Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 30 April 2013, 11:55   #21
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Danique Bekijk bericht
Dat is iedere tekst.
Ieder geschreven woord.
Ieder gesproken woord.
Alles.
Soms denk je (te voelen) exact wat de ander bedoeld.. zeker weten doe je het nooit.
Je kunt dat grotendeels uitsluiten door het zorgvuldig kiezen van de woorden en even nakijken waar er misvattingen over kunnen ontstaan. Het kost wat tijd maar het bespaart veel onnodig heen en weer geschrijf.

Je kunt het er ook om doen dat multi-interpretabel maken, vaagheid heeft namelijk iets mystieks en een eigen aantrekkingskracht want je mag je eigen gedachten behouden. Niks zo erg dan gedachten die onder vuur liggen afgenomen en/of onderuit gehaald worden.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 30 April 2013, 12:19   #22
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Danique Bekijk bericht
Dat is iedere tekst.
Ieder geschreven woord.
Ieder gesproken woord.
Alles.
Soms denk je (te voelen) exact wat de ander bedoeld.. zeker weten doe je het nooit.
Helemaal eens. Neem de kreet: "ik ben verlicht". Wat bedoelt hier iemand eigenlijk mee? Drie woordjes en je kan er vele kanten mee op. De mens(heid) doet niet anders dan elkaar verkeerd begrijpen.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 30 April 2013, 12:30   #23
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Helemaal eens. Neem de kreet: "ik ben verlicht". Wat bedoelt hier iemand eigenlijk mee? Drie woordjes en je kan er vele kanten mee op. De mens(heid) doet niet anders dan elkaar verkeerd begrijpen.
Als je niet weet 'wat' je bent is het moeilijk waarheid te zien en daarmee te onderscheiden. Daarom kun je op dit forum aan waarheidvinding doen, waarmee niet gezegd is iets voor waar aan te nemen maar juist iets dat je voor waar hebt aangenomen te elimineren.

Met jou staat van dienst, zoals ik die elders las, is het (althans voor mij) vreemd dat je nog steeds behept bent met onzekerheid over wat waar is.

Een iemand die beweert verlicht te zijn zegt dat 'hij' helder in het koppie is.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 30 April 2013, 12:39   #24
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir
Een iemand die beweert verlicht te zijn zegt dat 'hij' helder in het koppie is.
Dit is een van de mogelijkheden.

Je kan ook verlicht zijn in de zin dat je je geestelijk lichter voelt.
Zwaarmoedigheid zal niet langer je deel zijn.

Zelf zie ik het meer dat ik verlicht wordt. De verlichting is niet van mij zelf. Er lag een sluier over mij heen, DIE heb ik afgeworpen. Daarna kwam de verlichting vanzelf.

Zo ik al termen als "verlicht zijn" of gerealiseert zijn" gebruik is dat per ongeluk. Ik heb er niet zo veel mee. Ik was altijd al gerealiseert, ik wist het alleen niet.

Anyway, zo zie je maar hoe je over alleen die 3 woordjes van mening kan verschillen.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 30 April 2013, 12:41   #25
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir
Met jou staat van dienst, zoals ik die elders las, is het (althans voor mij) vreemd dat je nog steeds behept bent met onzekerheid over wat waar is.
Over de Waarheid ben ik niet onzeker. Wel over de manier(en) waarop ik die naar buiten breng. Omdat ik mij bewust ben van het feit dat mijn manier van uitdrukken niet door een ieder wordt begrepen. En omdat ik terugredenerend vanaf de Waarheid zaken kan interpreteren, maar alweer in mijn onbeholpenheid.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 30 April 2013, 13:04   #26
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Dit is een van de mogelijkheden.

Je kan ook verlicht zijn in de zin dat je je geestelijk lichter voelt.
Zwaarmoedigheid zal niet langer je deel zijn.

Zelf zie ik het meer dat ik verlicht wordt. De verlichting is niet van mij zelf. Er lag een sluier over mij heen, DIE heb ik afgeworpen. Daarna kwam de verlichting vanzelf.

Zo ik al termen als "verlicht zijn" of gerealiseert zijn" gebruik is dat per ongeluk. Ik heb er niet zo veel mee. Ik was altijd al gerealiseert, ik wist het alleen niet.

Anyway, zo zie je maar hoe je over alleen die 3 woordjes van mening kan verschillen.
Dan hebt je het over een waarschijnlijkheidsfactor. Licht geeft op een zelfkennisforum in 'ik ben verlicht' eerder helderheid aan dan gewichtverlies dat weer meer voorkomt op een obesitas forum. Verlicht van zwaarmoedig is eveneens niet zo relevant voor een forum als dit.

Die sluier die er overheen ligt is het ego die, als ware het een zwart gat, alle licht in de betekenis van helderheid opslokt. Je zou kunnen zeggen dat je bij 'ik ben verlicht' aangeeft verlicht te zijn van je ego.

Ik is echter een synoniem van ego, dus dan spreekt dat 'ik' zichzelf tegen.

Wat maakt het uit dat je zegt 'ik ben verlicht' of 'ik ben gerealiseerd' whats the big deal ? Je er niet op te willen laten voorstaan 'verlicht te zijn' is de keerzijde van dezelfde medaille omdat je je er (al dan niet) mee wenst te onderscheiden.

Er wordt wellicht smalend gedaan over je verlicht zijn en dat wil je liever niet, 'wat' (of ben je misschien toch nog een 'wie') moet daar van onder de indruk komen ?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 30 April 2013, 13:08   #27
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Over de Waarheid ben ik niet onzeker. Wel over de manier(en) waarop ik die naar buiten breng. Omdat ik mij bewust ben van het feit dat mijn manier van uitdrukken niet door een ieder wordt begrepen. En omdat ik terugredenerend vanaf de Waarheid zaken kan interpreteren, maar alweer in mijn onbeholpenheid.
En dan gooi je liever maar het kind met het badwater weg of ga je je toch maar liever bekwamen in je uitdrukkingsvaardigheid ?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 30 April 2013, 13:11   #28
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht

Je kan ook verlicht zijn in de zin dat je je geestelijk lichter voelt.
Zwaarmoedigheid zal niet langer je deel zijn.
Zwaarmoedigheid (alles) kan er zijn maar die is dan van niemand.
Niemand die zich die zwaarmoedigheid toe-eigent of ze verwerpt.
Het is dan idd niet langer JOUW deel.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 30 April 2013, 13:20   #29
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Zwaarmoedigheid (alles) kan er zijn maar die is dan van niemand.
Niemand die zich die zwaarmoedigheid toe-eigent of ze verwerpt.
Het is dan idd niet langer JOUW deel.
Met een (weg)redenatie van 'niet langer JOUW deel', van het persoonlijke dat dat 'JOU' vertegenwoordigd, zijnde de oorsprong waarvandaan het gevoel iets (zwaarmoedig) te zijn ontspringt, is de aard ervan niet ont'dekt noch opgehelderd.
Zolang de plaats van ontspringen werkzaam is is het nog steeds JOUW deel.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 30 April 2013, 14:31   #30
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir
Wat maakt het uit dat je zegt 'ik ben verlicht' of 'ik ben gerealiseerd' whats the big deal ? Je er niet op te willen laten voorstaan 'verlicht te zijn' is de keerzijde van dezelfde medaille omdat je je er (al dan niet) mee wenst te onderscheiden.

Er wordt wellicht smalend gedaan over je verlicht zijn en dat wil je liever niet, 'wat' (of ben je misschien toch nog een 'wie') moet daar van onder de indruk komen ?

Wat een ander vindt of denkt van mijn al dan niet verlicht/gerealiseerd zijn, kan mij niet veel schelen. Waar het mij mogelijk zou raken is het slechts het ego wat geraakt wordt. Ik ben mij er echter van bewust dat dit een hooghartig beeld schept van "mij".

En ik wens mij er idd niet mee te onderscheiden. Iemand die verlicht is, is niet beter dan een ander. Hij draagt alleen de sluier niet meer.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Het verlichte etalage forum' Frog Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 71 22 August 2012 21:42
Gazelle/Sagnaar/Guido/Ben Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 43 27 July 2011 23:03


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.