Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 19 May 2017, 02:44   #361
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turrio Bekijk bericht
Wat zie je als je, zoals je schrijft en ontdekt dat je de werkelijkheid van ego niet langer kan erkennen? Wat zie je dan?
Volgens mij had ik dat antwoord al gegeven. Het staat in de quote die je aanhaalde.

Citaat:
De stilte is onmiddellijkheid als van ander begin. De ontdekking ervan is niet éénmalig maar is een blijvende alertheid die eerst geoefend en later verworven wordt door gedegen zelfonderzoek.
Ander begin is niet duidelijk maar is onmiddellijk. Ik heb het dan over wat je ziet wanneer ego is doorzien. Meer dan deze aanwijzing is er verder niets van noch over te melden.
Als het voor jou maar helder is Tureluur.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 19 May 2017, 11:15   #362
Turrio
Asprirant lid
 
Turrio's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 March 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Volgens mij had ik dat antwoord al gegeven. Het staat in de quote die je aanhaalde.

Als het voor jou maar helder is Tureluur.
Wat in jouw quote staat is de terugkoppeling en je zegt dat het ik, het ego niet werkelijk bestaat. Doorzien is van deze gedachte loskomen en 'zien' wat werkelijk is.

Het antwoord kan onmogelijk de bevestiging noch de ontkenning zijn van een gedachte.
Het zien zonder gedachte is zien zonder zicht, is horen zonder geluid, ... Het lichaam/geest-organisme is 'onthecht' en dat zien is doorzien van ego, is als van gedegen zelfonderzoek.
Daarop terugkoppelen en zeggen 'ik zie niets, ik hoor niets ... dus er er niets en er is niemand, ik besta niet', is ego in stand houden ten koste van Wat-Is.

Het denken kan worden afgesloten in wat doorzien is van ego, doorzien als van denkbeeldigheid. Het denken kan echter niet worden uitgesloten omdat het manifestatie is van Absoluut Bewustzijn.

Dat doorzien is zien zonder zicht, is horen zonder geluid, is tasten zonder stof, is smaken zonder voedsel, is ervaren zonder wereld, is voelen zonder lichaam, is denken zonder geest. Kortom gedegen zelfonderzoek als doorzien van ego is beschikbaarheid zonder voorwaarden, is onmiddellijkheid als van ander begin.

Hoe stil ik dit ook zeg, het klinkt als het geluid van één hand. Dus begin niet over drammen maar doe het gedegen zelfonderzoek.
__________________
om so hum
Turrio is offline   Met citaat reageren
Oud 19 May 2017, 11:54   #363
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Beste Turio, op de dag dat jij niet langer het absolute en het tijdelijke door elkaar haalt waardoor er uit jou pen een grote onbegrijpelijke jan-boel op het scherm verschijnt ga ik aan zelfonderzoek doen.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 19 May 2017, 13:48   #364
Turrio
Asprirant lid
 
Turrio's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 March 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Beste Turio, op de dag dat jij niet langer het absolute en het tijdelijke door elkaar haalt waardoor er uit jou pen een grote onbegrijpelijke jan-boel op het scherm verschijnt ga ik aan zelfonderzoek doen.
deze quote is het echte ' Wachten op Godot'.
De dag waarop je zinspeelt kan onmogelijk komen omdat noch het absolute noch het tijdelijke door elkaar kunnen gehaald worden.
Het absurde is om geloof te hechten aan iets dat er zou zijn en dat dit iets te begrijpen is.
__________________
om so hum
Turrio is offline   Met citaat reageren
Oud 19 May 2017, 14:09   #365
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turrio Bekijk bericht
deze quote is het echte ' Wachten op Godot'.
De dag waarop je zinspeelt kan onmogelijk komen omdat noch het absolute noch het tijdelijke door elkaar kunnen gehaald worden.
Het absurde is om geloof te hechten aan iets dat er zou zijn en dat dit iets te begrijpen is.
Inderdaad, mijn idee. Maar goed rest de vraag hoe jij dan toch kennelijk in staat ben van e.e.a. in schriftelijke zin een dusdanige jan-boel te maken dat van je schrijvens geen chocolade valt te maken.

Stilte ( ik neem toch tenminste aan dat je daarmee het absolute bedoelt) in een zin plaatsen met onmiddelijkheid en een ander begin.

Spreken over meermaligheid na de ontdekking van .....

Oefenen op alertheid en verworvenheid ervan na gedegen zelfonderzoek en dat alles na de ontdekking van .......

Werkelijk waar ik heb nog nooit zoveel onzin bij elkaar gehoord in 1 alinea.

Maar Tureluur ga jij vooral verder anderen gedegen zelfonderzoek aan te bevelen terwijl je zelf niet in staat bent de volgorde van zaken uit te leggen. Ik ga weer over tot het negeren van de in mijn ogen onzin die je uitbraakt.

Het laat het overigens maar te oreren dat er in het absolute/stilte geen sprake kan zijn van een volgorde der zaken want ik kan je verzekeren dat Vagebond hier daar van op de hoogte is.

Jezus Christus.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 19 May 2017, 21:06   #366
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
@Turrio: rest de vraag hoe jij dan toch kennelijk in staat ben van e.e.a. in schriftelijke zin een dusdanige jan-boel te maken dat van je schrijvens geen chocolade valt te maken.
Goed dat je het schrijft. Een mens zou al gaan denken dat er iets schort aan zijn bevattingsvermogen kauwend op een reep chocolade uit Tuur's fabriek.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Stilte ( ik neem toch tenminste aan dat je daarmee het absolute bedoelt) in een zin plaatsen met onmiddelijkheid en een ander begin.
Oh stilte, ja... stilte, en zwijgen, daar heeft onzen Tuur de mond vol van.

Citaat:
-Zwijgen is het wonder dat zich voltrekt wanneer het loskomt uit denkbeeldigheid en niet langer de zoektocht moet aangaan om door leugenachtigheid waarheid aan te hangen.

- De gedegen zelfonderzoeker zwijgt omwille van beschikbaarheid zonder voorwaarden...

Turrio
En terwijl pruttelt zijn chocolade fabriek onvermoeibaar voort.
Van stilte en zwijgen langs Tuur's kant niets te merken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
@Turrio: Spreken over meermaligheid na de ontdekking van .....

Oefenen op alertheid en verworvenheid ervan na gedegen zelfonderzoek en dat alles na de ontdekking van .......

Werkelijk waar ik heb nog nooit zoveel onzin bij elkaar gehoord in 1 alinea.
Het is een 'kunst' op zich.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Maar Tureluur ga jij vooral verder anderen gedegen zelfonderzoek aan te bevelen terwijl je zelf niet in staat bent de volgorde van zaken uit te leggen. Ik ga weer over tot het negeren van de in mijn ogen onzin die je uitbraakt.
Negeren is het enige dat je kan doen.
Doe ik ook.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 May 2017, 22:14   #367
Turrio
Asprirant lid
 
Turrio's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 March 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Negeren is het enige dat je kan doen.
Doe ik ook.
In alle ernst ... Onderzoek wat je weet en aanneemt en als zekerheid voorstaat. Niet willen kennen is de meest lastige vorm van weten.
Ook voor negeren is gedegen zelfonderzoek de directe aanwijzing tot het doorzien van ego.
__________________
om so hum
Turrio is offline   Met citaat reageren
Oud 23 May 2017, 12:06   #368
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard De stilte spreekt

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turrio Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
...
Tureluur, je hebt het steeds over een andere begin het is mij niet helemaal duidelijk wat je daar mee wil zeggen...
Wat zie je als je, zoals je schrijft en ontdekt dat je de werkelijkheid van ego niet langer kan erkennen? Wat zie je dan?
Het gaat om dit zien, dit doorzien wat in de beroemde koan wordt omschreven als: 'Toon het gezicht van toen je nog niet geboren was' of 'Laat het klappen van één hand horen'.

De stilte is onmiddellijkheid als van ander begin. De ontdekking ervan is niet éénmalig maar is een blijvende alertheid die eerst geoefend en later verworven wordt door gedegen zelfonderzoek.

Ander begin is niet duidelijk maar is onmiddellijk. Ik heb het dan over wat je ziet wanneer ego is doorzien. Meer dan deze aanwijzing is er verder niets van noch over te melden.
Nu dat je even zwijgt en niet meer schrijft heb ik terug een boekje ter hand genomen dat ik al een 13 jaar heb.
Gaat over de stilte. Maar dan in begrijpelijke taal.
Niks "De stilte is onmiddellijkheid als van ander begin" zoals in jouw abstract jargon.

Citaat:
Dit is geen boek om van begin tot eind te lezen en dan in de kast te zetten. Je moet ermee leven, het geregeld oppakken en, wat belangrijker is, het vaak neerleggen of in elk geval meer tijd besteden met het boek in je handen dan lezend. Veel lezers voelen zich vanzelf geneigd na het lezen van een stukje op te houden met lezen, te pauzeren, het gelezene te overwegen, stil te worden van binnen. Het is altijd beter en belangrijker op te houden met lezen dan door te lezen. Laat het boek zijn werk doen, je wakker schudden uit je vastgeroeste steeds terugkerende en geconditioneerde denken.

De vorm van dit boek is op te vatten als een voor deze tijd opnieuw in gebruik nemen van de oudste vorm van overgeleverd geestelijk onderricht: de soetra?s van het oude India. Soetra?s zijn krachtige wegwijzers in de vorm van aforismen of korte gezegdes, met weinig conceptuele uitweidingen. De Veda?s en Upanisjaden zijn de oude heilige leringen die zijn vastgelegd in soetra?s, net zoals de woorden van Boeddha. Ook de uitspraken en gelijkenissen van Jezus zijn, als je ze uit hun verhalende context haalt, op te vatten als soetra?s, net zoals het diepzinnige onderricht dat vervat is in de Daodejing, het oude Chinese wijsheidsboek. Het voordeel van de soetravorm is gelegen in de kortheid ervan. De soetra neemt het denkende verstand niet meer in beslag dan nodig is. Wat de soetra niet zegt ? maar waar hij alleen naar wijst ? is belangrijker dan wat hij wel zegt. Het soetrakarakter van de teksten in dit boek is het duidelijkst te zien in het eerste hoofdstuk (Stilte en innerlijke stilte), dat bestaat uit uiterst korte uitspraken. De overige hoofdstukken zijn er voor die mensen die toch wat meer richtingborden nodig hebben.

Net zoals de oude soetra?s zijn de teksten in dit boek heilig; ze zijn voortgekomen uit een bewustzijnstoestand die we kunnen aanduiden met stilte.
Maar anders dan de oude soetra?s behoren ze niet tot een bepaalde religieuze of geestelijke traditie. Ze zijn direct toegankelijk voor de hele mensheid. Ook ademen ze een sterker besef dat de tijd begint te dringen. De transformatie van het menselijke bewustzijn is niet meer zogezegd een luxe die alleen maar weggelegd is voor een paar afzonderlijke mensen maar een harde noodzaak als de mensheid zichzelf niet wil vernietigen.

Op dit moment zijn de verkeerde werking van het oude bewustzijn en de opkomst van het nieuwe allebei aan het versnellen. Vreemd genoeg worden de dingen er tegelijkertijd slechter en beter op, al valt het slechtere meer op omdat het zoveel ?lawaai? maakt. Dit boek gebruikt natuurlijk woorden die terwijl je ze leest in je hoofd gedachten worden. Maar dat zijn geen gewone gedachten ? telkens terugkerend, luidruchtig, alleen op zichzelf gericht, om aandacht schreeuwend.

Net zoals elke echte geestelijk leraar, net zoals de oude soetra?s, zeggen de gedachten in dit boek niet: ?kijk naar mij? maar: ?kijk verder?. Omdat de gedachten voortkwamen uit de stilte, hebben ze kracht ? de kracht om je terug te brengen naar dezelfde stilte waaruit ze voortgekomen zijn. Die stilte is ook innerlijke vrede, en die stilte en vrede zijn de essentie van je Zijn. De innerlijke stilte zal de wereld redden en veranderen.

Uittreksel van: Tolle, Eckhart. 'De stilte spreekt'. iBooks.
Dus Tuur: uiteindelijk zullen jij, Ben en Laurens met jullie hameren op gedegen zelfonderzoek wel hetzelfde voorhebben als Tolle, maar dan op een euh, iets 'andere' manier.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 23 May 2017, 12:27   #369
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Nu dat je even zwijgt en niet meer schrijft heb ik terug een boekje ter hand genomen dat ik al een 13 jaar heb.
Gaat over de stilte. Maar dan in begrijpelijke taal.
Niks "De stilte is onmiddellijkheid als van ander begin" zoals in jouw abstract jargon.



Dus Tuur: uiteindelijk zullen jij, Ben en Laurens met jullie hameren op gedegen zelfonderzoek wel hetzelfde voorhebben als Tolle, maar dan op een euh, iets 'andere' manier.
Een verschil van dag en nacht, hetgeen alleen is te ontdekken door gedegen zelfonderzoek te doen.
  Met citaat reageren
Oud 23 May 2017, 12:31   #370
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Een verschil van dag en nacht, hetgeen alleen is te ontdekken door gedegen zelfonderzoek te doen.
Jaja, zal wel.
Lul maar verder over het doen van je onvolprezen gedegen zelfonderzoek.
God heeft jou zo geprogrammeerd om er eindeloos over te schrijven, net zoals hij Adolf Hitler en mij geprogrammeerd heeft om te doen wat wij doen.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
Ander Begin, Doorpakken, Doorzien, Ego, Keerpunt


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
FAQ rond gedegen zelfonderzoek gevraagd. Puppetji Forum; regels, vragen, idee 22 18 December 2014 23:27


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.