Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 3 August 2022, 11:20   #351
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Daardoor ontstaat de spraakverwarring, het bestaan is geen ZIJN.
Het bestaan is veranderlijk, het Zijn is dat niet.
De dode letter in het ZIJN interesseert mij niet...
Ik kies voor LEVEN...
marie is offline  
Oud 3 August 2022, 12:15   #352
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
De dode letter in het ZIJN interesseert mij niet...
Ik kies voor LEVEN...

Het is inmiddels duidelijk dat je Zijn verwart met bestaan.
 
Oud 3 August 2022, 12:21   #353
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik prefereer die zelf-illusie, door inzicht, meer en meer te ontdoen van het persoonlijke en uiterlijke zelf om zo verenigd te worden met mijn innerlijke Zelf dat niet gebonden is door de beperkingen van ons aardse bestaan...
En hoe opener wij er voor staan, door onze 'aardse beslommeringen', de afhankelijkheid van ons gekend 'ego' naast ons neer te leggen hoe meer dat innerlijke Zelf, voor mij rechtstreeks gelieerd aan het ZIJN zich openbaart...

Inderdaad het ZIJN is voor mij het Leven bij uitstek... Zonder Leven is er alleen de dood of misschien de koude oerwet die alles reguleert...

En die oerwet is duidelijk zichtbaar en te achterhalen zoals de ons gekende natuurwetten er deel van uitmaken, maar dan ook op een hoger niveau, interstellaire en andere niveaus...
Dat is mij al tijden duidelijk. Wie weet heeft van 'zijn' kan er iets over zeggen. Jij adoreert het 'wordende' en noemt dat vervolgens 'zijn'.

Daar ben je niet uniek in, velen doen dat. Ook op dit forum.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 3 August 2022, 14:06   #354
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het is inmiddels duidelijk dat je Zijn verwart met bestaan.
Je kunt het ook omdraaien, want zelfs stenen bestaan voor mij...
Dus in plaats van overal het onbestaande, niet veranderlijke, dode in zoeken en dat zelfs in het bestaande; zoeken naar het Leven zelfs in wat voor ons mensen als dode materie wordt gezien...

Dus nog maals dood bestaat niet voor mij en is van geen enkele tel...

Afkomen dat je het ZIJN zou kennen en zeggen dat dat DOOD, onveranderlijk is, is voor mij het ZIJN niet kennen en enkel geloven in wat gekakel door het verstand uitgevonden..., dus pure verstandelijke verzinsels...

Dat het bestaan vele andere vormen en zijnsinhoud kan hebben dan dat wij hier kennen op aarde... geen probleem mee maar DOOD, onveranderlijkheid is geen ZIJN...
marie is offline  
Oud 3 August 2022, 15:39   #355
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Je kunt het ook omdraaien, want zelfs stenen bestaan voor mij...
Dus in plaats van overal het onbestaande, niet veranderlijke, dode in zoeken en dat zelfs in het bestaande; zoeken naar het Leven zelfs in wat voor ons mensen als dode materie wordt gezien...

Dus nog maals dood bestaat niet voor mij en is van geen enkele tel...

Afkomen dat je het ZIJN zou kennen en zeggen dat dat DOOD, onveranderlijk is, is voor mij het ZIJN niet kennen en enkel geloven in wat gekakel door het verstand uitgevonden..., dus pure verstandelijke verzinsels...

Dat het bestaan vele andere vormen en zijnsinhoud kan hebben dan dat wij hier kennen op aarde... geen probleem mee maar DOOD, onveranderlijkheid is geen ZIJN...
Dood is een taxatie term Marie, en heeft betrekking op wat gemeten, gewogen, geanaliseerd, verklaard, geconstateerd, vastgesteld etc kan worden, middels kennis gevolgtrekkingen. Aan kennis ontleend dood z'n betekenis. Denk jij dat kennis leeft? Zo ja, wat kan er dan dood zijn of gaan?
Zo nee, waar maak je, je dan druk om? Waarschijnlijk je houvast aan betekenis, je zoekt tenslotte de zin van alles.. dan is dood, je bondgenoot.
Guido is offline  
Oud 3 August 2022, 17:08   #356
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Dood = niet-verschijnen.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 4 August 2022, 11:25   #357
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Dood = niet-verschijnen.
Niet verschijnen in onze wereld??? Niet verschijnen in onze dimensie???
Gevoelens, gedachten... verschijnen ook en sterven af...
Voor mij is het zoeken naar ZIJN, dat wat achter al die verschijningen zit; dat wat al die verschijningen voorbrengt; waarom ze er zijn...
En antwoorden zijn er ; maar meestal brengen die antwoorden ons tot nieuwe vragen die opnieuw verder zoeken achter wat achter die antwoorden zit...

En het magische van al die antwoorden is dat ze telkens een groter gebied omschrijven waarop ze van toepassing zijn en waarin alle antwoorden van een vorige orde bevat zitten...

En zo gaan we verder en dieper zoeken tot we uiteindelijk bij het laatste antwoord zouden aangekomen zijn en we het ZIJN zelf zijn geworden...

Over dat ZIJN spreek ik, maar jullie ZIJN zou ik eerder omschrijven als de WET waaraan alles wat is onderhevig is...
marie is offline  
Oud 4 August 2022, 11:28   #358
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Dood is een taxatie term Marie, en heeft betrekking op wat gemeten, gewogen, geanaliseerd, verklaard, geconstateerd, vastgesteld etc kan worden, middels kennis gevolgtrekkingen. Aan kennis ontleend dood z'n betekenis. Denk jij dat kennis leeft? Zo ja, wat kan er dan dood zijn of gaan?
Zo nee, waar maak je, je dan druk om? Waarschijnlijk je houvast aan betekenis, je zoekt tenslotte de zin van alles.. dan is dood, je bondgenoot.
Dood kan een houvast zijn als je totaal verloren loopt in het leven en als je niet meer weet van wat hout pijlen te maken...
Een vrij mens heeft niets op met dood en alleen voor slaven, ook en vooral slaven van eigen zijn, slaven van zichzelf, kan dood een redding zijn...
marie is offline  
Oud 4 August 2022, 12:10   #359
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
En zo gaan we verder en dieper zoeken tot we uiteindelijk bij het laatste antwoord zouden aangekomen zijn en we het ZIJN zelf zijn geworden...
Zoeken en antwoorden vinden en ten slotte het laatste antwoord en zelf het ZIJN worden.


Hoeveel antwoorden denk je dat er zijn? Met dat zoeken/vinden kun je een heel leven bezig zijn. Maar het klop dan weer wel, want na afloop van dat leven ben je aanbeland in het zijn.

Wat hebben we hier toch (allemaal) aandoenlijk aandoende theorietjes.
 
Oud 4 August 2022, 12:23   #360
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Voor mij is het zoeken naar ZIJN, dat wat achter al die verschijningen zit; dat wat al die verschijningen voorbrengt; waarom ze er zijn...
Zolang je nog zoekt naar 'zijn' zul je het niet vinden.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Afbeelding heeft het verkeerde formaat Lyme Forum; regels, vragen, idee 13 15 November 2011 06:41


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 02:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.