Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 23 May 2021, 10:45   #361
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Bewustzijn heeft als eigenschap dat het ergens op gericht is.
In het zijn van bewustzijn is er het bewust zijn van niet alleen de verschijnselen, maar ook van het bewustzijn zelf. Dat is een lichaamloos bewustzijn: de objecten (lichaam) liggen immers aan gene zijde.

Daarom gaat deze dwarse onderzoeker niet mee in "Alles IS" (Sorry Sam).
Het lichaam van Bassie IS niet, het is 'wordend'. Dwz dat alles wat vorm heeft zich in een wordende (en dus niet-zijnde) staat zich bevindt. Een planeet als de aarde is ook 'wordend' , ooit ontstaan en het zal ooit vergaan. Een lichaam/verschijnsel als Bassie is ooit ontstaan en zal weer vergaan.

Door de menselijke obsessie met alles wat 'wordend' is ontdekt de mens maar zelden het zijnde. Alleen gedegen en nimmer aflatend onderzoek kan de mens daar brengen. (En dan nog vaak niet.)
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 23 May 2021, 10:54   #362
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Winst is het bezien vanuit ego. Zoals Rob hiervoor al zei zal ego de eerste aanzet moeten leveren te onderzoeken en het is uit op voordeel. Echter heeft ego snel door wanneer het aan zichzelf verliest en zal niet verder die weg meer willen bewandelen. Dat is ook hetgeen je hier op het forum ziet (zag).

Dan zal toch een andere zwaardere motivatie, zoals kost wat kost willen weten 'wat je bent' de overhand moeten krijgen. Het moet ego overrulen. Een ander insteek kan zijn het genoegen beleven aan het zien en vinden van waarheid, zoals dat is waar te nemen bij Sam.
Zoals ik het ervaren heb verliest het zelf aan aantrekkingskracht als het 'enkelvoudige' in beeld komt (Niet letterlijk natuurlijk, het is immers vormloos). Het enkelvoudige heeft net als het meervoudige zelf (ego) aantrekkingskracht.

Sam is goed bezig, die begrijpt het punt. Daar kan genoegen aan beleeft worden i.t.t. de volhardende zelven die maar blijven strijden.



Citaat:
Op dit forum ervaar ik bij een aantal users (die zich nu stil houden) juist veel genoegen aan het beleven van ego. Dan wordt het een feest van herkenning van ego.

Volstrekt helder. Ego's strijden, maar als ze een gezamenlijke 'vijand' ontwaren dan verenigen ze zich. Die 'vereniging' vind nu plaats binnen het stil houden. Wat mij betreft blijft dat ook zo. Ze voldoen niet aan de forumdoelstelling. Mocht dat ooit veranderen dan zijn ze weer welkom wat mij betreft. Het probleem is niet dat ze in zelf verkeren, het probleem is dat ze niet aan de forumdoelstelling voldoen en het forum misbruiken voor hun ego-spelletjes. En dat zelf niet eens door hebben.....
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 23 May 2021, 10:57   #363
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
maar als ze een gezamenlijke 'vijand' ontwaren dan verenigen ze zich.

Het hilarische feit doet zich voor dat de groep niet-onderzoekers zich bij monde van aanvoerder Boni zichzelf in strijd verklaren met niet-zelf.

Maar niet-zelf kan per definitie nergens mee in strijd zijn. Zou een niet-zelf met iets of iemand de strijd aan gaan dan verliest niet-zelf de enkelvoudigheid en zou dan terugkeren naar zelf.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 23 May 2021, 20:11   #364
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Bewustzijn brengt het onderscheid aan in het waarnemen in 1. de waarnemer en 2. het waargenomene. 2 kan nooit 1 worden en vice versa.

Het IS (het zijnde) ligt bij zelf in het "zijn van de vorm".

Bij niet-zelf is er sprake van een verhuizing van het "zijn van de vorm" naar het "zijn van (enkelvoudig) bewustzijn".

Vandaar dat ik de populaire kreet "Alles is bewustzijn" niet na praat. Bewustzijn heeft als eigenschap dat het ergens op gericht is. Het is gericht op de objecten, verschijnselen, vormen enz.

Bewustzijn is dan ook niet de hoogste Waarheid. Waarheid is 'ongericht' (de Ware betekenis van niet-twee) Deze Waarheid neemt men mee naar het menselijk bewustzijn als 'enkelvoudigheid'. Waardoor men de beschikking krijgt over het 'directe zien'.

(Vergeef me als ik weer eens de 'meester' uit hang.)
Ik vind het geweldig zoals je het uitlegt en verwoord.
  Met citaat reageren
Oud 24 May 2021, 00:05   #365
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik vind het geweldig zoals je het uitlegt en verwoord.
Ik hou van het onderzoeken. Iedereen (ook buiten dit forum) lijkt te denken dat bewustzijn het hoogste is. Maar bewustzijn is bewustzijn van 'iets', dat betekent dat er 'iets' buiten bewustzijn is. En dat klopt ook, 'iets' is alles wat vorm heeft of wat je als denkobject kan denken.

En dat is een beetje tricky, want bewustzijn is beslist enkelvoudig.
En toch is bewustzijn wel-twee. (Waarnemendheid en de vormen) Niet-twee staat dus boven het kennen. Het kent zichzelf niet. In niet-twee staat het ene niet tegenover het andere. Het is dus alleen bereikbaar en kenbaar door er één mee te zijn. Als het goed is weet jij wat ik daar mee bedoel. Dat is absolute egoloosheid welke zich toch weer anders voor doet dan de enkelvoudigheid van bewustzijn, het weten 'wat' je bent.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 27 May 2021, 01:54   #366
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Onderzoek = sleutel.....
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.