Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 November 2014, 13:35   #311
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
En die onthechting verloopt gemakkelijker indien ze gepaard gaat met inzicht.
Maar een mens moet volgens mij ook niet te veel zitten nadenken over en bezig zijn met inzicht.

Er is mij van de week opgevallen dat veel mensen eigenlijk niet weten wat onthechting eigenlijk écht inhoudt.
Geen idee hoe dat voor jou zit maar
Citaat:
Dat gold (ook) voor Ellie Lardenoije.

Binnen het boeddhisme lijkt onthechting hét sleutelwoord tot bevrijding van het lijden. In het begin van mijn boeddhistische 'carrière' kwam ik het woord overal tegen. Ik las veel boeken over de boeddhistische levenswijze en meende daaruit te begrijpen dat ik me moest onthechten van 'wereldse zaken'. En ik was fanatiek. Onthechting betekende voor mij afstand doen van mijn verlangens en begeertes. Voortaan zou ik mijn reacties bewust beheersen en mijn emoties de baas zijn. Op die manier zou ik geen anderen meer nodig hebben voor mijn geluk. Totaal onafhankelijk, de regie in eigen handen.

Maar dat liep net even anders?
Mijn idee van onthechting bleek namelijk DE valkuil van mensen die net beginnen met mediteren. En ik liep er regelrecht in. Want wat een beknellende en vooral eenzame taak had ik mezelf opgelegd! Waar was het leven gebleven? De luchtigheid, vrolijkheid en de liefde? Mijn 'onthechte' leven voelde verre van verlicht, eerder zwaar, terwijl de boeken me juist beloofden dat onthechting tot méér geluk zou leiden.

bron: http://www.bodhitv.nl/articles/show-...-volle-teugen/
Puppetji is offline  
Oud 20 November 2014, 13:47   #312
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Maar een mens moet volgens mij ook niet te veel zitten nadenken over en bezig zijn met inzicht.

Er is mij van de week opgevallen dat veel mensen eigenlijk niet weten wat onthechting eigenlijk écht inhoudt.
Geen idee hoe dat voor jou zit maar

Voortaan zou ik mijn reacties bewust beheersen en mijn emoties de baas zijn.

Dat is inderdaad geen onthechting, in tegendeel dat is zich vasthechten aan het gebod en het verbod.
marie is offline  
Oud 20 November 2014, 13:51   #313
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Voortaan zou ik mijn reacties bewust beheersen en mijn emoties de baas zijn.

Dat is inderdaad geen onthechting, in tegendeel dat is zich vasthechten aan het gebod en het verbod.
Waar heb je het over?
Ik ben totaal onthecht.
Puppetji is offline  
Oud 20 November 2014, 14:23   #314
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Waar heb je het over?
Ik ben totaal onthecht.
Zichzelf beheersen en zijn emoties de baas zijn is enkel in schijn onthechting. Men is werkelijk onthecht van iets waarneer dat iets ons onverschillig laat en ons niet meer raakt, zodat we geen geboden noch verboden nodig hebben over hoe ons te gedragen.
marie is offline  
Oud 20 November 2014, 14:42   #315
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Graag meer uitleg.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie
Ik ben er hevig tegenin gegaan, maar ik was overtuigd van mijn gelijk en ben daar blijven op hameren; ik verdedigde al lang jou niet meer maar ik verdedigde mijn Eigen overtuigingen.

Hoe dikwijls hebben ze mij gezegd dat ik niets zag; dat ik zelfonderzoek moest doen; dat ik weigerde de waarheid te zien en hier verdomme zat de waarheid aan mijn kant en deden zij niets anders dan hun ego-spelletjes.

Hewel ik heb er enorm veel plezier in gehad om nu eens de rollen om te draaien.
Wat merkwaardigheden op een rij:

> ik was overtuigd van mijn gelijk
> ik verdedigde mijn Eigen overtuigingen
> Hoe dikwijls hebben ze me gezegd dat ik niks zag
> idem dat ik zelfonderzoek moest doen
> idem dat ik de weigerde de waarheid te zien
> hier verdomme zat de waarheid aan mijn kant
> zij deden niets anders dan hun ego-spelletjes

Als je geen merkwaardigheden ziet, dan geef ik het op ...
Rob is offline  
Oud 20 November 2014, 15:39   #316
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Wat merkwaardigheden op een rij:

> ik was overtuigd van mijn gelijk
> ik verdedigde mijn Eigen overtuigingen
> Hoe dikwijls hebben ze me gezegd dat ik niks zag
> idem dat ik zelfonderzoek moest doen
> idem dat ik de weigerde de waarheid te zien
> hier verdomme zat de waarheid aan mijn kant
> zij deden niets anders dan hun ego-spelletjes

Als je geen merkwaardigheden ziet, dan geef ik het op ...
1 en 2 zijn volgens mij bedoeld als "ik zou overtuigd zijn van mijn gelijk" en "ik zou mijn eigen overtuigingen verdedigd hebben". Dus als iets wat hier gezegd was over haar. En niet als iets dat Marie daadwerkelijk van zichzelf ziet (al dacht ik dat eerst ook)
Maria is offline  
Oud 20 November 2014, 15:49   #317
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Wat merkwaardigheden op een rij:

> ik was overtuigd van mijn gelijk
> ik verdedigde mijn Eigen overtuigingen
> Hoe dikwijls hebben ze me gezegd dat ik niks zag
> idem dat ik zelfonderzoek moest doen
> idem dat ik de weigerde de waarheid te zien
> hier verdomme zat de waarheid aan mijn kant
> zij deden niets anders dan hun ego-spelletjes

Als je geen merkwaardigheden ziet, dan geef ik het op ...
Ik heb niet gezegd dat ik geen merkwaardigheden zie. Ik vraag meer uitleg over welke merkwaardigheden jij het hebt. Ok?, je hebt je waslijst nu opgesomd; wil je ergens over discuteren of niet?
marie is offline  
Oud 20 November 2014, 15:53   #318
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
1 en 2 zijn volgens mij bedoeld als "ik zou overtuigd zijn van mijn gelijk" en "ik zou mijn eigen overtuigingen verdedigd hebben". Dus als iets wat hier gezegd was over haar. En niet als iets dat Marie daadwerkelijk van zichzelf ziet (al dacht ik dat eerst ook)

Het is dat ook; ik was en ben inderdaad overtuigd dat ik het bij het rechte einde heb en had....

Jullie moeten het wel zien in het licht van mijn discussie met Mihaela; ik geloof dat zij er niet zo van houdt dat ik in de bres voor haar zou springen; vandaar dat ik haar laat inzien dat dat maar heel gedeeltelijk het geval is en was en dat ik eigenlijk voor mijzelf ben uitgekomen en niet voor haar.
marie is offline  
Oud 20 November 2014, 15:54   #319
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik heb niet gezegd dat ik geen merkwaardigheden zie. Ik vraag meer uitleg over welke merkwaardigheden jij het hebt. Ok?, je hebt je waslijst nu opgesomd; wil je ergens over discuteren of niet?
Ik denk dat de verwarring hierin zit Marie:

Citaat:
Ik ben er hevig tegenin gegaan, maar ik was overtuigd van mijn gelijk en ben daar blijven op hameren; ik verdedigde al lang jou niet meer maar ik verdedigde mijn Eigen overtuigingen.
Als je dit bedoelt als zelf-inzicht (dus dat je echt vond dat je inmiddels je eigen overtuigingen aan het verdedigen was) dan is het merkwaardig. Dit is immers zo'n mooi zelf-inzicht, als je ziet dat je dat aan het doen bent, dan vervalt direct alles. Dus dan is de rest van je verhaal merkwaardig omdat je dan opnieuw aan je overtuigingen aan het vasthouden bent.

Als je het bedoelde als dat dat hier van jou gezegd of gedacht was, als zou je dat aan het doen zijn, terwijl je dat zelf niet zo ziet, dan begrijp ik de samenhang met de rest.
Maria is offline  
Oud 20 November 2014, 16:02   #320
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Het is dat ook; ik was en ben inderdaad overtuigd dat ik het bij het rechte einde heb en had....

Jullie moeten het wel zien in het licht van mijn discussie met Mihaela; ik geloof dat zij er niet zo van houdt dat ik in de bres voor haar zou springen; vandaar dat ik haar laat inzien dat dat maar heel gedeeltelijk het geval is en was en dat ik eigenlijk voor mijzelf ben uitgekomen en niet voor haar.
OK. En met de wetenschap dat je je eigen overtuigingen aan het verdedigen was, komt er bij jou dan niet zoiets van "wacht even, het zijn maar overtuigingen, het zijn maar gedachten, waarom ga ik zo de strijd aan, waarom wil ik mijn eigen overtuigingen koste wat kost verdedigen, wat verlies ik als ik dat niet meer zou doen, wie ben ik zonder die overtuigingen" etc etc?
Maria is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 03:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.