Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 March 2015, 11:26   #21
Natan
Asprirant lid
 
Natan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2015
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Zoals ik advaita versta: er is niets tegen waarnemen, maar al wat waargenomen wordt is vergankelijk en leidt ons af van 'De Waarheid' die onvergankelijk en onveranderlijk is. Het is het ego dat er alles aan doet om in het centrum van ons bestaan te blijven staan en dat ons met honderd en één nodeloze vragen afleidt van die waarheid. Het ego schept een namaakwereld rondom ons en belet ons om direct te zien, te zijn en die schijnwereld moeten wij doorzien en waar mogelijk achter ons laten...

Maar ik volg advaita niet tot het einde. Ik ben het met haar eens dat het ego veel nodeloos tamtam maakt en dat we moeten trachten ons te ontdoen van alle nodeloze ballast die ons belet de werkelijkheid te zien maar voor mij is de kern van het 'zijn' niet onveranderlijk, in tegendeel, wat onveranderlijk is, is voor mij de dood en dan spreek ik niet over onze fysieke dood, die voor mij slechts een overgang is.
Advaita schrijft waarneming en alles wat waarneembaar is, het geloof en onze aannamens en conventies af als niet ter zake doende terwijl in mijn opinie juist alles moet doorleefd worden om tot de kern van het bestaan door te dringen...
Okay, tot nu duidelijk je uiteenzetting, Marie.
Natan is offline   Met citaat reageren
Oud 12 March 2015, 05:19   #22
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Maar ik volg advaita niet tot het einde.
(?)
Advaita schrijft waarneming en alles wat waarneembaar is, het geloof en onze aannamens en conventies af als niet ter zake doende terwijl in mijn opinie juist alles moet doorleefd worden om tot de kern van het bestaan door te dringen...
Het is niet nodig om advaita tot het einde te volgen. Het is een middel en geen doel. Maar om vast te kunnen stellen of je advaita al dan niet als middel kun gebruiken (zo je dat al zou willen), zul je eerst moeten ontdekken wat het zegt. En je laatste zin is een interpretatie van je zelf over advaita en niet advaita.

En dat zou de vraag kunnen oproepen hoe het komt dat je er telkens iets anders van maakt dan het is ...
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 12 March 2015, 09:21   #23
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Het is niet nodig om advaita tot het einde te volgen. Het is een middel en geen doel. Maar om vast te kunnen stellen of je advaita al dan niet als middel kun gebruiken (zo je dat al zou willen), zul je eerst moeten ontdekken wat het zegt. En je laatste zin is een interpretatie van je zelf over advaita en niet advaita.

En dat zou de vraag kunnen oproepen hoe het komt dat je er telkens iets anders van maakt dan het is ...
Enfin, je kunt niet ontkennen dat ik vordering maak; nu zijn het enkel de eindtermen die ik nog niet juist weergeef...
En inderdaad bij advaita moet niets... en zeker interpretaties zijn te mijden als de pest...

Dat 'er iets anders van maken dan er is' zou misschien eerder een reageren op jullie houding kunnen zijn, die bij mij een verkeerd beeld blijft ophangen.
Zo ook de nieuwe draad die je opstart: bestaat de werkelijkheid die wij zien of bestaat die enkel omdat wij die zien? Zou de vraag niet juister moeten zijn: bestaat de werkelijkheid zoals wij hem waarnemen of is de werkelijkheid in wezen totaal iets anders...
Bij mij ligt de nadruk op het vervalsingseffect van de waarneming; terwijl bij jou de vraag rijst of de werkelijkheid wel bestaat of niet...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 March 2015, 12:15   #24
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Zou de vraag niet juister moeten zijn: bestaat de werkelijkheid zoals wij hem waarnemen of is de werkelijkheid in wezen totaal iets anders...
Bij mij ligt de nadruk op het vervalsingseffect van de waarneming; terwijl bij jou de vraag rijst of de werkelijkheid wel bestaat of niet...
Dat wat je waarneemt is min of meer persoonlijk en vindt binnenin je plaats en De zuivere werkelijkheid, die geen (waarde) oordeel onderligt is dat niet. Je dat te realiseren helpt je al een stuk op weg en neemt van alles al weg zonder te hinderen.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 12 March 2015, 13:34   #25
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Dat wat je waarneemt is min of meer persoonlijk en vindt binnenin je plaats en De zuivere werkelijkheid, die geen (waarde) oordeel onderligt is dat niet. Je dat te realiseren helpt je al een stuk op weg en neemt van alles al weg zonder te hinderen.

Inderdaad dat ontken ik niet; maar dat wil nog niet zeggen dat de wereld rondom ons niet bestaat en enkel een droom zou zijn.
Het is inderdaad goed het onderscheid te maken en voor zichzelf dat steeds voor ogen te houden...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 March 2015, 01:00   #26
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Inderdaad dat ontken ik niet; maar dat wil nog niet zeggen dat de wereld rondom ons niet bestaat en enkel een droom zou zijn.
Het is inderdaad goed het onderscheid te maken en voor zichzelf dat steeds voor ogen te houden...

"Zou de vraag niet juister moeten zijn: bestaat de werkelijkheid zoals wij hem waarnemen of is de werkelijkheid in wezen totaal iets anders..."

Dit was je vraag/opmerking aan Rob. Ik zei toch precies hetzelfde?
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 13 March 2015, 07:21   #27
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
"Zou de vraag niet juister moeten zijn: bestaat de werkelijkheid zoals wij hem waarnemen of is de werkelijkheid in wezen totaal iets anders..."

Dit was je vraag/opmerking aan Rob. Ik zei toch precies hetzelfde?
JaKnIk. Dus is het niet aan ons om het echte wezen van de werkelijkheid te ontdekken?

Wijziging aangebracht door marie op 13 March 2015 om 08:52.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 March 2015, 10:33   #28
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
JaKnIk. Dus is het niet aan ons om het echte wezen van de werkelijkheid te ontdekken?
Wezenlijk ondenkbaar.....
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 13 March 2015, 13:26   #29
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Wezenlijk ondenkbaar.....
Wie heeft gezegd dat we dat met ons verstand moeten doen?
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 March 2015, 15:12   #30
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Wie heeft gezegd dat we dat met ons verstand moeten doen?
Wie doet anders?..
moi is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
vrij zijn van ikbesef Puppetji Jiddu Krishnamurti 41 21 December 2014 01:46
Klik ik ben verlicht Rennie Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 69 22 November 2014 05:16
Voor mensen die verlicht willen worden. Rennie Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 50 1 March 2013 22:28


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.