Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Alles is bewustzijn
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 5 August 2011, 08:43   #21
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gazelle Bekijk bericht
van alles en nog wat word heel gauw absurd en lachwekkend waneer het in woorden word gebracht......
blijven proberen zou ik zeggen...want lachen is gezond.
Tuurlijk behalve wanneer je ook nog serieus probeert iets over te brengen, ik begin pas te lachen wanneer ik dat laatste na enige tijd min of meer op heb gegeven.

Wat precies wekt je lachlust op ?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 5 August 2011, 09:05   #22
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Nou dat is weer eens een heel andere invalshoek Nathan. Hoe zie je dat dan precies? Als gedachten komen en gaan en gevoelens komen en gaan en verlangens komen en gaan, hoe zie je dat dan dat je daar zelf volledig verantwoordelijk voor bent?
Wie anders zou daar verantwoordelijk voor zijn, zeker als je beseft dat er geen ego bestaat of ooit heeft bestaan behalve dan in de vorm van een geloof.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 5 August 2011, 10:38   #23
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Nou.....als ik de wetenschap moet geloven, dan is mijn brein daarvoor verantwoordelijk. En ben ik mijn brein? En is het niet zo dat verantwoordelijkheid impliceert dat je, op zijn minst, controle ergens over moet hebben? Ik heb geen controle over mijn gedachtes en gevoelens, dat ligt buiten mijn invloedsfeer, hoe kan ik daar dan verantwoordelijk voor worden gesteld? Ik begrijp niet zo goed hoe je dat nu precies bedoelt.
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 5 August 2011, 10:46   #24
Madelief
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 May 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Ik heb een zelfbeeld, dat kan erg praktisch zijn. Waar woon je? Hoe oud ben je? Heb ik mijn gulp wel net dichtgedaan?
Nu raak ik toch echt even lichtelijk in de war, nou ik kan beter eerlijk zijn want ik was lichtelijk in war geraakt door al het geschrevene hier geloof ik.

Nathan jij gaat mij dus vertellen dat ik met de ideeen die ik over mezelf heb een boterhammetje kan smeren, op de fiets kan stappen, om het even iets praktisch kan gaan doen?

Ik vraag me eigenlijk af of jij wel weet wat dat is een zelfbeeld, ik denk het niet wanneer ik bovenstaande door jou geschreven tekst lees, dus ik ga het je even uitleggen.

Zelfbeeld betekend het beeld dat je van jezelf hebt.

Bv je ontdekt dat je vergeten bent je gulp dicht te doen, kan gebeuren wanneer je er met je hoofd even niet bij bent, niks aan het handje. Maar nu? Nu denkt Nathan bv wat ben ik toch een stommerik bladiebla ect ( die bladiebla ect staat er om geen afleidende gedachten te triggeren waar de aandacht naar uit zou kunnen gaan ).

Kijk Nathan dat 'wat ben ik toch een stommerik' dat noemen we nu een zelfbeeld, het beeld dat wij van ons zelf hebben op een gegeven moment namelijk wat ben ik toch een stommerik.....

Citaat:
Je bent een ego, je hebt er alleen geen een.
Je bent een ego, je hebt er alleen geen één.....al weer een zinnetje dat proeft als zaagsel vermengt met lijm.

Mensen hebben zichzelf behept met een ego Nathan.
Wanneer je zegt dat je je ego bent dan is er identificatie met het ego aan de hand en besef je niet dat een ego is als de kleding die je s'morgens aantrekt nadat je bent opgestaan en s'avonds weer uittrekt wanneer je naar bed gaat.

Met andere woorden het ego is zoiets als het vijgeblad waar Adam en Eva hun edele delen mee bedekten nadat zij van de boom van goed en kwaad hadden gegeten.

Wij kunnen dus heel goed leven zonder zo een vijgeblaadje zal ik maar zeggen, sterker nog wij zouden beter af zijn zonder, eerlijk gezegd.
Madelief is offline   Met citaat reageren
Oud 5 August 2011, 11:23   #25
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Nou.....als ik de wetenschap moet geloven, dan is mijn brein daarvoor verantwoordelijk. En ben ik mijn brein? En is het niet zo dat verantwoordelijkheid impliceert dat je, op zijn minst, controle ergens over moet hebben? Ik heb geen controle over mijn gedachtes en gevoelens, dat ligt buiten mijn invloedsfeer, hoe kan ik daar dan verantwoordelijk voor worden gesteld? Ik begrijp niet zo goed hoe je dat nu precies bedoelt.
Ja, het brein doet ons handelen en die handelingen hebben dan weer een werking op het brein.
En denk je nu werkelijk dat er een waarnemer bestaat los van alles?
Ik zeg: je bent wat je waarneemt.

Noch bestaat er een waarnemer elders of een ego.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 5 August 2011, 11:42   #26
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Madelief Bekijk bericht
Nu raak ik toch echt even lichtelijk in de war, nou ik kan beter eerlijk zijn want ik was lichtelijk in war geraakt door al het geschrevene hier geloof ik.

Nathan jij gaat mij dus vertellen dat ik met de ideeen die ik over mezelf heb een boterhammetje kan smeren, op de fiets kan stappen, om het even iets praktisch kan gaan doen?

Ik vraag me eigenlijk af of jij wel weet wat dat is een zelfbeeld, ik denk het niet wanneer ik bovenstaande door jou geschreven tekst lees, dus ik ga het je even uitleggen.

Zelfbeeld betekend het beeld dat je van jezelf hebt.

Bv je ontdekt dat je vergeten bent je gulp dicht te doen, kan gebeuren wanneer je er met je hoofd even niet bij bent, niks aan het handje. Maar nu? Nu denkt Nathan bv wat ben ik toch een stommerik bladiebla ect ( die bladiebla ect staat er om geen afleidende gedachten te triggeren waar de aandacht naar uit zou kunnen gaan ).

Kijk Nathan dat 'wat ben ik toch een stommerik' dat noemen we nu een zelfbeeld, het beeld dat wij van ons zelf hebben op een gegeven moment namelijk wat ben ik toch een stommerik......
Dat zogenaamde zelf-bewustzijn is niets anders dan een bepaalde ervaring binnen bewustzijn zelf en is geen werkelijk bestaand zelf of ego. Gewoon iets wat verschijnt.
Dat beeld dat we dan van onszelf hebben is een meer of minder zinvolle zeepbel.
Ik noem die zeepbel geen ego. Want wat ik ben omvat veel meer dan alleen maar gedachten en gevoelens.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Madelief Bekijk bericht
Je bent een ego, je hebt er alleen geen één.....al weer een zinnetje dat proeft als zaagsel vermengt met lijm.

Mensen hebben zichzelf behept met een ego Nathan.
Wanneer je zegt dat je je ego bent dan is er identificatie met het ego aan de hand en besef je niet dat een ego is als de kleding die je s'morgens aantrekt nadat je bent opgestaan en s'avonds weer uittrekt wanneer je naar bed gaat.

Met andere woorden het ego is zoiets als het vijgeblad waar Adam en Eva hun edele delen mee bedekten nadat zij van de boom van goed en kwaad hadden gegeten.

Wij kunnen dus heel goed leven zonder zo een vijgeblaadje zal ik maar zeggen, sterker nog wij zouden beter af zijn zonder, eerlijk gezegd.
Dat wat is ben is veel meer dan bepaalde gedachtes. Een mens heeft geen zelf maar is het zelf. Dat wat ik ben bevat bepaalde informatie, dat ik dan niet als een tweede ik beschouw, want er is immers maar Een zelf. Dat zelf laat zich niet lokaliseren.
Mijn zelfbeeld is niet het zelf maar een beperkt beeld in mijzelf. Dat 'mijzelf' is onbegrensd.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 5 August 2011, 11:48   #27
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Ja, het brein doet ons handelen en die handelingen hebben dan weer een werking op het brein.
foutje bedankt
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 5 August 2011, 11:54   #28
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Ja, het brein doet ons handelen en die handelingen hebben dan weer een werking op het brein.
Dus het brein is verantwoordelijk voor onze acties. Daarmee zeg je dus dat wij ons brein zijn?
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 5 August 2011, 11:54   #29
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Zelfbeeld... Is niets anders dan een beeld in onszelf met bepaalde informatie. Deze informatie is altijd beperkt of zelfs niet juist.
Dat zelfbeeld is niet onszelf.
Omdat er geen ego in ons zelf bestaat is dat zelfbeeld ook niet het ego.
Je kunt je niet identificeren met dat zelfbeeld en dan zeggen dat dat het ego is. Want het zelfbeeld bestaat reeds door identificatie met wat en wie dan ook.
Je kunt het zelfbeeld wel overdrijven, zoveel je wil.

Het zelfbeeld heeft een functie.
En het zelfbeeld is een verzameling van identificaties.
Denken dat het zelfbeeld het ego is, is zoiets denken dat de zon om de aarde draait.

Het zelfbeeld hoort erbij, alleen het is niet het ego. Je hoeft het dus niet te vernietigen. Ook kun je er niet mee identificeren. Want op het moment dat het er is, is er al sprake van een of andere identicatie.

Het zelfbeeld kunnen we wel zuiveren van onzin, onjuiste info.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 5 August 2011, 11:59   #30
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Dus het brein is verantwoordelijk voor onze acties. Daarmee zeg je dus dat wij ons brein zijn?
Het brein bestaat trouwens niet op zichzelf. het bouwt zichzelf niet enkel van binnenuit op en beinvloedt vervolgens de wereld. Het brein wordt bijvoorbeeld ook beinvloedt door wat we eten en drinken. Wat andere mensen over ons denken en zeggen.

Ga eens na wat je allemaal bewust bent?
Innerlijk als uiterlijk.
Het brein kan zelfs tot rust komen, heb je dat wel eens ervaren?
Het brein is niet wat we, enkel, zijn maar verschijnt wel in ons.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.