Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 15 May 2017, 14:48   #321
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard k?ske schiet

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turrio Bekijk bericht
Goed dat je het vraagt...
En zoals gewoonlijk (in reactie) weer een post van jou als van k?ske schiet.

Grappig, de uitdrukking 'k?ske schiet' ken ik al lang als in Antwerpen geboren en opgegroeid te zijn maar het is geen Antwerps ontdek ik nu pas na gedegen onderzoek.

Het is Reties' dialect lees ik hier (link).
Citaat:
"Iets van k?ske schiet om onzin, waardeloze prul aan te duiden komt van kaarsje schieten, een kermisattractie waarbij geprobeerd werd met een karabijn een brandend kaarsje uit te schieten.
Moet van mijn moeder komen dan die uitdrukking. Die is geboren en getogen in Heist-op-den-Berg en naar Antwerpen verhuisd rond haar dertigste.
Geen madame om zonder handschoenen aan te pakken hoor. In het Antwerpse havengebied ging ze een dokwerkers-kroeg uitbaten en zette vervelende of dronken gasten eigenhandig buiten. Ik was haar enige zoon (toen nog geen 5 jaar oud) en haar man / echtgenoot later (bij gebrek aan) in haar verbeelding.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2017, 10:55   #322
Turrio
Asprirant lid
 
Turrio's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 March 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
En zoals gewoonlijk (in reactie) weer een post van jou als van k?ske schiet.

Grappig, de uitdrukking 'k?ske schiet' ken ik al lang als in Antwerpen geboren en opgegroeid te zijn maar het is geen Antwerps ontdek ik nu pas na gedegen onderzoek.

Het is Reties' dialect lees ik: "Iets van k?ske schiet om onzin, waardeloze prul aan te duiden komt van kaarsje schieten, een kermisattractie waarbij geprobeerd werd met een karabijn een brandend kaarsje uit te schieten".

Moet van mijn moeder komen dan die uitdrukking. Die is geboren en getogen in Heist-op-den-Berg en naar Antwerpen verhuisd rond haar dertigste.
Geen madame om zonder handschoenen aan te pakken hoor. In het Antwerpse havengebied ging ze een dokwerkers-kroeg uitbaten en zette vervelende of dronken gasten eigenhandig buiten. Ik was haar enige zoon (toen nog geen 5 jaar oud) en haar man / echtgenoot later (bij gebrek aan) in haar verbeelding.
Je bent niet in staat onderscheid te maken tussen onzin, prullen en datgene wat er 'echt' toe doet. Je denkt dat je dat onderscheid kan maken maar dat is verbeelding. Zelfs al zou je alle bomen tellen tussen Retie en Postel dan nog ben je geen stap nader tot gedegen zelfonderzoek.
Sedert de aanvang van dit forum hebben 193 deelnemers een poging ondernomen om 'gedegen zelfonderzoek' te bevestigen of te ontkennen. Na al die jaren gaat het nog steeds om de beginnerskwestie aan te kaarten en de vraag 'Waarom zou ik dat gedegen zelfonderzoek doen?' te duiden.
Het is geen gemakkelijk te nemen doel omdat ego, het ik in het geheel geen referentiepunt is.

En toch is het gedegen zelfonderzoek eenvoudig in wat het is. Zoals met het eerste kreetje bij de geboorte het ego in gang schiet, zo is het ontdekken 'Wat Is' het bewust zijn als van ander begin.
Elke dag is nieuw als van ander begin. Het verschil tussen klaar en donker, tussen waken en slapen doet er niet langer toe want het is één en dezelfde onveranderlijke openheid.
Je kan niet zeggen dat je de ervaring mist van elke dag, je mist het bewust zijn van 'Wat Is' als je zegt dat het prullen zijn.
__________________
om so hum
Turrio is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2017, 11:16   #323
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turrio Bekijk bericht
... je mist het bewust zijn van 'Wat Is' als je zegt dat het prullen zijn.
Wie zal dat ook maar iets uitmaken of ik bewust ben of niet (van 'Wat is') Turrio?
Jij, Laurens en Ben zijn bewust! Dat is genoeg.
De heer prijze jullie harde werk. Waar twee of meer in zijn naam samen zijn is Hij in hun midden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turrio Bekijk bericht
Sedert de aanvang van dit forum hebben 193 deelnemers een poging ondernomen om 'gedegen zelfonderzoek' te bevestigen of te ontkennen. Na al die jaren gaat het nog steeds om de beginnerskwestie aan te kaarten en de vraag 'Waarom zou ik dat gedegen zelfonderzoek doen?' te duiden.
Ach, geen nood. Er komt er wel is éne die jouw (en Ben en Laurens') aanwijzingen ter harte kan nemen en aan gedegen zelfonderzoek begint en afrond.
Gewoon blijven voort schrijven over de wonderlijke ontdekkingen die je doet via gedegen zelfonderzoek.
Misschien is overwegen om in het Engels te schrijven. Bereik je veel meer mensen op internet.
Succes.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2017, 11:26   #324
Turrio
Asprirant lid
 
Turrio's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 March 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Wie zal dat ook maar iets uitmaken of ik bewust ben of niet (van 'Wat is') Turrio?
Jij ... Jij maakt het verschil dus ben jij het ook die het kan losmaken.
__________________
om so hum
Turrio is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2017, 12:57   #325
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard Reactie op post # 322

Hou eens op met dat pretentieuze geleuter Tureluur.

Je zal ongetwijfeld iets ervaren hebben of iets dergelijks, hoewel dat m.i. niet blijkt uit wat je aan geheimtaal uitbraakt, waarbij het voor jou ongetwijfeld zo helder als wat zal zijn.

Evenwel een klein adviesje mijnerzijds:
Wanneer met zich bewust is van het licht te zijn gunt men de anderen het zelfde, lijkt me logisch. Men is zich er evenwel van bewust dat men het zal moeten doen met dat gene dat de zogenaamde ander hem/haar levert en niet met dat wat men meent te moeten brengen. Hier bedoel ik mee dat nog geen mens, een enkeling daar gelaten, verder gekomen is met een dominee die op de kansel staat te preken over wat men moet doen om die zgn ander vervolgens in de stront te laten zakken. M.i. moet de dominee terug de klei in met de oren en ogen wagenwijd open voor de noden van de ander en wat die nodig heeft cq aangeeft nodig te hebben. Ik zie jou dat, helaas, niet doen. Ik zou vooral op de kansel staan, hoog en droog commentaar staan leveren op anderen die ook weer commentaar staan te leveren.
Met andere woorden Tureluur: ga eens iets praktisch doen, m.i. is gedegen onderzoek iets wat men samen doet.

In het algemeen over ego:
Ego denkt een individu te zijn die andere ego's moet laten verdwijnen, wij zien dat wereldwijd gebeuren. De waarheid, m.i. de waarheid dan tenminste, is dat ego geen individu is maar het totaal aan mensheid. Het is m.i. pretentieus te menen dat ego zal verdwijnen wanneer men er mee in gevecht gaat, aangezien ego voor het gevecht gaat is het koren op zijn/haar molen. M.i. werkt het beter wanneer wij vrede sluiten met ego waardoor het in de long run zal verdwijnen, het lost eenvoudig op.

Nou heren, ik ga d'r maar weer eens vandoor, wie hebben jullie nog iets aan het bovenstaande.

Groet Vagebond.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2017, 13:42   #326
Turrio
Asprirant lid
 
Turrio's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 March 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Hou eens op met dat pretentieuze geleuter Tureluur.
...
Nou heren, ik ga d'r maar weer eens vandoor, wie (weet) hebben jullie nog iets aan het bovenstaande.

Groet Vagebond.
Dank voor het meelezen en je advies voor de aanstaande wereldverbetering.
Een warme groet terug.

Gedegen zelfonderzoek is 'doorzien' van ego en niet een verklaring van ego.
Het is losmaken uit denkbeeldigheid met als uitwerking: een blijvende alertheid voor 'Wat Is'.

Deze opmerking is er voor de goede orde en heeft geen andere pretentie. Alles is zo doordrongen van denkbeeldigheid dat het een heuse inspanning vraagt ook maar voor een luttele seconde te overwegen wat 'doorzien' is, wat het betekent voor één moment het denken te onttronen.
Voor de goede orde nog een kleine aanwijzing: Gedegen zelfonderzoek heeft niets met dominee, klei of wereldvrede te maken. Het is een doen in de meest wezenlijke natuur van zijn, bewust handelen zonder betekenis.
__________________
om so hum
Turrio is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2017, 14:32   #327
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turrio Bekijk bericht
Jij ... Jij maakt het verschil dus ben jij het ook die het kan losmaken.
Wat heb ik los te maken, ten gunste van wie? Kan alleen maar ten gunste van jou zijn, want ik besta niet.
Dus wat heb jij eraan dat ik 'het' losmaak?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Hou eens op met dat pretentieuze geleuter Tureluur.

Je zal ongetwijfeld iets ervaren hebben of iets dergelijks, hoewel dat m.i. niet blijkt uit wat je aan geheimtaal uitbraakt, waarbij het voor jou ongetwijfeld zo helder als wat zal zijn.
'Tereluur' da's ook een goeie!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turrio Bekijk bericht
Gedegen zelfonderzoek ... is een doen in de meest wezenlijke natuur van zijn, bewust handelen zonder betekenis.
Oh, jouw schrijven en aanwijzingen geven op dit forum moet een bewust handelen zonder betekenis voorstellen.
Dus de geheimtaal die je uitbraakt doe je bewust maar heeft geen betekenis.
Weten we ook weeral.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2017, 14:38   #328
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Tureluur,

Het is mij duidelijk wat gedegen onderzoek inhoud en wat de uitkomst uiteindelijk is. Waar het mij om gaat is het daarna. De post die ik schreef had betrekking op jou en niet op diegenen die het door jou beschreven inzicht nog niet hebben.

Dit duidelijk hebbende, dat een preker, zoals je al aangeeft, niks met gedegen zelfonderzoek uitstaande heeft leek mij duidelijk te zijn. Waarom ik met jou als dominee kom is dat je, voor mij, als een predikant vanaf het preekgestoelte predikt, dat is dus wat je doet met het door jou verkregen inzicht, prediken zie boven. Waar het mij om gaat, beste dominee.... ga eens met je voeten de Goddelijke klei in en ga eens luisteren naar het verkommerende ego dat graag bevrijd wil worden, want dat wil het al zal het dat niet met zoveel woorden zeggen.

Met andere woorden ik zou me, als ik jou was, niet zo druk maken om die denkbeeldigheid, dat inzicht komt uiteindelijk vanzelf, tenminste dat is mijn ervaring.

Even voorbij de denkbeeldigheid.....Ik had het niet over wereldvrede beste Tureluur, ik had het over inzicht dat er maar 1 ego bestaat en dat ene ego is voortdurend in oorlog met zichzelf. Ik had het over het oplossen van ego, waardoor er uiteindelijk vrede ontstaat. Met andere woorden: het oplossen van ego heeft uiteindelijk vrede tot gevolg. Nevenstaande is dus slechts een bijproduct van.....

Ik zou, in zijn algemeenheid, overigens een voorstel voor een luister experimentje willen doen:
Ga de straat eens op en ga eens luisteren naar wat ego echt wenst en nodig heeft om te kunnen oplossen.

Ps: Om bovenstaande tot een succes te maken zal men het denken efkes het zwijgen moeten op leggen en moeten luisteren met de zgn onderbuik, hopende dat men daar contact mee heeft.....

Succes allen,

Groet Vagebond
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2017, 14:56   #329
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turrio Bekijk bericht
Het is een doen in de meest wezenlijke natuur van zijn, bewust handelen zonder betekenis.
Voor Katerie,

Ik weet niet of dit geheimtaal is. Ik vermoed, dat hoop ik dan toch in elk geval, dat het o.a. een taal dingetje is.

Het zou voor mij stoppen onzinnig te zijn wanneer de zin zou zijn:

Het is een doen vanuit de meest wezenlijke natuur van zijn ect..

Bewust handelen zonder betekenis:
Bewust handelen binnen de verbeelding, want daar leven wij nu eenmaal, zonder betekenis en of doel kan maar hoeft m.i. niet. Wanneer de wezenlijke natuur zichzelf bewustzijn toewenst zal de wezenlijke natuur vermoedelijk doelbewust te werk gaan binnen de verbeelding. Wat mij betreft gaat dit dan even voorbij aan het gegeven dat e.e.a., wat mij betreft, sowieso zonder enige betekenis is.

Wijziging aangebracht door Vagebond op 16 May 2017 om 15:26.
Reden: gehele post gewijzigd wegens bovenstaande quote niet goed gelezen hebben
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 16 May 2017, 14:59   #330
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
@Turreluur: Wat heb ik los te maken, ten gunste van wie?
Oh ja, hoe kon ik het alweer vergeten.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turrio Bekijk bericht
Gedegen zelfonderzoek is 'doorzien' van ego en niet een verklaring van ego.
Het is losmaken uit denkbeeldigheid met als uitwerking: een blijvende alertheid voor 'Wat Is'.
Ik moet me los maken uit denkbeeldigheid natuurlijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
@Turrio:...Ps: Om bovenstaande tot een succes te maken zal men het denken efkes het zwijgen moeten op leggen en moeten luisteren met de zgn onderbuik, hopende dat men daar contact mee heeft.....
Ho maar, wist je dan nog niet dat Tureluur niet denkt maar slechts de aanwijzingen van de Wijze volgt? Hij schrijft en geeft onophoudelijk aanwijzingen tot gedegen zelfonderzoek vanuit zijn intuïtie om volgende reden:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turrio Bekijk bericht
Het denken is zichzelf in de plaats stellen van 'Ik Ben'.
De Wijze is daar waar gedacht wordt dat ik mijn hoofd zie, ik mijn centrum zie. Onthoofd de 'ik'-gedachte en er is Zien. Het zien is de Wijze, is non-duaal, is waarom waarheid Waarheid is.
Niets dan de Waarheid, zo helpe mij God!
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
Ander Begin, Doorpakken, Doorzien, Ego, Keerpunt


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
FAQ rond gedegen zelfonderzoek gevraagd. Puppetji Forum; regels, vragen, idee 22 18 December 2014 23:27


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.