Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Soefisme
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Soefisme God die zich uitdrukt in het hele universum.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 1 April 2013, 20:41   #21
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Mihaela, als jij het idee hebt dat je voor even je ego aflegt, dan is het goed.
Het gaat tenslotte om het "gevoel" wat jij er bij hebt. Dat ik of een ander het anders beleeft/voelt, doet daar niets aan af. Het sterven zoals bedoeld in het soefisme is ook een pad. Een pad wat uiteindelijk leidt tot Niets. (niet naar mij dus voor de duidelijkheid)
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 1 April 2013, 20:42   #22
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
De glimlach van een kind, was dat niet een lied van Willy Alberti?
Yep. "doet je beseffen dat je leeft" "zo' n glimlach maakt je blij"
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 1 April 2013, 21:08   #23
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Mihaela, als jij het idee hebt dat je voor even je ego aflegt, dan is het goed.
Het gaat tenslotte om het "gevoel" wat jij er bij hebt. Dat ik of een ander het anders beleeft/voelt, doet daar niets aan af. Het sterven zoals bedoeld in het soefisme is ook een pad. Een pad wat uiteindelijk leidt tot Niets. (niet naar mij dus voor de duidelijkheid)
Mogelijk zien wij het anders Niets. Je hebt het over ideeën, en over gevoel. ideeën en gevoel zijn uit het denken afkomstig.
In mijn, mogelijk gebrekkige, uitleg ging over iets anders. Juist over het sterven van dat wat geluk en ideeën 'fabriceert': Het denken/ het ego.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 1 April 2013, 21:13   #24
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik begrijp je niet goed Hans. Is je opmerking nu oprecht, en zoek je een aanleiding tot een gesprek, of is je opmerking half serieus?
Is je doel om dit te schrijven om iets te benadrukken wat in mijn tekst volgens jou rammelt, of is het echt een vraag waarbij je een serieuze antwoord wilt krijgen?
Het is serieus maar hoeft niet als vraag gezien te worden, zoals ik je las zie ik juist het duale(klinkt aardiger dan ego) in het gene wat jij als "ego loos noemt"(als je dat bedoelde)
Daarmee bedoel ik niet dat je er niet van kan genieten, ik denk het te herkennen, maar volgens mij zit er nog steeds het ego in, vanwege het benoemen.

Ik kan soms erg genieten van de stilte of van iets moois, maar toch ook vanwege het onbreken van herrie of lelijke dingen, en die gedachtes maken het nog niet echt vrij, hoewel er wel een soort genieten is.
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 1 April 2013, 21:16   #25
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Je vraagt er haast om, sorry weet dat dit niet de moppentrommel is.

https://www.facebook.com/photo.php?f...type=1&theater




Tis allemaal één grote moppentrommel, met goed en slechte grappen, naar ieders oordeel!WiNk
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 1 April 2013, 21:20   #26
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Mogelijk zien wij het anders Niets. Je hebt het over ideeën, en over gevoel. ideeën en gevoel zijn uit het denken afkomstig.
In mijn, mogelijk gebrekkige, uitleg ging over iets anders. Juist over het sterven van dat wat geluk en ideeën 'fabriceert': Het denken/ het ego.
Ik denk weer dat geluk en ideeen niet alleen afkomstig zijn van het ego. Zo ik het zie bestaat er in de nondualiteit ook geluk en ideeen. De glimlach van een kind maakt MIJ blij, niet ONS.

Dus ons startpunt ligt al verschillend.

Als je daadwerkelijk je ego aflegt, dan doe je iets voor een ander ook al loop je er zelf schade van op. Dat "schade oplopen" is van geen belang.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 1 April 2013, 21:28   #27
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Ik denk weer dat geluk en ideeen niet alleen afkomstig zijn van het ego. Zo ik het zie bestaat er in de nondualiteit ook geluk en ideeen. De glimlach van een kind maakt MIJ blij, niet ONS.

Dus ons startpunt ligt al verschillend.

Als je daadwerkelijk je ego aflegt, dan doe je iets voor een ander ook al loop je er zelf schade van op. Dat "schade oplopen" is van geen belang.
Ik heb de indruk dat jij al een beeld hebt bij wat ik met 'de glimlach van een kind' willen aangeven. Die woorden riepen blijkbaar bij jou een beeld op die niets mee te maken had met dat wat ik aan wilde geven. Volgens mij loopt nu het gesprek totaal een ander kant op daardoor.
Niets mis mee, wel roept dat bij mij een sfeer van parallelheide op, en geen wederzijds begrip..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 1 April 2013, 21:30   #28
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Als je daadwerkelijk je ego aflegt, dan doe je iets voor een ander ook al loop je er zelf schade van op. Dat "schade oplopen" is van geen belang.
Wat bedoel je hiermee eigenlijk? Hoe zie jij het ego afleggen, en waarom is dat voor een ander, en wat zijn de schade waarover jij het hebt?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 1 April 2013, 21:37   #29
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik heb de indruk dat jij al een beeld hebt bij wat ik met 'de glimlach van een kind' willen aangeven. Die woorden riepen blijkbaar bij jou een beeld op die niets mee te maken had met dat wat ik aan wilde geven. Volgens mij loopt nu het gesprek totaal een ander kant op daardoor.
Niets mis mee, wel roept dat bij mij een sfeer van parallelheide op, en geen wederzijds begrip..
Bij alles wat jij schrijft heb ik een beeld. Ik projecteer dat op mijzelf. Uiteraard kunnen er meerdere mogelijkheden zijn. Ondanks dat wij in het Nederlands communiceren hoeft het niet zo te zijn dat we onder iets hetzelfde verstaan. Door met elkaar het gesprek aan te gaan kunnen we tot begrip komen. Ik ken jou niet en jij mij niet. Dan moeten we elkaar toch eerst "aanvoelen"? Ipv aangevallen voelen? Want dat laatste proef ik een beetje, maar wederom geheel en al mijn perceptie.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 1 April 2013, 21:46   #30
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Wat bedoel je hiermee eigenlijk? Hoe zie jij het ego afleggen, en waarom is dat voor een ander, en wat zijn de schade waarover jij het hebt?
Die schade kan allerlei zijn, maar meestal zal dat emotioneel zijn. Het heeft ook te maken met de intentie. Vaak verwachten mensen iets terug als ze iets doen voor een ander. Als dat uitblijft of je wordt zelfs onheus bejegend wordt het moeilijker om "iets te doen voor die ander". Gedachten als "ondankbaar kreng" komen wellicht op. Dat kan een moment zijn om je ego af te leggen.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.