Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1 Zo is dat bedoeld te zijn maar is niet wat we zijn.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 28 July 2012, 10:33   #311
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Ik heb het zelf wel zo ervaren, juist omdat je diegene niet als "leraar" aan wil nemen. Bedoel het overigens ook niet zo letterlijk. Het is meer de de situatie die maakt dat je in de gelegenheid wordt gesteld flink naar jezelf te kijken. Vaak besefte ik dat achteraf. Het is ook maar een zienswijze die natuurlijk net zo weinig stand houd dan elke gedachte.
Het is volgens mij van wezenlijk belang Ulla.
Want zo zijn er 'leraren' geboren die geweld gebruiken, omdat men in zulke kreten is gaan geloven.
Volgens mij is het simpelweg een verschuiving van geloof die hier plaats vindt. Waar vroeger de kerk de straf uitdeelde, zijn er nu spirituele leraars die hun gewelddadigheid bot vieren op mensen die hun hoog achten.
Volgens mij is er vaak nog steeds de dogma van de kerk die in subtielere vormen ons in de greep heeft, angst.
Hier op het forum wordt ook vaak als goed gepraat, gewoon de ander met een dreun wakker maken. Ik geloof daar niet in. Het is nog steeds de angst die de baas is, volgens mij.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 28 July 2012, 10:34   #312
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Maar goed, als ik het zelf laat, gewelddadig reageren, en fel voor mezelf opkomen, kan ik dan misschien mijn punt maken.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 28 July 2012, 10:35   #313
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Oke, bedoelde je het zo. Dan snap ik je. Ik laat me inderdaad niet tegenhouden om iets te zeggen wat mij opvalt, ook al is het voor de ander een reden nog even langer te ontwijken. De vraag is of mijn opmerking Vagebond ook echt weerhouden heeft van een antwoord, aangezien volgens mij de juiste setting voor haar er nog niet was. Ik vind het te eenvoudig om het bij haar en mij neer te leggen dat het er nu niet van kwam. Investeer dan in je openheid en interesse en kijk wat er van komt. Je kan een gesprek altijd opnieuw hervatten.
Heb zelf jarenlang in een situatie gezeten, waarin elke opmerking er een te veel was en betreffende in de schulp liet kruipen of flink schoppen. Heb geleerd mijn mond te houden ( jaja!) en het zelf laten uit zoeken en bij tijd en wijle een rake opmerking geplaatst. Wat dan toch kiemde maar als zelf bedacht werd genoemd. Ik glimlachte dan weleens maar was alleen maar blij dat het de goede kant uit ging.

Maar was een enorme opgave, want je kunt een tijdje niet uiten en moet dus andere uitlaatkleppen vinden. Wil je zelf niet vastlopen in de problemen. Heeft mij flink wat verrassingen over mezelf geopenbaard. Nooit gedacht dat ik bepaalde eigenschappen mij aan kon leren, terwijl ik die niet heb. Dat heeft mij doen inzien dat elk zelfbeeld maar farce is. Al zul je wel een basis hebben, maar daar ben ik intussen ook over aan het twijfelen.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 28 July 2012, 10:47   #314
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Het is volgens mij van wezenlijk belang Ulla.
Want zo zijn er 'leraren' geboren die geweld gebruiken, omdat men in zulke kreten is gaan geloven.
Volgens mij is het simpelweg een verschuiving van geloof die hier plaats vindt. Waar vroeger de kerk de straf uitdeelde, zijn er nu spirituele leraars die hun gewelddadigheid bot vieren op mensen die hun hoog achten.
Volgens mij is er vaak nog steeds de dogma van de kerk die in subtielere vormen ons in de greep heeft, angst.
Hier op het forum wordt ook vaak als goed gepraat, gewoon de ander met een dreun wakker maken. Ik geloof daar niet in. Het is nog steeds de angst die de baas is, volgens mij.
Nou zo bedoelde ik het toch echt niet.
Maar ik begrijp wel wat je bedoelt, het kan zomaar omslaan in een geloof.
Ben ik ook allergisch voor ( geweest) de kerk met haar dogmas.
Maar ik heb ook gemerkt dat ik daardoor nogal allergisch werd voor alles wat er maar naar riekt. Want uiteindelijk vind je die dogmas overal in terug.
En dat maakt dat ik alles wat ik doe niet onder laat sneeuwen door de regeltjes.

Maar het moet ook niet de andere kant opslaan, dat je van je allergie niet weer een dogma maakt. Dus gewoon inspelen op de situatie zelf. Niet de handvatten. de regeltjes dienen maar alles gewoon gebruiken als het aan de orde is en weer verwerpen. En niet aanbidden als een soort van belang.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 28 July 2012, 10:57   #315
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Nou zo bedoelde ik het toch echt niet.
Maar ik begrijp wel wat je bedoelt, het kan zomaar omslaan in een geloof.
Ben ik ook allergisch voor ( geweest) de kerk met haar dogmas.
Maar ik heb ook gemerkt dat ik daardoor nogal allergisch werd voor alles wat er maar naar riekt. Want uiteindelijk vind je die dogmas overal in terug.
En dat maakt dat ik alles wat ik doe niet onder laat sneeuwen door de regeltjes.

Maar het moet ook niet de andere kant opslaan, dat je van je allergie niet weer een dogma maakt. Dus gewoon inspelen op de situatie zelf. Niet de handvatten. de regeltjes dienen maar alles gewoon gebruiken als het aan de orde is en weer verwerpen. En niet aanbidden als een soort van belang.
Volgens mij is het een levenslang ontworstelen uit de dogma's die eeuwen de macht hebben gehad over de mens.
Ik merk ze bij mezelf op, ook de lichte verschuiving die keer op keer plaats vindt. Alsnog blijf dat interessant.
Zoals nu de keuze maken om het gesprek op het ander draadje helemaal los te laten, ik heb duidelijk gezegd wat ik te zeggen had, ik voel ook driftigheid in mezelf, en normaal gesproken zou ik nog lang op door gaan. Ik ga nu gebruik maken van de rust van dit gesprek, en laat ik daar helemaal los. Waarom ik dit hier noem? Mogelijk om met jou en Esradha daar in rust over te hebben als de kans zich voor doet.

Dank je voor het gesprek Ulla.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 28 July 2012, 11:00   #316
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Volgens mij is het een levenslang ontworstelen uit de dogma's die eeuwen de macht hebben gehad over de mens.
Ik merk ze bij mezelf op, ook de lichte verschuiving die keer op keer plaats vindt. Alsnog blijf dat interessant.
Zoals nu de keuze maken om het gesprek op het ander draadje helemaal los te laten, ik heb duidelijk gezegd wat ik te zeggen had, ik voel ook driftigheid in mezelf, en normaal gesproken zou ik nog lang op door gaan. Ik ga nu gebruik maken van de rust van dit gesprek, en laat ik daar helemaal los. Waarom ik dit hier noem? Mogelijk om met jou en Esradha daar in rust over te hebben als de kans zich voor doet.

Dank je voor het gesprek Ulla.
Graag gedaan.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 28 July 2012, 11:33   #317
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
De vraag is of mijn opmerking Vagebond ook echt weerhouden heeft van een antwoord, aangezien volgens mij de juiste setting voor haar er nog niet was. Ik vind het te eenvoudig om het bij haar en mij neer te leggen dat het er nu niet van kwam.
Het was er vermoedelijk hoe dan ook niet van gekomen. Het ging mij er dan ook niet om die verantwoordelijkheid bij jou neer te leggen. Wel om je erop te attenderen dat een dergelijke interventie zoals nu die van jou, een dergelijk effect op een lopende discussie kan hebben. That's all.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:47.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.