Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Tony Parsons
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Tony Parsons Met veel humor brengt Tony zijn relativerende, simpele en radicale boodschap.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 4 November 2016, 16:24   #361
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Het enige probleem is dat wij mensen steeds verdwalen in gedachtespinsels, en filosofietjes.
Het ene moment is er vrijheid, vrij van elk dogma, vrij van alle theorieën.
Met ons denken willen wij uitdrukking geven aan dat moment van vrijheid, of wij lezen een nieuw boek dat precies uitdrukt wat wij net ervaren hebben.
Het web van het denken heeft ons weer in zijn greep, terwijl wij over vrijheid, of over een afgerond onderzoek schrijven...

Hoe hier aan te ontsnappen, opnieuw en opnieuw..?
Je kunt er niet aan ontsnappen en dat hoeft ook niet. Gedachten komen en gaan weer. Daarom werkt kretologie als "je kunt vrij zijn? ook niet. Iedere kreet houdt een belofte in, iets wat jouw wereld verdeelt in "ik en de belofte?.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 4 November 2016, 17:47   #362
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht

Ah, je bedoelt waarschijnlijk dat Nike en adidas de markt goed onderzocht hebben. Zie >
(Onderzoek) Nike en adidas hebben beste digitale aanpak.
Het is precies wat ik bedoel.
Een kreet kan ons als maatschappij beïnvloeden.
Just do it! - Het is pakkend, en niet alleen dat, het nodigt uit om in het moment te zijn.
Het is geen spiritueel moment, maar materieel.
Ook zo met de meeste overtuigingen en filosofieën. Zelfs als ze op waarheid berusten, vaak imiteren wij klakkeloos wat ooit door een ander ontdekt is, en het wordt en hol iets. Levenloos...
Ik zeg niet dat alles een leugen is, want er zijn momenten waarin wij los zijn van de hypnotiserende gedachten en gewoontes.
Wij leven in een 'verslaafde' maatschappij, en het heeft ons ook zeker besmet, het kan niet anders.
Er is iets meer voor nodig dan alleen bereidheid, want een toestand van 'verslaving' is triggie..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 4 November 2016, 17:54   #363
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Je kunt er niet aan ontsnappen en dat hoeft ook niet. Gedachten komen en gaan weer. Daarom werkt kretologie als "je kunt vrij zijn? ook niet. Iedere kreet houdt een belofte in, iets wat jouw wereld verdeelt in "ik en de belofte?.
Je dekt je helemaal in Kweetniet. Ik zie dat ik dat ook doe.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 4 November 2016, 18:53   #364
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht

Zeker interessant om te lezen. heb je een url voor het hele boek?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 4 November 2016, 19:13   #365
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

@Mihaela: KLIK HIER.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 4 November 2016, 19:33   #366
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
@Mihaela: KLIK HIER.
Dank je Katerie.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 5 November 2016, 02:07   #367
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ok vooruit dan maar: uit een denkbeeldige 'gevangenis' valt niet te ontsnappen.. zeker begreep ik dat wel.
Waar ik werkelijk op doel is eigenlijk dat dit allemaal maar 'uit het hoofd' geleerde kreten zijn.
In een moment van vrij zijn van ieder kreet of theorie is dat dan ook zo, maar een seconde later vult mijn hoofd zich weer met spinsels.
Wie dat dan niet aan zichzelf toegeeft, maakt zichzelf juist een gevangene...
Het ging mij niet om de denkbeeldigheid. Of het nu echt is of denkbeeldig, het gaat gewoon zijn eigen gang. Natuurlijk vult het hoofd zich telkens opnieuw met hersenspinsels, met nieuwe gedachten. Daar is geen ontkomen aan. Daarom kan je m.i. beter niet proberen daaraan te ontsnappen, juist de poging tot ontsnappen creëert je gevangenis. Het klinkt heel paradoxaal maar juist het zien dat alles vanzelf gaat, en dat er geen controle mogelijk is, geeft vrijheid.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 5 November 2016, 13:38   #368
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
@Mihaela:KLIK HIER.]
Hoi Katerie, ik ben nu het boek aan het lezen.
Misschien een idee om een nieuw draadje te openen, kunnen wij uitgebreid erover hebben, nadat ik een paar hoofdstukken gelezen heb.

Tot nu toe is het uiteraard bekende materie. ( bladzijde 55), alsnog interesant om te lezen, en de oefeningen te doen.

later...
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 5 November 2016, 14:53   #369
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Hoi Katerie, ik ben nu het boek aan het lezen.
Misschien een idee om een nieuw draadje te openen, kunnen wij uitgebreid erover hebben, nadat ik een paar hoofdstukken gelezen heb.
Ja, doe maar. Weet wel de forumbaas Geurtz niet als zijn vriend beschouwd. Zo één van Laurens' 'lovende' meningen over Geurtz dat ik kan terugvinden:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Wat een onzin is dit. Deze mijnheer heeft er overduidelijk alleen maar summier wat over gelezen.
@Mihaela: zodus plaat je maar best een topic over Geurtz in 'sub onderwerp lekker babbelen'
Dat is wat Laurens aanbeveelt.
Je weet wel, we moeten op dit forum zelfkennis/gedegen zelfonderzoek/dieper doorpakken eer aan doen. Hier moet (hard) gewerkt worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Tot nu toe is het uiteraard bekende materie. ( bladzijde 55), alsnog interesant om te lezen, en de oefeningen te doen.
Citaat van blz. 55:

'De dualistische verwarring ontstaat ten diepste door identificatie: het toekennen van een zelfstandige identiteit aan ervaringen in het oorspronkelijke gewaarzijn. We kennen een onafhankelijk bestaan toe aan onze ervaring van een ik-bewustzijn en vormen zo onze identiteit, die door boeddhisten ego genoemd wordt. En we kennen een onafhankelijk bestaan toe aan onze zintuiglijke ervaringen en vormen zo een schijnbaar objectieve werkelijkheid buiten en onafhankelijk van ons bewustzijn.

Het belangrijkste instrument bij dit voortdurende identificatieproces is onze conceptuele geest: de voortdurende gedachtestroom over de werkelijkheid, nam tok, ideeën over objecten. Het ik-bewustzijn en de conceptuele gedachtestroom zijn vicieus: ze houden elkaar in stand. De befaamde uitspraak van de filosoof Descartes, ?Ik denk dus ik besta? (Latijn: Cogito ergo sum), is hier een mooie illustratie van. We kunnen dit herformuleren als: ?Ik denk, dus ik denk dat ik echt besta,? of nog duidelijker: ?Ik denk, dus ik tuimel in de dualistische valkuil van een echt bestaande 'ik' in een onafhankelijk bestaande wereld.
Natuurlijk is de uitweg uit deze illusie niet gelegen in het ophouden met denken, maar in het loslaten van onze identificatie ermee, in het ophouden met geloven dat onze gedachten betrekking hebben op een echte werkelijkheid en op mijzelf als een echte entiteit in die werkelijkheid. Dat betekent overigens weer niet dat je moet gaan geloven dat je niet bestaat. De werkelijkheid ligt tussen ?echt bestaan? en ?niet bestaan? in. Ze kan daardoor niet begrepen worden door de dualistische geest. Ze kan alleen direct ervaren worden door het tijdloze vormloze oorspronkelijke gewaarzijn.'

Uittreksel van: Jan Geurtz. 'Verslaafd aan denken'.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Maar de gedegen onderzoeker meent wél wat te weten: ik besta niet!
Merk op dat Geurtz schrijft: '...Dat betekent overigens weer niet dat je moet gaan geloven dat je niet bestaat.'

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Er ligt een diep verborgen boodschap in het verhaal, een metaforische boodschap.
Ook voer voor een nieuw draadje in sub onderwerp lekker babbelen hoor ik his master's voice zeggen.
Werken verdorie op dit forum, arbeit macht frei!
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 5 November 2016, 15:13   #370
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Dat is wat Laurens aanbeveelt.
heeft hij het net doorgegeven( per mail, of privé bericht)?

Mij maakt het niet uit hoor, op welke titel ik klik doet het voor mij niet toe..
even kijken wat een subtitel is..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Tony Parsons - Sharing His Passion. Aart Tony Parsons 20 6 September 2012 00:26
"To Think Or Not To Think." Aart Eckhart Tolle 1 26 August 2011 21:44


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.