Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 August 2022, 10:37   #321
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Het kan niet anders dan dat als dat men de zelf-illusie heeft verlaten begrippen als liefde en mededogen een andere betekenis krijgen.
Het komt ook niet meer voor dat je je op je teentjes getrapt voelt.
 
Oud 2 August 2022, 11:27   #322
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het gaat er over dat het werkt niet of het mag.
..

Voordat dat (Werkt het) een beetje in the picture en geassimileerd is, wordt er gigantisch veel uitgeprobeerd.. totdat het werkt, dan heb je er geen kind meer aan.
Guido is offline  
Oud 2 August 2022, 11:32   #323
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het komt ook niet meer voor dat je je op je teentjes getrapt voelt.
Yep..
De teentjes zijn zo goed als pleite.
Guido is offline  
Oud 2 August 2022, 12:28   #324
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het gaat er over dat het werkt niet of het mag.
Het werkt niet als dat elimineren mentaal gebeurd.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 2 August 2022, 12:32   #325
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Het woord 'ik' staat voor ego. En een ego is per definitie begrensd binnen de lichamelijkheid.

Het 'zijn' waar ik alleen ben daar is niet zoiets als als een ego. Dus daar is de lichamelijkheid ook niet. En juist daarom is het onbegrensd .Duidelijker kan ik het niet schrijven. Dat 'zijn' kan dus nooit op het lichamelijke ego slaan.

Dat betekent eveneens dat als ik in mijn lichaam ben, ik als een ego verschijn in deze wereld. Doch dat ego heeft zijn kracht verloren omdat het weten in mij is van het onbegrensde, kennende 'zijn'.

In andere woorden zou ik kunnen zeggen dat de mens uit twee delen bestaat: het ego wat afgezonderd van de andere ego's verschijnt in deze wereld. En het 'zijn' wat egoloos is omdat het 'alleen' is.

Het kernprobleem van het ego is het verschijnen in deze wereld waar hij andere ego's opmerkt en in het 'zien' van andere ego' s de directe constatering doet: hem/haar dat ben ik niet. Het ego existeert in de tijd en dat noemen we dan 'bestaan'. Het 'zijn' is alleen-zijn en daarin kennend en present zijn.

Kennend de wereld, maar in present-zijn alleen. Het lichamelijke ego heeft geen weet van 'zijn'. Dat komt omdat het lichamelijk ego alleen 'afbeeldingen' kent, hij leeft in een wereld van afbeeldingen. En omdat het lichamelijk ego zichzelf ook als een lichaam (afbeelding) ervaart meent het ego het lichaam te zijn.

Wat er dus geweten kan worden is dat je het lichaam niet bent. Mijn lichaam (dat oude geval) is dus nog wel in deze wereld. Maar ik (als in 'zijn') ben niet in deze wereld, ik neem deze wereld waar.

En gezien dit ten diepste voor iedereen op gaat (geweten of niet) is er in WERKELIJKHEID helemaal niemand in deze wereld.
Akkoord indien jij je ego tot je lichaam beperkt; maar één van de eerste stappen bij zoeken naar een diepere waarheid is de begrenzing van dat lichaam doorgronden...
Ik ben mijn lichaam niet, mijn lichaam is enkel een wereldse aanhang van mijn 'ik', inderdaad nodig om hier op aarde te kunnen zijn... en inderdaad slechts tijdelijk en vergankelijk als een toneelspel, een film die bij ieder leven opnieuw opgestart wordt en gespeeld wordt...
Het 'ZIJN' overstijgt dat allemaal en heeft er in wezen weinig mee te maken; maar om dan maar te besluiten dat het ZIJN per definitie onveranderlijk moet zijn...
Kun jij je een meer dan driedimensionale wereld voorstellen??? Oké, het blijkt dat hij in de computerwereld al bestaat en gebruikt wordt... Maar sorrie, voorstellen kan ik mij hem niet; maar dat wil daarom niet zeggen dat hij niet bestaat...
Zo is alles wat hier op aarde als veranderlijk gezien wordt waarschijnlijk niet van toepassing op het ZIJN; het ZIJN gaat dat ver te boven... Maar dat wil nog niet zeggen dat het ZIJN onveranderlijk is...
Wij zijn alleen te kleine muizen om het allemaal nog maar te kunnen voorstellen, laat staan te kunnen zien...
marie is offline  
Oud 2 August 2022, 12:33   #326
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het komt ook niet meer voor dat je je op je teentjes getrapt voelt.
In het spel mag je quasi op je teentjes getrapt zijn, waarom niet? Wetende van het 'zijn' speel je als zelf-illusie gewoon weer je rol in ruimte en tijd. Zou ik mijn familie, vrienden, buren enz gaan lastig vallen met zelfkennis? Mijn eigen vrouw nog niet eens. Wat Guido zegt: je moet de mensen met rust laten.

Hoe je je in 'de wereld' verhoudt en gedraagt is weer een geheel nieuw hoofdstuk.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 2 August 2022, 12:37   #327
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Akkoord indien jij je ego tot je lichaam beperkt; maar één van de eerste stappen bij zoeken naar een diepere waarheid is de begrenzing van dat lichaam doorgronden...
Ik ben mijn lichaam niet, mijn lichaam is enkel een wereldse aanhang van mijn 'ik', inderdaad nodig om hier op aarde te kunnen zijn... en inderdaad slechts tijdelijk en vergankelijk als een toneelspel, een film die bij ieder leven opnieuw opgestart wordt en gespeeld wordt...
Het 'ZIJN' overstijgt dat allemaal en heeft er in wezen weinig mee te maken; maar om dan maar te besluiten dat het ZIJN per definitie onveranderlijk moet zijn...
Kun jij je een meer dan driedimensionale wereld voorstellen??? Oké, het blijkt dat hij in de computerwereld al bestaat en gebruikt wordt... Maar sorrie, voorstellen kan ik mij hem niet; maar dat wil daarom niet zeggen dat hij niet bestaat...
Zo is alles wat hier op aarde als veranderlijk gezien wordt waarschijnlijk niet van toepassing op het ZIJN; het ZIJN gaat dat ver te boven... Maar dat wil nog niet zeggen dat het ZIJN onveranderlijk is...
Wij zijn alleen te kleine muizen om het allemaal nog maar te kunnen voorstellen, laat staan te kunnen zien...
Waarom begin jij over een 'meer dan driedimensionale wereld' Marie?
Het 'zijn' is een nuldimensionale aangelegenheid. Het kan ook geen 'wereld' genoemd worden.

Je ratelt maar door over dat te klein zijn om dat allemaal nog te kunnen voorstellen. Het gaat juist om 'klein' en van het 'zijn' kan niemand zich een voorstelling maken. Dat is juist het probleem.

Misschien zit jij ergens in de 7e dimensie met schitterende kleuren (ik moet nu aan Boni denken), maar daar heb ik geen belangstelling voor.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 2 August 2022, 15:00   #328
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Het werkt niet als dat elimineren mentaal gebeurd.
Dat is je theoretische benadering.
Alles doet zich voor middels gedachten en is dus mentaal.
 
Oud 2 August 2022, 15:04   #329
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
In het spel mag je quasi op je teentjes getrapt zijn, waarom niet?
Jaja.. dus dan kun je je opspelend ego verschuilen achter een spel. Slim bedacht.
 
Oud 2 August 2022, 15:06   #330
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Zo is alles wat hier op aarde als veranderlijk gezien wordt waarschijnlijk niet van toepassing op het ZIJN; het ZIJN gaat dat ver te boven... Maar dat wil nog niet zeggen dat het ZIJN onveranderlijk is...
Wellicht dat je het bestaan voor ZIJN aanziet?
 
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Afbeelding heeft het verkeerde formaat Lyme Forum; regels, vragen, idee 13 15 November 2011 06:41


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.