar een vrijblijvend verhaal,
Voor mij zijn verhalen ook niet zomaar vrijblijvend, ze hebben wel degelijk een impact op zij die nog in verhalen geloven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
het is een verhaal dat door velen geloofd en geleefd wordt.
Dat je iemand niet zou mogen tegenspreken is echter jouw verhaal, en niet een verhaal dat door velen geloofd, laats staan geleefd wordt. Dus laat dat verhaal maar gewoon vallen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het is dan ook geen verdienste die mij toekomt dat ik overal serieus op inga, het zit in mij dat te doen. Daarbij ervaar ik dat de wereld lijdende is en vind ik het een dooddoener dat er gezegd wordt dat het maar een verhaal is.
Het sloeg niet op het lijden dat wel degelijk ervaren wordt, het sloeg enkel op het "niet tegenspreken" en het nut daarvan. Het heeft alleen nut binnen jouw verhaal, en dat moet gezien blijven als een verhaal, anders ga je verkeerde verwachtingen krijgen van zoekers, onderzoekers.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dat er geen wereld en geen doener is, als je weet wat je bent, is correct maar soms wordt er dan ontkend dat we allemaal spelers blijven in een (vermeend) verhaal of een droom dat ten einde moet worden gebracht.
Je moet mij niet verwarren met Guido.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Eveneens wordt er niet zelden ontkend dat je daarin dient te participeren, medespeler bent en mede verantwoordelijk blijft voor de afloop.
Mij ga je dat nooit zien ontkennen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Er is een weg te gaan om Waarheid te ont'dekken en indien deze is gevonden is het een terugkeren in de vanouds gekende wereld. Vanwege het te verrichten onderzoek naar waarheid is het van belang om alle verschijnselen, althans voorlopig, te negeren. Daar zie je mijn ageren tegen Marie die er maar verschijnselen bij haalt en daarover graag ook nog eens een moreel oordeel wil vellen. In het aandachtsveld van onderzoek moeten we daar helemaal niet mee bezig zijn.
Helemaal mee eens.
Zoals ik al liet blijken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Bassie en Guido konden zich eveneens helemaal verliezen in de verschijnselen en dan moesten ze tot de orde worden geroepen.
Helemaal mee eens.
Zoals ik al liet blijken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Je ziet die vrijblijvendheid die jij voor staat kan ten ene male niet.
Ik sta helemaal niet voor die vrijblijvendheid. Ik wijs er enkel op dat "het is een verzinsel" gebruikt en misbruikt kan worden. Ik ben het helemaal met je eens dat wat er gezegd wordt belang heeft, ook al is het altijd een verzinsel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Er is een weg te gaan die ergens in uitmondt laten we dat ergens Rome noemen. Je kunt je wel indenken dat indien je een reis gaat ondernemen om in Rome te komen, die je daar via Parijs, Berlijn, Londen, Moskou, Hongkong, Athene en Praag brengt, die reis te voet wel tientallen jaren kan duren. Het kan dan zeker een pracht reis zijn met veel ervaringen en vergezichten maar zoiets schiet niet op. Vandaar een kortste weg
...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
via gedegen zelfonderzoek
o.a.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
waar iemand de bewegwijzering op zich kan nemen omdat die de weg gegaan is.
De weg van onderzoek en daarbij het ik niet buiten te sluiten, daar sta ik ook helemaal achter, dat je die gegaan bent ook, en dat je dan weet waarover je spreekt ook. Ik ben altijd te vinden voor het tot de orde roepen als men zich helemaal gaat verliezen in de verschijnselen.

Dat je daar ervaringsdeskundige in bent, daar twijfel ik niet aan. Maar je hebt je weg omgebuigd tot iets wat je zelf niet gegaan bent en daar wringt het schoentje.

Ben jij de weg gegaan van aan een guru zijn voeten te zitten, hem niet tegen te spreken, een weg van overgave aan iemand?

Neen, toch? Dus, laat dat verhaal maar vallen, dat is een verhaal dat is beginnen spoken in jouw hoofd, waar je geen enkele zeggenschap over hebt. Waar jij zeggenschap over hebt is zulke verhalen te onderzoeken, niet zomaar te geloven. Hou het daar dan beter bij, en heel dat gedoe dat er niet bijhoort valt vanzelf weg. Wat overblijft is dan wat jouw weg is geweest: samen met een aantal andere forumleden alle gedachten blijven onderzoeken tot er geen geloofwaardige meer overbleven.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
De Guru is inmiddels een eigen leven gaan leiden. Het was echter maar om een voorbeeld te geven dat als je de bereidheid zou hebben gehad om aan de voeten van een Guru te gaan zitten, je deze man echt niet gaat tegenspreken. Dan heb je de bereidheid om te luisteren wat de man te zeggen heeft en ga je niet zitten protesteren. Dat is een vorm van overgave aan de dag leggen.
Dat is jouw verhaal Laurens, en ik zal het niet nalaten dat te zeggen, niet om het gedegen zelfonderzoek te ondermijnen, want dat is helemaal goed, wat je hierboven schetst maakt daar gewoon geen onderdeel bij, dat is het verhaal van een iemand er aan toegevoegd en het brengt niets goed.

Een Westers iemand met zo'n houding is als een vogel voor de kat. In een vorige eeuw en in een ander continent kan zoiets wel gewerkt hebben, maar daarom zeg ik je: met zo'n verhaal ben je in de verkeerde eeuw en het verkeerde continent geboren. Laat die zever toch vallen, het is nergens voor nodig, integendeel, het is volstrekt onrealistischt en als dit zich al voor gaat doen, volstrekt contra-productief.

Stel je zelf gewoon eens voor dat je wat je hierboven beschrijft t.o.v. mij zou doen. Als het je dan nog niet duidelijk is, dan zal het jou wel nooit duidelijk worden.

En verdraai het niet naar "ja maar aan jouw gedrag is het duidelijk dat je niet iemand bent om je aan over te geven", welnu, dat is ook zo betreffende het gedrag en het verdedig en de frustraties die je hier laat zien. Als op basis hiervan iemand zomaar blind zich aan jou voeten zou werpen, ook al zal dat in jouw verhaal het beste zijn wat zo iemand kan doen, is zo iemand met zo een attitude in het algemeen een vogel voor de kat.

En dan maakt het niet uit of ego het is dat dat zo ziet, ego is er dan nog, dus het wordt dan zo gezien, dus het zo zien en toch werpen aan je voeten is dan ook maar een ego strategie, een please stategie, en contraproductief. Dit zou alleen maar werken als ego er al bijna niet meer is, zie je, wat in een andere eeuw en in een ander continent misschien wel af en toe het geval was.

Daarom is en blijft het een verhaal dat niet klopt. Gedegen zelfonderzoek doen is ook een verhaal, maar één die wel tot het gewenste resultaat kan leiden, dat kan je wel degelijk uit eigen autoriteit bevestigen, heel dat "luister nu gewoon naar mij en spreek mij niet tegen", niet. Dat heb je er op een gegeven moment bij verzonnen.

M.a.w. je kan alleen maar blijven herhalen niet in de verschijnselen op te gaan, maar ze te onderzoeken en heel die focus op je zelf daarin te laten varen. Het heeft niets met jou te maken. Laurens is maar de messenger, en of de boodschap over komt of niet, heeft ie niet in de hand, en kan ie ook niet opleggen. Heel dat autoritair gedoe, is dus iets dat in jou als gedragskenmerk schuilt, er nergens nodig voor is voor het gedegen zelfonderzoek op zich. Blijf het dus best niet hoog houden.
__________________
Wat is is.

Wijziging aangebracht door Dorje op 12 October 2022 om 11:45.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.