Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 15 May 2013, 11:23   #331
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
(Hebben jullie Esradha gelezen? Ik vind haar bijdrage bijzonder mooi. Verder meng ik me nergens in. Wat zou ik, als 'newbie'? maar sowieso.)
Heb ik gelezen Pionne en neem ik ook zeker mee. En maak je niet druk om je newbe-gehalte. Ik ben slechts 2 mnd oudere newbe ;)

Verder denk ik dat een dosis humor op z'n tijd goed is om the battle of ego's op te lossen en dat ieder van ons verantwoordelijk is voor zijn/haar eigen gevoel, woorden en interpretatie.

Zelf probeer ik een ieder te behandelen zoals ik zelf graag behandeld wil worden, ga ik uit van het principe "leven en laten leven" en verbeter de wereld en begin bij.....

MIJZELF :)
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 11:33   #332
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
(Hebben jullie Esradha gelezen? Ik vind haar bijdrage bijzonder mooi. Verder meng ik me nergens in. Wat zou ik, als 'newbie'? maar sowieso.)
Ja het gebeuren erg goed verwoord, ik wilde het even laten rusten omdat ik met Niets in conclaaf was.

Een aanvulling (geen tegenspraak) heb ik er op, namelijk dat hier ook genoeg draadjes zijn die helemaal niet over advaita gaan.
Wat vooral waar (subjectief waar dan h?) is, althans wat mij betreft, is dat Esradha schrijft dat er vanuit een advaita's point of view soms een verrassend nieuwe kijk kan ontstaan.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 11:36   #333
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Lullige beeldspraak Aart! Dan kunnen wij dames op dit forum wel inpakken wegens gebrek aan ....

...... ik krijg zo nog spontaan een aanval van penisnijd. Lekker dan, probleem erbij ipv eraf ....

*ironische modus off :)*
Hoe denk je dat het voelt om met lege handen te staan ?

Bij:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo
Ik steek mijn hand verder wel in eigen boezem. Heb ik mijn handen al vol aan ;)
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 11:40   #334
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ja het gebeuren erg goed verwoord, ik wilde het even laten rusten omdat ik met Niets in conclaaf was.

Een aanvulling heb ik er op, namelijk dat hier ook genoeg draadjes zijn die helemaal niet over advaita gaan.
Wat vooral waar is, althans wat mij betreft, is dat Esradha schrijft dat er vanuit een advaita's point of view soms een verrassend nieuwe kijk kan ontstaan.
Alleen vanuit advaita's point of view? Dan kies ik toch liever voor 360 graden bllikveld :)
Ik word alleen af en toe misselijk van het rondjes draaien, dus af en toe stil staan kan geen kwaad.
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 11:41   #335
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Hoe denk je dat het voelt om met lege handen te staan ?

Bij:
Zo zie je maar weer, een mens kennie alles hebben. Bedankt voor de reminder. :)
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 11:43   #336
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Alleen vanuit advaita's point of view? Dan kies ik toch liever voor 360 graden bllikveld :)
Ik word alleen af en toe misselijk van het rondjes draaien, dus af en toe stil staan kan geen kwaad.
Ik wil niet telkens iedereen obstinaat maken en schrijven vanuit een egoloos point of view. Het werkt als een rode lap op een stier, hoewel advaita, evenals gerealiseerd of verlicht dat effect zo onderhand ook al heeft. Het zijn hier smerige woorden geworden.

Maar stel je eens voor niet egobehept te zijn dan hoeft niet alles eerst de goedkeuring van de eigen perceptie, dat is die 360 graden blikveld, die op zichzelf ook nog rondjes draait.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 11:52   #337
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Iedereen kan wel eens een verrassende kijk op zaken hebben, of iemand nu egobehept is, advaita adept of niet. Het is interessant om alle blikvelden eens uit te proberen, maar wel oppassen geblazen voor de egospelletjes tussendoor, omdat je daar al gauw in meegesleept wordt en dan vergeet iemands woorden nog voor jezelf te toetsen.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 11:59   #338
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Iedereen kan wel eens een verrassende kijk op zaken hebben, of iemand nu egobehept is, advaita adept of niet. Het is interessant om alle blikvelden eens uit te proberen, maar wel oppassen geblazen voor de egospelletjes tussendoor, omdat je daar al gauw in meegesleept wordt en dan vergeet iemands woorden nog voor jezelf te toetsen.
Verrassende kijk is nog even iets anders dan niet egobehept zien, de transparantie is groter omdat de beperkingen van het ego wegvallen. Waardoor overigens ook geen egospelletjes meer kunnen ontstaan want de egoloze partij is daartoe niet te verleiden (al zal ego dit anders zien en toch, zei het eenzijdig als een Don Quichot, zijn strijd blijven voeren).
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 12:06   #339
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Dat zeg ik ook niet, dat de persoon met een verrassende kijk altijd niet egobehept is. Er is echter nooit met zekerheid vast te stellen wie wel of niet egobehept is en ik vind dat persoonlijk ook niet interessant. Genoeg mensen hier die menen het eindstadium ver bereikt te hebben en het toch niet met elkaar eens te zijn. Wat maakt die status van wel of geen ego hebben nu uit? Ook de egopersoon kan mij wel eens op iets van mijzelf wijzen. En het ontdekken van mijn eigen egospelletjes tussendoor is aan mijzelf. Als ik iets van jou aanneem, is dat omdat ik iets in jouw woorden herken en er wat mee kan. Niet omdat jij zelf beweert dat je los bent van de invloeden van je ego.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 12:16   #340
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Dat zeg ik ook niet, dat de persoon met een verrassende kijk altijd niet egobehept is. Er is echter nooit met zekerheid vast te stellen wie wel of niet egobehept is en ik vind dat persoonlijk ook niet interessant. Genoeg mensen hier die menen het eindstadium ver bereikt te hebben en het toch niet met elkaar eens te zijn. Wat maakt die status van wel of geen ego hebben nu uit? Ook de egopersoon kan mij wel eens op iets van mijzelf wijzen. En het ontdekken van mijn eigen egospelletjes tussendoor is aan mijzelf. Als ik iets van jou aanneem, is dat omdat ik iets in jouw woorden herken en er wat mee kan. Niet omdat jij zelf beweert dat je los bent van de invloeden van je ego.
Ik zeg niet dat jij dat zegt ik leg het verschil alleen maar uit.

Het is juist de kunst om dat niet egobehept zijn door te krijgen, daarom heb ik al eens wat vingerwijzingen gegeven om te letten op 'belang', wat moet er verkocht worden, wat is het persoonlijk belang van iemand zich ergens in te mengen.

Niets doet dat door te zeggen 'Renoir je hebt een advaita belang' en geeft mij gelegenheid om te laten zien dat dat niet 'mijn' belang is. Hij wil echter liever wel een belang blijven zien om zijn idee (dat beschermd moet worden) in tact te kunnen laten. Heb je dat hier niet zien gebeuren ? Schitterende leersituaties hier voor iedereen, niet alleen voor Niets, zolang je ego niet de kans krijgt zich te laten meeslepen en z'n eigen stokpaardje wil bereiden.

Je kunt het wel niet interessant vinden dat egobehept zijn maar het maakt een enorm verschil of ik mijn eigen belang dan wel jouw welzijn voor ogen heb.
Ik ben nooit of te nimmer bij iemand te rade gegaan die een eigen belang had, veel geld verdienen bijvoorbeeld of z'n boek promoten. Hoe kan iemand met een eigen belang nou fatsoenlijk mijn belang dienen ?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Het verlichte etalage forum' Frog Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 71 22 August 2012 21:42
Gazelle/Sagnaar/Guido/Ben Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 43 27 July 2011 23:03


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.