Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 14 May 2013, 18:28   #301
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dus je ziet het wel, alleen niet bij jezelf.
Je probeert wederom de aandacht naar mij te verleggen ipv eens kritisch naar jezelf/julliezelf te kijken. Ik zie uitstekend hoe ego werkt. Zelfonderzoek weet je nog? Je hebt huiswerk, Renoir.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 14 May 2013, 19:03   #302
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Je uitspraken onder elkaar gezet geeft een interessant beeld?..

Eerst beweer je dat Niets zich tegen een overmacht geplaatst zag. En even later zeg je dat er idd sprake is van groepsvorming. Kennelijk konden Rob, Maria en Renoir het ieder op zich niet alleen af. Mijn vraag of Maria een advaita adept is, is hiermee ook volledig beantwoord. maar dat wist ik gisteren natuurlijk al.

Of ik mij tegenover een groep geplaatst zie of tegen 1 persoon is voor mij niet interessant. Drie personen hebben niet meer of minder gelijk dan eentje. Het kan slechts mijn ego zijn die onder de indruk zou kunnen zijn. Maar mijn ego heeft op dat punt niets te vertellen.

Interessant is ook de rol van Nadje die halverw
Ik vind het wel een doorbraak dat je meekijkt met m'n laatste opmerking dat je je tegenover een overmacht geplaatst ziet en daarom in de 'we' vorm spreekt. Het was dan wel maar een onschuldig, niet egobedreigend, probeerseltje, maar je doet het toch maar. Chapeau.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 May 2013, 19:08   #303
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Je probeert wederom de aandacht naar mij te verleggen ipv eens kritisch naar jezelf/julliezelf te kijken. Ik zie uitstekend hoe ego werkt. Zelfonderzoek weet je nog? Je hebt huiswerk, Renoir.
Maar beste jongen, we kunnen toch niet zonder problemen maar over en weer naar elkaar staan te wijzen in het kritisch met elkaar meekijken. We nemen er eerst een onder de loep en later weer eens een ander.
Jij bent nu de gelukkige, het hele team advaita adepten () kijkt met je mee.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 May 2013, 19:20   #304
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Zou dan het forum bezoek van Niets bestaan uit het uit den treuren testen van de "eigen weg" terwijl daarvan al is besloten dat dat de beste weg is?

Kijk mij eens Nietus zeggen tegen zovelen,.....

En Virgo ziet een éénling "aangevallen" worden, en vind het nodig die bij te staan,...

Ik kies voor team advaita, niet omdat ik daarin geloof, maar omdat ze humor hebben
Renoir heb ik al minstens zo vaak gewurgd als dat ik om hem gelachen heb, en dat mag ik wel, bij Niets begin ik zelfs het wurgen al op te geven.

Laat maar, zou ik zeggen.
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 14 May 2013, 20:14   #305
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
Advaita , Non-dualiteit en consorten....en het scherp stellen van het intellect op dat soort beschouwingen , is feitelijk niks anders dan een manier' voor...Keeping up appearances. (Hoog houden van de schijn.) Een zoekend intellect komt vroeg of laat uit op deze beschouwingen , maar waar komt het dan op uit ?..... eigenlijk gewoon op vaak paradoxale grenspunten van haar eigen vermogen tot perspectief vorming'. Advaita en Non-dualiteit zijn De manier voor het altijd vertekende intellect om zichzelf in de picture te houden. Het intellect (De gedachten) maakt het geen moer uit als het zichzelf onderuit haalt , beschimpt , relativeert , kleineert , weg zet , e.n.z.....als het maar mag verklaren , duiden , verwijzen , vragen en antwoorden , dan is alles goed. Het summum van het intellect is de wachter op de drempel tussen het verklaarde bestaan' en...het onverklaarbare Zijn' !. Het onverklaarbare Zijn' , is een 'Herkenning'....waar de verklaring nooit bij kan , ...dan verdwijnt de drempel !, en daarmee het summum van het intellect. Dan kan het gereedschap (Advaita , Non-dualiteit e.n.z) in de uitverkoop ..omdat er niks meer getimmert hoeft te worden.
Kan nou niemand eens zijn smoel houden en lezen wat er staat.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 14 May 2013, 20:23   #306
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik heb je geen instemming zien betuigen Virgo, dus dan moet Niets over informatie hebben beschikt die ik niet heb.
Jij hebt mij niet eerder instemming zien betuigen, omdat ik mij bezighield met observeren en zo een volledig beeld heb gevormd, voordat ik mijn mening gaf. En Niets beschikt over dezelfde informatie als iedereen die mee heeft kunnen lezen op het "verlichte etalageforum". Het is toch een openbaar forum?

Citaat:
Dat verandert eigenlijk niet zo heel veel in de beweegreden dat Niets zich tegenover een overmacht geplaatst zag en daarom van de versterking van een 'we' uitging. Dit is overigens niet het enige voorbeeld van de transparantie van Niets.
En ook hier heeft Niets een punt. De advaita-clan (clan is een andere benaming voor groep, familie FYI) te beginnen met Maria, was er als de kippen bij om jouw mening te bevestigen. Ik noem het clan, omdat het mij al vaker is opgevallen dat de ene hand de andere wast.

Ken je trouwens vanuit de psychologie de macht van groepsdruk? Recent heb ik Nadje daar ook al op aangesproken, maar ondanks de intelligentie die ik jullie zeker toedicht, zijn jullie je dus niet bewust van de werking van manipulatie op het individu middels groepsvorming. (Hierbij ga ik dan vooralsnog maar uit van jullie goede intenties en leg ik het dus even uit).

Wat bedoel je trouwens met de transparantie van Niets?

Citaat:
Ik probeer niet hem in een keurslijf te dwingen in probeer hem te laten meekijken met wat ik zie en hij weigert dat te doen. Waarom ? Vanwaar die angst ? Iets te verliezen ?
Jij noemt het proberen, ik zie het meer als dwingend sturen. Dat is wat ik jou probeer duidelijk te maken: vanuit mijn beleving en ik zie dat Niets hetzelfde ervaart (je mag me corrigeren Niets, als ik het niet bij het rechte eind heb).

Je opmerking over angst en verlies komt bij mij over als invulgedrag. Waar vandaan haal je die aanname?

Citaat:
En jij schiet hem te hulp op een wijze die niet dienstig is maar goed je hebt dat overzicht niet.
Dank u grote Renoir, dat u mij toch te woord wilt staan :)
Ja Renoir, dit is spottend oftewel ironisch bedoelt: vernedering vraagt toch om een beetje nederigheid nietwaar?

Citaat:
Ik vind het nog steeds een sarcastische vraag 'hoeveel jaren en leed er is gemoeid' met de kortste weg van advaita. Gesteld, wellicht, uit onwetenheid maar niettemin honend, een mening die mij is toegestaan mag ik aannemen ?
Jij mag het honend vinden, jouw mening is jouw mening. Maar nogmaals het was niet honend bedoelt en is dus een niet correcte aanname van jouw kant. Ik weet dat er veel mensen zijn die shoppen bij heel veel goeroe's voordat ze ontdekken dat het geluk niet buiten "zichzelf" te vinden valt. Waarom zou advaita beter of slechter zijn? Hoeveel andere en over hoeveel jaren verspreid en door welk leed ingegeven is de keuze voor advaita beter?

Citaat:
Je bent dan ook niet echt oordeelvrij met termen als advaita-clan. Ik zie een aantal mensen niet uit egomotieven trachten Niets te helpen. Maar goed voor mij ben je, net als Niets overigens, al te vooringenomen om nog te durven hopen op een alternatieve denkwijze. Ik ga je zelfs niet, exclussief in persoon, op de hoogte stellen waarom advaita de kortste weg is. Dat staat al op zo'n **tig plekken alhier, in dit draadje en elders op het forum te lezen.
Het begrip clan heb ik al uitgelegd. Verder schets je duidelijk dat er dus inderdaad sprake is van een WIJ die Niets wel even zullen helpen. En daar, mijn beste Renoir, heb ik inderdaad een minder goed gevoel bij. Heeft Niets om hulp gevraagd? Met dat soort groepsgedrag zijn ook legio mensen sektes ingelokt onder het mom van wij zullen je wel eens even helpen. Of gewoon naar de verdommenis geholpen.

Niet dat ik bang ben dat dat Niets zal overkomen, die is gelukkig intelligent genoeg. Ik zie hem zelfstandiger, alternatiever en creatiever denken dan een aantal van de advaita-aanhang.

Is het hier nu trouwens een zelfkennisforum of een "Kom bij de advaita-familie-forum". Net zoiets als de Tros ofzo?
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 14 May 2013, 20:26   #307
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Kan nou niemand eens zijn smoel houden en lezen wat er staat.
Ik heb um zojuist opengetrokken en dat lucht enorm op Aart!


Even mijn schaduwzijde in de etalage gezet zeg maar, maar nu ben ik ff kwijt wat me dwarszat. Dat dan weer wel :)
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 14 May 2013, 20:27   #308
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Trouwens ook best wel lekker om eens een keer zoveel ruimte in te nemen..... Dat ik dat in me heb zeg .....
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 14 May 2013, 21:06   #309
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Trouwens ook best wel lekker om eens een keer zoveel ruimte in te nemen..... Dat ik dat in me heb zeg .....
Ga mij een beetje lopen stangen.

Ach, schaduwzijde, ruimte in nemen, in je hebben.

En dat terwijl er niets anders dan ruimte is.

Maar dat wat dwars zit moet eruit.

Al vraag ik me dan af hoe er ooit iets dwars gezeten kan hebben.

Wat is nou datgene waar dwars door ontstaat.

Ik ga het Sagnaar eens vragen, al zal die wel weer zeggen dat ik mijn smoel houden moet.

Ik snap er geen fluit van.

Kolere die is slecht zeg.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 14 May 2013, 21:17   #310
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Jij hebt mij niet eerder instemming zien betuigen, omdat ik mij bezighield met observeren en zo een volledig beeld heb gevormd, voordat ik mijn mening gaf. En Niets beschikt over dezelfde informatie als iedereen die mee heeft kunnen lezen op het "verlichte etalageforum". Het is toch een openbaar forum?

En ook hier heeft Niets een punt. De advaita-clan (clan is een andere benaming voor groep, familie FYI) te beginnen met Maria, was er als de kippen bij om jouw mening te bevestigen. Ik noem het clan, omdat het mij al vaker is opgevallen dat de ene hand de andere wast.

Ken je trouwens vanuit de psychologie de macht van groepsdruk? Recent heb ik Nadje daar ook al op aangesproken, maar ondanks de intelligentie die ik jullie zeker toedicht, zijn jullie je dus niet bewust van de werking van manipulatie op het individu middels groepsvorming. (Hierbij ga ik dan vooralsnog maar uit van jullie goede intenties en leg ik het dus even uit).

Wat bedoel je trouwens met de transparantie van Niets?

Jij noemt het proberen, ik zie het meer als dwingend sturen. Dat is wat ik jou probeer duidelijk te maken: vanuit mijn beleving en ik zie dat Niets hetzelfde ervaart (je mag me corrigeren Niets, als ik het niet bij het rechte eind heb).

Je opmerking over angst en verlies komt bij mij over als invulgedrag. Waar vandaan haal je die aanname?

Dank u grote Renoir, dat u mij toch te woord wilt staan :)
Ja Renoir, dit is spottend oftewel ironisch bedoelt: vernedering vraagt toch om een beetje nederigheid nietwaar?

Jij mag het honend vinden, jouw mening is jouw mening. Maar nogmaals het was niet honend bedoelt en is dus een niet correcte aanname van jouw kant. Ik weet dat er veel mensen zijn die shoppen bij heel veel goeroe's voordat ze ontdekken dat het geluk niet buiten "zichzelf" te vinden valt. Waarom zou advaita beter of slechter zijn? Hoeveel andere en over hoeveel jaren verspreid en door welk leed ingegeven is de keuze voor advaita beter?

Het begrip clan heb ik al uitgelegd. Verder schets je duidelijk dat er dus inderdaad sprake is van een WIJ die Niets wel even zullen helpen. En daar, mijn beste Renoir, heb ik inderdaad een minder goed gevoel bij. Heeft Niets om hulp gevraagd? Met dat soort groepsgedrag zijn ook legio mensen sektes ingelokt onder het mom van wij zullen je wel eens even helpen. Of gewoon naar de verdommenis geholpen.

Niet dat ik bang ben dat dat Niets zal overkomen, die is gelukkig intelligent genoeg. Ik zie hem zelfstandiger, alternatiever en creatiever denken dan een aantal van de advaita-aanhang.

Is het hier nu trouwens een zelfkennisforum of een "Kom bij de advaita-familie-forum". Net zoiets als de Tros ofzo?
Dank dat je de moeite hebt genomen mij hierop te wijzen ik heb het tot mij genomen en zal alles rustig overwegen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Het verlichte etalage forum' Frog Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 71 22 August 2012 21:42
Gazelle/Sagnaar/Guido/Ben Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 43 27 July 2011 23:03


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:49.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.