Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 April 2018, 17:12   #291
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Eigenlijk neem jij simpele uitvindingen, en blaas jij ze steeds op.
Ja, het denken kan gecorumpeerd zijn, maar je generaliseert zo.
Geef eens een voorbeeld dan, omschrijf een proces van begin tot het einde. Ik heb het niet over andere mensen, maar waar jij in jezelf ontmaskert hebt, waarin heb jij je waarigheid ingezien, en het proces gevolgd, om uiteindelijk te ontdekken dat dat ook een gevolg van gecorumpeerde gedachten is, om zomaar een voorbeeld te geven, wat nu in mij opkomt.
Ik leef niet; ik denk te leven...
Dat is de werking van het verstand dat ik probeer duidelijk te maken...
Stop dan met denken en leef; zul je zeggen...
En er zijn mensen die daarin slagen... en op een ogenblik krijgen ze een tegenslag in hun leven en realiseren ze zich dat de tijd voorbijgevlogen is en dat ze zich als het ware niet realiseerden dat ze leefden...

Het verstand is nodig voor bewustwording... Het verstand is niet nodig om de innerlijke kracht, die leven is, te vervangen...

Oké, zo gesproken blijft het bij abstracte theorie... maar het is wel in die denkwereld dat ik leef en dat ik mij goed voel...

Ik vroeg mij altijd af, of in het licht van de dood, ik anders zou spreken...
Ik weet nu dat dat niet het geval is.

Citaat:
Het forum heeft iets eenzijdig, voornamelijk ook omdat de thema's die hier besproken worden, door verschillende ogen bekeken worden. Irritaties onstaan er snel, en een conflict kan jaren duren, zie het bij ons ook. Wij benaderen elkaar niet vanuit interesse, maar eerder vanuit een behoefte om ons visie te doen gelden.. Ieder met zijn eigen gedachtenwereld, weinig bruggen..
Ik kan vaak ook niets mee met je teksten, ik mis de link naar hoe jij de persoon omgaat met de gedachten die je presenteert..
Dat is omdat jij nog behoefte hebt om alles meer te visualiseren, te zien en dat is inderdaad gemakkelijker bij emotionele onthullingen van de andere, waar jij je al dan niet in kunt erkennen of waar jij tegenin kunt gaan...

Citaat:
Wees dan wijs, en zoek dan geen ruzietjes met mij, en geniet dan van het gesprek met K.
Ik denk dat K wel van wat ruzie houdt... Het zou te eentonig worden anders...

Citaat:
Volgens mij gaat het ook niet om de rodders, maar wat je inziet..
Ik heb het over overtuigingen onderzoeken bij jezelf, gedachten die je leven kunnen beïnvloeden, en niet over conflicten uit dagelijks leven bespreken.
Of je nu wil of niet, voor mij, in mijn hoofd, is alles heel klaar en duidelijk en zo eenvoudig... Het zijn geen ingewikkelde constructies die opgezet zijn en het verbaasd mij soms dat anderen het niet zien... waarschijnlijk omdat zij meestal wel gevangen zitten in ingewikkelde constructies, verstandelijk gruis, in hun hoofd...
Ik leer ook dat het meestal geen zin heeft om dan te redetwisten; iedereen is aanspreekbaar afhankelijk van waar hij zelf staat...

Citaat:
Het gaat ook niet om werkelijk je ongenoegen te uiten rondom andere mensen, maar je emoties en gevoelens aanschouwen, die onderzoeken, uitvindingen delen.
Iets wat wel mijn ongenoegen oproept is de anderen gedachten, meningen, gevoelens toe te schrijven en die voor waar te nemen en daar verder op te bouwen...
Dat je op mijn uitlatingen reageert, ok. Dat mijn gezegden je niet interesseren, dat je ze niets waard en misschien zelfs leugenachtig vindt, ok.
Ieder zijn eigen oordeel; wie ben ik om dat tegen te spreken...
Maar ik hou er niet van dat je mij dingen in mijn schoenen schuift, ook als jij denkt dat dat zo is, en daarna daar verder op bouwt. Je bouwt dan hele verhalen op op jouw eigen waarnemingen en in feiten spreek je niet meer over mij maar over jou...
Kritiek op wat ik hier zeg, welkom... maar niet op jouw verwerking van die kritiek...

Citaat:
Wat bedoel je met 'dag allemaal'?
Een kletsforum?
Inderdaad en voor mij, want ik heb gezegd dat ik zelfs geen boek, roman meer gelezen krijg, ook als hij mij wordt aangeraden..., zitten we al vlug op een kletsforum.

Ik onthou zelfs geen namen meer; wat zit er in een naam???
KB waar K mee oploopt zou ik twintig jaar geleden met veel plezier gelezen hebben; nu na een half blad haak ik af. Niet omdat het niet goed zou zijn; maar omdat het allemaal, voor mij, als herhaling overkomt en ik wil mijn tijd daar niet aan verdoen...
Ik wil direct leven; maar dan zie ik dat ik in het ledige zit... Wij hebben onze omgeving nodig om gestimuleerd te worden...
En ons verstand staat niet stil; het moet bezig gehouden worden...
Wat als er geen problemen zijn??? Hewel dan hou ik het koest met suduku's.
En als je over een persoonlijke ervaring wil spreken; ik heb al vlug ontdekt, gevoeld, ingezien dat als je je verstand met spelletjes bezig houdt, een achterliggende identiteit, die anders verzwolgen wordt en werd door mijn verstandelijke activiteiten, maakt zich dan kenbaar...
Het ware 'ik'???
marie is offline  
Oud 13 April 2018, 18:04   #292
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Het gaat om bewustwording...
niet waar,
Zie een autoriteit die volgens Laurens een expert is in het 'de puntjes op de i' zetten....
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Het forum gaat niet over bewustwording.

Laat het intellectueel deelnemen aan het geschreven in de ruimte van dit forum doorgaan!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Tjoek, tjoek....
tjoek tjoek tjoek...tuut, tuut.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Hoera hoera, lang leve de absurditeit van het intellectuele spel!
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline  
Oud 13 April 2018, 18:11   #293
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
@Miha:...
En als je over een persoonlijke ervaring wil spreken; ik heb al vlug ontdekt, gevoeld, ingezien dat als je je verstand met spelletjes bezig houdt, een achterliggende identiteit, die anders verzwolgen wordt en werd door mijn verstandelijke activiteiten, maakt zich dan kenbaar...
Het ware 'ik'???
Had je al geschreven op 14 okt. 2017...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
de beste oplossing is ego onledig te houden met spelletjes en verstandelijke puzzels...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik denk dat K wel van wat ruzie houdt... Het zou te eentonig worden anders...
Ik hou van 'stratego', een op oorlog gebaseerd bordspel.
Zie > https://nl.wikipedia.org/wiki/Stratego
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline  
Oud 13 April 2018, 18:38   #294
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard Prison Of The Mind

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik onthou zelfs geen namen meer; wat zit er in een naam???
KB waar K mee oploopt zou ik twintig jaar geleden met veel plezier gelezen hebben; nu na een half blad haak ik af. Niet omdat het niet goed zou zijn; maar omdat het allemaal, voor mij, als herhaling overkomt en ik wil mijn tijd daar niet aan verdoen...
Voor jou als herhaling over komt... ooh boy!
KB, wat duidelijker is als Byron Katie, heeft nochtans meerdere live-voorbeelden van ouders die verstrikt zitten in gedachten als 'mijn dochter / zoon zou moeten - zou niet mogen' en van partners die vinden dat 'hun man / vrouw dit zou moeten en dat niet zou mogen doen, zeggen, denken'.
Maar daar ben jij al voorbij dus volgens eigen bewering.
De laatste waar je het over had zijn nochtans de sossen waarop je projecteerd...
En wie projecteert bevind zich in de gevangenis van het denken...

't is dat je geen Engels verstaat,
anders moest je dat maar is bekijken >>>Prison Of The Mind / Byron Katie (YouTube link)
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline  
Oud 14 April 2018, 10:16   #295
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht


Zonde en schuld zijn een wangedrocht van de geest. Ramesh Balsekar heeft er volledig boekje over geschreven met dezelfde titel.

Zonde en schuld zijn de verdrukkingswapens van zij die de anderen willen onderdrukken en naar hun pijpen laten dansen...
Gehoorzamen; meestal vinden ze wel een God uit in naam van wie dat zou moeten, is het andere wapen...

Hoe meer iemand gehoorzaamheid naar voren schuif, hoe beter men moet opletten om niet in een net gevangen te zitten...
Gehoorzaamheid is het omgekeerde van waarheidsvinding; het gaat er regelrecht tegenin...
marie is offline  
Oud 14 April 2018, 10:20   #296
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
je moet precies doen wat je denkt te moeten doen om gemoedsrust (peace of mind) te krijgen, dat is de reis.

Zie > Peace of Mind as advocated by Ramesh Balsekar - Part II (YouTube link).
Gemoedsrust is inderdaad belangrijk...
Wanneer heb je gemoedsrust??? Is het niet als je in overeenstemming bent met je innerlijke en wie of wat is je innerlijke???
Dus de voorwaarden onderzoeken wanneer en waarom je in gemoedrust bent kan veel opleveren...
Maar het staat niet gelijk met niets doen...
marie is offline  
Oud 14 April 2018, 10:27   #297
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Voor jou als herhaling over komt... ooh boy!
KB, wat duidelijker is als Byron Katie, heeft nochtans meerdere live-voorbeelden van ouders die verstrikt zitten in gedachten als 'mijn dochter / zoon zou moeten - zou niet mogen' en van partners die vinden dat 'hun man / vrouw dit zou moeten en dat niet zou mogen doen, zeggen, denken'.
Maar daar ben jij al voorbij dus volgens eigen bewering.
De laatste waar je het over had zijn nochtans de sossen waarop je projecteerd...
En wie projecteert bevind zich in de gevangenis van het denken...

't is dat je geen Engels verstaat,
anders moest je dat maar is bekijken >>>Prison Of The Mind / Byron Katie (YouTube link)
Ik dacht dat je niet wist wie de sossen waren???
Leugentje om bestwil???
Ik projecteer mij niet op de sossen, zij zijn een voorbeeld van hoe de wereld, onder het voorwendsel van goed te doen juist het kwade kweekt.

Maar als jou dat koud laat...
marie is offline  
Oud 14 April 2018, 10:43   #298
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Wat jij verzonnen hebt dat onder de naam 'gedegen' hoort, moet je zelf weten. Ik heb er niets mee.
Zelfonderzoek gaat juist over de invloeden vanuit het dagelijksleven, en de weerslag op eigen beleven, en hoe men erop reageert, of niet reageert, dat vooral in de wisselwerking met mede-egos.
Aanschouwen, observeren, onderzoeken.
Het uiteindelijk overstijgen van het touwtrek, en in de natuurlijke geluk verblijven, dat wat eigenlijk voor ons als mens bestemd is, is dat wat overblijft..
Het kan een tijdje duren dit proces, sommigen mensen zoals jij willen een shortcut nemen, en verzinnen ze een nieuwe naam voor, of zoals Nowee met een mantra aankomt, en eisen ze ook van een ander, van een oprechte zoeker, om hun miserie te volgen.
Mij niet gezien, ik neem er deel aan het forum, maar volg geen onzin. Ieder mens weet perfect voor zichzelf uiteindelijk, want de ziel bezielt een ieder..

Wees me dankbaar dat ik jouw shortcut niet volg.
Wat jou het meest helpt is als mensen jouw onzin niet volgen, maar oprecht en doortastend het onzin ontleden tot dat er 'zinvolle-leegte' overblijft.. Kan jij daar ook iets van leren!
Als men een woord zoals 'gedegen' als wapen gebruikt, of zoals Nowee ook zijn mantra gebruikte, ontketent steeds oorlog, en schept men een oorlogszuchtige omgeving, zoals je forum.
Vanzelfsprekend dat soort zoekt soort, dus kijk wat je forum aantrekt.
Hoogmoedige gasten zoals Dorje en marie, humorvolle mensen zoals K & M, die soms een betje de boel op jutten, deels ook
ego-spel, maar deels ook moed, want waar oorlog is, zijn er ook helden..
en nog een paar egotje.. je kent ze allemaal. Geen ene forum- gast is hier vrij van, hoe opgeklopt ze dat ook maar beweren..

Hoe de wereld daarbuiten is, is hier niet anders..
Het zelfonderzoek wat ik beoog dat er wordt gedaan heeft niets, maar dan ook helemaal niets, te maken met het observeren van en handelen naar de verschijnselen zoals 'wederzijdse invloeden vanuit het dagelijks leven'. De weg die jij propageert te bewandelen is een lange weg die zelden, beter gezegd nooit, uitkomt op wat gedegen zelfonderzoek vermag te doen. Het zal wellicht (tijdelijk) een oplossing bieden voor de vele (ziele)roerselen en wat inzicht verschaffen maar altijd weer ontaarden in steeds weer nieuwe ontwikkelingen. Je kunt er je hele leven mee bezig zijn en op je sterfbed concluderen dat het gewoon gegaan is zoals het is gegaan ook al had je je er helemaal niet mee bemoeid.
Inderdaad is gedegen zelfonderzoek datgene waar een oprechte zoeker het meest bij gebaat is maar daar komt de gedegen zoeker zelf wel achter als het de belangstelling voor de verschijnselen achter zich heeft gelaten. Geen propaganda nodig. Het voorgaande impliceert dat jij, met je jacht op verschijnselen, geen oprechte zoeker bent, je bent hooguit een wetenschapper die het gedrag van mensen in kaart probeert te brengen. Daar is niks mis mee hoor, een leuke hobby maar enkelen die de weg van gedegene zelfonderzoek hebben gegaan en daarin kunnen begeleiden voelen zich genoodzaakt je daar op te wijzen zonder een strijd aan te gaan. De meeste gedegen zelfonderzoekers hoor je niet ze werken aan zichzelf in stilte.
 
Oud 14 April 2018, 10:54   #299
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
post van 27 december 2011...
Nou kun je wel weer opnieuw mist aanbrengen om jezelf aan het zicht te onttrekken, er wil even gezegd zijn dat Balsekar dat wel degelijk gezegd heeft.

Ook Ramana deed neoadvaïstische uitspraken, zo'n uitspraak is niet dat het niet waar is wat er gezegd is maar het is een achteraf uitspraak, een conclusie van iemand die daar eerst hard voor heeft gewerkt. Dit in tegenstelling tot Balsekar, een vertalertje die ontdekte dat het lucratief is een Guru als Nisargadatta na te kraaien en anderen zoals een Katerie te onderrichten om hetzelfde te doen.
 
Oud 14 April 2018, 11:06   #300
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Mihaela, waarheidsvinding is een levensopdracht en is nooit voltooid ...
Niet de waarheidsvinding die hier aanbevolen wordt te doen vandaar Waarheidvinding om het te onderscheiden.
 
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.