Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Niet verlicht
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Niet verlicht Mooi nu kan er wat gedaan worden.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 August 2012, 22:48   #311
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Ja, dat kan zeker. En dan de verbazing aanschouwen, als je dat uit. Want niet alles valt iedereen op. Dat is wat mij vaak weer verrast, als je dingen opmerkt, die door anderen niet opgemerkt worden.

En er is ook niets mis mee dat sommige dingen "onbewust" voor bij trekken. Dan waren ze even niet zo belangrijk voor je dat ze opgemerkt hoeven te worden. Voor mijn gevoel wordt er soms te veel (negatieve) waarde aan dat onbewust zijn gegeven. Ook dat hoort bij het leven, dat wij niet alles kunnen en hoeven opmerken.
Ik handel niet altijd bewust, zet bijvoorbeeld dan de pindakaas in de koelkast. Dat is geen ramp maar midden in het verkeer zitten vraagt wel veel meer van het aanwezig zijn, alertheid.
Maar in werkelijkheid is er niet een ik die handelt maar de persoon zelf als een geheel, bestaande uit gedachten, gevoelens en lichaam. Als daarin zich een storing/vergissing voordoet, kan je zoiets vreemds doen, als de pindakaas zetten in de koelkast.
__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 2 August 2012, 23:08   #312
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frog Bekijk bericht
Ik handel niet altijd bewust, zet bijvoorbeeld dan de pindakaas in de koelkast. Dat is geen ramp maar midden in het verkeer zitten vraagt wel veel meer van het aanwezig zijn, alertheid.
Maar in werkelijkheid is er niet een ik die handelt maar de persoon zelf als een geheel, bestaande uit gedachten, gevoelens en lichaam. Als daarin zich een storing/vergissing voordoet, kan je zoiets vreemds doen, als de pindakaas zetten in de koelkast.
Is het ook niet zo dat we het geheel aangeduid als de persoon, bestaande uit gedachten, gevoelens en een lichaam aanduiden met de term ik?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 2 August 2012, 23:54   #313
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Is het ook niet zo dat we het geheel aangeduid als de persoon, bestaande uit gedachten, gevoelens en een lichaam aanduiden met de term ik?
Zeker, ik (de persoon) zit nu achter de computer.
Alleen gebruik ik het begrip ik ook op een andere manier, ego. En dan heb ik het opeens over iets anders.
__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 2 August 2012, 23:57   #314
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frog Bekijk bericht
Ik handel niet altijd bewust, zet bijvoorbeeld dan de pindakaas in de koelkast. Dat is geen ramp maar midden in het verkeer zitten vraagt wel veel meer van het aanwezig zijn, alertheid.
Maar in werkelijkheid is er niet een ik die handelt maar de persoon zelf als een geheel, bestaande uit gedachten, gevoelens en lichaam. Als daarin zich een storing/vergissing voordoet, kan je zoiets vreemds doen, als de pindakaas zetten in de koelkast.
Nou juist in het verkeer kan het handig zijn dat je niet meer "bewust" na hoeft te denken over bv hoe te moeten schakelen. Dat merk je als beginner en later nog wel eens, als het een keertje misgaat. Maar ik snap wel wat je bedoelt.
En er zijn zoveel dingen die onbewust werken in ons functioneren. Denk maar aan hoe je lichaam functioneert. Veel ervan doe je toch echt niet bewust. Dan zou het knap misgaan.

Heb overigens ooit mijn sleutels in de koelkast gelegd, leg wel vaker dingen op vreemde plaatsen. Niemand is dan ook blij, als ik iets van iemand opruim, nooit meer terug te vinden. Dan moet ik ook echt zoeken haha.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 3 August 2012, 00:05   #315
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Nou juist in het verkeer kan het handig zijn dat je niet meer "bewust" na hoeft te denken over bv hoe te moeten schakelen. Dat merk je als beginner en later nog wel eens, als het een keertje misgaat. Maar ik snap wel wat je bedoelt.
En er zijn zoveel dingen die onbewust werken in ons functioneren. Denk maar aan hoe je lichaam functioneert. Veel ervan doe je toch echt niet bewust. Dan zou het knap misgaan.

Heb overigens ooit mijn sleutels in de koelkast gelegd, leg wel vaker dingen op vreemde plaatsen. Niemand is dan ook blij, als ik iets van iemand opruim, nooit meer terug te vinden. Dan moet ik ook echt zoeken haha.
Ja, een prima voorbeeld geef je hier, Ulla.
__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 24 September 2013, 18:28   #316
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
de naam Jadi

Anja
Niets
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 24 September 2013, 18:41   #317
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frog Bekijk bericht
Ja, een prima voorbeeld geef je hier
Niets
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.