Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 February 2012, 22:19   #21
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Heb je dan verlangen naar / behoefte aan narigheid?
Nee, zo rechtlijnig werkt het niet. Dat kun je zelf ook best verzinnen.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 22 February 2012, 22:21   #22
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Nee, zo rechtlijnig werkt het niet.
Hoe werkt het dan volgens jou?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 22 February 2012, 22:28   #23
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Ik weet het op het moment niet beter te vertellen dan ik al gedaan heb.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 22 February 2012, 22:47   #24
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Hoe werkt het dan volgens jou?
Er zijn zoveel factoren die mee (kunnen) spelen, als iets gebeurt, dat je onmogelijk van een ge?soleerde oorzaak welke bij een persoon is te zoeken kunt spreken. Zelfs niet in situaties waarbij men soms meent, volgens het eigen schuld dikke bult principe te kunnen oordelen.

En het zo lijkt alsof alleen diegene die het overkomt het gebeuren in zijn eentje heeft veroorzaakt. Voor mijn gevoel is het een samenloop en wisselwerking van energetische omstandigheden die ergens toe leiden. Die wij met zijn allen beïnvloeden en waarin een ieder zijn eigen vaak indirecte en misschien zelfs minieme aandeel in heeft. En dan kun je nog zo goed omgaan met je eigen aandeel erin, het betekent niet dat je daarom alles kunt voorkomen. En daarnaast gebeuren er ook natuurlijke dingen, die wij nog niet willen en waar we moeite mee hebben, terwijl dat wel de natuur is.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 23 February 2012, 06:39   #25
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Er zijn zoveel factoren die mee (kunnen) spelen, als iets gebeurt, dat je onmogelijk van een ge?soleerde oorzaak welke bij een persoon is te zoeken kunt spreken.
Daarom is het idee dat je de schepper zou zijn van je eigen leven / werkelijkheid even absurd als het tegendeel. Het is aan de mens (of misschien beter gezegd aan het denken) om een eenduidig antwoord (het een of het ander) te wensen (en als waarheid te omarmen) ten behoeve van intellectuele en emotionele bevrediging.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 23 February 2012, 07:05   #26
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Daarom is het idee dat je de schepper zou zijn van je eigen leven / werkelijkheid even absurd als het tegendeel. Het is aan de mens (of misschien beter gezegd aan het denken) om een eenduidig antwoord (het een of het ander) te wensen (en als waarheid te omarmen) ten behoeve van intellectuele en emotionele bevrediging.
Ja, hoe letterlijk wil je het nemen. Je zegt zelf ook, dat het absurd is, om van het tegendeel uit te gaan. Je eigen leven scheppen, daarmee bedoel ik persoonlijk vooral de persoonlijke omstandigheden, wat niet betekent dat je daarom alle directe factoren kunt beïnvloeden. Juist omdat je geen eilandje bent en er ook nog zoiets zijn dan natuurwetten. Daar binnen kun je wel degelijk je persoonlijke leven beinvloeden en verder "scheppen" door de manier waarop je met alles omgaat, maar ook d.m.v. energetische aantrekking. Omdat dat juist ook een van de natuurwetten zijn, waarop leven werkt. En als wij in essentie de energie zijn die al het leven uitmaakt, dat heeft dezelfde energie ook dat leven geschapen waarin wij ons nu persoonlijk in bewegen. Binnen het kader van het duale denken dan weer niet. Want daarin bewegen zich de tegenstellingen die je zelf ook noemt.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 23 February 2012, 07:17   #27
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Uiteraard is dat scheppingsvermogen niet oneindig, anders had iedereen wel zijn eigen utopie op aarde. Het ging me er met dit topic om om te verkennen hoe ver dat scheppingsvermogen dan wel reikt.

Dank je Ulla voor je reacties. Ik geeft mij woorden waar ik ze zelf nog niet heb.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 23 February 2012, 07:20   #28
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Uiteraard is dat scheppingsvermogen niet oneindig, anders had iedereen wel zijn eigen utopie op aarde. Het ging me er met dit topic om om te verkennen hoe ver dat scheppingsvermogen dan wel reikt.
Het is wel oneindig, alleen wij beschikken daar niet over, omdat wij met de beperkingen zitten. Daarom kunnen wij dat niet. Althans als je ervan uit gaat dat wij dezelfde energie zijn dan wat dit alles geschapen heeft en ons daar niet los van zien.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 23 February 2012, 07:23   #29
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Ik bedoelde ons scheppingsvermogen. De mate waarin de mens daartoe in staat is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Het is wel oneindig, alleen wij beschikken daar niet over, omdat wij met de beperkingen zitten.
Dat zou betekenen dat een verlicht mens of hoe je het noemen wilt, iemand die voorbij die beperkingen komt, wel oneindig kan scheppen? Of bedoel je beperkingen op een andere manier?
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 23 February 2012, 07:56   #30
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Ik bedoelde ons scheppingsvermogen. De mate waarin de mens daartoe in staat is.



Dat zou betekenen dat een verlicht mens of hoe je het noemen wilt, iemand die voorbij die beperkingen komt, wel oneindig kan scheppen? Of bedoel je beperkingen op een andere manier?
Ik weet niet wat er met verlicht in algemene zin bedoeld is, maar een verlicht mens is voor mijn gevoel nog steeds een mens met fysieke begrenzingen.

Nee, gewoon die vorm waarin in wij verkeren, de fysieke beperkingen en de conditioneringen die eruit voortkomen die de energie vasthoud en dus belemmert om dat te doen wat de scheppende energie in volledig bewust zijn en zonder enige vorm niet belemmert. De oneindigheid openbaart zich in het gegeven als je ervaart dat je deze ( al is het maar heel miniem) los kunt laten.

En verder alles wat de mens uitvind en ont dekt. en hoe het werkt, hoe abstract ook, laat (voor mij) wel zien dat er scheppende energie in het spel is. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat een mens dat met zijn kleine brein afzonderlijk en losstaand van enige scheppende energie kan verzinnen. Helaas gebruikt hij het vaak op een manier dat het negatief uit pakt en overziet de consequenties niet. En dat kenmerkt dan weer de beperking.
Al naar gelang het bewust zijn.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.