Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 May 2013, 20:49   #21
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Nooit weg geweest, had niet veel te zeggen.
Maar nu ook niet denk ik,...WiNk
Hoeft toch ook niet. Ik vind af en toe alleen "luisteren" ook fijner, omdat ik dan niks zinnigs of onzinnigs heb te melden. Nu is de kwebbeldoos toevallig weer aan de beurt ;)
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 7 May 2013, 21:18   #22
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Mijn ervaring is dat mensen die om het hardst roepen dat ze gevoelsmensen zijn, juist diegene zijn die hun ratio ontkennen of er niet mee om kunnen gaan.
Door gevoelig te willen zijn nemen ze afstand van de waardevolle effecten van Ratio,...(ik schrijf het maar met een hoofdletter,...dat dikt zo lekker aan)

Ik denk/voel dat het een kwestie van Balans is.
Dat denk ik ook. Er is een tijd voor de ratio en er is een tijd voor emotie.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 7 May 2013, 21:21   #23
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Ik. Heel lang geprobeerd met ratio gevoel te negeren. Wat je wegredeneert (stel je niet aan) is er niet. Als je dan ook nog de signalen van je lichaam gaat negeren (stel je niet aan) duvel je uiteindelijk vanzelf om. Gaat net zo lang goed totdat het een keertje fout gaat. Bij mij tenminste.
Zo leert het leven zijn lessen.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2013, 07:41   #24
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Komt dat plaatje uit de Skepsis of zo? Hoezo "ergste" zweefuitspraken? Maar ik mag zo nu en dan wel graag een zweefteef zijn, dus daarom spreken een aantal van de uitspraken me denk ik wel aan.

De nummer 1 vind ik sowieso waardevol "dit is een leermoment".
Het is mijn reactie op de openingspost en na het lezen van de link naar de website. Of we nu zeggen dat we varen op het rationele denken of dat we varen op onze intuïtie, het is meer van het zelfde. Het is geloven in een kompas die ons door het leven zal leiden.

Verschil is dat het rationele denken als kompas makkelijker is te doorzien dan intuïtie. Dat het denken feilbaar is, is voor een denker makkelijker te aanvaarden dan dat de intuïtie feilbaar is voor iemand iemand die op intuïtie vertrouwd. In het laatste geval is het geloof namelijk groter.

Maar per saldo is er geen verschil, behalve dat ratio leidt tot obstipatie en dat intuïtie leidt tot diaree. Maar de substantie is het zelfde.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2013, 07:49   #25
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Stellen dat we meer doen dan rationeel denken en gevoel en intuitie een belangrijke rol spelen in gedrag en bij de keuzes die je maakt, lijkt me een weinig verrassende uitspraak. Verder is het nooit of of, maar draagt het allemaal bij.

Wat wel een verrassende en in mijn ogen onjuiste uitspraak is, is om te stellen dat rationeel denken niet bestaat. Rationeel denken is een onderdeel van het totale denken, ervaren, kiezen en reageren.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2013, 12:26   #26
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob
Verschil is dat het rationele denken als kompas makkelijker is te doorzien dan intuïtie. Dat het denken feilbaar is, is voor een denker makkelijker te aanvaarden dan dat de intuïtie feilbaar is voor iemand iemand die op intuïtie vertrouwd. In het laatste geval is het geloof namelijk groter.
Hier ga je m.i. de fout in. Rationeel denken is feilbaar, dat is voor iedere denker duidelijk. Intuitie heeft echter per definitie gelijk. Dat is de aard van intuitie. "Je weet iets zonder te weten".

Uiteraard kan jij hierop weer zeggen dat ik zo mijn geloof versterk.
Vanuit de ratio is dat ook logisch.

Maar dan ga je voorbij aan de aard van intuitie. Omgaan met intuitie moet je leren en interpreteren. Doe je zomaar wat, dan lijkt het idd alsof intuitie feilbaar is.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2013, 12:31   #27
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Stellen dat we meer doen dan rationeel denken en gevoel en intuitie een belangrijke rol spelen in gedrag en bij de keuzes die je maakt, lijkt me een weinig verrassende uitspraak. Verder is het nooit of of, maar draagt het allemaal bij.

Wat wel een verrassende en in mijn ogen onjuiste uitspraak is, is om te stellen dat rationeel denken niet bestaat. Rationeel denken is een onderdeel van het totale denken, ervaren, kiezen en reageren.

Ondanks dat ik de plaatser ben, ben ik het helemaal met je eens. Uiteraard bestaat rationeel denken. In dit verband vind ik het wel opmerkelijk dat mijn intuitie slimmer is dan mijn ratio. Intuitie kan zaken "bedenken" die ik pas naderhand met de ratio kan benaderen en dan nog maar heel moeilijk.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2013, 15:57   #28
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Ondanks dat ik de plaatser ben, ben ik het helemaal met je eens. Uiteraard bestaat rationeel denken. In dit verband vind ik het wel opmerkelijk dat mijn intuitie slimmer is dan mijn ratio. Intuitie kan zaken "bedenken" die ik pas naderhand met de ratio kan benaderen en dan nog maar heel moeilijk.
Dat vind ik niet zo vreemd. Ik zie intuitie als een optelsom van al je ervaringen (die helemaal niet in je bewuste/oproepbare herinneringen zitten) en je hersenen maken op basis daarvan vliegensvlug een keuze, waar de ratio dan achteraf naartoe redeneert of weer van wegredeneert.

Zo kan iemand die jarenlang zich intensief heeft beziggehouden met het taxeren van kunst "intuitief" weten als iets een vervalsing is, ook als alle "bewijzen" het tegenovergestelde aangeven. Dit "intuitief weten" ontbreekt bij degenen die geen ervaring in kunst hebben.

Het zit m.i. echt allemaal in die grijze cellen.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2013, 17:11   #29
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Dat vind ik niet zo vreemd. Ik zie intuitie als een optelsom van al je ervaringen (die helemaal niet in je bewuste/oproepbare herinneringen zitten) en je hersenen maken op basis daarvan vliegensvlug een keuze, waar de ratio dan achteraf naartoe redeneert of weer van wegredeneert.

Zo kan iemand die jarenlang zich intensief heeft beziggehouden met het taxeren van kunst "intuitief" weten als iets een vervalsing is, ook als alle "bewijzen" het tegenovergestelde aangeven. Dit "intuitief weten" ontbreekt bij degenen die geen ervaring in kunst hebben.

Het zit m.i. echt allemaal in die grijze cellen.
Dat dacht ik ook altijd, maar nu weet ik dat niet meer zo zeker.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 8 May 2013, 18:02   #30
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Dat vind ik niet zo vreemd. Ik zie intuitie als een optelsom van al je ervaringen (die helemaal niet in je bewuste/oproepbare herinneringen zitten) en je hersenen maken op basis daarvan vliegensvlug een keuze, waar de ratio dan achteraf naartoe redeneert of weer van wegredeneert.

Zo kan iemand die jarenlang zich intensief heeft beziggehouden met het taxeren van kunst "intuitief" weten als iets een vervalsing is, ook als alle "bewijzen" het tegenovergestelde aangeven. Dit "intuitief weten" ontbreekt bij degenen die geen ervaring in kunst hebben.

Het zit m.i. echt allemaal in die grijze cellen.
Dat is volgens mij de algemene betekenis die aan intuïtie gegeven wordt, als iets dat ontwikkeld kan worden. Vandaar dat ik schreef dat het van de zelfde substantie is gemaakt.
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe stop je het denken? Nathan Jiddu Krishnamurti 1 5 September 2011 12:23
Problemen en denken ... Nathan Eckhart Tolle 0 3 June 2010 11:51


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 04:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.