Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 September 2022, 17:42   #331
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Er is niet zoiets als een goddelijk bewustzijn en een menselijk bewustzijn.

bewustzijn (kleine letter) wat in Bewustzijn verschijnt (Zoiets schreef Rob ook) is een aanname welke uit 'denken' voortkomt.

Wat mij duidelijk maakt dat je geen enkel benul van 'bewustzijn' hebt.... (Al dan niet hoofdletterig)
Ouwe koeien uit de sloot halen, dat is aan jou wel besteed.

Ik heb het toen uitgebreid toegelicht (bewustzijn en Bewustzijn) en je begreep het.
Rob is offline  
Oud 9 September 2022, 17:48   #332
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Heeft een bitterbal ook al een ego ...??
Neen, maar het ventje dat graag een bitterbal lust, wel degelijk...
marie is offline  
Oud 9 September 2022, 19:10   #333
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Bijzonder goed! Het plan is om vaker korter of langer weg te gaan. Hij gaat niet de stalling in, maar blijft binnen handbereik. Ongeacht het jaargetijde.
Wat is het voor type, je Camper?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik ben gecharmeerd van wat men 'off grid' leven noemt ... Ik leef al langer zonder tv en dat wat de meeste mensen mateloos schijnt te boeien (doorsnee maatschappelijk verkeer en zo) kan mij niet meer zo bekoren.
Ont'dek de Gypsy..



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Komende week maar weer wat varen, even het wad op en een paar eilanden aandoen. Het gros van de vakantiegangers is tenslotte al weer weg.
Ga je nog buitenom, of blijf je op het wad?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
En jij, nog reis en avontuur plannen?
Dit jaar niet meer, hoop aandacht, werk en financiën aan de tuin besteed..
Volgend jaar is de bedoeling een Camper te huren in Finland, om van daar te gaan struinen naar Zweden, Lapland en Noorwegen, (Noord kaap) maandje ofzo.
Guido is offline  
Oud 9 September 2022, 20:43   #334
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ontkent Byron Katie het bestaan van het 'ik'??? Zegt Byron Katie dat je gedachten naast je neer moet leggen want ze bedriegen je???
Achterlijk gemuts, hoe vaak heb ik gezegd hoe de vork wel aan de steel zit. Je persisteert om mijn woorden alsmaar verkeerd te interpreteren. Nergens is te vinden dat ik zeg dat je gedachten 'naast je neer moet leggen'. Nergens staat dat ze je 'bedriegen'. Nergens staat dat je het bestaan van 'ik' moet ontkennen. En dit is niet de eerste keer dat ik dat rectificeer, in dit draadje al wel een keer of twintig.
 
Oud 9 September 2022, 20:46   #335
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Je fantasie gaat weer eens met je op de loop. Net zoals je het forum opdeelt in A-deelnemers en B-deelnemers, deel je 'bewustzijn' ook nog eens op.

Er is niet zoiets als een goddelijk bewustzijn en een menselijk bewustzijn.

bewustzijn (kleine letter) wat in Bewustzijn verschijnt (Zoiets schreef Rob ook) is een aanname welke uit 'denken' voortkomt.

Wat mij duidelijk maakt dat je geen enkel benul van 'bewustzijn' hebt.... (Al dan niet hoofdletterig)
Je vergeet erbij te vermelden dat dit een onbeduidend filosofietje is. Het is van geen enkele betekenis om niet te kunnen weten 'wat' je bent. Niks om je druk over te maken.
 
Oud 9 September 2022, 20:49   #336
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Jnana yoga
Jnana yoga is gewoon onzin, door kennis gaat er niks gebeuren.

Citaat:
Binnen 'bewustzijn' is er géén scheiding tussen het eigen bewustzijn en wat men hier het kosmisch bewustzijn noemt.
Uiteraard is er geen scheiding omdat eigen bewustzijn onder kosmische bewustzijn valt.

Citaat:
Het is tevens het 'ik ben dat'. En het is het 'zelf' wat dat vaststelt.

Waarmee tevens de 'kenner' gekend wordt in 'ik ben dat'.
Als je met de kenner bedoelt 'het altijd tegenwoordige' kun je zeggen 'ik ben dat' (dus vooral niet het 'ik'). Maar dat hadden we al behandeld.
 
Oud 9 September 2022, 20:57   #337
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht

Dit gezegd hebbende laat de mens die tot zelfkennis is gekomen in de dagdagelijkse gang van zaken gewoon weer het ego (Ik ben Bassie) toe. Wie zou ik in 'de wereld' anders moeten zijn? Ik kan toch niet besluiten om morgen Laurens te zijn?
Niet het 'ego' maar het 'ik' wordt weer van stal gehaald als uitgangspunt maar de lading is daar uit verdwenen. Ontdaan van wat je denkt te zijn ben je buiten je aard feitelijk niet langer herkenbaar als zijnde Bassie of als Laurens. Je rugzakje heb je achter je gelaten.
 
Oud 9 September 2022, 20:59   #338
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Achterlijk gemuts, hoe vaak heb ik gezegd hoe de vork wel aan de steel zit. Je persisteert om mijn woorden alsmaar verkeerd te interpreteren. Nergens is te vinden dat ik zeg dat je gedachten 'naast je neer moet leggen'. Nergens staat dat ze je 'bedriegen'. Nergens staat dat je het bestaan van 'ik' moet ontkennen. En dit is niet de eerste keer dat ik dat rectificeer, in dit draadje al wel een keer of twintig.
Hewel waarom is dan je enig commentaar op alles dat ik hier schrijf dat het maar gedachten zijn, en zonder ze te bestuderen, per definitie te besluiten dat gedachten nergens toe leiden... Of lees je je eigen commentaar niet???
marie is offline  
Oud 9 September 2022, 21:01   #339
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Nogmaals gedachten worden onderzocht, waar ook overtuigingen gedachten zijn zijn deze in dat onderzoek mee genomen. Het kan dus niet bestaan dat er een overtuiging overeind blijft.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie
Dus het resultaat van jouw onderzoek is en jij komt dat hier voortdurend zeggen : leg alle gedachten maar opzij want zij leveren alleen maar stof en gruis op en leiden tot niets..
Ik vrees dat als je dit na alle uitleg nog steeds niet begrijpt je als verloren moet worden beschouwd.
 
Oud 9 September 2022, 21:01   #340
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Niet het 'ego' maar het 'ik' wordt weer van stal gehaald als uitgangspunt maar de lading is daar uit verdwenen. Ontdaan van wat je denkt te zijn ben je buiten je aard feitelijk niet langer herkenbaar als zijnde Bassie of als Laurens. Je rugzakje heb je achter je gelaten.
Hoe kinderlijk onnozel en dat nog geloven ook...
marie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 08:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.