Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 September 2022, 21:16   #311
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht

Wat jou betreft, je zit alsmaar vol mooie verhalen en interessante theorieën. Je kunt onmogelijk weten wat je bent als je een 'gelover' bent van al die verhaaltjes, gedachten en ideeën.
Een gelover??? Indien ik jouw verhaaltje, hoe goed je het ook denkt uit te leggen zou geloven, dan zou ik een 'gelover' zijn... Spijtig, maar niet dus...
Als ik iets niet ben dan is het wel een 'gelover' en als jij denkt het hier beter te weten dan ik, duidt dat overduidelijk erop dat jij een enorm groot 'ego' hebt, dat je, volgens jou probeert te onderdrukken maar dat altijd weer op de ene of andere wijze latent naar boven komt...
marie is offline  
Oud 12 September 2022, 21:18   #312
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het is lang geleden in India en China gebeurt bij meditatie dat je onverwacht een klap op je rug kreeg met een lat van degene die toezicht hield of leerlingen hun gedachten weg geraakten uit de concentratie. Kennelijk ook toen al effectief toepasbaar.


Waar we hier bezig zijn met zelfonderzoek is het niet de bedoeling op zoek te zijn naar hetgeen waarmee je het eens bent, noch oneens bent. Het doet er niet toe.
Eerlijkheid zou in ieder geval iedereen wel een stap verder helpen...
Het achterbaks gedoe dat hier de maat blijkt te zijn helpt niemand een stap vooruit...
marie is offline  
Oud 12 September 2022, 22:02   #313
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dat is dan ook de reden dat je achter de schermen zit, je reduceert alles tot niks. Hier mee kan niemand wat en dat is kennelijk je bedoeling. Je wilt dat ieder verhaal uitmondt in een spagaat, en daarvan verwacht je dat het de trick doet dat je gedachten op tilt slaan. Met een mond vol tanden ben je dan gerealiseerd zeker?

Evenwel op nietszeggendheid daar zit niemand op te wachten.

Geen enkele gedachte is waar, maar we zullen het ermee moeten doen.
Geen enkele gedachte is waar, dus ook de communicatieve voorstelling van zaken die jij hierboven schetst is eenvoudig niet waar. Als jij dan stelt 'maar we zullen het ermee moeten doen'.. dan is dat eveneens niet waar. Als dit dan ook nog eens gelezen wordt zonder dat reflectie daarop ook maar de minste verdediging oproept,(Bij mij) dan is het juist het verhaaltje wat je typt, wat 'niks zeggend is.

Jouw gedachten/voorstellingen zijn evenmin waar.. laat dat duidelijk zijn. Dus elke quote die jij hier op het forum laat zien, is per definitie niet waar. De nadruk leggen op "doe het gedegen zelfonderzoek, en kom zo tot de bevinding dat gedachten niet waar zijn" is eenvoudig een dooddoener. Je geeft er feitelijk mee aan, dat de summiere hint/raad Die je geeft al niet waar kan zijn, en dat je eigenlijk niet weet hoe je zoiets anders zou moeten of kunnen voorstellen. Jouw hardvochtigheid in deze betrefd eigenlijk een onmacht aan jouw kant, en is de benadrukking van 'gedegen zelfonderzoek 'doen, niks anders dan de zoveelste introductie van een bewustwordings methode of weg. Je prijst jouw methode in de markt door juist de markt hierin af te wijzen.

Er is 'NIKS.. Laurens, ook niet de mogelijkheid tot het 'doen van gedegen zelfonderzoek, dat lijkt (Vermeend) maar zo.
Dat 'niks is nou net de hele clue wat ont'dekt kan zijn.
Eigenlijk doe jij een valse belofte, want hij valt niet waar te maken..
Waar ik zeg er is 'niks, doe ik geen ware noch valse belofte, want als er wel wat is dan wordt er gedroomt, en als er 'niks is dan doet waar of onwaar er niet meer toe.
Guido is offline  
Oud 13 September 2022, 00:12   #314
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dit is een benadering vanuit de totaal andere hoek van het spectrum dan zelfonderzoek.
De wil opgeven is de wil onderdrukken. Alles wat onderdrukt wordt komt op de een of andere wijze latent weer naar boven. Je moet dan nog meer druk uitoefenen om het onder de pet te houden. Sommigen worden daarvan geestesziek.

Uiteraard is dit de weg niet. Belangrijk is te weten waar vandaan deze 'wil' zich manifesteert. Is daar een 'ik' bij betrokken dan is het raadzamer deze 'ik' aan een onderzoek te onderwerpen.


Dat zijn dezelfde ideëel voorgespiegelde verwachtingen als wat er zou gaan gebeuren als wat het romantische 'hart' vermag te bewerkstelligen.
Met het doen van waarheidvinding kom je uit op wat Waarheid is, ieder mens kan dat zelf doen.
Er is altijd een 'ik=ego' betrokken bij willen/niet willen..

Een mooie metafoor voor het opgeven van de wil staat in de bijbel: in uw handen beveel ik mijn geest.
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline  
Oud 13 September 2022, 00:14   #315
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Geen enkele gedachte is waar, dus ook de communicatieve voorstelling van zaken die jij hierboven schetst is eenvoudig niet waar. Als jij dan stelt 'maar we zullen het ermee moeten doen'.. dan is dat eveneens niet waar. Als dit dan ook nog eens gelezen wordt zonder dat reflectie daarop ook maar de minste verdediging oproept,(Bij mij) dan is het juist het verhaaltje wat je typt, wat 'niks zeggend is.

Jouw gedachten/voorstellingen zijn evenmin waar.. laat dat duidelijk zijn. Dus elke quote die jij hier op het forum laat zien, is per definitie niet waar. De nadruk leggen op "doe het gedegen zelfonderzoek, en kom zo tot de bevinding dat gedachten niet waar zijn" is eenvoudig een dooddoener. Je geeft er feitelijk mee aan, dat de summiere hint/raad Die je geeft al niet waar kan zijn, en dat je eigenlijk niet weet hoe je zoiets anders zou moeten of kunnen voorstellen. Jouw hardvochtigheid in deze betrefd eigenlijk een onmacht aan jouw kant, en is de benadrukking van 'gedegen zelfonderzoek 'doen, niks anders dan de zoveelste introductie van een bewustwordings methode of weg. Je prijst jouw methode in de markt door juist de markt hierin af te wijzen.

Er is 'NIKS.. Laurens, ook niet de mogelijkheid tot het 'doen van gedegen zelfonderzoek, dat lijkt (Vermeend) maar zo.
Dat 'niks is nou net de hele clue wat ont'dekt kan zijn.
Eigenlijk doe jij een valse belofte, want hij valt niet waar te maken..
Waar ik zeg er is 'niks, doe ik geen ware noch valse belofte, want als er wel wat is dan wordt er gedroomt, en als er 'niks is dan doet waar of onwaar er niet meer toe.
Zolang je de kennis van niks niet hebt, kun je niks ook niet uitleggen. Oftewel je moet eerst 'niets' snappen.
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline  
Oud 13 September 2022, 09:00   #316
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Ik constateer dat je 'de wil' nooit onderzocht hebt. Want de wil onderdrukken is niet het opgeven van de wil. Over geestesziekte heb ik het al uitgebreid gehad. Als je denkt dat je God bent is er iets loos.
De 'wil' op zichzelf is geen onderwerp van onderzoek in gedegen zelfonderzoek. In 'ik wil bolletje' richt het onderzoek zich niet op willen en ook niet op bolletje maar op 'ik'.

Eerder is al eens uitgelegd dat elitair denken God te zijn aanleiding is tot bezorgdheid. Waar uitgelegd is dat eenieder in essentie God is is daar uiteraard geen sprake meer van. Maar deze uitleg vergeet je liever je hebt liever je eigen (onjuiste) gedachten om iemand 'weg te kunnen zetten' als gestoord.
 
Oud 13 September 2022, 09:07   #317
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Het verbaast mij niet, dit soort zaken. Ik ben dan ook geen voorstander van meditatie, het heeft niks met zelfkennis van doen.
Zoals gezegd het heeft zich lang geleden in India voorgedaan en het doet zich waarschijnlijk thans al niet meer voor. In een zoektocht naar hoe de beste methode kan worden gevonden om tot realisatie te komen is zo'n probeersel alleszins begrijpelijk. Het toont tevens aan dat discipline en bereidwillige overgave (hier dan om je indien nodig te laten slaan) als een belangrijke voorwaarde werd gezien.
In de mondige wereld waarin eenieder het beter weet wordt het helemaal nooit wat.
 
Oud 13 September 2022, 09:14   #318
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Onzin. Als ik de gedachte heb dat ik met mijn vrouw getrouwd ben dan is dat waar. En zo kan ik nog vele gedachten opnoemen welke waar zijn, bijvoorbeeld de gedachte dat een cirkel altijd rond is en een vierkant niet.
Zoals maar niet duidelijk wil worden is alles relatief waar. Dat komt vanwege het geloof er in dat het is zoals het is. Dat wat we de werkelijkheid noemen is dat niet maar dat ont'dekken vraagt een grondige zoektocht. Dat we een vrouw jouw vrouw noemen en een cirkel rond berust op een afspraak zulks te doen. Om van deze discrepantie af te zijn noemen we het gemakshalve de 'vermeende wereld' en laten we het wat het lijkt te zijn zonder dat alsmaar te moeten betwijfelen.
 
Oud 13 September 2022, 09:20   #319
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Wie denkt er nu bekrompen??? Over het hart spreken en alleen maar romantische verhalen zien...
Gedegen zelfonderzoek is een serieuze aangelegenheid. Gedachten alsmaar meer inhoud geven zoals wat een hart allemaal vermag te doen is niet waar we hier mee bezig zijn. We reduceren hier ook woorden tot wat ze in essentie zijn en verzinnen er niet alsmaar nieuwe betekenissen voor.
 
Oud 13 September 2022, 09:25   #320
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Zolang je de kennis van niks niet hebt, kun je niks ook niet uitleggen. Oftewel je moet eerst 'niets' snappen.
Alles en niets, kun je religieus, spiritueel, schouwend, psychologisch, en wijs een leven lang opleuken.. met kennis, dan realiseer je spectra's van invullen, WEZENLIJK realiseer je dan eigenlijk niets.
'Niks realiseren, haalt in een klap de hele droom, en alle dromerij onderuit.. en het is geen woordspelletje noch Nihilisme, en dat alles er evengoed kan/mag zijn, is ook niks anders dan gemakzucht en een dooddoener.. realiseren dat er 'niks is, is the final blow.
Guido is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.