Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 21 November 2014, 10:00   #341
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik aanvaard iemand als raadgever als hij de weg kan tonen, niet als hij voortdurend dezelfde mantra opschrijft.

Nou, daar ben ik dan. Ik kan jou de weg tonen. Die bevindt zich in jou en ligt daar al die tijd al te wachten totdat jij haar op gaat. Het is wel een vreemde weg. Normaliter beweeg je je over een weg. Maar in dit geval ben je zelf de weg en hoef je slechts met de weg mee te bewegen. Je hoeft slechts eindeloos te oefenen in het niet doen, niet willen. Als je dat fikst dan beweeg je precies met de weg mee. Appeltje, eitje. Niets doen, wil je het nog gemakkelijker hebben? Niets willen, wil je het nog gemakkelijker hebben?
Theo is offline  
Oud 21 November 2014, 10:54   #342
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Nou, daar ben ik dan.
Toch niet Theo Loog?
Rob is offline  
Oud 21 November 2014, 11:52   #343
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Iemand anders dan jou, die beweert alles doorzocht en ingezien te hebben, kan, zoals jij meestal doet, zonder blozen, hier komen vertellen dat jij te vol bent van jouw persoonlijke waarheid die jouw ego jou voorschrijft en dat je totaal in je Eigen aannames verstrikt zit zodat je niet meer in staat bent om de echte waarheid achter jouw aannamens te zien.

Ik behoed mij ervoor om te oordelen of je al of niet 'aangekomen' bent; ik geloof je graag op je woord; maar ik zie de wijze waarop je het wil uitdragen en waarop je steeds de anderen oordeelt niet direct als een bewijs van jouw groot gelijk.

Ik aanvaard iemand als raadgever als hij de weg kan tonen, niet als hij voortdurend dezelfde mantra opschrijft.
Iemand die weet 'wat' hij is zal als zodanig herkend worden, op dezelfde wijze zoals eenieder die de gebruikelijke kenmerken van ego vertoont zichzelf op die wijze, zijnde een ego onder ego's, zal herkennen in een ander.

Uiteraard kan dat zonder blozen of zich superieur voelen wanneer daar helemaal geen ego meer inzit, alleen ego's voelen zich superieur of blozen van weelde. Het is zeer onwaarschijnlijk dat die ander die beweert, wat je noemt, ingezien te hebben ter dezer zijde zal waarnemen dat het mijn persoonlijke waarheid is.
Iemand die 'weet' zal onmiddellijk Bewustzijn herkennen.

Wat een ego behept met aannames doet is deze naar buiten op iemand anders projecteren, zoals Juul elders over allerhande egomechanismen al aangaf, zodat het niet langer naar zijn eigen aannames behoeft te kijken. Wat er van mij naar jou uitgaat omdat ik niet ego behept ben is behulpzaamheid je te vertellen wat je mij laat zien. Een schone spiegel, terwijl jouw mij attenderen op het hebben van aannames een door ego vervuilde spiegel is.

Je hoeft mij helemaal niet te beoordelen op het, wat je noemt 'aangekomen zijn', nogmaals wat ik ben is voor het doen van je eigen gedegen onderzoek helemaal niet van belang. Ik dring je ook geen geloof ten aanzien van mijn inzichten op, ik retourneer alleen maar jouw aannames als zijnde niet waar dan wel laat ik je zien waarom ze niet kunnen kloppen. En nogmaals dat heet 'meekijken' en niet zoals ego's dat noemen 'oordelen', zoals ze ook altijd denken in termen van 'gelijk hebben'. Ik heb daar niks mee.

Je hebt helemaal geen raadgever nodig, ik ben dan ook geen raadgever maar een 'ziener' waar je je voordeel mee kunt doen. Misschien en daar doen we het kennelijk allemaal voor ben je op een dag bereid zelf je ogen open te doen in plaats van mij voor je laten kijken.
Rennie is offline  
Oud 21 November 2014, 12:17   #344
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Toch niet Theo Loog?
Nope. Ik ben Theo Lieg.
Theo is offline  
Oud 21 November 2014, 12:53   #345
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
En ben je daar de enige ter wereld in?
Langs geen kanten.
Er zijn er nog vele duizenden op deze planeet die met die zoektocht bezig zijn, of hem 'afgerond' hebben.

Dit heb ik drie keer gelezen maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoor. Zal misschien het Nederlands - Vlaams verschil voor iets tussen zitten.
Ik doe een poging.
'Je spreekt je uit over wat je meent gevonden te hebben over dat wat niet tot de waarheid kan behoren'.
Of ik dat dan vreemd vind, of wonderlijk.
Euh nee, voor zover ik het versta.
Jij doet net zoals iedereen, je verteld een concept. Alles wat jij hier neer typt zijn concepten. Vingerwijzers naar de waarheid voor wie nu toevallig de manier waarop jij wijst aanspreekt. En niet iedereen voelt zicht door dezelfde 'informateur' aangesproken.

Met die 'iemand' die naar dat onveranderlijke gedegen onderzoek gedaan heeft bedoel je dus duidelijk jezelf. Corrigeer me if i'm wrong.
Dan mijn vraag:
Jij meent dus te weten dat een Eckhart Tolle, R. Balsekar, Tony Parsons; Karl Renz, of ik dat gedegen zelfonderzoek waar je het altijd over hebt niet gedaan hebben, het niet afgerond zoals jij van jezelf beweert?

En de jouwe, dat blijft altijd een visie van een onveranderlijke waarheid?
Als dat zo zijn dan heb je niets meer te zeggen. Maar je bent een mens en moet je dus van concepten bedienen in de wetenschap hopelijk dat zodra je je mond opendoet je al naast de kwestie zit.
Geld voor ons allemaal, maar we kunnen ons nu éénmaal niet van iets anders dan woorden bedienen. Niets mis mee dus.

Jij beweert dat ik, en dus nog alle andere mensen die inspiratie, inzichten, verkrijgen via een Eckhart Tolle, R. Balsekar, Tony Parsons; Karl Renz etc. bij de verkeerde informateurs te rade gaan.
Maakt mij niet uit hoor wie jij goed vind of niet, er zijn zovele gidsen, leraar, goeroe's, paden te bewandelen.
En dan de paradox: uiteindelijk heeft een mens niets van dat alles nodig.

Mijn twee vragen dan nu tot jou:
1) Vind jij jezelf dan een betere 'informateur' dan Tolle, Balsekar, Renz, Parsons?
Moet zijn, als je de vier ik hier boven noem verkeerde informateurs vind.
2) is er iemand anders buiten jou dat je wel een goede informateur vind en die jij mij, ons wilt laten weten?
Natuurlijk ben ik daar (eliminatie van datgene wat de naam Waarheid niet kan dragen) niet de enige in, daar gaat het toch niet over? Hoe meer er daar mee bezig zijn hoe liever het me is. Ik toon alleen de wankelbaarheid van de door hen aanbevolen weg en verkondigde waarheid, bij enkele gasten waar je mee dweept zoals die Balsekar, aan. Wanneer ze zoals ik dat gedaan heb, kwistig met het bijltje rond alles wat niet waar is gehakt hebben, hoe kunnen ze dan nog in staat zijn tot het verkondigen van onwaarheid?

Dat wat je niet begreep betekend in het kort waarom het verbazingwekkend is dat iemand die zich ergens in heeft bekwaamd niet bevoegd of kundig wordt veronderstelt uitspraken te doen. Praktisch bezien waarom ik met mijn kennis over waarheidvinding uitspraken van Balsekar niet zou kunnen of mogen beoordelen.

Wat betreft je eigen verklaring van de woorden, inderdaad binnen de wereld van de concepten zijn mijn woorden dat uiteraard ook. Door aan waarheid vinding te doen zie je echter gaandeweg dwars door alle concepten 'dat' waar naar verwezen wordt. En Waarheid is Waarheid door wie dan ook je daar op gewezen wordt er is echter doorgaans bij de ontvanger een onbekend zijn met Waarheid zodat je in het duister blijft tasten.

Dan moet je dus niet beginnen bij het aanhoren van figuren als Balsekar die met persoonsverbetering bezig zijn. Dan lijkt het me toch juist helemaal zaak om aan het proces van waarheidvinding te beginnen ipv allerhande dubieuze gasten te gaan raadplegen. Laat ik het zo zeggen wat je me hier van Tolle, Balsekar en Renz liet weten herken is geen Waarheid. Maar als je toch alleen maar je leven op orde wilt brengen kun je natuurlijk rustig Balsekar, Tolle of Renz raadplegen, het heeft alleen niks met realisatie te maken.

Van Tony Parsons valt alleen op dat het een aanhanger is van neo-advaita dat in mijn ogen slechts kan leiden naar mentale realisatie omdat er helemaal niks zelf onderzocht hoeft te worden. Ik heb me, zover ik weet, niet uitgesproken over zijn woorden. Dat weerlegd dan ook onmiddellijk dat er genoeg 'goede' leraren te vinden zijn, want als er al zoveel bekende afvallen 'een goede leraar te zijn' dan zijn er daar dus toch kennelijk maar heel weinig van. En bij gedegen zelfonderzoek c.q. waarheidvinding heb je er ook helemaal geen nodig. Dat op waarheid onderzoeken kun je zelf daar heb je niemand bij nodig.

Komen we aan het slot op je vragen.

1)Allereerst beschouw ik mij zelf niet als informateur want die heb je, zoals gezegd, helemaal niet nodig. Mijn kracht is je wijzen op dat wat je voor waar houdt en dat dat helemaal niet is. Ik laat me dan ook verder niet uit over genoemden. Ik heb je alleen willen laten zien dat de door jou van hen aangehaalde teksten niets met waarheidvinding te maken hebben, het waren persoonsverbeteringen.
2)Je bent je eigen informateur wanneer het je doel is koste wat het kost Waarheid te vinden, je moet er alleen een aanvang mee maken.
Rennie is offline  
Oud 21 November 2014, 14:25   #346
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Natuurlijk ben ik daar (eliminatie van datgene wat de naam Waarheid niet kan dragen) niet de enige in, daar gaat het toch niet over? Hoe meer er daar mee bezig zijn hoe liever het me is. Ik toon alleen de wankelbaarheid van de door hen aanbevolen weg en verkondigde waarheid, bij enkele gasten waar je mee dweept zoals die Balsekar, aan. Wanneer ze zoals ik dat gedaan heb, kwistig met het bijltje rond alles wat niet waar is gehakt hebben, hoe kunnen ze dan nog in staat zijn tot het verkondigen van onwaarheid?
Ok, daar doe ik het dan mee.
Da's jouw waarheid dus: Zij hebben niet gedaan wat jij gedaan hebt, het gedegen zelfonderzoek afgerond'.
Ik stel nog maar is de vraag:
Vind jij dat er iemand is op deze planeet die net zoals jij 'het gedegen zelfonderzoek afgerond' heeft?
Moest het iemand zijn op dit forum in jouw ogen, laat hem er buiten. Zo vermijden we het vinger-opsteken in de klas en de goede leerlingen (van jou) aantonen wat jaloezie zou kunnen opwekken bij de anderen.
Noem me één of een paar personen op deze planeet die volgens jou 'het gedegen zelfonderzoek' afgerond hebben zoals jij dat gedaan hebt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Komen we aan het slot op je vragen.

1)Allereerst beschouw ik mij zelf niet als informateur want die heb je, zoals gezegd, helemaal niet nodig. Mijn kracht is je wijzen op dat wat je voor waar houdt en dat dat helemaal niet is. Ik laat me dan ook verder niet uit over genoemden. Ik heb je alleen willen laten zien dat de door jou van hen aangehaalde teksten niets met waarheidvinding te maken hebben, het waren persoonsverbeteringen.
Juist ja, de teksten die ik aanhaal van hen zijn persoonsverbeteringen, hebben niets met 'waarheidvinding' te maken.
Stel dat ik ooit ergens hier een tekst van jou, een uitspraak, een formulering, bedenking heel wijs vind en die citeer op een ander forum onder spirituele zoekers.
Wat is jouw tekst dan? Ook slechts persoonsverbetering of rechtstreekse 'waarheidvinding' van een uitzonderlijk niveau zoals er maar weinig bestaat?
Puppetji is offline  
Oud 21 November 2014, 15:51   #347
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Ok, daar doe ik het dan mee.
Da's jouw waarheid dus: Zij hebben niet gedaan wat jij gedaan hebt, het gedegen zelfonderzoek afgerond'.
Ik stel nog maar is de vraag:
Vind jij dat er iemand is op deze planeet die net zoals jij 'het gedegen zelfonderzoek afgerond' heeft?
Moest het iemand zijn op dit forum in jouw ogen, laat hem er buiten. Zo vermijden we het vinger-opsteken in de klas en de goede leerlingen (van jou) aantonen wat jaloezie zou kunnen opwekken bij de anderen.
Noem me één of een paar personen op deze planeet die volgens jou 'het gedegen zelfonderzoek' afgerond hebben zoals jij dat gedaan hebt.

Juist ja, de teksten die ik aanhaal van hen zijn persoonsverbeteringen, hebben niets met 'waarheidvinding' te maken.
Stel dat ik ooit ergens hier een tekst van jou, een uitspraak, een formulering, bedenking heel wijs vind en die citeer op een ander forum onder spirituele zoekers.
Wat is jouw tekst dan? Ook slechts persoonsverbetering of rechtstreekse 'waarheidvinding' van een uitzonderlijk niveau zoals er maar weinig bestaat?
Nee natuurlijk is dat 'mijn' waarheid niet achterlijke doos, daar gaat het nu juist over. Waarheid, die met een hoofdletter begint, is universeel die behoort uiteraard niemand toe.

Nogmaals, je legt een tekst voor van ene Balsekar en ik bekritiseer die op grond van het afgeronde waarheidsvinding onderzoek als zijnde niet met Waarheid in overeenstemming. Er was betreft die tekst sprake van verbetering van de comfortzone van de egocentrische mens, hetgeen een iedere egogecentreerde persoon uiteraard zeer aanspreekt c.q. -trekt.

Je kunt de vraag 'of er nog meer zijn die het gedegen onderzoek afgerond hebben' nog honderd keer stellen ik ga jou niet bevredigen, daar heb je zelfbevlekking voor. Het enig dat ik kwijt wil is dat Waarheid zichzelf herkent en er dan ook geen sprake meer is van een aanwijsbare entiteit aan beide zijden van dat spectrum.

Op het forum ben ik omdat er nauwelijks belangstelling is voor waarheidvinding wel vaker bezig op het terrein van de omstandigheden c.q. persoonsverbetering. Als mijn woorden dan verklaard worden als niets met waarheidvinding van doen te hebben dan is dat een volkomen terecht opmerking. Echter aan een tegemoetkomen aan willekeurig welke wens van het ego zal in teksten van mijn hand nimmer sprake zijn.
Rennie is offline  
Oud 21 November 2014, 16:22   #348
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Nou, daar ben ik dan. Ik kan jou de weg tonen. Die bevindt zich in jou en ligt daar al die tijd al te wachten totdat jij haar op gaat. Het is wel een vreemde weg. Normaliter beweeg je je over een weg. Maar in dit geval ben je zelf de weg en hoef je slechts met de weg mee te bewegen. Je hoeft slechts eindeloos te oefenen in het niet doen, niet willen. Als je dat fikst dan beweeg je precies met de weg mee. Appeltje, eitje. Niets doen, wil je het nog gemakkelijker hebben? Niets willen, wil je het nog gemakkelijker hebben?
Ik wil niets hebben; ik wil zijn.
marie is offline  
Oud 21 November 2014, 16:24   #349
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik wil niets hebben; ik wil zijn.
Je kunt niet willen zijn, het valt je toe.
Theo is offline  
Oud 21 November 2014, 16:39   #350
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Het is dat ook; ik was en ben inderdaad overtuigd dat ik het bij het rechte einde heb en had....

Jullie moeten het wel zien in het licht van mijn discussie met Mihaela; ik geloof dat zij er niet zo van houdt dat ik in de bres voor haar zou springen; vandaar dat ik haar laat inzien dat dat maar heel gedeeltelijk het geval is en was en dat ik eigenlijk voor mijzelf ben uitgekomen en niet voor haar.
Ik zie dat ieder egotje hier op het forum zich geroepen voelt om jou iets te doen inzien Marie. Vervolgens, met alle goede bedoelingen, tracht jij mij ook helderheid te verschaffen,over iets wat al overduidelijk is.
Ieder reactie die op het forum verschijnt triggert een stukje ego, en vervolgens typt men vanuit die geraaktheid. Ik doe dat, jij doet dat, en iedereen,hier op het forum aanwezig,doet dat.

Als men meer moed had om over eigen geraaktheid te hebben ..
Mihaela is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.