Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 23 July 2015, 13:11   #301
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Het is dus mijn eigen fantasie die zegt dat (hier op het forum) ego 'fout' is?
Ego is beperkend in het vrijelijk zien omdat er hardnekkige ideeën en vreemde egogebonden interpretaties ontstaan alsook dat er interactief aan allerhande voorwaarden moet worden voldaan. Het gaat om dat zien niet om een veroordeling.
 
Oud 23 July 2015, 13:23   #302
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ego is beperkend in het vrijelijk zien omdat er hardnekkige ideeën en vreemde egogebonden interpretaties ontstaan alsook dat er interactief aan allerhande voorwaarden moet worden voldaan. Het gaat om dat zien niet om een veroordeling.
Dus dienen we de zaak te onderzoeken vrij van dogma's. Het niet-bestaan van ego is zo' n dogma. En dogma's vereisen weer een 'geloof'. Waarmee we weer bij hetzelfde ego uitkomen?..

Mijn inziens dus een heilloze weg. Niet omdat ik gelijk wil hebben. Maar omdat we niet argeloze mensen de verkeerde kant op moeten sturen.
Theo is offline  
Oud 23 July 2015, 16:39   #303
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Dus dienen we de zaak te onderzoeken vrij van dogma's. Het niet-bestaan van ego is zo' n dogma. En dogma's vereisen weer een 'geloof'. Waarmee we weer bij hetzelfde ego uitkomen?..

Mijn inziens dus een heilloze weg. Niet omdat ik gelijk wil hebben. Maar omdat we niet argeloze mensen de verkeerde kant op moeten sturen.
Ego is dogma en anders interpreterende heb je het verkeerde beeld. Je geeft wel correct aan dat het dogma (ego) geloof vereist. De slang zal in zijn eigen staart moeten bijten, dat wat moet oplossen is datgene wat tot die actie moet aanzetten en is maar een schijnbare onmogelijkheid.
 
Oud 24 July 2015, 07:01   #304
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Dus dienen we de zaak te onderzoeken vrij van dogma's. Het niet-bestaan van ego is zo' n dogma. En dogma's vereisen weer een 'geloof'. Waarmee we weer bij hetzelfde ego uitkomen?..

Mijn inziens dus een heilloze weg. Niet omdat ik gelijk wil hebben. Maar omdat we niet argeloze mensen de verkeerde kant op moeten sturen.
Ook het stellen dat het niet bestaan van ego een dogma is, en dat dat weer een geloof vereist is evenzogoed een dogma.
Het gaat zoals Laurens zegt om het Zien' en niet om de ratjetoe aan verklaringen die daar op kunnen volgen. Waar onmiddellijk helder is Zien' te zijn i.p.v wat gezien wordt, daar is eenvoudig niemand meer die begaandheid heeft met verklaring zus of zo. Het Zien ' is zichzelf onmiddellijk genoeg.o
Ben is offline  
Oud 24 July 2015, 16:16   #305
NN
Vicaris
 
Geregistreerd: 29 April 2015
Berichten: 139
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Geloven is het ontbrekende brugdeel tussen niet weten en weten en manifesteert zich wanneer verstandelijke feiten ontbreken de verbinding te leggen. Als dat weten vervolgens als hoogmoed wordt gezien wil de godvrezende mens niet weten maar liever het geloof in stand houden. Een godvrezend mens leeft in angst voor zijn eigen godheid.
Er zijn veel dingen die mijn verstand ver te boven gaan en het is onmogelijk om overal verstand van te hebben.
Dan is (een ander) geloven op zijn/haar woord wellicht een mogelijke manier om toch door te kunnen gaan.
Intussen hanteer ik al een tijdje de lijfspreuk: wees betrouwbaar en vertrouw niemand.
NN is offline  
Oud 24 July 2015, 19:08   #306
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NN Bekijk bericht
Er zijn veel dingen die mijn verstand ver te boven gaan en het is onmogelijk om overal verstand van te hebben.
Dan is (een ander) geloven op zijn/haar woord wellicht een mogelijke manier om toch door te kunnen gaan.
Intussen hanteer ik al een tijdje de lijfspreuk: wees betrouwbaar en vertrouw niemand.
Bij het computerbeheer zijn er veel dingen die mijn verstand te boven gaan, echter geloven gaat me niet helpen die afstand te overbruggen. Met weten bedoel ik dan ook niet mijn verstandelijke vermogens maar een intrinsiek weten dat niet valt te bewijzen. Zo kan er een intrinsiek weten zijn dat god bestaat en zo kan het voorkomen dat een iemand die niet intrinsiek weet zijn geloof erbij kan aanroepen om de ontbrekende afstand te overbruggen.

Intermenselijk is er het dilemma iemand niet te kennen en de onzekerheid deze niet te kunnen vertrouwen en wordt vervolgens hetzelfde geloven aangewend om de ontbrekende afstand te overbruggen. Geloven lijkt op het aanleren te lopen met krukken wanneer je niet intrinsiek weet. Je komt bij intrinsiek weten door aan waarheidvinding te doen.
 
Oud 24 July 2015, 19:58   #307
NN
Vicaris
 
Geregistreerd: 29 April 2015
Berichten: 139
Standaard

Er is geen contact (meer) met intrinsiek weten.
Een vervagende herinnering in a Empty Black Hole.
NN is offline  
Oud 25 July 2015, 22:46   #308
InX
Jubilaris
 
Geregistreerd: 11 December 2014
Berichten: 288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Even afgezien of je bevindingen juist zijn, wil je daarmee zeggen dat je vindt dat een ik-je hebben niet goed is of kraai je dat maar na omdat dat hier vaker gezegd is?
Waar zie je mij dat zeggen?

Citaat:
De essentie van onderzoek naar het ik-je is dat je de invloeden ervan kent en inziet in hoeverre ze je in je vrijelijke ontwikkeling remt. Je kunt natuurlijk ook anderen, zoals Laurens, tot onderwerp nemen als dat dienstig is om tot inzicht van dat ik-je te komen maar er moet natuurlijk een eerst inzicht zijn dat het ik-je jou beperkt. Als je meent dat een ik-je hebben jou dienstig is dan gaat een onderzoek naar zijn beperkende invloeden natuurlijk niet gebeuren.
Tja, zoek de verschillen ..... of de overeenkomsten...
InX is offline  
Oud 26 July 2015, 11:59   #309
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Waar zie je mij dat zeggen?
Je meende bij Laurens een ik-je te zien en verder lijkt een ik-je mij niet echt welkom te zijn wanneer er staat dat er 'nog' een is te bespeuren, hetgeen een ongewenst zijn aangeeft.

Citaat:
Tja, zoek de verschillen ..... of de overeenkomsten...
Dat is een al te verregaande simplificatie, voor het begrip 'zien' c.q. inzien wat het met je doet.
 
Oud 26 July 2015, 12:02   #310
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NN Bekijk bericht
Er is geen contact (meer) met intrinsiek weten.
Een vervagende herinnering in a Empty Black Hole.
Wil je het nog over dat verdwijnen hebben of volstaat de constatering?
 
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Tussen Guru's en Gekken Ogenblik-sem Overige religie 3 15 November 2012 15:23


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.