Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Tony Parsons
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Tony Parsons Met veel humor brengt Tony zijn relativerende, simpele en radicale boodschap.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 24 October 2016, 23:48   #351
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Jammer genoeg kunnen we niets doen voor de afgeronde gedegen zelfonderzoekers.
De hypnose waarin de TA gzoz?er zich wentelt is onbehandelbaar als hijzelf niet tot het besluit komt denkbeeldigheid als belang te stoppen
Er is geen enkele reden om iets te doen voor de afgeronde gedegen zelfonderzoekers. De wereld, dus ook de afgeronde gedegen zelfonderzoekers, zijn precies goed zoals ze zijn. Waarom is dat? De wereld is zoals wij geloven dat die is. Dat noemen we perceptie. Maar de wereld is zoals die ?s, niet zoals wij dánken of geloven dat die is?






Citaat:
Alhoewel, Christendom zo goed als weg en daarom o.a. hebben verscheidene westerlingen zich in India laten inspireren en zijn vervolgens hun inzichten op eigen bodem gaan verspreiden onder de naam ?Advaita? of ?Non-dualiteit?.
Getuige daarvan dit forum.

De mens zoekt en zoekt. Wat we in de moderne tijd zien is een pluriform geloof. Ook op dit forum dwaalt iedereen weer in zijn of haar eigen Advaita versie. Daar buiten trouwens ook. Je wilt niet weten wat voor nonsens er allemaal verkocht worden:

-Ik heb een eenvoudige methode!
-Je kunt helemaal vrij zijn!
-De oorzaak van lijden zijn je gedachten!
-Enz enz enz

wéér verkopen de moderne pastoors de hemel?..
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 24 October 2016, 23:59   #352
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard even off topic

Dat linkje naar God die niet bestaat is wel interessant. Zeker het lijden van Jezus vind ik boeiend.

Citaat:
Rollins is ? zo noemt hij zichzelf ? a/theist: hij heeft niks met een God die bestaat. Hij staat een radicaal christendom voor, dat de godverlatenheid van Jezus aan het kruis tot uitgangspunt neemt. ?Mijn God waarom hebt gij mij verlaten?? De God-die-bestaat liet Jezus aan zijn lot over.

Uit het verhaal blijkt een existenti?le crisis. Die crisis is belangrijk. Laten we dieper kijken wat hier gebeurd/gezegd wordt. Jezus voelde zich éénzaam en van God en alles verlaten in zijn lijden. God en/of Jezus zijn er niet om in te geloven (te laten bestaan in je denkwereld)

Er ligt een diep verborgen boodschap in het verhaal, een metaforische boodschap.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 4 November 2016, 12:11   #353
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
En geloof kan ook alleen gedijen met een tegenstelling?.

Verlaat de tegenstellingen en je komt in het Niets uit.

Maar dan natuurlijk niet als mentale oefening. Mentaal gezien bestaat het Niets niet. Vanuit het Niets gezien bestaat mentaal niet. En toch zijn ze één!

Het enige probleem is dat wij mensen steeds verdwalen in gedachtespinsels, en filosofietjes.
Het ene moment is er vrijheid, vrij van elk dogma, vrij van alle theorieën.
Met ons denken willen wij uitdrukking geven aan dat moment van vrijheid, of wij lezen een nieuw boek dat precies uitdrukt wat wij net ervaren hebben.
Het web van het denken heeft ons weer in zijn greep, terwijl wij over vrijheid, of over een afgerond onderzoek schrijven...

Hoe hier aan te ontsnappen, opnieuw en opnieuw..?

Wijziging aangebracht door Mihaela op 4 November 2016 om 15:51.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 4 November 2016, 14:18   #354
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Het enige probleem is dat wij mensen steeds verdwalen in gedachtespinsels, en filosofietjes.
Het ene moment is er vrijheid, vrij van elk dogma, vrij van alle theorieën.
Met ons denken willen wij uitdrukking geven aan dat moment van vrijheid, of wij lezen een nieuw boek dat precies uitdrukt wat wij net ervaren hebben.
Het web van het denken heeft ons weer in zijn greep, terwijl wij over vrijheid, of een afgerond onderzoek schrijven...

Hoe hier aan te ontsnappen, opnieuw en opnieuw..?
Niet.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 4 November 2016, 15:11   #355
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Hoe hier aan te ontsnappen, opnieuw en opnieuw..?
Wel, het is heel simpel zou Looro schrijven: Je hoeft enkel tot het besluit te komen denkbeeldigheid als belang te stoppen.
Wat is er nu makkelijker dan dat?
Dus doe het! Dat heet dan in vaktermen: "gedegen zelfonderzoek doen en afronden".
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 4 November 2016, 15:39   #356
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Wel, het is heel simpel zou Looro schrijven: Je hoeft enkel tot het besluit te komen denkbeeldigheid als belang te stoppen.
Wat is er nu makkelijker dan dat?
Dus doe het! Dat heet dan in vaktermen: "gedegen zelfonderzoek doen en afronden".
Ja, zo simpel is het. Nike heeft het al lang door.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 4 November 2016, 15:41   #357
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht

Hoe hier aan te ontsnappen, opnieuw en opnieuw..?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Niet.

Wat bedoel jij hier precies mee Maria? Hoe zie jij dat ?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 4 November 2016, 16:01   #358
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Wat bedoel jij hier precies mee Maria? Hoe zie jij dat ?
Ok vooruit dan maar: uit een denkbeeldige 'gevangenis' valt niet te ontsnappen.. zeker begreep ik dat wel.
Waar ik werkelijk op doel is eigenlijk dat dit allemaal maar 'uit het hoofd' geleerde kreten zijn.
In een moment van vrij zijn van ieder kreet of theorie is dat dan ook zo, maar een seconde later vult mijn hoofd zich weer met spinsels.
Wie dat dan niet aan zichzelf toegeeft, maakt zichzelf juist een gevangene...

Wijziging aangebracht door Mihaela op 4 November 2016 om 16:27.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 4 November 2016, 16:03   #359
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ja, zo simpel is het.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Nike heeft het al lang door.
Ah, je bedoelt waarschijnlijk dat Nike en adidas de markt goed onderzocht hebben. Zie >
(Onderzoek) Nike en adidas hebben beste digitale aanpak.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Het web van het denken heeft ons weer in zijn greep, terwijl wij over vrijheid, of een afgerond onderzoek schrijven...

Hoe hier aan te ontsnappen, opnieuw en opnieuw..?
Maar inderdaad, hoe ontsnapt men daaraan?
Wel, ik vergelijk het met ontsnappen aan een verslaving. Hoe de vicieuze cirkel van een verslaving doorbreken?
"tot het besluit te komen denkbeeldigheid als belang te stoppen door middel van gzoz en afronden ervan" zoals Looro het stelt is goedbedoeld maar natuurlijk al te gek eindeloos waarheidsvinding-forum jargon.

Voor mij is er recentelijk maar één heldere leidraad hoe aan de denkverslaving te ontsnappen en die is hier beschreven: http://www.jangeurtz.nl/boek-verslaafd-aan-denken-2/
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 4 November 2016, 16:17   #360
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht

Maar inderdaad, hoe ontsnapt men daaraan?
Wel, ik vergelijk het met ontsnappen aan een verslaving. Hoe de vicieuze cirkel van een verslaving doorbreken?
"tot het besluit te komen denkbeeldigheid als belang te stoppen door middel van gzoz en afronden ervan" zoals Looro het stelt is goedbedoeld maar natuurlijk al te gek eindeloos waarheidsvinding-forum jargon.

Voor mij is er recentelijk maar één heldere leidraad hoe aan de denkverslaving te ontsnappen en die is hier beschreven: http://www.jangeurtz.nl/boek-verslaafd-aan-denken-2/
Ik vind dit treffend.

Het besef dat er sprake is van een vorm van verslaving is essentieel, zonder dat in te zien draait men steeds in cirkeltjes ..

Wat ik opmerk is dat ik steeds losser ben van alle gedachten, ideeën, leuzen en zo ..
Ik ben me ervan bewust dat ik niet(s) weet, en dan is het besef dat dit ook een vervanging is van mijn vorige overtuiging.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Tony Parsons - Sharing His Passion. Aart Tony Parsons 20 6 September 2012 00:26
"To Think Or Not To Think." Aart Eckhart Tolle 1 26 August 2011 21:44


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.