Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Soefisme
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Soefisme God die zich uitdrukt in het hele universum.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 July 2013, 01:09   #21
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynthia Bekijk bericht
Ons wezen van naturen leeg en stil!

Dan komt het denken!

Die bedenkt dat het niet opgegeten wilt worden.

Als de mens niet kon denken, liet hij zich opeten
en zoiets als beleefdheid zou niet bestaan.

Wat is cognitieve capaciteit?
Sterft het met de dood?
Het lijkt mij een soort wat ik noem tegenstelling. Dierenleed wreed vinden omdat ze handelen vanuit hun natuur en dat in relatie tot wat mensen voor dingen bedenken om elkaar te martelen en te pijnigen. En vraag is hoe lang staat een dier erbij stil dat het opgegeten wordt. Wat betekent overgave voor een dier als het merkt dat het geen kans meer maakt? Is de pijn werkelijk zo erg dan wij denken en als wreed ervaren? Lange tijd heb ik dat ook gelooft maar tegenwoordig vraag ik het mij af.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 8 July 2013, 01:16   #22
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
In feite zeggen we hetzelfde, Ulla. De mens is niets anders dan een dier wat primair reageert en wat we met ons denken (beleefdheid) maskeren. En zo maskeren we ook ons ware zelf.
Ja. Als je maar weet dat je gedachten niet je ware Zelf zijn dan vallen vaak zomaar in het niet en dat principe doorzien trekt alles in twijfel of in ieder geval weet je dat het dingen zijn waar je je ikje mee kunt vermaken.
Maar geen man overbord als het opeens wegvalt.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 8 July 2013, 09:43   #23
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Het lijkt mij een soort wat ik noem tegenstelling. Dierenleed wreed vinden omdat ze handelen vanuit hun natuur en dat in relatie tot wat mensen voor dingen bedenken om elkaar te martelen en te pijnigen. En vraag is hoe lang staat een dier erbij stil dat het opgegeten wordt. Wat betekent overgave voor een dier als het merkt dat het geen kans meer maakt? Is de pijn werkelijk zo erg dan wij denken en als wreed ervaren? Lange tijd heb ik dat ook gelooft maar tegenwoordig vraag ik het mij af.
Het lijkt mij geen pretje om door een leeuw of krokodil te worden opgegeten. Eerst gaat hij rustig een been van mij afrukken en opeten, enzovoorts.

Maar ook dit komt allemaal uit mijn denken voort. Ik maak mij een voorstelling. Een prooidier kan dit niet. Die kan alleen maar ondergaan.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 8 July 2013, 09:45   #24
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Ja. Als je maar weet dat je gedachten niet je ware Zelf zijn dan vallen vaak zomaar in het niet en dat principe doorzien trekt alles in twijfel of in ieder geval weet je dat het dingen zijn waar je je ikje mee kunt vermaken.
Maar geen man overbord als het opeens wegvalt.
Gedachten zijn slechts breinbrouwsels. Het is jammer dat het uit-knopje zo lastig te bedienen is. Maar je kan dat ook weer als een uitdaging zien.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 8 July 2013, 11:04   #25
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Het lijkt mij geen pretje om door een leeuw of krokodil te worden opgegeten. Eerst gaat hij rustig een been van mij afrukken en opeten, enzovoorts.

Maar ook dit komt allemaal uit mijn denken voort. Ik maak mij een voorstelling. Een prooidier kan dit niet. Die kan alleen maar ondergaan.
Nou ietsie?
Hier heb je dan een misvatting over de leeuw.
Deze is namelijk zo humaan ( als je tenminste de documentaires ervan wel eens volgt), zij zullen hun prooi altijd als eerste bij de keel pakken en wachten tot deze geen levensteken meer geeft, voordat hij het zal uitéén scheuren en verorberen.



En ja een krokodil daarentegen, zijn dan weer andere verhalen.
Hierbij pleit ik de leeuw vrij
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 8 July 2013, 12:24   #26
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Humaan betekent 'menselijk'. Dus de leeuw is menselijk? Ik denk dat een dier het geen zak kan schelen wat ik vind van zijn gevreet aan mij. Best mogelijk dat ie eerst mn keel doorbijt omdat ie bang is dat ik anders op 1 been weg loop:)
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 8 July 2013, 12:33   #27
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Humaan betekent 'menselijk'. Dus de leeuw is menselijk? Ik denk dat een dier het geen zak kan schelen wat ik vind van zijn gevreet aan mij. Best mogelijk dat ie eerst mn keel doorbijt omdat ie bang is dat ik anders op 1 been weg loop:)
Ik kan niet anders beschouwen dan vanuit humaniteit,
enkel dat ik van daaruit de leeuw humaan vind.

Heb geen enkel idee wat de leeuw ertoe qua instinkt van maakt.

De rest is je eigen dolle fantasie.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 8 July 2013, 13:01   #28
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Gedachten zijn slechts breinbrouwsels. Het is jammer dat het uit-knopje zo lastig te bedienen is. Maar je kan dat ook weer als een uitdaging zien.
Zoals ik het zie hoef je ze niet uit te schakelen, als je al weet dat je ze niet bent verliezen ze veel zo niet alles van hun lading. En op een gegeven moment zullen ze zich dan ook steeds minder of niet meer aandienen.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 8 July 2013, 13:10   #29
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Het lijkt mij geen pretje om door een leeuw of krokodil te worden opgegeten. Eerst gaat hij rustig een been van mij afrukken en opeten, enzovoorts.

Maar ook dit komt allemaal uit mijn denken voort. Ik maak mij een voorstelling. Een prooidier kan dit niet. Die kan alleen maar ondergaan.
Mij ook niet hoor. Maar kans is groot dat je flauwvalt en je hart het van schrik begeeft. Volgens mij heeft de natuur daar ook haar dingen voor geregeld. Hoe dat bij elke dier gaat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de hele natuur dat doet wat haar van nature ingegeven wordt. Zelfs wij eten (nog) steeds dieren. Mensen zijn in die zin ook alleseter. Wreed is het gevoel niet het zijn zelf. En dat is een wereld van verschil.

En mensen zijn in die zin veel wreder als je ziet wat er zo allemaal bedacht wordt om anderen te laten lijden.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 8 July 2013, 13:37   #30
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Mij ook niet hoor. Maar kans is groot dat je flauwvalt en je hart het van schrik begeeft. Volgens mij heeft de natuur daar ook haar dingen voor geregeld. Hoe dat bij elke dier gaat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de hele natuur dat doet wat haar van nature ingegeven wordt. Zelfs wij eten (nog) steeds dieren. Mensen zijn in die zin ook alleseter. Wreed is het gevoel niet het zijn zelf. En dat is een wereld van verschil.

En mensen zijn in die zin veel wreder als je ziet wat er zo allemaal bedacht wordt om anderen te laten lijden.
Ik zie wat je bedoelt Ulla.
Wat wreedheid bij mensen wordt genoemd, is eigenlijk pervers gedrag.
Mensen kunnen zich inleven in het andere en dat maakt hem/haar in normale omstandigheden gezond.

Wreed zie ik als elke betrokkenheid met het slachtoffer ontbreekt en het andere tot object van de behoefte wordt. Dat komt heel zeker bij mensen ook voor.
Lily is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.