Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1 Zo is dat bedoeld te zijn maar is niet wat we zijn.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 April 2013, 19:48   #21
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Ik zie compassie (begrip zonder waarde-oordeel) zelfs als een instrument waarmee we nondualiteit kunnen leren begrijpen .

Neeeeeeeee,......juist het duale of ego-gedrag heeft compassie/begrip nodig.
Waar het wringt en niet waar het vrij is/zou moeten zijn.
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2013, 19:54   #22
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

@Niets,

Wie heeft jou het meest gekwetst in je leven?

Hoe bepaal je de grens van willen raken, bereiken, kwetsen?
En als er compassie nodig is, waarom dan niet voor "de kwetser"?

In hoeverre "vraagt" iemand er zelfs om, om gekwetst te worden, zou dat ook kunnen, dat je het aantrekt?
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2013, 20:07   #23
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht

In hoeverre "vraagt" iemand er zelfs om, om gekwetst te worden, zou dat ook kunnen, dat je het aantrekt?
Ik hoorde laatst dat een meisje van 8 verkracht was, toen ze haar fiets op het looppad tussen huizen wilde opbergen.
Dat er mensen zulke dingen beweren, zoals aantrekken, en vragen om, vind ik de meest destructieve dat er is eigenlijk....
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2013, 20:10   #24
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Neeeeeeeee,......juist het duale of ego-gedrag heeft compassie/begrip nodig.
Waar het wringt en niet waar het vrij is/zou moeten zijn.
Eens, maar zolang ik nog niet nonduaal of verlicht ben, en zo ik om mij heen kijk ben ik bij lange na niet de enige, hebben wij dat dus nog wel nodig.
Okay, mijn overtuiging, overgenomen van wat wijze leermeesters/verlichte geesten die de geschiedenis kent .....

Edit: ik ga mezelf tegenspreken, ik ben het helemaal niet eens: ook in de nondualiteit is compassie nodig, niet alleen om er te komen!
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2013, 20:13   #25
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik hoorde laatst dat een meisje van 8 verkracht was, toen ze haar fiets op het looppad tussen huizen wilde opbergen.
Dat er mensen zulke dingen beweren, zoals aantrekken, en vragen om, vind ik de meest destructieve dat er is eigenlijk....
Dat ben ik helemaal met je eens Mihaela. Daar kan ik met mijn verstand ook niet bij. Maar mensen die zulke dingen beweren hebben wat mij betreft ook weinig compassie/begrip.
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2013, 20:20   #26
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik hoorde laatst dat een meisje van 8 verkracht was, toen ze haar fiets op het looppad tussen huizen wilde opbergen.
Dat er mensen zulke dingen beweren, zoals aantrekken, en vragen om, vind ik de meest destructieve dat er is eigenlijk....

Nee, destructief is om onderzoek in een denkwijze direct de nek om te draaien door met een extreem voorbeeld te komen,...
Waarom denk jij dat je zoveel "gekwetstheid" aantrekt?

Waarom werd ik gepest en geplaagd in de brugklas terwijl ik twee keer zo groot en zo sterk was?
Niet het pesten/kwetsen praat ik daarmee goed, maar stelt me de vraag wat er in mij gekwetst kon worden.
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2013, 20:25   #27
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Eens, maar zolang ik nog niet nonduaal of verlicht ben, en zo ik om mij heen kijk ben ik bij lange na niet de enige, hebben wij dat dus nog wel nodig.
Okay, mijn overtuiging, overgenomen van wat wijze leermeesters/verlichte geesten die de geschiedenis kent .....

Edit: ik ga mezelf tegenspreken, ik ben het helemaal niet eens: ook in de nondualiteit is compassie nodig, niet alleen om er te komen!


Medelijden (ook mededogen, medeleven, compassie, erbarmen, misericordia of deernis) is een vorm van empathie, waarbij iemand meevoelt met het lijden van een ander.

In het nonduale is geen lijden,...dus waarvoor compassie hebben?


Edit:ik ga mezelf tegenspreken, ik geloof helemaal niet in iets van duaal of nonduaal,...maar je bent wel lekker bezig!

ps. mooi gedaan trouwens, in hetzelfde bericht je overtuiging overboord gooien!WiNk
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2013, 20:28   #28
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Medelijden (ook mededogen, medeleven, compassie, erbarmen, misericordia of deernis) is een vorm van empathie, waarbij iemand meevoelt met het lijden van een ander.

In het nonduale is geen lijden,...dus waarvoor compassie hebben?


Edit:ik ga mezelf tegenspreken, ik geloof helemaal niet in iets van duaal of nonduaal,...maar je bent wel lekker bezig!
Hahaha, ja sorry, ik hou mezelf en jou bezig nu. Mijn gedachten gaan soms zo snel, dat ik mezelf niet meer begrijp ;)
Ik ga wel eerst een poosje denken, of juist mn kwebbeldoos een poosje tot zwijgen brengen, voor ik weer verder type...
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2013, 20:59   #29
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Nee, destructief is om onderzoek in een denkwijze direct de nek om te draaien door met een extreem voorbeeld te komen,...
Waarom denk jij dat je zoveel "gekwetstheid" aantrekt?

Waarom werd ik gepest en geplaagd in de brugklas terwijl ik twee keer zo groot en zo sterk was?
Niet het pesten/kwetsen praat ik daarmee goed, maar stelt me de vraag wat er in mij gekwetst kon worden.
Ik heb daar niets mee Hans, met woorden zoals : ''het had zo moeten zijn'', of ''hij trekt dat aan''...
Het leven doet zich voor, en je doet daar wat mee of niet!. Dat is alles!
Sommigen mensen gaan met dingen zoals reïncarnatie aan de hal, of met overtuigingen dat ze iets specifiek aantrekken, zoals jij hier doet.
Laat toch los Hans, en ga keer op keer weer dat aan wat zich voor doet.
Ik beleef zo veel dingen in mijn leven, ik zie niet dat ik iets specifiek aantrek. Ik zie alleen dat het leven zich voordoet, en ik ga dat aan.
Als ik iets als kwetsend ervaar, geef ik dat aan, en dan laat ik dat los.
Klamp jij je er niet aan vast, en geef het geen naam aan...


.. en trouwens... Ik houd van je
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 9 April 2013, 21:17   #30
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Waarom werd ik gepest en geplaagd in de brugklas terwijl ik twee keer zo groot en zo sterk was?
Niet het pesten/kwetsen praat ik daarmee goed, maar stelt me de vraag wat er in mij gekwetst kon worden.
merkwaardig.
glans is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.