Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 14 September 2022, 11:59   #351
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Wat ik kan ontdekken kun je beter aan mijzelf overlaten. Ik heb ook al veel ont'dekt waar jij nog niet aan bent toegekomen, dus draai de rollen niet om als zou ik nog het een en ander te ontdekken hebben, nu je pas ontdekt hebt niet de doener te zijn.
Pas??? Dat heb ik jaren geleden al ontdekt...
marie is offline  
Oud 14 September 2022, 12:22   #352
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Het gedegen onderzoek doen.


.......


Zolang er nog doen is, is er ook een doener. En ook de constatering dat je God bent is 'doen'.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 14 September 2022, 12:29   #353
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
'ik ben', de kenner zoals jij het zo goed gezegd hebt...
De 'kenner' is degene die 'is'. Met nadrukkelijk schrijf ik 'degene' want er moet iemand zijn die 'kent'.

Die 'iemand' blijkt in de praktijk egoloos te zijn: een egoloos iemand dus. Ik lach me dus een kriek om de wereld-ontkenners. Want we hebben het steeds over de scheiding tussen 'ik' en de wereld. Zelfkennis komt er in de praktijk op neer een weg te vinden om die scheiding over te steken.

Met ik-ontkennen en wereld-ontkennen verdwijnt de scheiding weliswaar ook, maar er wordt niks overgestoken. Geen ontologische omkering.

Met ik-ontkennen en wereld-ontkennen treedt er alleen maar een nieuw geloof in de mens, dat is wat ik momenteel bij Laurens, Guido en Dorje zie. Maar als je wilt geloven vind ik een kerk toch een betere optie.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 14 September 2022, 12:33   #354
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Wat jij kunt ont-dekken is dat jij niet de doener bent...
Dat op zich is al een hele realisatie...
....................

Goed bezig.

Realisatie is een groot woord. Maar deel van 'de weg' is idd ontdekken dat je de doener niet bent. Wat zich in de praktijk vertaald als: "als mij iets wordt aangedaan dan is er niemand".

Dan kan het gemoed zich ledigen. Want er moet eerst iets geledigd voordat het nieuwe kan toetreden.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 14 September 2022, 12:35   #355
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Wat ik kan ontdekken kun je beter aan mijzelf overlaten. Ik heb ook al veel ont'dekt waar jij nog niet aan bent toegekomen, dus draai de rollen niet om als zou ik nog het een en ander te ontdekken hebben, nu je pas ontdekt hebt niet de doener te zijn.
In jou leeft ook altijd nog de doener, Laurens. Laatst was je nog geïrriteerd, dat is doen.....

Dus voordat je Marie de maat neemt, leg de meetlat eerst eens langs jezelf......


P.S. Mijn onvriendelijke toon is bedoeld om een 'schok' bij je teweeg te brengen. Eens kijken of dat werkt.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 14 September 2022, 13:45   #356
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Is er onderscheid tussen niks en niets dan?
Neen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dat er na realisatie toch een wereld lijkt te zijn moet op z'n minst enige verwondering wekken. Die schuif je ook niet zomaar even onder de tafel. Hoe kun je beter tot uitdrukking brengen dat er niks is terwijl er een wereld lijkt te zijn, die wereld dan maar 'vermeend' te noemen.
Ja

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Of die wereld en alles wat zich daarin voor lijkt te doen hartgrondig ontkennen. Of bij ieder afkomend teken je telkens maar weer te realiseren dat er helemaal niks is. Of alles bij voortduring fictie noemen. Daarbij de indruk hebbende dat je anderen daar voortdurend meent op te moeten wijzen en dan heb je daar zo ondertussen een volledige dagtaak aan. Tenzij je dat alleen op dit forum doet.
Ja, alleen op dit forum, alleen als Guido weer maar eens zinloos onderuit komt halen wat zich nu eenmaal toch nog voor blijft doen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Of laten we de wereld toch liever gewoon maar vermeend noemen en het daarbij laten.
Is ook goed.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Precies. Voor realisatie was er water dragen, na realisatie is er water dragen. Met het voorbehoud dat realisatie niet inhoud je voortdurend bewust te zijn van het niet bestaan van de wereld.
Neen, dat is vereist geen voortdurend "bewust zijn van iets", lijkt mij vermoeidend, het is een Direct Zien. Het is Direct Gezien of niet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Vanaf dat moment participeer je gewoon in een kennelijke droom, zonder enige terughoudenheid. Om die reden behoef je jezelf niet alsmaar in de arm te knijpen of je droomt. Daarom opteer ik voor wat betreft dat geloven voor een andere benadering. Waar er niks is en toch iets te zien kun je spreken van 'geloven iets te zien'. Om redenen van een 'niet bestaan' kun je beter spreken van 'geloof hebben in een bestaan' dan dit om te draaien en 'niet te geloven wat je ziet'.
Er is zelfs geen "je" die in een droom participeert, laat staan iemand die in de arm dient te knijpen, er is gewoon nog steeds droom, dat hoeft gewoon niet ontkend te worden. En dit was een reactie op:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
en dat alles er evengoed kan/mag zijn, is ook niks anders dan gemakzucht en een dooddoener.. realiseren dat er 'niks is, is the final blow.
Het is niet dat er iets kan/mag "zijn", het kan/mag verschijnen alsof het er is, dat is de definitie van droom, m.a.w. de droom kan/mag zich blijven voordoen, het doet dat sowieso. Maar blijven dromen en in die droom schreeuwen dat er 'niks' is, dat is eerder een dooddoener.

Daarom zeg ik dat het voldoende is om de niet-Werkelijkheid of, zoals je wil, de vermeendheid van de droom vast te stellen (niet aldus benoemen, maar vast te stellen), dat het niet nodig is het zich voordoen ervan steeds maar weer onderuit proberen te halen. En neen, dat vereist geen voortdurend "niet geloven". Als dit vastgesteld is, blijft er daar gewoon geen geloof meer aan over.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 14 September 2022, 14:26   #357
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Het 'raden naar' gaat maar door....

Zolang men nog 'no way out' schrijft bevindt je je nog in de droom.
Ook al schrijf je dat je uit de droom bent. De droom is alleen zichtbaar als je er uit bent.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 14 September 2022, 14:32   #358
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
De droom is alleen zichtbaar als je er uit bent.
En als aanvulling: als persoon zijnde bevindt je je per definitie in de droom. Het is de gehele persoon met alles wat er op en er aan zit wat zijn rol speelt in de droom.

Wie kletst dat de droom vermeend is en dat hij zelf niet bestaat, die beweert dat hij niet 'in act' is. Het schrijven op een forum bewijst al dat alle users 'in act' zijn. Dus het is wel lachen met die users die beweren dat ze niet bestaan en dat de wereld (de droom) vermeend is.

Vroeger had je zo'n spelletje 'raden maar' op de radio.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 14 September 2022, 14:36   #359
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Het enige wat ik zie is dat Guido, Dorje en Laurens uit alle macht elkaar willen aftroeven in al dan niet vermeend zijn. Maar zonder Waarheid komt niemand uit de droom. En Waarheid doet zich alleen voor als je uit de droom stapt terwijl je toch gewoon in de droom blijft. Rara hoe kan dat?

Voorlopig schrijft Marie de meest zinnige quotes hier.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 14 September 2022, 14:54   #360
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Pas??? Dat heb ik jaren geleden al ontdekt...
Fijn voor je, dat ontkracht niet de rest van de quote.

Citaat:
Wat ik kan ontdekken kun je beter aan mijzelf overlaten. Ik heb ook al veel ont'dekt waar jij nog niet aan bent toegekomen, dus draai de rollen niet om als zou ik nog het een en ander te ontdekken hebben nu je ontdekt hebt niet de doener te zijn.
Het 'pas' is weggehaalt.
 
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 04:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.