Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 14 May 2013, 23:38   #311
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht

Ook Nadje kwam binnen en zag in eerste instantie niets onoprechts in mijn vraag. Dat veranderde wat later, toen ook Rob verscheen. Rob probeerde wat in te grijpen op de van hem bekend genuanceerde manier. Maar hij was kennelijk moe (was mijn inschatting), dus liet het er verder bij zitten.

Er is hier sprake van een collectieve ego in de vorm van "advaita" (al dan niet voor doetjes).
Nadje ziet ook in tweede instantie niks onoprechts in de vraag. Dat is niet verandert. Maar op een bepaald moment, stelde jij dat e.e.a. voor jou verder niet belangrijk was en dat was me wel helder, maar toen stelde ik dat het voor Maria duidelijk wel belangrijk was en daar sprak ik je op aan. Eigenlijk wilde ik me toen al terugtrekken uit de discussie (maar kon het niet laten) en toen kwam met je iets over een vraag , ik zou het precies na moeten lezen, en voor mij klopte daar iets niet aan. En dat was ik/waren wij eigenlijk nog aan het uitzoeken, daar waren we blijven steken, want toen was het iig voor mij, bedtijd.

Jij hebt dat gezien als een verandering van mening, wat het niet was. Hetgeen ik gisteren ook al zei en ik heb je verwezen naar een eerdere bijdrage daarin van mij, om duidelijk te maken dat ik oog heb/had voor beide visies.
Je aanname wat mij betreft klopt dus niet.

Verder zie ik ook geen collectief ego. Virgo spreekt zelfs van clan. Hoe kun je het bedenken? Dat Renoir en Maria elkaar bevestigen dat mag dan zo zijn. Ook los van elkaar delen ze dezelfde mening. Voor wat Rob betreft, maar nu spreek ik even voor mijn beurt, weet ik dat hij de hele discussie amper gevolgd heeft, en gewoon reageerde zoals hij altijd placht te doen en ook in zijn reactie slechts weergaf hoe hij Maria kent/kende en zich dus eerder verbaasde dat ze er nu mogelijk zo naast zou kunnen zitten.

Dat er in een groep sprake is van groepsdynamica is helder. Maar dat is iets anders dan allerlei complottheorie?n te suggereren. Dat noem ik namelijk complete waanzin.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 00:48   #312
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dank dat je de moeite hebt genomen mij hierop te wijzen ik heb het tot mij genomen en zal alles rustig overwegen.
Dank je wel Renoir, dat je de moeit hebt genomen om te lezen en de moeite neemt om te overwegen.
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 01:06   #313
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Verder zie ik ook geen collectief ego. Virgo spreekt zelfs van clan. Hoe kun je het bedenken? Dat Renoir en Maria elkaar bevestigen dat mag dan zo zijn. Ook los van elkaar delen ze dezelfde mening.
Heb je mijn uitleg gelezen over wat ik bedoel met clan? Heb je gelezen dat ik heb waargenomen (en niet alleen op deze thread, maar recent ook richting Ulla) dat de ene hand de andere wast? Ik bedenk het niet, maar neem het waar.

Citaat:
Voor wat Rob betreft, maar nu spreek ik even voor mijn beurt, weet ik dat hij de hele discussie amper gevolgd heeft, en gewoon reageerde zoals hij altijd placht te doen en ook in zijn reactie slechts weergaf hoe hij Maria kent/kende en zich dus eerder verbaasde dat ze er nu mogelijk zo naast zou kunnen zitten.
Iedereen zit er wel eens naast, dat geldt voor ons allemaal. Daar zijn we mens voor ;)

Citaat:
Dat er in een groep sprake is van groepsdynamica is helder. Maar dat is iets anders dan allerlei complottheorie?n te suggereren. Dat noem ik namelijk complete waanzin.
Groepsdynamica ontstaat altijd als er meer mensen een reactie geven op één onderwerp. En ik suggereer geen complot, maar neem wat zaken die zich afspelen/hebben afgespeeld waar. Alles valt hierboven na te lezen, maar het is maar net hoe je woorden interpreteert..... Of een nieuwe wending geeft.

Niets heeft jou trouwens ook al geantwoord dat Maria geen vraag stelde, maar een bevel gaf. Maar goed, pick up your own fights... En de rest van je post is trouwens ook niet mijn pakkie-an.

Ik steek mijn hand verder wel in eigen boezem. Heb ik mijn handen al vol aan ;)
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 10:16   #314
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Kan nou niemand eens zijn smoel houden en lezen wat er staat.
Heb je weer eens een mening, Aart?
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 10:18   #315
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Jij hebt mij niet eerder instemming zien betuigen, omdat ik mij bezighield met observeren en zo een volledig beeld heb gevormd, voordat ik mijn mening gaf. En Niets beschikt over dezelfde informatie als iedereen die mee heeft kunnen lezen op het "verlichte etalageforum". Het is toch een openbaar forum?



En ook hier heeft Niets een punt. De advaita-clan (clan is een andere benaming voor groep, familie FYI) te beginnen met Maria, was er als de kippen bij om jouw mening te bevestigen. Ik noem het clan, omdat het mij al vaker is opgevallen dat de ene hand de andere wast.

Ken je trouwens vanuit de psychologie de macht van groepsdruk? Recent heb ik Nadje daar ook al op aangesproken, maar ondanks de intelligentie die ik jullie zeker toedicht, zijn jullie je dus niet bewust van de werking van manipulatie op het individu middels groepsvorming. (Hierbij ga ik dan vooralsnog maar uit van jullie goede intenties en leg ik het dus even uit).

Wat bedoel je trouwens met de transparantie van Niets?



Jij noemt het proberen, ik zie het meer als dwingend sturen. Dat is wat ik jou probeer duidelijk te maken: vanuit mijn beleving en ik zie dat Niets hetzelfde ervaart (je mag me corrigeren Niets, als ik het niet bij het rechte eind heb).

Je opmerking over angst en verlies komt bij mij over als invulgedrag. Waar vandaan haal je die aanname?



Dank u grote Renoir, dat u mij toch te woord wilt staan :)
Ja Renoir, dit is spottend oftewel ironisch bedoelt: vernedering vraagt toch om een beetje nederigheid nietwaar?



Jij mag het honend vinden, jouw mening is jouw mening. Maar nogmaals het was niet honend bedoelt en is dus een niet correcte aanname van jouw kant. Ik weet dat er veel mensen zijn die shoppen bij heel veel goeroe's voordat ze ontdekken dat het geluk niet buiten "zichzelf" te vinden valt. Waarom zou advaita beter of slechter zijn? Hoeveel andere en over hoeveel jaren verspreid en door welk leed ingegeven is de keuze voor advaita beter?



Het begrip clan heb ik al uitgelegd. Verder schets je duidelijk dat er dus inderdaad sprake is van een WIJ die Niets wel even zullen helpen. En daar, mijn beste Renoir, heb ik inderdaad een minder goed gevoel bij. Heeft Niets om hulp gevraagd? Met dat soort groepsgedrag zijn ook legio mensen sektes ingelokt onder het mom van wij zullen je wel eens even helpen. Of gewoon naar de verdommenis geholpen.

Niet dat ik bang ben dat dat Niets zal overkomen, die is gelukkig intelligent genoeg. Ik zie hem zelfstandiger, alternatiever en creatiever denken dan een aantal van de advaita-aanhang.

Is het hier nu trouwens een zelfkennisforum of een "Kom bij de advaita-familie-forum". Net zoiets als de Tros ofzo?

Helemaal eens, Virgo. Jij ziet wat ik zie. Dit is een advaita wervingsforum waar Renoir zich mee heeft vereenzelvigt. En omdat de goegemeente niet luistert komt zijn ego in opstand.

En nou hup hup hup, allemaal achter de Grote Leider aan. (ironie)
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 10:22   #316
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Ik kies voor team advaita, niet omdat ik daarin geloof, maar omdat ze humor hebben
Egotechnisch gezien is hierom lachen doorgaans opluchting niet het onderwerp te zijn of ook de comfortabele positie boven de partijen te kunnen staan.

Wanneer je zelf geconfronteerd wordt met je makke vergaat je het lachen weer.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 10:22   #317
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Nadje ziet ook in tweede instantie niks onoprechts in de vraag. Dat is niet verandert. Maar op een bepaald moment, stelde jij dat e.e.a. voor jou verder niet belangrijk was en dat was me wel helder, maar toen stelde ik dat het voor Maria duidelijk wel belangrijk was en daar sprak ik je op aan. Eigenlijk wilde ik me toen al terugtrekken uit de discussie (maar kon het niet laten) en toen kwam met je iets over een vraag , ik zou het precies na moeten lezen, en voor mij klopte daar iets niet aan. En dat was ik/waren wij eigenlijk nog aan het uitzoeken, daar waren we blijven steken, want toen was het iig voor mij, bedtijd.

Jij hebt dat gezien als een verandering van mening, wat het niet was. Hetgeen ik gisteren ook al zei en ik heb je verwezen naar een eerdere bijdrage daarin van mij, om duidelijk te maken dat ik oog heb/had voor beide visies.
Je aanname wat mij betreft klopt dus niet.

Verder zie ik ook geen collectief ego. Virgo spreekt zelfs van clan. Hoe kun je het bedenken? Dat Renoir en Maria elkaar bevestigen dat mag dan zo zijn. Ook los van elkaar delen ze dezelfde mening. Voor wat Rob betreft, maar nu spreek ik even voor mijn beurt, weet ik dat hij de hele discussie amper gevolgd heeft, en gewoon reageerde zoals hij altijd placht te doen en ook in zijn reactie slechts weergaf hoe hij Maria kent/kende en zich dus eerder verbaasde dat ze er nu mogelijk zo naast zou kunnen zitten.

Dat er in een groep sprake is van groepsdynamica is helder. Maar dat is iets anders dan allerlei complottheorie?n te suggereren. Dat noem ik namelijk complete waanzin.
Ik zag en veranderde houding van jou, Nadje. Maar dan heb ik dat verkeerd gezien. Hou er ook rekening mee dat ik het spelletje van Renoir en Maria doorzag op dat moment en ik niet precies weet hoe de verhoudingen hier liggen. Dan kan ik idd te ver doorschieten .

En dat collectieve ego is er hoor. Maria besefte het "wij van advaita-eend" gehalte van haar reacties en wilde mijn vraag niet beantwoorden. IEn daarom opende haar ego de aanval op mij.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 10:25   #318
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Helemaal eens, Virgo. Jij ziet wat ik zie. Dit is een advaita wervingsforum waar renoir zich mee heeft vereenzelvigt. En omdat de goegemeente niet luistert komt zijn ego in opstand.

En nou hup hup hup, allemaal achter de Grote Leider aan. (ironie)
Niets dit is héél, héél veel ego gekwetstheid en terugbijten wat je kennelijk is aangedaan.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 10:27   #319
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Zou dan het forum bezoek van Niets bestaan uit het uit den treuren testen van de "eigen weg" terwijl daarvan al is besloten dat dat de beste weg is?

Kijk mij eens Nietus zeggen tegen zovelen,.....

En Virgo ziet een éénling "aangevallen" worden, en vind het nodig die bij te staan,...

Ik kies voor team advaita, niet omdat ik daarin geloof, maar omdat ze humor hebben
Renoir heb ik al minstens zo vaak gewurgd als dat ik om hem gelachen heb, en dat mag ik wel, bij Niets begin ik zelfs het wurgen al op te geven.

Laat maar, zou ik zeggen.


Jij kiest voor team advaita omdat je graag een sterke groep opzoekt. Toch nog wat aan je zelfbeeld gaan doen, Hans. Ipv de trol hier uit te hangen. Zo neemt team advaita je niet serieus en de rest ook niet. Je kan alleen van je eigen kracht uitgaan en niet van die van een ander.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 10:28   #320
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Niets dit is héél, héél veel ego gekwetstheid en terugbijten wat je kennelijk is aangedaan.
Ja, ik ben echt aangedaan hoor, Renoir. Ik word hier niet erkend en ik leg iedere nacht huilend in mijn bedje. Je hebt me helemaal door.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Het verlichte etalage forum' Frog Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 71 22 August 2012 21:42
Gazelle/Sagnaar/Guido/Ben Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 43 27 July 2011 23:03


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.