Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 15 May 2013, 12:23   #341
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het is hier geen laboratorium Niets, het is hier een grote stromende veranderlijke energie, jouw observatie is maar een momentopname, waar je geen houvast aan kunt hebben. Wat je denkt te zien is geen ego Niets en omdat je blijk geeft dat niet kunt zien ben je zelf in het bezit ervan, in het andere geval zou je even 'onbevangen' kunnen kijken als ik en niet de behoefte voelen het (ego) te verdedigen.

Die ego trekjes, dat verdedigen, krabben en bijten, is weerstand van ego uit angst aangetast te worden. Dat is niet het ego dat je nodig hebt om je te manifesteren in de wereld. Dit is gewoon het hebberige, inhalige kwetsbare ego, wat je helemaal niet hoeft te zijn wanneer je weet 'wat' je bent. Ik ga niet in op je door ego ingegeven strijdlustige onbenullige details.

Het gaat me niet om jouw ego of die van Maria. Het gaat mij om ego in het algemeen. En de verschillende manieren van werking er van. Het ego van bijvoorbeeld Hans of Mihaela zijn voor een blinde nog wel te doorgronden. Die van jou of Maria is al weer veel interessanter omdat jullie kennis hebben van de werking van het ego.

En ik zo mijn redenen om dit te onderzoeken. Het speelt zich echter af op een terrein wat jij nog niet kan overzien. Maar het zou je wel moeten aanspreken: "de ware onderzoeker".

Je hoeft je dus helemaal niet te verdedigen tegen " strijdlustige onbenullige details" . Die doen idd niet ter zake. Maar uit het feit dat je het wel doet zou je je eigen conclusie moeten trekken. Maar je ego verhindert dat. Ondanks de kennis die ik heus wel bij je zie.

Ego manifesteert zich altijd. Dat jij het niet herkent zegt alleen maar iets over je gebrek aan lust om te onderzoeken, je weet immers alles al.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 12:24   #342
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Invulling invulling invulling. Niets hiervan is waar. Je blijft maar doorgaan he.
Het is je ego die hier in de verdediging schiet Maria.
En dat geeft niets, dat doet ieder ego.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 12:25   #343
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Renoir, natuurlijk zie ik dat best gebeuren en is het eigenbelang van de ander vervuiling van het plaatje. Maar, je zegt altijd, ego ziet ego en zolang je nog met ego behept bent, kun je niet herkennen wie vrij is van ego. Dan heb ik enkel jouw woord om aan te nemen dat je vrij bent van ego. Uiteindelijk is het niet van levensbelang of jij dat nu wel of niet bent. Het is vooral van belang dat ik mezelf leer doorzien en daarin kunnen meerdere mensen me behulpzaam zijn. Ik vind het zonde van mijn energie om te bakkeleien over wie nu wel of niet gelijk heeft, dat leidt af van het leren kennen van mijn eigen egograpjes.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 12:25   #344
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
(Hebben jullie Esradha gelezen? Ik vind haar bijdrage bijzonder mooi. Verder meng ik me nergens in. Wat zou ik, als 'newbie'? maar sowieso.)
Ik heb het gelezen, maar ik kan er niets mee voor het moment.
Ik ben bepaalde zaken aan het onderzoeken waar Eshrada geen weet van heeft.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 12:27   #345
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

@Renoir
Wat denk je, zou het je kunnen lukken om Niets nu los te laten? Je hebt nl. Niets in handen ;)

Ieder mens is behept met een ego en ieder ego probeert slim te zijn zolang het in de aanvals- of verdedegingsmodus zit...... Dat weet ik, omdat ik mijn ego ken en de ego's om mij heen heb geobserveerd.

Maar ik rust verder mijn zaakje (wat ik al had geconstateerd niet te hebben)...
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 12:29   #346
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Natuurlijk zie ik dat best gebeuren en is het eigenbelang van de ander vervuiling van het plaatje. Maar, je zegt altijd, ego ziet ego en zolang je nog met ego behept bent, kun je niet herkennen wie vrij is van ego. Dan heb ik enkel jouw woord om aan te nemen dat je vrij bent van ego. Uiteindelijk is het niet van levensbelang of jij dat nu wel of niet bent. Het is vooral van belang dat ik mezelf leer doorzien en daarin kunnen meerdere mensen me behulpzaam zijn. Ik vind het zonde van mijn energie om te bakkeleien over wie nu wel of niet gelijk heeft, dat leidt af van het leren kennen van mijn eigen egograpjes.
Niemand is vrij van ego. Ego manifesteert zich altijd. Ego kan zich ook manifesteren in de bewering dat men vrij is van ego.

En dat is nu juist waar ik naar op zoek ben. Waarom is ego zo krachtig?
Dus of Jantje of Pietje hier in de verdediging schiet interesseert me niet zo.
Maar WAAROM doen ze dat, terwijl ze de werking van het ego kennen?
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 12:33   #347
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Niemand is vrij van ego. Ego manifesteert zich altijd. Ego kan zich ook manifesteren in de bewering dat men vrij is van ego.

En dat is nu juist waar ik naar op zoek ben. Waarom is ego zo krachtig?
Dus of Jantje of Pietje hier in de verdediging schiet interesseert me niet zo.
Maar WAAROM doen ze dat, terwijl ze de werking van het ego kennen?
Om het eigen ego te verdedigen? Omdat ieder ego graag gezien en gehoord wordt?

..... o nee, ik was al weg hiero .....

*Spaanse Trappen maar beklimmen gaat ;)*
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 12:34   #348
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Moet trouwens toch aan het werk....
Fijne middag @all
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 12:37   #349
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Renoir, natuurlijk zie ik dat best gebeuren en is het eigenbelang van de ander vervuiling van het plaatje. Maar, je zegt altijd, ego ziet ego en zolang je nog met ego behept bent, kun je niet herkennen wie vrij is van ego. Dan heb ik enkel jouw woord om aan te nemen dat je vrij bent van ego. Uiteindelijk is het niet van levensbelang of jij dat nu wel of niet bent. Het is vooral van belang dat ik mezelf leer doorzien en daarin kunnen meerdere mensen me behulpzaam zijn. Ik vind het zonde van mijn energie om te bakkeleien over wie nu wel of niet gelijk heeft, dat leidt af van het leren kennen van mijn eigen egograpjes.
Ik snap de moeilijkheid, ikzelf ben natuurlijk ook door dit proces gegaan niet te weten wie ik kon geloven. Dat geloven moet natuurlijk gelijk op de helling, want daarin kun je alleen maar teleurgesteld worden. Bovendien moet geloof aan het wankelen gebracht worden want het gaat om waarheid. Hetgeen, maar dat wist ik toen nog niet, uitkomt in een 'intrinsiek weten'.

Door aan waarheidvinding te doen, en dat is het proces dat ik hier met dat 'advaita' steeds voorsta te doen is onderzoek wat onwankelbaar waar is. Dan kom je na eliminatie tenslotte bij iets dat er ondanks het grote NIETS (the void, de beangstigende leegte die je bent) overblijft en dat is 'wat' je bent.

Dan ben je onwankelbaar gevestigd in 'weten' en dan doorzie je ook alle egotrucjes die je ego in het werk stelde om het in tact te houden en met dat gegeven inzicht probeert 'het' (want ik is het niet meer) vervolgens anderen hier te helpen. Dan zeg je 'Het is vooral van belang dat ik mezelf leer doorzien...' en dan denk ik maar meisje, je bent dat 'mezelf' helemaal niet.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 12:38   #350
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
@Renoir
Wat denk je, zou het je kunnen lukken om Niets nu los te laten? Je hebt nl. Niets in handen ;)

Ieder mens is behept met een ego en ieder ego probeert slim te zijn zolang het in de aanvals- of verdedegingsmodus zit...... Dat weet ik, omdat ik mijn ego ken en de ego's om mij heen heb geobserveerd.

Maar ik rust verder mijn zaakje (wat ik al had geconstateerd niet te hebben)...

Mijn ego is er nog steeds, Virgo. Maar idd is mijn ego Niets. (je vat mijn nick goed) Snap je wat ik bedoel als ik zeg dat ik ooit in een lege spiegel heb gekeken? Op dat moment zag ik ook wat ik werkelijk was. En daar zat geen druppeltje ego meer bij.

En toch is mijn ego teruggekomen. En ik blijf ontzag voor hem houden, want zijn streken zijn eindeloos. Jij begrijpt dat dit ego-gedoe op dit forum mij maar matig interesseert. Het gaat niet om het "gedoe', het gaat mij om de kracht van het ego. Ik ken vriendje ego, die heeft mij een trauma bezorgt. Welke verdween toen ik in de lege spiegel keek. Ik vind dat nog steeds een rotstreek.
En uit mn eigen verleden ken ik nog meer stoute staaltjes van mijn eigen ego.
Ik ken "mijzelf". Dat aspect is afgesloten voor mij. Maar mijn ego ken ik nog niet goed genoeg vind ik.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Het verlichte etalage forum' Frog Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 71 22 August 2012 21:42
Gazelle/Sagnaar/Guido/Ben Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 43 27 July 2011 23:03


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:49.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.