Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 June 2022, 13:06   #321
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Misschien een beetje flauwe vraag maar kan je zeggen dat wat in de leegte terecht gekomen is en het als 'niet beangstigend' labelt met zijn/haar aanwezigheid en de leegte minder leeg maakte dan het leek of lult het iets een beetje uit zijn/haar nek omdat het zijn eigen aanwezigheid en/of afwezigheid in de leegte niet in de gaten had? Waarbij gezegd moet worden dat met dat laatste het iets niets kan zeggen over wat de leegte al dan niet met het iets doet want in de leegte is er niets wat iets ervaren kan maar dan, mogelijk bedoelde het iets te zeggen dat er niks beangstigend is aan geboren te worden uit de leegte met alle toeters en bellen ( wat die toeters en bellen dan ook mogen betekenen ) of iets dergelijks.

Hoe dan ook.dit iets gaat zich op één oor begeven om te verdwijnen in de leegte om morgenochtend hopelijk gezond en wel er weer uit te verschijnen en dat kunnen we dan toch eigenlijk wel weer een groot wonder noemen zou ik zeggen..
Je kunt niet in de leegte terecht komen, Vaag. Zelfs als je op één oor ligt ben je niet in de leegte, dan produceert jouw voorstellingsvermogen dromen. Huh? Wat zeg ik nou weer? Voorstellingsvermogen?

De zintuigelijk-intellectuele mens vult zijn voorstellingsvermogen de godganse dag aan de hand van de beelden welke hij de godganse dag ziet. En hij verzint er zelf ook nog wat bij.

Het voorstellingsvermogen is vol. Kijk, als je dat weet, dan weet je ook dat je niet in het voorstellingsvermogen moet zijn voor de leegte.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 18 June 2022, 13:07   #322
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Lees de topic titel: het is de bedoeling dat we tot in het oneindige blijven doorlullen. (Wat zou je ook anders moeten doen op een forum?)

Maar op het moment heb ik even geen zin om jou tegen te spreken.
Ik heb uitgelegd dat 'dankbaarheid' van de persoon uit gaat wegens de banden met de tijd. Leegte kan uit zijn aard nergens dankbaar voor zijn.

Het begrip 'leegte' toe-eigenen is ook zinloos. Jouw geest kan de leegte zich niet voorstellen.
Het verstand kan dat inderdaad niet en is als de dood voor dat begrip...
De geest is leegte...
Of anders gezegd, de leegte is het optimale werkterrein van de geest, waaruit hij voorkomt...
marie is offline  
Oud 18 June 2022, 13:34   #323
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Je kunt niet in de leegte terecht komen, Vaag. Zelfs als je op één oor ligt ben je niet in de leegte, dan produceert jouw voorstellingsvermogen dromen. Huh? Wat zeg ik nou weer? Voorstellingsvermogen?

De zintuigelijk-intellectuele mens vult zijn voorstellingsvermogen de godganse dag aan de hand van de beelden welke hij de godganse dag ziet. En hij verzint er zelf ook nog wat bij.

Het voorstellingsvermogen is vol. Kijk, als je dat weet, dan weet je ook dat je niet in het voorstellingsvermogen moet zijn voor de leegte.
Inderdaad geldt dat zo lang het voorstellingsvermogen hoofdzakelijk gelinieerd is met het verstand en het verstand zwijgt nooit...
Daarom dat ik in eerte instantie erop hamerde dat men het verstand, met o.a. denkspelletjes en andere denkoefeningen, actief bezig moet houden..., zodat de geest, tijdens het stilzwijgen op alle andere gebieden van het verstand, zijn geestelijke werking kan doen...
marie is offline  
Oud 18 June 2022, 13:58   #324
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Doen, Dorje, jij moet niets verdedigen; jij moet gewoon onderzoeken of er wel iets te verdedigen valt, nl. in deze jouw standpunt...
Waarom ben je er zo aan gehecht, aan dat standpunt???
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Ik wil gewoon een beetje moeite doen om je weerstand in zicht te brengen, maar als dat alleen maar meer weerstand geeft, dan laat ik het liever hierbij.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Het ga je goed Dorje...


En probeer het een volgende keer anders gewoon eens: even pauze nemen, even diep ademhalen en dan pas reageren.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 18 June 2022, 18:35   #325
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna Bekijk bericht
Hoi Vagebond
Ik heb geen antwoord of uitleg of verhaal op je vraag over leegte en de persoon.
Wat mij beweegt is het Nu, waarin verwachtingen, hoop en verlangens het hebben laten afweten.
Ook als het over gevoelens gaat bv weerstand deze toelaten om ze te voelen in het nu en ze weer de ruimte hebben om te verdwijnen.
Hoi Anna, mijn vraag was bedoelt om je tot nadenken aan te zetten of wat je schrijft wel kloppend is want mogelijk ben jij het of wat je meent te zijn met alles erop en eraan ( dus ook gedachten over leven in het nu en aanverwanten) dat voortkomt uit de leegte en is dus de leegte niet langer te kwalificeren als leegte, of denk jij van wel Anna?
__________________
Ontwaken is een proces...
Vagebond is offline  
Oud 18 June 2022, 18:40   #326
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Hoi Anna, mijn vraag was bedoelt om je tot nadenken aan te zetten of wat je schrijft wel kloppend is want mogelijk ben jij het of wat je meent te zijn met alles erop en eraan ( dus ook gedachten over leven in het nu en aanverwanten) dat voortkomt uit de leegte en is dus de leegte niet langer te kwalificeren als leegte, of denk jij van wel Anna?
Het is me duidelijk dat het voor mij betekent wat het betekent en een andere betekenis heeft dan het voor jou heeft . Helemaal goed.
Ik laat het zo.
Anna is offline  
Oud 18 June 2022, 18:48   #327
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Je kunt niet in de leegte terecht komen, Vaag. Zelfs als je op één oor ligt ben je niet in de leegte, dan produceert jouw voorstellingsvermogen dromen. Huh? Wat zeg ik nou weer? Voorstellingsvermogen?
Idd wat zeg je nu weerWant waar heb jij gelezen dat ik in de leegte terecht zou komen? Ik weet niet maar volgens mij schreef ik 'verdwijnen in de leegte' en dus kan ik vol vreugde vermelden dat ik op één oor ging liggen en vervolgens ergens verdween en vanochtend weer in goede gezondheid en welbevinden ergens verscheen, wat daar tussen lag weet ik niet want ik was er niet bij 🙂
__________________
Ontwaken is een proces...
Vagebond is offline  
Oud 18 June 2022, 19:00   #328
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard Niets anders dan een gedachtenoefening?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna Bekijk bericht
Het is me duidelijk dat het voor mij betekent wat het betekent en een andere betekenis heeft dan het voor jou heeft . Helemaal goed.
Ik laat het zo.
Prima je wilt de vraag niet beantwoorden of jij denkt dat de leegte met jou er in niet langer als leegte te kwalificeren is.

Wat denk je dan van de gedachte dat jij het bent die de leegte naar buiten projecteert of ben je ook niet bereid eens aan dat idee te proeven? Het zou een leuke gedachtenoefening kunnen kunnen zijn volgens mij, maar goed wie ben ik
__________________
Ontwaken is een proces...
Vagebond is offline  
Oud 19 June 2022, 09:26   #329
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Idd wat zeg je nu weerWant waar heb jij gelezen dat ik in de leegte terecht zou komen? Ik weet niet maar volgens mij schreef ik 'verdwijnen in de leegte' en dus kan ik vol vreugde vermelden dat ik op één oor ging liggen en vervolgens ergens verdween en vanochtend weer in goede gezondheid en welbevinden ergens verscheen, wat daar tussen lag weet ik niet want ik was er niet bij 🙂
Oh...jij verdwijnt nog in de leegte? Dat had ik idd niet begrepen. Zo zie je maar weer hoe snel je elkaar verkeerd verstaat.

Ik lees ook iets over de leegte naar buiten projecteren? Ik snap er niks van, dat kan helemaal niet.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 19 June 2022, 10:03   #330
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Prima je wilt de vraag niet beantwoorden of jij denkt dat de leegte met jou er in niet langer als leegte te kwalificeren is.

Wat denk je dan van de gedachte dat jij het bent die de leegte naar buiten projecteert of ben je ook niet bereid eens aan dat idee te proeven? Het zou een leuke gedachtenoefening kunnen kunnen zijn volgens mij, maar goed wie ben ik
Vagebond, ik ben toch leegte zeggen ze hier, dus hoe kan de leegte met Anna erin dan geen leegte meer zijn???

En als de leegte op zich nu eens het grootste misterie is...
Alles is veranderlijk en heeft dus geen blijvende waarde ; alleen het ZIJN zou eeuwig en altijd dezelfde onveranderlijkheid zijn...
Maar wij met onze menselijke geest komen niet verder dan die zogenaamde leegte......

Vagebond, jij wil anderen doen nadenken... Heb jij al één keer proberen na te denken aan wat ik hier al de hele tijd verkondig, nl. alle problemen zijn begonnen met het verstand, dat wij, nog in onze menselijke kinderschoenen staande, verkeerd gebruikt hebben en nog steeds verkeerd gebruiken???
marie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Moeten prive berichten prive blijven ? Rennie Forum; regels, vragen, idee 107 15 April 2013 22:58


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.