Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 15 May 2013, 14:48   #361
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Nee, dit is voor mij nog steeds metacommunicatie.
Ik heb niets met dat hanengedrag van wie er wel of niet is.
Wie het nu wel of niet weet.

De opening waren mijn woorden over mijzelf. Wat er in mij gebeurt en hoe ik zelf niet verder kom. Jouw aandacht ligt bij het proces van anderen, mijn aandacht ligt bij het proces in mijzelf. Ligt naar jouw idee het ware onderzoek nu in analyseren waarom de anderen doen wat ze doen of in het onderzoeken wat er met mij gebeurt terwijl ik hun proces waarneem? En verdorie, dat is nog een metavraag ook.

Later meer, nu tijd om in beweging te komen en niet de hele dag hier te hangen.
Als dit het niet is weet ik niet wat metacommunicatie is en is dit dus ook niet het antwoord op je vraag. Ik weet uit je reactie alleen wat het, kennelijk, niet is.

Maar even ingaande op wat je zegt te zien, het hanengedrag, dat is dan kennelijk iets wat je wilt zien want ik meende juist met egogedrag aan te geven dat je, althans in mijn opvatting, niet kunt zijn waar je verondersteld wordt te zijn. Iemand met een krachtig ego dus nog niet kan weten 'wat' die is, en verder moet met onderzoek. Dat is misschien voor jou niet van belang maar voor degene die te weten wil komen 'wat' ie is, is het dat wel. Het is leuk voor je dat je vanaf de zijlijn je vernietigende oordeel 'hanengedrag' klaar hebt liggen, maar voor degene die dat aangaat is dat anders.

Jouw niet verder komen zal verband houden met wat je eerder zei dat je beoogde 'jezelf te willen leren doorzien', waarvan ik het, op mijn beurt, zonde van mijn energie vindt om me daar mee bezig te houden. Mijn uitgangspunt is ten koste van alles willen weten 'wat' ik ben en dat is ook de weg die aangaf te zijn gegaan en waarmee ik anderen terzijde wil staan.

Er zijn er hier genoeg die zich ledig houden met zichzelf willen leren doorzien. Dat laat ik altijd over aan anderen die daar hun interesse hebben liggen.

Ik wil ook in beweging komen maar ik verwacht iemand en kan niet weg.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 15:06   #362
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Ik begon aanvankelijk met iets op te merken om een mogelijk ander gezichtsveld te geven, maar hoe meer ik daarover vertel, hoe meer het iets naar mezelf begint te zeggen. Ik probeer dus het gezichtsveld naar 'mezelf' te verplaatsen. Dat wil niet zeggen dat je het niet met anderen over dat proces mag hebben en door mag gaan om hen dat duidelijk te maken. Ik begrijp alleen niet waarom je aandacht verschuift naar mij datzelfde proberen duidelijk te maken, terwijl ik juist aangeef dat mijn aandacht daar niet ligt en waarom. Als jouw intentie voor gesprek ligt om de mensen te bereiken die menen dat ze er al zijn, dan ben ik niet jouw juiste gesprekspartner, want ik ben die persoon niet die meent er al te zijn. Ik ga onderwijl voor mezelf verder met de vraag wat er in mij geraakt wordt en wat de dingen die ik geschreven heb mij zelf te vertellen hebben.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 15:21   #363
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Ik begon aanvankelijk met iets op te merken om een mogelijk ander gezichtsveld te geven, maar hoe meer ik daarover vertel, hoe meer het iets naar mezelf begint te zeggen. Ik probeer dus het gezichtsveld naar 'mezelf' te verplaatsen. Dat wil niet zeggen dat je het niet met anderen over dat proces mag hebben en door mag gaan om hen dat duidelijk te maken. Ik begrijp alleen niet waarom je aandacht verschuift naar mij datzelfde proberen duidelijk te maken, terwijl ik juist aangeef dat mijn aandacht daar niet ligt en waarom. Als jouw intentie voor gesprek ligt om de mensen te bereiken die menen dat ze er al zijn, dan ben ik niet jouw juiste gesprekspartner, want ik ben die persoon niet die meent er al te zijn. Ik ga onderwijl voor mezelf verder met de vraag wat er in mij geraakt wordt en wat de dingen die ik geschreven heb mij zelf te vertellen hebben.
Ik ben in conclaaf met Niets met iets bezig dat de aansluiting mist met datgene waar jij mee bezig wilt zijn. Ik meende, kennelijk ten onrechte, dat je mee dacht, keek en vragen had met betrekking tot dit proces, waarvoor mijn excuses. De iemand die ik verwachtte is er, dus ik ben vrijaf van het forum. Bij deze wens ik je een fijne voortzetting van deze dag.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 15:57   #364
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Ik stel voor om te zwijgen over de kwestie, Maria.
Ik zal zwijgen, no problem.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 16:31   #365
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
(Hebben jullie Esradha gelezen? Ik vind haar bijdrage bijzonder mooi.
Ja, dat klopt Pionne..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 16:57   #366
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

@Virgo

Kijk even goed naar deze reactie van Renoir:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir
Door aan waarheidvinding te doen, en dat is het proces dat ik hier met dat 'advaita' steeds voorsta te doen is onderzoek wat onwankelbaar waar is. Dan kom je na eliminatie tenslotte bij iets dat er ondanks het grote NIETS (the void, de beangstigende leegte die je bent) overblijft en dat is 'wat' je bent.
Als je het ziet, zie je het en anders niet. Het valt niet uit te leggen. Maar dat is het punt waar Renoir de verkeerde kant is opgegaan.

Ach, Napels is ook mooi?.je moet er alleen niet sterven.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 17:02   #367
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Waarom? Of waarom is dat het in jouw geval niet zo? Of heb je dat niet beweerd?!
Het ego hier ziet de hanengevechten. Die gaan uitsluitend over het laaghangend fruit. Ik kan me natuurlijk overal aan onttrekken, maar dan kan ik net zo goed helemaal weggaan. Het is dus in mijn geval tegelijkertijd wel zo en niet zo. Op een ander niveau, snappie?

In de hoop dat iemand de portee oppikt. Wel, dat heeft Virgo uitstekend gedaan. Lees dit draadje nog maar eens aandachtig over vanaf het "dom gelul" van Renoir. Je ziet het of je ziet het niet. En dat is ook precies hoe intelligentie intelligentie zoekt.

Let niet op het uiterlijk, maar vooral op het innerlijk. Veel mensen kijken niet goed en blijven daardoor aan de oppervlakte.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 18:33   #368
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Veel mensen kijken niet goed en blijven daardoor aan de oppervlakte.
Haha dit stukje gequote tekst werkt, als jij dat zegt, op m'n lachspieren.



Bedankt.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 18:35   #369
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Haha dit stukje gequote tekst werkt, als jij dat zegt, op m'n lachspieren.

Bedankt.
Ik kan het mij voorstellen. Het zegt wat over je zelf?.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 18:41   #370
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Ik kan het mij voorstellen. Het zegt wat over je zelf?.
Ik heb nog een vraagje Niets, ben jij deelnemer geweest op het Jan Kersschotforum ?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Het verlichte etalage forum' Frog Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 71 22 August 2012 21:42
Gazelle/Sagnaar/Guido/Ben Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 43 27 July 2011 23:03


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.