Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 24 July 2012, 23:32   #21
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Poeh poeh die durft.
Inderdaad, het kost mij weinig moeite.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 24 July 2012, 23:33   #22
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Snoever.
Ik heb het uitgevonden.

Je mag me "Oude Snoever" noemen.
Of "Old Snoover".
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 25 July 2012, 08:23   #23
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Mijn trots staat me bijna in de weg om dit draadje te openen. Maar zoals altijd, ga ik toch aan. Niet dat het altijd goed is zo een houding, want soms denk ik bij mezelf: Houd toch een keer op met jezelf kwetsbaar opstellen..., want jezelf kwetsbaar opstellen, of je gevoel van ongemak aangaan, is niet altijd zo goed. Ik bedoel, soms kan je ook dat wat het is laten voor wat het is. Maar dat kan ik nog niet, dus ga ik alsnog mijn draadje openen hoe dan ook.

Wat ik meen op te merken is dat mensen bij een ander vaak nog duidelijker zien dan bij hunzelf. Stel dat jij denkt dat jouw beeld over mij, mij zou kunnen helpen in mijn bewustwording, of als je meent dat jouw advies mij helderheid zou kunnen geven:
Ga gerust zeggen wat je vindt dat mij zou kunnen helpen.

Ik beloof plechtig dat ik dit niet als aanval zie, dus ga ik me niet verdedigen, door aan te vallen.
Er zijn er geen voorwaarde, zeg wat je wilt, en hoe je dat wilt.

Heb mij altijd al afgevraagd, wat dat eigenlijk is kwetsbaar opstellen.
En ben nog aan het nadenken over de uitleg die Renoir hieraan gegeven heeft. Wat mij nu vooral opvalt, is je bereidheid tonen om anders te willen kijken. Voor mij is dat al voldoende, zelfs al zou het je niet lukken.

Niet alleen maar de bal terug kaatsen en alsmaar je zien over iedereen te willen verkondigen. Mij geeft dat juist wel meer ruimte, om ook over intiemere dingen (oeps) te willen en kunnen praten. Want ik mis in mijn privé leven serieus de bereidheid om ( over mijn eigen dingen) te (blijven) praten met mensen, die het altijd maar beter menen te weten en voor mijn gevoel zelf niet zuiver kijken. Voor mij zijn dat persoonlijke redenen, waarom ik dat niet (meer) wil.

Maar het zijn over en weer voorwaarden die geschapen worden. Bij jou, bij mij, bij anderen. Ook de voorwaarden die ertoe moeten dienen, de ZK te doorgronden. De ene worden voor de andere ingeruild. Als dat niet zo was, had niemand het meer nodig om zijn ik te willen doorlichten. Konden we het hier wel opdoeken. Dan pas zijn alle voorwaarden, kaders verdwenen.

Voor mijn gevoel is het zaak ook dat te kunnen doorzien en er zich niet zo druk om te maken. En flexibel te kunnen zijn. En niet krampachtig vasthouden aan welke voorwaarden dan ook. Maar mee te stromen, dan heb je veel meer kans, dat er bij jezelf moeite loos doorzien wordt waar de schoen wringt.

Dus toch logisch dat het soms juist effectiever kan zijn om wel even het gas terug te nemen. Je gaat toch ook niet met 100 door de bocht, als er staat 50? Dan kun je verwachten dat je eruit vliegt, als je met een auto rijdt, die op dat moment daar geen zin in heeft. Terwijl iedereen het doet, soms te hard door de bocht crossen. Die auto is er namelijk gewoon nog wel, die moet namelijk eerst door de betreffende bocht, voordat het jasje eraf kan. Of voordat die weer verder kan rijden. Het leven is niet zonder bochten en drempels, die leggen we ons zelf in de weg.

Ik merk nu ook wel, dat bij mij weer meer bereidheid stroomt, nadat ik dit gezegd heb. En ik merkte het ook al nadat je je berichtje had gelezen.
Het een heft het andere dan weer op. En dat komt gewoon omdat wij een energie zijn. Soms moet je gewoon over een drempel heen en dan kan het water verder stromen. Dat zie ik bij jou en dat voel ik ook bij mij.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 25 July 2012, 08:46   #24
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik zie hier niks waarmee je je kwetsbaar opstelt. Kwetsbaar opstellen is iets over jezelf prijsgeven waarover je een vernietigend oordeel van een ander, overige forumleden, verwacht.

Forumleden echter zullen wanneer je ze je grootste angst of je grootste verdriet, of je meest onbarmhartige daad opbiecht, je eerder een hart onder de riem steken dan een hard oordeel over je vellen.

Je loopt dus, hiermee, te solliciteren naar een pak slaag.

Voor mijn gevoel klopt het niet helemaal. Zij laat zien, dat ze serieus bereid is om anders te kijken en de bal niet alleen maar meer terug te kaatsen. Daarmee toon je al heel wat.

Kwetsbaar opstellen is een manier van je trots, angsten te willen tonen, zonder dat je zelf in verdediging gaat. En dat is eng, want je weet nooit, wie daar goed op reageert en wie daar (mis) bruik van maakt. Aangeleerd gedrag/verwachtingen reikt namelijk verder dan het forum. Dat moet je je even maar bewust realiseren. Het is niet anders dan in de natuur, je
kwetsbare kant tonen en daarmee verder kunnen, een nieuwe opening geven en te voorkomen, dat je daardoor verder aangevallen/afgewezen wordt.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 25 July 2012, 08:55   #25
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Voor mijn gevoel klopt het niet helemaal. Zij laat zien, dat ze serieus bereid is om anders te kijken en de bal niet alleen maar meer terug te kaatsen. Daarmee toon je al heel wat.
Dat is een leuk experiment maar nog steeds geen kwetsbare opstelling.
Kom maar op jullie met je verhaaltjes over mij ik ga me nu eens niet verdedigen, is geen kwetsbare opstelling.

Citaat:
Kwetsbaar opstellen is een manier van je trots, angsten te willen tonen, zonder dat je zelf in verdediging gaat.
Ik vind de mijne beter.

Citaat:
En dat is eng, want je weet nooit, wie daar goed op reageert en wie daar (mis) bruik van maakt. Aangeleerd gedrag/verwachtingen reikt namelijk verder dan het forum. Dat moet je je even maar bewust realiseren. Het is niet anders dan in de natuur, je
kwetsbare kant tonen en daarmee verder kunnen, een nieuwe opening geven en te voorkomen, dat je daardoor verder aangevallen/afgewezen wordt.
Dat gebeurt hier aan de lopende band, het enige verschil is dat ze zegt nu niet te gaan tegenspreken.

Zo hoort dat gewoon, kijken of het verhaal van de ander waarheid voor je bevat.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 25 July 2012, 09:02   #26
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dat is een leuk experiment maar nog steeds geen kwetsbare opstelling.
Kom maar op jullie met je verhaaltjes over mij ik ga me nu eens niet verdedigen, is geen kwetsbare opstelling.


Ik vind de mijne beter.


Dat gebeurt hier aan de lopende band, het enige verschil is dat ze zegt nu niet te gaan tegenspreken.

Zo hoort dat gewoon, kijken of het verhaal van de ander waarheid voor je bevat.
Het ging er even niet om wiens manier beter is, in dit geval geen technisch verhaal. Het gaat erom, welke drempel iemand over moet. De klimt makkelijk over een berg van 1000 meter, de ander struikelt over een molsholp.

En dat wat jij vind horen, is niet meer dan een voorwaarde die je stelt.
Hoe mooi en hoe effectief die ook mag zijn. Het hoort ook om bij groen
over straat lopen. Soms blijf je toch nog liever staan, omdat je het overzicht mist en er soms toch nog iemand aan komt crossen, die je overrijdt.
En/of wel geen gehoor aan willen geven.

Wat jij vind horen, is net zo persoonlijk/ik betrokken dan
wat wij/ik/anderen/ niet/wel vinden horen.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 25 July 2012, 09:17   #27
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Het ging er even niet om wiens manier beter is, in dit geval geen technisch verhaal. Het gaat erom, welke drempel iemand over moet. De klimt makkelijk over een berg van 1000 meter, de ander struikelt over een molsholp.

En dat wat jij vind horen, is niet meer dan een voorwaarde die je stelt.
Hoe mooi en hoe effectief die ook mag zijn. Het hoort ook om bij groen
over straat lopen. Soms blijf je toch nog liever staan, omdat je het overzicht mist en er soms toch nog iemand aan komt crossen, die je overrijdt.
En/of wel geen gehoor aan willen geven.

Wat jij vind horen, is net zo persoonlijk/ik betrokken dan
wat wij/ik/anderen/ niet/wel vinden horen.
Mijn persoonlijke voorkeuren, het prijzen van getoonde moed om een drempel te nemen zijn niet bepaald mijn uitgangspunt als het gaat om kwetsbaar opstellen. Ik vind dit geen kwetsbaar opstellen maar uitdagend gedrag. Kom maar op met jullie kritiek ik zal me niet verweren.

De rest van je argumenten is gebazel. Je blijft steeds (ook in andere draadjes) begripvolle argumenten aandragen tot er van de planken om er huizen van te bouwen niets meer over is dan zaagsel.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 25 July 2012, 09:29   #28
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bewustzijn Bekijk bericht
Het zijn enkel al onze eigen beelden over onszelf die totale vrijheid in de weg staan.

Trots, kwetsbaar, hulp, steun, etc, etc komen enkel voort uit al ontstane en als waar geziene/gevoelde beelden van onszelf.

Zouden die beelden er niet zijn dan waren die belevenissen er ook niet.

We kunnen ons enkel afvragen hoe die beelden over onszelf zijn ontstaan en wat het nut er nu van is. Wat voor 1 beeld geldt, geldt voor elk beeld.

Met die beelden spelen kan een hulpmiddeltje zijn maar echt doorzien dat een beeld maar een beeld is en dat er op dit moment niets mis is, is directe vrijheid.

Ik gun je directe vrijheid en niet dat gespeel met die beelden, de kans is groot dat als er een beeld doorzien is dat er weer 369 opduiken en er weer 6 levens geleefd/gebeeld worden.
Ik vind dit een treffend uitleg Bewustzijn. Ik zie het ook meer en meer in dat mijn (denk)beelden mij nu in de weg staan.
Ook heel interessant en pijnlijk om te zien hoe ze werkelijk kramp in mijn lichaam (en geest) veroorzaken.
Ik voel ze, ik zie ze, maar steeds voel ik me gevangen, merk ik.

Soms tracht ik om erin te kruipen, in zo een denk -beeld, en laat ik het beeld los, maar heel snel daarna zie ik ook hoe in mijn denken een soort chaos ontstaat.
Want stel dat liegen niet meer slecht is? Dan is moorden ook Ok?
Uiteraard weet ik dat als ik mijn opgedrongen normen of waarde los laat, dat dan niet betekent dat ik vervolgens 'slecht' zou gaan worden, maar dat ik zonder oordeel verder zou gaan: VRIJ!.

Mijn ego spartelt nogal hevig hierin.

Bedankt voor je uitleg Bewustzijn, het bevestigt voor mij de weg waarin ik me bevind.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 25 July 2012, 09:30   #29
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Heb mij altijd al afgevraagd, wat dat eigenlijk is kwetsbaar opstellen.
En ben nog aan het nadenken over de uitleg die Renoir hieraan gegeven heeft. Wat mij nu vooral opvalt, is je bereidheid tonen om anders te willen kijken. Voor mij is dat al voldoende, zelfs al zou het je niet lukken.

Niet alleen maar de bal terug kaatsen en alsmaar je zien over iedereen te willen verkondigen. Mij geeft dat juist wel meer ruimte, om ook over intiemere dingen (oeps) te willen en kunnen praten. Want ik mis in mijn privé leven serieus de bereidheid om ( over mijn eigen dingen) te (blijven) praten met mensen, die het altijd maar beter menen te weten en voor mijn gevoel zelf niet zuiver kijken. Voor mij zijn dat persoonlijke redenen, waarom ik dat niet (meer) wil.

Maar het zijn over en weer voorwaarden die geschapen worden. Bij jou, bij mij, bij anderen. Ook de voorwaarden die ertoe moeten dienen, de ZK te doorgronden. De ene worden voor de andere ingeruild. Als dat niet zo was, had niemand het meer nodig om zijn ik te willen doorlichten. Konden we het hier wel opdoeken. Dan pas zijn alle voorwaarden, kaders verdwenen.

Voor mijn gevoel is het zaak ook dat te kunnen doorzien en er zich niet zo druk om te maken. En flexibel te kunnen zijn. En niet krampachtig vasthouden aan welke voorwaarden dan ook. Maar mee te stromen, dan heb je veel meer kans, dat er bij jezelf moeite loos doorzien wordt waar de schoen wringt.

Dus toch logisch dat het soms juist effectiever kan zijn om wel even het gas terug te nemen. Je gaat toch ook niet met 100 door de bocht, als er staat 50? Dan kun je verwachten dat je eruit vliegt, als je met een auto rijdt, die op dat moment daar geen zin in heeft. Terwijl iedereen het doet, soms te hard door de bocht crossen. Die auto is er namelijk gewoon nog wel, die moet namelijk eerst door de betreffende bocht, voordat het jasje eraf kan. Of voordat die weer verder kan rijden. Het leven is niet zonder bochten en drempels, die leggen we ons zelf in de weg.

Ik merk nu ook wel, dat bij mij weer meer bereidheid stroomt, nadat ik dit gezegd heb. En ik merkte het ook al nadat je je berichtje had gelezen.
Het een heft het andere dan weer op. En dat komt gewoon omdat wij een energie zijn. Soms moet je gewoon over een drempel heen en dan kan het water verder stromen. Dat zie ik bij jou en dat voel ik ook bij mij.
Fijn je betrokkenheid Ulla, dank je. Mooie tekst.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 25 July 2012, 09:34   #30
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dat is een leuk experiment maar nog steeds geen kwetsbare opstelling.
Kom maar op jullie met je verhaaltjes over mij ik ga me nu eens niet verdedigen, is geen kwetsbare opstelling.


Ik vind de mijne beter.


Dat gebeurt hier aan de lopende band, het enige verschil is dat ze zegt nu niet te gaan tegenspreken.

Zo hoort dat gewoon, kijken of het verhaal van de ander waarheid voor je bevat.
Ik heb alsnog niet begrepen hoe voor jou kwetsbaarheid is, of ik meen dat dit voor mij een kwetsbare situatie is, zo voelt het voor mij. Juist omdat ik bereid ben om me anders op te stellen.

Het is voor mij niet : kom maar op met je verhaal, ik zou me niet verweren.
Voor mij is voornamelijk: Als jij iets bij me ziet, als jij mijn onbewustheid opmerkt, ben ik bereid om dat wat je te zeggen hebt te bekijken, en als ik daar iets aan heb ben ik mee geholpen.
Omdat ik tot nu toe heel snel me in verdedigde als men iets over mij zei, vond ik noodzakelijk om het aan te geven dat mijn bedoeling is om dat niet te doen.

Hoe zou ik dan volgens jou me kwetsbaar opstellen in deze situatie, wat is in mijn houding volgens jou niet 'oprecht of doordrongen'?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 11:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.