Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1 Zo is dat bedoeld te zijn maar is niet wat we zijn.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 April 2013, 12:12   #21
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Dat dacht ik niet.
Sorry Guy. Ik las dat in je eerste reactie. In een latere reactie zag ik dat jij het wel zag. En toen was ik te veel bezig met andere zaken om dat in een reactie naar jou recht te zetten. Mijn welgemeende excuses hiervoor.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 12:12   #22
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
En dat gaat MIJ niet lukken.
Omdat IK het wil.
Zo is het maar net!
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 12:16   #23
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Sorry Guy. Ik las dat in je eerste reactie. In een latere reactie zag ik dat jij het wel zag. En toen was ik te veel bezig met andere zaken om dat in een reactie naar jou recht te zetten. Mijn welgemeende excuses hiervoor.
Geen enkel probleem.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 12:17   #24
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Zo is het maar net!
jamaar, jamaar, jamaar, dat....
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 13:37   #25
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Dat kan je alleen leren door met intuitie te gaan werken. Het is doodeng, want je moet vertrouwen op iets waar je Niets van af weet. Je vertrouwt er op dat daarvoor je een pad is, maar je gedachten zullen je vertellen dat er net zo goed een ravijn kan zijn. Alleen door te doen kan je er vertrouwen in krijgen.
Maar weet wel dat er heel wat voor nodig is voordat iemand bereid is om er mee te werken. Immers: als je leven op rolletjes loopt, waarom zou je dan actie ondernemen?

Maar intuitie is "weten buiten het weten om". En ik begrijp best dat jij en anderen dit allemaal niet gaan aannemen op voorspraak van een ander. Probeer het neutraal te benaderen, dat is het beste denk ik.
Het is doodeng zolang je dat gelooft. En dan is het nog slim om (ook) gebruik te maken van je kennis en je ratio. Helemaal vertrouwen op je innnerlijke stem doe je gewoon als je weet dat het goed is. Al dan niet naar even twijfelen. Dan doe je het ook gewoon en maak je die beslissing. intuïtie maakt op een abstracte manier gebruik van alles wat logisch is en aan kennis beschikbaar. Zonder dat je daar qua denken (te lang) bij stil staat en serieuze afwegingen maakt of het wel klopt. Een soort van universele intelligentie welke het rationele te boven stijgt. Zo voelt het in ieder geval voor mij, op die manier heb ik al beslissingen genomen waarvan ik heel soms achteraf dacht, heb ik er wel goed aan gedaan. Maar toch wel.

Je schreef ook ergens dat je het niet mee eens was dat instinct en intuïtie hetzelfde zijn. Misschien geef je daar een andere interpretatie aan.Voor mij betekent beide in deze samenhang ook het innerlijke weten waardoor een levend wezen precies weet wat te doen zonder na te denken.

En ook een dier twijfelt wel eens even wat precies te doen in een bepaalde situatie. Zeker in die situaties waarin ook aangeleerde processen een rol spelen. Zoals sancties die volgen op ongehoorzaamheid, al is dat maar een bestraffend pfoei. Of gevaar in het verkeer. Dan zie je ze kijken....en even aarzelen. Zou dat in de pure natuur ook voorkomen?
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 14:16   #26
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Als je het met Niets eens bent dat het ego is die zegt dat iets anders zou moeten zijn dan het is, waarom kies jij er dan voor om toch steeds opnieuw naar die stem te luisteren en er gehoor aan te geven?
Waarom maak jij het nu persoonlijk Guy, en waarom kijk je niet naar je impuls dat je dat deed doen? Want het is je ego dat (alsnog) zijn gelijk wilt krijgen volgens mij.
Speel met iemand anders spelletjes Guy, geen belangstelling in.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 16:49   #27
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Idd alles/leven wil ervaren worden/ wil zichzelf ervaren.
Niet weggemoffeld/ontkend

Elke bloesem wil tot vrucht,
Elke morgen wil avond worden,
Niets eeuwigs bestaat op aarde
dan de verandering, het verwaaien.

Ook de mooiste zomer wil
Ooit eens herfst en verwelking ervaren.
Houd jij, blad, je geduldig stil,
Wanneer de wind je wil ontvoeren.

Speel je spel en verzet je niet,
Laat het stil gebeuren.
Laat door de wind, die je breekt,
je naar huis toe waaien.

Hermann Hesse
Wat mooi !
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 16:55   #28
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Waarom maak jij het nu persoonlijk Guy, en waarom kijk je niet naar je impuls dat je dat deed doen? Want het is je ego dat (alsnog) zijn gelijk wilt krijgen volgens mij.
Speel met iemand anders spelletjes Guy, geen belangstelling in.
Mijn impuls is me helder. Voor mij ben je goed zoals je bent, en ik hou hoe dan ook van je. Maar ik zie je toch voortdurend verstrikt raken in je eigen aannames en je voortdurend in conflict zijn met jezelf en je omgeving. En dat zou allemaal niet nodig zijn als je eens bereid zou zijn om je eigen aannames onder de loupe te nemen.

Nogmaals, dat hoef je niet voor mij te doen, maar je zou het voor jezelf kunnen doen. Je hebt geen belangstelling voor de realiteit, zo je wilt, de waarheid. Die ontvlucht je liever. Maar de realiteit is dat mensen niet respectvol naar je zijn, dat mensen, waaronder ik, je aanspreken op wat je hier laat zien.

Jij gaat niet over de realiteit maar bent enkel verantwoordelijk voor jezelf. Iedere keer dat je denkt dat de realiteit anders zou moeten zijn dan ze is, maak je jezelf ongelukkig. Je bent dus niet kwaad omdat anderen je ergens op aanspreken of omdat anderen je niet respectvol zouden behandelen, maar omdat je denkt/vindt dat dat niet zou mogen. Jouw kwaadheid heeft niks te maken met de ander(en) maar met je geloof in de verkeerde gedachten. De vraag is wil je gelijk hebben of wil je gelukkig zijn?
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 18:17   #29
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
De vraag is wil je gelijk hebben of wil je gelukkig zijn?
Guy, je bent duidelijk in de waar. Ik heb gereageerd op de tekst van Niets, en je hebt een onbedwingbare behoefte om je boodschap bij mij neer te leggen, lijk het.
Zoek het maar zelf uit, en dwingt je gelijk krijgen bij iemand anders op, ik ben op dit moment niet in gesprek met jou, dus heb er niets aan je dwingende boodschap.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 18:21   #30
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Idd alles/leven wil ervaren worden/ wil zichzelf ervaren.
Niet weggemoffeld/ontkend

Elke bloesem wil tot vrucht,
Elke morgen wil avond worden,
Niets eeuwigs bestaat op aarde
dan de verandering, het verwaaien.

Ook de mooiste zomer wil
Ooit eens herfst en verwelking ervaren.
Houd jij, blad, je geduldig stil,
Wanneer de wind je wil ontvoeren.

Speel je spel en verzet je niet,
Laat het stil gebeuren.
Laat door de wind, die je breekt,
je naar huis toe waaien.

Hermann Hesse
Prachtig gedicht O-sem.

Het doet mij me afvragen en ..... er naar luisteren..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:01.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.