Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 14 May 2013, 17:02   #291
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Omdat ik nl. constateer dat (een gedeelte van) de advaita-clan steeds roept: kijk naar jezelf en van mening ben dat zij dat vrij weinig zelf doen.
Dat is iets dat ook ik geconstateerd heb.
Ik voeg gevoeglijk dus alle naarbuitenwijzers in de uitvoegstrook.
Want dat is mij veel te gewoontjes.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 14 May 2013, 17:05   #292
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Volstrekt helder Virgo. Men meent een dusdanige staat van verlichting te hebben bereikt dat men het kritisch denken achterwege is gaan laten.
Het is niet het gebrek aan kennis van het ego, die ontberen ze niet.
Het is een bedrijfsblindheid. Onbereikbaar geworden voor kritisch kijken naar zichzelf. Want: advaita gedaan?dan kan het niet fout gaan.

En wat is er heerlijker dan elkaar als groep zijnde te versterken? Exact hetzelfde verschijnsel waardoor in het christendom de boodschap van Jezus verloren is gegaan. Een collectief ego! Daar kan geen enkel individueel ego tegen op.

See ya in Rome.
Het komt bij mij inderdaad een beetje over als advaita-deformatie...

CU ;)
(eerst de fysieke mensen maar weer eens van brandstof gaan voorzien hier in huize Virgo)
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 14 May 2013, 17:08   #293
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Dat is iets dat ook ik geconstateerd heb.
Ik voeg gevoeglijk dus alle naarbuitenwijzers in de uitvoegstrook.
Want dat is mij veel te gewoontjes.
Het lijkt makkelijker om eerst de wereld te verbeteren, maar het kost verdomd veel energie ;)

Soms ben ik bijna jaloers op jou Sem, dat je je neerlegt bij dat DIT het IS.

Ik vind het nog steeds fijn om te kunnen kiezen :)
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 14 May 2013, 17:11   #294
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Het lijkt makkelijker om eerst de wereld te verbeteren,
..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 14 May 2013, 17:15   #295
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Nee hoor Renoir. Ik heb hetzelfde waargenomen als Niets. Ik heb de discussie op deze draad gevolgd door te helikopteren en heb alle meningen meerdere malen overgelezen.

Daarnaast heb ik waargenomen dat jij mijn vraag over hoeveel jaar en hoeveel leed die snelste weg kost als sarcastisch hebt bestempeld. Hoe zeker weet jij (bij het ontbreken van de nonverbale communicatie) dat ik sarcastisch was? Het was een vraag, omdat ik mezelf op dat moment oprecht afvroeg hoeveel jaar en hoeveel leed tot de conclusie van "advaita is de kortste weg" heeft geleid.

Mijn latere vraag en tip over de vragen van de "absolute waarheid" was inderdaad ingegeven door ironie.
Omdat ik nl. constateer dat (een gedeelte van) de advaita-clan steeds roept: kijk naar jezelf en van mening ben dat zij dat vrij weinig zelf doen.
Waarom zou advaita de enige (en snelste?) weg tot zelfkennis zijn?

Practice like you preach.... Het komt nu nogal vooringenomen over.

Ego ziet ego?
Ik heb je geen instemming zien betuigen Virgo, dus dan moet Niets over informatie hebben beschikt die ik niet heb. Dat verandert eigenlijk niet zo heel veel in de beweegreden dat Niets zich tegenover een overmacht geplaatst zag en daarom van de versterking van een 'we' uitging. Dit is overigens niet het enige voorbeeld van de transparantie van Niets.

Ik probeer niet hem in een keurslijf te dwingen in probeer hem te laten meekijken met wat ik zie en hij weigert dat te doen. Waarom ? Vanwaar die angst ? Iets te verliezen ?

En jij schiet hem te hulp op een wijze die niet dienstig is maar goed je hebt dat overzicht niet.

Ik vind het nog steeds een sarcastische vraag 'hoeveel jaren en leed er is gemoeid' met de kortste weg van advaita. Gesteld, wellicht, uit onwetenheid maar niettemin honend, een mening die mij is toegestaan mag ik aannemen ?

Je bent dan ook niet echt oordeelvrij met termen als advaita-clan. Ik zie een aantal mensen niet uit egomotieven trachten Niets te helpen. Maar goed voor mij ben je, net als Niets overigens, al te vooringenomen om nog te durven hopen op een alternatieve denkwijze. Ik ga je zelfs niet, exclussief in persoon, op de hoogte stellen waarom advaita de kortste weg is. Dat staat al op zo'n **tig plekken alhier, in dit draadje en elders op het forum te lezen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 May 2013, 17:18   #296
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Onbereikbaar geworden voor kritisch kijken naar zichzelf.
Dus je ziet het wel, alleen niet bij jezelf.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 May 2013, 17:28   #297
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Dat is iets dat ook ik geconstateerd heb.
Ik voeg gevoeglijk dus alle naarbuitenwijzers in de uitvoegstrook.
Want dat is mij veel te gewoontjes.
Je kunt het niet helpen dat je nog steeds met een trauma zit dat je bent opgedrongen te luisteren naar anderen die jou hun wil opleggen.

Dit is wat anders.
We, dat wil zeggen, Rob Maria en ik hebben de handen ineen geslagen om Niets iets te helpen inzien, meer is het niet.

Het is vrijwel onmogelijk om elkaar stante pede over en weer op zaken te wijzen, de werkzaamheid is nu eenmaal zo dat er maar een tegelijk het onderwerp van de collectieve aandacht kan zijn.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 May 2013, 17:39   #298
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
We, dat wil zeggen, Rob Maria en ik hebben de handen ineen geslagen om Niets iets te helpen inzien, meer is het niet.
Oh, daar ging het mij niet om.
Dat heb ik helemaal niet gevolgd.
Het was een algemene constatering van mijn kant.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 14 May 2013, 17:43   #299
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Oh, daar ging het mij niet om.
Dat heb ik helemaal niet gevolgd.
Het was een algemene constatering van mijn kant.
Als je mijn mening wilt horen ?
In dat geval vind ik dat je een veel te ruime interpretatie laat in je woorden.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 May 2013, 18:25   #300
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir
Dat verandert eigenlijk niet zo heel veel in de beweegreden dat Niets zich tegenover een overmacht geplaatst zag en daarom van de versterking van een 'we' uitging.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir
We, dat wil zeggen, Rob Maria en ik hebben de handen ineen geslagen om Niets iets te helpen inzien, meer is het niet.
Je uitspraken onder elkaar gezet geeft een interessant beeld?..

Eerst beweer je dat Niets zich tegen een overmacht geplaatst zag. En even later zeg je dat er idd sprake is van groepsvorming. Kennelijk konden Rob, Maria en Renoir het ieder op zich niet alleen af. Mijn vraag of Maria een advaita adept is, is hiermee ook volledig beantwoord. maar dat wist ik gisteren natuurlijk al.

Of ik mij tegenover een groep geplaatst zie of tegen 1 persoon is voor mij niet interessant. Drie personen hebben niet meer of minder gelijk dan eentje. Het kan slechts mijn ego zijn die onder de indruk zou kunnen zijn. Maar mijn ego heeft op dat punt niets te vertellen.

Interessant is ook de rol van Nadje die halverw
Freerider is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Het verlichte etalage forum' Frog Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 71 22 August 2012 21:42
Gazelle/Sagnaar/Guido/Ben Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 43 27 July 2011 23:03


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:42.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.