Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 5 November 2014, 05:47   #21
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Dat is inderdaad wat ook ik ondervonden heb toen ik tot het diepste van mijzelf doorgedrongen was, nl dat ik niet was, dat ik ondergedompeld was in een niets, maar een niets dat zo totaal vervuld was van alles. Nooit heb ik meer en dieper geleefd dan op die ogenblikken.
En daar is inderdaad alles één en daar zijn inderdaad geen grenzen meer.

Maar ik zie het nog altijd als een weg te gaan en ik kan mij moeilijk inbeelden dat enkel het inzicht hebben dat jezelf, je ego verbeelding is van het bewust zijn, volstaat om dat helemaal te doorvoelen en ook volledig te zijn.
Voor mij zijn het eerder schaarse momenten die ik steeds dikwijler en dikwijler kan bereiken en waarvan ik de duur steeds meer en meer kan rekken.
Al het nadenken hierover verdwijnt hier. Een soort van zijn toestand. In het hier en nu te zijn. De momenten van eruit schieten worden steeds schaarser en vallen dan ook op. Het "ik" vervaagt, is er nog wel maar heel erg op de achtergrond, opgenomen in het geheel. Rust, stilte, sereniteit, de stilte spreekt. hahha dat is ook een boektitel.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 5 November 2014, 06:16   #22
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Bewustzijn is de enige constante, niet de verschijnselen.
Maar antwoordend op Rob, bewustzijn is veranderlijk en evolueert.
Hoe zou jij dan Dat noemen wat niet verandert? Er is Iets nodig om vast te stellen dat verschijnselen voortdurend veranderen en Dat zelf kan dat alleen maar doen als het zelf onveranderlijk is.

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen persoonlijk bewustzijn (van iemand) en ongedefinieerd Bewustzijn (wat niet te lokaliseren is - dus van niemand). Persoonlijk bewustzijn zou je kunnen zien als een bril die steeds van kleur verandert. Dat is de menselijk bril waarmee gekeken wordt. Maar om te zien dat die bril steeds van kleur verandert, is er iets nodig dat zelf niet steeds van kleur verandert. Dat is Bewustzijn of Dat wat aan alles vooraf gaat.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 5 November 2014, 06:42   #23
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Al het nadenken hierover verdwijnt hier. Een soort van zijn toestand. In het hier en nu te zijn. De momenten van eruit schieten worden steeds schaarser en vallen dan ook op. Het "ik" vervaagt, is er nog wel maar heel erg op de achtergrond, opgenomen in het geheel. Rust, stilte, sereniteit, de stilte spreekt. hahha dat is ook een boektitel.
:)
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 5 November 2014, 06:47   #24
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Lichaam en geest verschijnen in Bewustzijn. Daarmee bestaan ze ( en zijn dus echt) als uitdrukking van dat Bewustzijn. Maar net zoals ze verschijnen in Bewustzijn, verdwijnen ze ook weer in Bewustzijn, zoals bv in diepe slaap. Bewustzijn is de enige constante, niet de verschijnselen.
Juist Nadje,

Iedere invulling van twijfel of vragen, die dit in twijfel trekken, behoren bij 'diegene' waar het niet duidelijk is, van deze directe aanwijzing.

Zal dus onderzocht moeten worden door de twijfelaars en vragenstellers zelf.

Je laat zien dat Bewustzijn(ongedefinieerd) en bewustzijn(lichaam en geest) één geheel ZIJN.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 5 November 2014, 07:58   #25
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Hoe zou jij dan Dat noemen wat niet verandert? Er is Iets nodig om vast te stellen dat verschijnselen voortdurend veranderen en Dat zelf kan dat alleen maar doen als het zelf onveranderlijk is.

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen persoonlijk bewustzijn (van iemand) en ongedefinieerd Bewustzijn (wat niet te lokaliseren is - dus van niemand). Persoonlijk bewustzijn zou je kunnen zien als een bril die steeds van kleur verandert. Dat is de menselijk bril waarmee gekeken wordt. Maar om te zien dat die bril steeds van kleur verandert, is er iets nodig dat zelf niet steeds van kleur verandert. Dat is Bewustzijn of Dat wat aan alles vooraf gaat.
Ik kan met jou aannemen dat 'dat wat aan alles vooraf gaat' gezien door onze bekrompen menselijke bril nooit verandert; maar eens dat je daar aangekomen bent blijkt dat nooit veranderlijke, nl. het leven voor ons mensen hun diepste zijn te zijn, en blijkt dat dan ook één en al veranderlijkheid te zijn; het blijkt het 'niets' te zijn maar dan een 'niets' waar alles in de knop aanwezig is en bloeit.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 5 November 2014, 08:00   #26
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Al het nadenken hierover verdwijnt hier. Een soort van zijn toestand. In het hier en nu te zijn. De momenten van eruit schieten worden steeds schaarser en vallen dan ook op. Het "ik" vervaagt, is er nog wel maar heel erg op de achtergrond, opgenomen in het geheel. Rust, stilte, sereniteit, de stilte spreekt. hahha dat is ook een boektitel.
De stilte spreekt; juist en mooi gezegd.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 5 November 2014, 10:32   #27
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Nee? Wat word er dan wakker (gemaakt)? En wat registreert of je diep geslapen of naar gedroomd hebt?
Geen idee, jij beweerd dat bewustzijn de enige constante is.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 5 November 2014, 10:36   #28
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Wanneer bewustzijn de enige constante is kunnen we ons afvragen of dat wat er in verschijnt wel zo echt is als beweerd wordt. Wat is het wat iets als echt echt ervaart?
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 5 November 2014, 10:42   #29
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik kan met jou aannemen dat 'dat wat aan alles vooraf gaat' gezien door onze bekrompen menselijke bril nooit verandert; maar eens dat je daar aangekomen bent blijkt dat nooit veranderlijke, nl. het leven voor ons mensen hun diepste zijn te zijn, en blijkt dat dan ook één en al veranderlijkheid te zijn; het blijkt het 'niets' te zijn maar dan een 'niets' waar alles in de knop aanwezig is en bloeit.
Hoeveel zijnen zijn er eigenlijk?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 5 November 2014, 11:01   #30
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Bewustzijn is de enige constante, niet de verschijnselen.
Maar antwoordend op Rob, bewustzijn is veranderlijk en evolueert.

Vraag; waarom roept het bewustzijn als die verschijnselen op, waarom creëert het bewustzijn dat?
Gewoon al de vraag waarom heeft het bewustzijn dat verderfelijk 'ego' gecreëert?
Kan het bewustzijn evolueren zonder die verschijningen die het oproept of zou het kunnen zijn dat zonder die verschijningen het bewustzijn zichzelf verliest?
Hans Stolp drukte het in het boek welke ik laatst deelde zo uit: God (Bewustzijn) groeit met de verschijningen die groeien en ont_wikkelen.
Weer in die zin van dat Zelf ervaren. Even vrij vertaald. Hij heeft het zelf iets anders gezegd, maar komt op hetzelfde neer. Als verschijnselen van Bewustzijn zijnde weten wij wat ons drijft. Dus weer die weg naar binnen gaan en luisteren. Onderzoeken zoals het hier wordt genoemd.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 11:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.